Kraftig ökning av MC-dödsfall

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får väl säga att det är bättre än tidigare. Inget om MC DÖDEN! och SMC har fått svara på frågor om ämnet, och har då kunnat lyfta problemen med vägarna och mottrafikanterna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Javisst, och byråkraterna gnuggar sina händer av förtjusning över alla nya åtgärder som man kan tvinga igenom...

Seriöst - jag är enig med Ulvis om att Maria N från SMC svarar rimligt bra och vi kommer säkert så småningom att få se hur många av de omkomna som varit "extrema" i någon form samt i hur många av fallen som andra fordon varit vållande. Men visst kan jag önska att vi motorcyklister städade framför egen dörr för att stå starkare i förhandlingarna, och då talar vi ingen rocket science:

1 - Kör ALLTID med vettiga marginaler på allmän väg. Upplever Du att Du är osäker på vad vettiga marginaler innebär för Din personliga räkning - gå en kurs, träna med någon duktig (inte nödvändigtvis snabb) kamrat eller öva på bana.

2 - Vill Du tangera Din kapacitet utan hänsyn till marginaler - fixa licens, åk på bandagar men håll Dig borta från allmänna vägnätet vid dessa tillfällen.

3 - Kör snyggt/Flyg under radarn. Körkort, nykterhet och försäkrad maskin är ett krav. Bland bebyggelse och medtrafikanter visar vi hänsyn, vrider av på rullen, sänker varvtalet och håller skyltad fart - oavsett om vi tycker marginalerna finns för högre fart. Vid fartkameror och trafikmätningsplatser (två slangar över vägen) kör vi skyltad fart.

Att Trafikverket bygger världens säkraste trafikmiljö - för bilar - vet vi redan. Att det sker på bekostnad av motorcyklister förfäktas med näbbar och klor. Det planeras satsningar på cyklister för mångmiljardbelopp, medan motorcyklisterna får nada, zero, noll och intet. Detta behöver vi kunna bevisa inför allmänhet och politiker. Men varje vettig ingång i diskussionerna blockeras idag effektivt med TrVs hastighetsparadigm och -statistik...

Om än detta säkert låter skitnödigt eller duktigt för vissa av oss - skulle det i varje fall göra livet så mycket enklare för de som förhandlar för vår räkning - och förlänga livet på några av oss varje år. Därför behöver det skrivas. :)
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Den här kvällstidningen har på annat håll en ruta om flygsäkerhet o även en jämförelse.
där kan man se att det är betydligt farligare att gå än att åka hoj, för att inte tala om bilkörning

Så riskfyllda är transportmedlen
Räds ej. Att flyga är generellt sett ett väldigt säkert transportsätt, och det blir säkrare för varje år.
Om man jämför med andra transportsätt blir det än mer tydligt:

Risken för att du ska omkomma i en bilolycka är en på 112

Risken för att du ska omkomma när du promenerar är en på 700

Risken för att du ska omkomma när du kör motorcykel är en på 900

Risken för att du ska omkomma i en flygplansolycka är en på 8000

Denna statistiken är väl inget som en fackman skulle omhulda, men det är ju ändå svart på vitt! Så gå inte - åk MC i stället
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här kvällstidningen har på annat håll en ruta om flygsäkerhet o även en jämförelse.
där kan man se att det är betydligt farligare att gå än att åka hoj, för att inte tala om bilkörning

Så riskfyllda är transportmedlen
Räds ej. Att flyga är generellt sett ett väldigt säkert transportsätt, och det blir säkrare för varje år.
Om man jämför med andra transportsätt blir det än mer tydligt:

Risken för att du ska omkomma i en bilolycka är en på 112

Risken för att du ska omkomma när du promenerar är en på 700

Risken för att du ska omkomma när du kör motorcykel är en på 900

Risken för att du ska omkomma i en flygplansolycka är en på 8000

Denna statistiken är väl inget som en fackman skulle omhulda, men det är ju ändå svart på vitt! Så gå inte - åk MC i stället

Det där var intressant statistik, citations? :D
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Längst ner i artikeln nämns möte som den stora dödsorsaken.

Hur går det till ?

Kanske klotning med inglidning på motsatt körbana.

Omkörning av bil/slarviga filbyten av bilister upplever jag som mest hasardartat.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur kan man inte vara nöjd med siffror som pekar på att man tangerar det bästa året i modern tid total sett? Det krävs ju inte mycket för att man ska tala om kraftig ökning om det går från 31 personer till 45. Skulle mycket kunna bero på att vädret är bättre en sommar till en annan och att fler är ute och kör. I slutändan kan man bara ta ansvar för sina egna handlingar.

Transportstyrelsens siffror visar att totalt 260 personer omkom under året, vilket visserligen är en tangering av 2013 och lika med den lägsta siffran sedan andra världskriget.
Samtidigt pekar dock vissa siffror åt hel fel håll, framförallt då när det gäller motorcykelrelaterade olyckor. Under 2015 dog 45 personer jämfört med 31 året dessförinnan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur kan man inte vara nöjd med siffror som pekar på att man tangerar det bästa året i modern tid total sett? Det krävs ju inte mycket för att man ska tala om kraftig ökning om det går från 31 personer till 45. Skulle mycket kunna bero på att vädret är bättre en sommar till en annan och att fler är ute och kör. I slutändan kan man bara ta ansvar för sina egna handlingar.

Ja, egentligen är ju 14 (och 45) en ganska liten mängd av de 200 000 motorcyklister som finns i Sverige. (Eller hur många det nu är med rätt siffra)
JAg skulle tippa på (precis som jag sagt de åren som det varit rekordlåga siffror) att det är nere på, eller nära, en minimumgräns för rådande omständigheter, och givet att en stor andel av de som dör är fulla, blir påkörda av andra trafikanter eller kör som totala mongon alternativt stulna fordon, så kan man nog tyvärr inte göra så värst mycket åt den resterande mängden olyckor genom insatser mot gruppen motorcyklister i sig.
Stölder, alkohol och folk som inte kan köra bil men gör det ändå känns som mer lovande möjligheter för att sänka siffran i så fall.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
dödsfallen på arbetsplatser ligger väl runt 30-40 med .Kanske dags att förbjuda arbete ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är tråkigt att det är folk som kör ihjäl sig men så länge vi själva får styra fordonen så kommer det att fortsatta att vara på det sättet. Det finns människor som beter sig, det finns människor som råkar ut för saker och det finns slumpartade saker som ingen hade kunnat undvika. Det är rent statistsikt för få som kör ihjäl sig för att man med politiska maktmedel eller myndighetsbruk ska kunna se vad en viss åtgärd eller beslut får för effekt. Vädret har störa inverkan än maktmedel...

Jag vill inte ställa grupper mot varandra men jag tycker iallafall att det blir orimligt att lägga ner flera miljarder på trafiksäkerhet när man hade kunnat använda en stor del av dessa pengar på att bekämpa alkohol- och drogproblematiken redan på låg och mellanstadiet. Kunde man påverka detta postsvit så skulle det påverka både brottslighet, utslagning men även en stor del trafiksäkerhet. Politiker och tjänstemän har en förmåga att se kortsiktigt på problem, de vill se en Quickfix men någon sådan finns inte när det gäller samhällsproblem. De måste ta på sig betraktartofflorna, kliva ut till sidan och se trafiksäkerhet i ett större perspektiv.

Därmed inte sagt att vi inte ska jobba internt för att förbättra läget. Roffes lista borde alla hojåkare ha inplastad i innerfickan för att plockas fram varje gång man stannar för att fika...:):tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
dödsfallen på arbetsplatser ligger väl runt 30-40 med .Kanske dags att förbjuda arbete ?

Jag roar mig med att föralite statistik på ryggmärgskador, och med en statistiskt insignifikant sampling så er det ut att vara lika vanligt att skada sig allvarligt genom att ramla från tak som i MC-krascher. Att ramla från stegar är ungefär hälften så vanligt som bryta-ryggen-orsak.
Apropå vardagliga saker som är farliga.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Den här kvällstidningen har på annat håll en ruta om flygsäkerhet o även en jämförelse.
där kan man se att det är betydligt farligare att gå än att åka hoj, för att inte tala om bilkörning

Så riskfyllda är transportmedlen
Räds ej. Att flyga är generellt sett ett väldigt säkert transportsätt, och det blir säkrare för varje år.
Om man jämför med andra transportsätt blir det än mer tydligt:

Risken för att du ska omkomma i en bilolycka är en på 112

Risken för att du ska omkomma när du promenerar är en på 700

Risken för att du ska omkomma när du kör motorcykel är en på 900

Risken för att du ska omkomma i en flygplansolycka är en på 8000

Denna statistiken är väl inget som en fackman skulle omhulda, men det är ju ändå svart på vitt! Så gå inte - åk MC i stället
Det där måste väl vara risken att råka ut för det under en livstid?

Min lekmannatolkning av de ökade olyckstalen är pga vädret. Det var skitväder länge och mycket och när det väl blev bra så passade varendaste själ på att sticka ut och köra. Sen var det dåligt ett tag igen, sen bra väder och alla ute igen. Man tvingades starta om och "avfrosta" sig konstant.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
JAg skulle tippa på (precis som jag sagt de åren som det varit rekordlåga siffror) att det är nere på, eller nära, en minimumgräns för rådande omständigheter, och givet att en stor andel av de som dör är fulla, blir påkörda av andra trafikanter eller kör som totala mongon alternativt stulna fordon, så kan man nog tyvärr inte göra så värst mycket åt den resterande mängden olyckor genom insatser mot gruppen motorcyklister i sig.
Stölder, alkohol och folk som inte kan köra bil men gör det ändå känns som mer lovande möjligheter för att sänka siffran i så fall.

Man kommer inte undan den mänskliga faktorn - inte ens om vi automatiserar allt. Vem är det som har utvecklat systemen - människan.

Vi är nog många som insett att det krävs andra insatser i samhället för att komma åt ett visst klientel än att fokusera på enskilda grupper av trafikanter. Vidare att det kanske inte är så stort nyttovärde mer än på marginalen vissa av de ombyggnationer man gör på sina håll och kanter i städer och utanför. En del av dem blir ju inte ens långvariga. Det är ju att kasta pengarna i sjön eller i fickorna på någon. Den förbättrade statistiken kan likväl bero på att vi har betydligt säkrare bilar än tidigare. Chansen att klara sig med livet i behåll har ökat avsevärt. Det är klart att det är enklare att bygga om vägar och andra åtgärder som är synliga för väljargrupper än att verkligen ta itu med grundproblem ute i samhället som i sin tur avspelar sig ute i trafiken där vi alla samsas. Allt hänger samman.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag skulle vilja se en djupanalys på årets dödsolyckor.
Vållande, hade olycka kunnat undvikits om mc-föraren tänkt till?
Eftersom vi inte syns så har vi själva stort ansvar, bilister kan vi inte göra något åt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag skulle vilja se en djupanalys på årets dödsolyckor.
Vållande, hade olycka kunnat undvikits om mc-föraren tänkt till?
Eftersom vi inte syns så har vi själva stort ansvar, bilister kan vi inte göra något åt.

Sant.
...och inte.


Om man inte tittar så ser man inte.
Om man tittar efter bil eller lastbil så ser man inte en MC.
Dessa två stegen måste vi komma förbi, och det kan bara ske med information och propagandakampanjer från myndigheterna - och när såg vi något sådant senast?

Trafikverket har bestämt sig för att information inte fungerar: sådant som används i alla andra civiliserade länder för att kommunicera ut budskap och påminna om det viktiga.


Och djupanalys, jodå -det lär man nog vara igång med just nu.
Men vad spelar det för roll? Man har ju redan bestämt sig: det är för hög hastighet som ligger bakom allt som händer.
De tunga namnen, med Trafikverket i spetsen tycker ju inte ens att körkortsbehörighet är något att bry sig om. Hastighetsefterlevnad är viktigare än körkortsbehörighet och -utbildning för det fordon man kör, anser dom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det som vanligt att klappmongon utan körkort och/eller fulla på stulna motorcyklar och trimmade mopeder räknas in?

Där jag bor räknar tidningen alla mopedolyckor som MC olyckor, inte bara dom trimmade mopederna som även polisen (och förmodligen trafiksäkerhetsmyndigheterna) räknar som motorcykel

Även om det i teorin är en MC olycka, så ska ju ingen skuld falla över MC kollektivet om en moped-tjuv utan körkort kör ihjäl sig på en trimmad moped
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är det som vanligt att klappmongon utan körkort och/eller fulla på stulna motorcyklar och trimmade mopeder räknas in?

Där jag bor räknar tidningen alla mopedolyckor som MC olyckor, inte bara dom trimmade mopederna som även polisen (och förmodligen trafiksäkerhetsmyndigheterna) räknar som motorcykel

Även om det i teorin är en MC olycka, så ska ju ingen skuld falla över MC kollektivet om en moped-tjuv utan körkort kör ihjäl sig på en trimmad moped

Och hur har du annars tänkt att de ska få ihop det statistiska underlag de behöver för att kunna rättfärdiga sin agenda? :daneliasson
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu var ju knappast artikeln något större påhopp av mc-kollektivet och SMC svarade på ett bra sätt.

Om det är något man ska bli upprörd över så är det ju rubriken på artikeln.

MC-dödsfall???
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
öh what, läste inte jag en massa om att mcåkandet hade ökat men olyckorna hade minskat drastiskt?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top