Njae, mopeder särredovisas om jag minns rätt men fyrhjulingar, fyllskallar, obehöriga och liknande otyg ingår i statistiken.Är det som vanligt att klappmongon utan körkort och/eller fulla på stulna motorcyklar och trimmade mopeder räknas in?
Där jag bor räknar tidningen alla mopedolyckor som MC olyckor, inte bara dom trimmade mopederna som även polisen (och förmodligen trafiksäkerhetsmyndigheterna) räknar som motorcykel
Även om det i teorin är en MC olycka, så ska ju ingen skuld falla över MC kollektivet om en moped-tjuv utan körkort kör ihjäl sig på en trimmad moped
Jag såg precis att dödstalen ökar bland bilister också. Att trenden är bruten trots säkrare bilar och vägar. Kan det ligga andra faktorer bakom möjligen? Det är inte en fråga utan ett ledande påstående.
http://www.expressen.se/motor/fler-bilister-dodas-i-trafiken/
Njae, mopeder särredovisas om jag minns rätt men fyrhjulingar, fyllskallar, obehöriga och liknande otyg ingår i statistiken.
Mmm, men i statistiken från MC och Mopedstrategi 2.0 jag sett särredovisas trimmade moppar trots allt när det gäller döda/svårt skadade. Men kanske vi gör så här - jag kollar och återkommer?Möjligen, men TRIMMADE mopeder räknas ju som MC då ungarna åker dit för det
Siffrorna säger ju ingenting om dom inte relateras till antalet körda kilometer tänker jag.
Javisst, och byråkraterna gnuggar sina händer av förtjusning över alla nya åtgärder som man kan tvinga igenom...
Seriöst - jag är enig med Ulvis om att Maria N från SMC svarar rimligt bra och vi kommer säkert så småningom att få se hur många av de omkomna som varit "extrema" i någon form samt i hur många av fallen som andra fordon varit vållande. Men visst kan jag önska att vi motorcyklister städade framför egen dörr för att stå starkare i förhandlingarna, och då talar vi ingen rocket science:
1 - Kör ALLTID med vettiga marginaler på allmän väg. Upplever Du att Du är osäker på vad vettiga marginaler innebär för Din personliga räkning - gå en kurs, träna med någon duktig (inte nödvändigtvis snabb) kamrat eller öva på bana.
2 - Vill Du tangera Din kapacitet utan hänsyn till marginaler - fixa licens, åk på bandagar men håll Dig borta från allmänna vägnätet vid dessa tillfällen.
3 - Kör snyggt/Flyg under radarn. Körkort, nykterhet och försäkrad maskin är ett krav. Bland bebyggelse och medtrafikanter visar vi hänsyn, vrider av på rullen, sänker varvtalet och håller skyltad fart - oavsett om vi tycker marginalerna finns för högre fart. Vid fartkameror och trafikmätningsplatser (två slangar över vägen) kör vi skyltad fart.
Att Trafikverket bygger världens säkraste trafikmiljö - för bilar - vet vi redan. Att det sker på bekostnad av motorcyklister förfäktas med näbbar och klor. Det planeras satsningar på cyklister för mångmiljardbelopp, medan motorcyklisterna får nada, zero, noll och intet. Detta behöver vi kunna bevisa inför allmänhet och politiker. Men varje vettig ingång i diskussionerna blockeras idag effektivt med TrVs hastighetsparadigm och -statistik...
Om än detta säkert låter skitnödigt eller duktigt för vissa av oss - skulle det i varje fall göra livet så mycket enklare för de som förhandlar för vår räkning - och förlänga livet på några av oss varje år. Därför behöver det skrivas.
Men grus är ju i sammanhanget inget problem! Inte heller fyllon, körkortslösa, oregistrerade hojar, sms:ande bilister etc! Enligt Trafikverket som ju är de som håller i pengarna för underhåll och investeringar. Inte jag...Kan du inte lägga lite mer energi på att göra något i verkligheten istället för att skriva brandtal sida upp och ner? Det händer ju inte ett skit med grusningar på vägarna för att ta ett exempel. Samma år ut & år in..
Njae, som boende ett stenkast norr om Dig (?) så känner jag väl iofs till problemet Men med tanke på att den statistik som produceras analyseras tämligen minutiöst (se Danskens inlägg) har Transportstyrelsen en något högre nivå på analysen.Jag tackar för klargörandet, det kanske bara är min lokalmedia/polis som alltid rapporterar mopeder som motorcyklar i syfte att svartmåla gruppen motorcyklister.
Återigen redovisas bara hur stor ökning det är av dödade, det vore ju intressant att kunna se hur mycket olyckorna totalt ökat eller minskat. Det skulle ge ett större material för statistikerna att analysera.
Dödade på mc är ju trots allt ganska få så lite otur gör ju att det snart blir en stor förändring när man envisas med att redovisa ökningen i procent.
45% låter ju mer än 14st eller hur?
Tur eller otur tror jag faktiskt har stor betydelse i utfallet av en olycka.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |