Kraftig ökning av MC-dödsfall

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det som vanligt att klappmongon utan körkort och/eller fulla på stulna motorcyklar och trimmade mopeder räknas in?

Där jag bor räknar tidningen alla mopedolyckor som MC olyckor, inte bara dom trimmade mopederna som även polisen (och förmodligen trafiksäkerhetsmyndigheterna) räknar som motorcykel

Även om det i teorin är en MC olycka, så ska ju ingen skuld falla över MC kollektivet om en moped-tjuv utan körkort kör ihjäl sig på en trimmad moped
Njae, mopeder särredovisas om jag minns rätt men fyrhjulingar, fyllskallar, obehöriga och liknande otyg ingår i statistiken.

Charmigare än så här är inte verkligheten, fjolårets rekordlåga siffra landade betydligt mer lågmält - och nu lär champagnekorkarna smälla i taket i vissa dunkla kontorsrum på TrV, VTI men också betydligt mer oväntade platser...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag såg precis att dödstalen ökar bland bilister också. Att trenden är bruten trots säkrare bilar och vägar. Kan det ligga andra faktorer bakom möjligen? Det är inte en fråga utan ett ledande påstående.

http://www.expressen.se/motor/fler-bilister-dodas-i-trafiken/

Det kan ju vara så att bilisterna också nått minimum för vad som kan uppnås med gällande variabler, så som säkerhetsarbete, vägkvalité och bilarnas inbyggda säkerhet, och att ökningen ligger inom variansen som kan väntas vid ett sånt gränsvärde.
Skulle säga att fokus behöver flyttas i säkerhetsarbetet. Sedan skulle ju en ökning av vägkvalitén vara välkommen, men det lär vi inte se med sittande regering.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Möjligen, men TRIMMADE mopeder räknas ju som MC då ungarna åker dit för det
Mmm, men i statistiken från MC och Mopedstrategi 2.0 jag sett särredovisas trimmade moppar trots allt när det gäller döda/svårt skadade. Men kanske vi gör så här - jag kollar och återkommer? :)

EDIT - enligt sid 25 i strategin särredovisas i vart fall trimmade moppar från mc: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf

På sidan 38 i denna VTI-studie finns även trimmade moppar: http://www.vti.se/sv/publikationer/...ycksinblandning--orsaker-och-konsekvenser.pdf

Statistiken från 2015 verkar inte redovisad nedbruten än, lär komma inom någon dag på Transportforums hemsida: http://www.vti.se/transportforum

...eller via Transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik-och-register/Vag/Olycksstatistik/

OK?
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Trimmade mopeder, bör inte vara med, tyvärr tror vi det finns några enstaka 4-hjullingar i årets MC siffror. Nått som SMC brukar ta bort. Idag började Transportforum, med sina 1.700 forskare, myndighets personer och Maria och jag från SMC. Någon har set en möjlighet att gå ut med siffrorna från 2015 och få plats i tidningen, kanske hoppats på att detta sku bli et ämna under konferensen öppning.
Endast enstaka här har nämnd sitsen, och då sannolikt för man tycker synd om oss, som annars har lyckats bra!

Siffrorna kom tidigare från Trafikverket, men detta kommer numera från Transportstyrelsen.

Läs gärna Roffe´s excellenta "vi vill ha hojarna kvar - goda råd" - Vi behöver verkligen inte flera MCs i diverse fortkörnings statistikker.
Roffe och NiklasiNorr summerar väldig bra situationen som gäller för oss alla.

Vi bygger ganska rätt världens bästa trafiksäkerhet, för bilar - på bekostnad av MC. Dvs vi hade ett år nästan med den vanliga dos avlidna i räckesolyckor, men absolut inte någon rekord. Vi har kännedom om att antal utan körkort, som fram till slutet av juni stod för höjningen förhållande till året innan. Men, sen stack det iväg. En sak vi har noterad är att kollisions olyckorna ökade på markant. Kollisioner kan hända på ett flertal sätt, också utan att MC´n kör for fort! Vi har också noterad att en del bilister är dömts vållande under året som gick!
Antal MC i trafik gick upp lite till som vanligt, men det är små antal som inte rocker på några procenter eller fördelningar. Vi kanske kommer en liten ökning bland dom med nya körkort - Vi vett att "erfarenhet" höjer säkerheten mycket.
Att överleva eller dö, i en MC olycka, kan till stor del vara slumpen. Tänk på det själv när du är ute - bergväg eller en mjuk mark!!

Djupstudierna påbörjas i vanlig ordning först under april/maj vart alla dokument, handlingar är inkomna från olika myndigheter, etc..
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Javisst, och byråkraterna gnuggar sina händer av förtjusning över alla nya åtgärder som man kan tvinga igenom...

Seriöst - jag är enig med Ulvis om att Maria N från SMC svarar rimligt bra och vi kommer säkert så småningom att få se hur många av de omkomna som varit "extrema" i någon form samt i hur många av fallen som andra fordon varit vållande. Men visst kan jag önska att vi motorcyklister städade framför egen dörr för att stå starkare i förhandlingarna, och då talar vi ingen rocket science:

1 - Kör ALLTID med vettiga marginaler på allmän väg. Upplever Du att Du är osäker på vad vettiga marginaler innebär för Din personliga räkning - gå en kurs, träna med någon duktig (inte nödvändigtvis snabb) kamrat eller öva på bana.

2 - Vill Du tangera Din kapacitet utan hänsyn till marginaler - fixa licens, åk på bandagar men håll Dig borta från allmänna vägnätet vid dessa tillfällen.

3 - Kör snyggt/Flyg under radarn. Körkort, nykterhet och försäkrad maskin är ett krav. Bland bebyggelse och medtrafikanter visar vi hänsyn, vrider av på rullen, sänker varvtalet och håller skyltad fart - oavsett om vi tycker marginalerna finns för högre fart. Vid fartkameror och trafikmätningsplatser (två slangar över vägen) kör vi skyltad fart.

Att Trafikverket bygger världens säkraste trafikmiljö - för bilar - vet vi redan. Att det sker på bekostnad av motorcyklister förfäktas med näbbar och klor. Det planeras satsningar på cyklister för mångmiljardbelopp, medan motorcyklisterna får nada, zero, noll och intet. Detta behöver vi kunna bevisa inför allmänhet och politiker. Men varje vettig ingång i diskussionerna blockeras idag effektivt med TrVs hastighetsparadigm och -statistik...

Om än detta säkert låter skitnödigt eller duktigt för vissa av oss - skulle det i varje fall göra livet så mycket enklare för de som förhandlar för vår räkning - och förlänga livet på några av oss varje år. Därför behöver det skrivas. :)

Kan du inte lägga lite mer energi på att göra något i verkligheten istället för att skriva brandtal sida upp och ner? Det händer ju inte ett skit med grusningar på vägarna för att ta ett exempel. Samma år ut & år in..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan du inte lägga lite mer energi på att göra något i verkligheten istället för att skriva brandtal sida upp och ner? Det händer ju inte ett skit med grusningar på vägarna för att ta ett exempel. Samma år ut & år in..
Men grus är ju i sammanhanget inget problem! Inte heller fyllon, körkortslösa, oregistrerade hojar, sms:ande bilister etc! Enligt Trafikverket som ju är de som håller i pengarna för underhåll och investeringar. Inte jag...

Seriöst - jag är inte anställd av SMC utan jobbar ideellt i organisationen, och jag VET hur mycket Maria, Jesper och de övriga sliter för att lyfta de frågor jag precis nämnde och få till lite verkstad. Jag vet också hur himla störigt det är att allt tillbakavisas med vår hastighet som argument, delvis därför att ett antal stolpskott ibland oss motorcyklister ska spela Allan framför kameror och i alla möjliga publika sammanhang.

Så - jag försöker dra mitt strå till stacken genom ideellt jobb som instruktör och i organisationen (säg 25-30 dagar per år) samt efter bästa förmåga leva enligt de enkla reglerna Du citerade. Räcker kanske till lite mer än brandtal?

Vad gör Du själv förresten? Vad är Du beredd att göra?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tackar för klargörandet, det kanske bara är min lokalmedia/polis som alltid rapporterar mopeder som motorcyklar i syfte att svartmåla gruppen motorcyklister.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tackar för klargörandet, det kanske bara är min lokalmedia/polis som alltid rapporterar mopeder som motorcyklar i syfte att svartmåla gruppen motorcyklister.
Njae, som boende ett stenkast norr om Dig (?) så känner jag väl iofs till problemet :) Men med tanke på att den statistik som produceras analyseras tämligen minutiöst (se Danskens inlägg) har Transportstyrelsen en något högre nivå på analysen.

Om Du är intresserad så lade polisen ut en blänkare för någon månad sedan angående att de skulle försöka hålla en högre klass på inrapportering av olyckor i det s k STRADA-systemet. Det tackar vi för, då all olycksstatistik i mångt och mycket baseras på den rapporteringen (typ "Hur fort körde motorcykeln innan olyckan?").
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Rökning, alkohol och övervikt skördar nog 100ggr fler offer, men vore väl skam om Svensson inte fick sätta i sig obegränsat med lösgodis sittandes apatiskt framför TVn.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Återigen redovisas bara hur stor ökning det är av dödade, det vore ju intressant att kunna se hur mycket olyckorna totalt ökat eller minskat. Det skulle ge ett större material för statistikerna att analysera.
Dödade på mc är ju trots allt ganska få så lite otur gör ju att det snart blir en stor förändring när man envisas med att redovisa ökningen i procent.
45% låter ju mer än 14st eller hur?
Tur eller otur tror jag faktiskt har stor betydelse i utfallet av en olycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Återigen redovisas bara hur stor ökning det är av dödade, det vore ju intressant att kunna se hur mycket olyckorna totalt ökat eller minskat. Det skulle ge ett större material för statistikerna att analysera.
Dödade på mc är ju trots allt ganska få så lite otur gör ju att det snart blir en stor förändring när man envisas med att redovisa ökningen i procent.
45% låter ju mer än 14st eller hur?
Tur eller otur tror jag faktiskt har stor betydelse i utfallet av en olycka.

Ja, skillnaden på allvarlig skada och invaliditet och knappt blåmärken hänger ju helt på hur man landar. Hastigheten ökar väl möjligheten, men tar det inte plötsligt stopp så går man ofta inte sönder på något allvarligt sätt. Så, med mer räcken så ökar chansen för svåra skador och död, och räcken petar de ju envetet upp överallt.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ja du Ulvhamne och enhjuling - Ni är på ratt spår, också..

Vi bruker t. ex. ha 5-6 som dör i räckes olyckor, och det öler i samband med att flera räckes km tillkommer..
Men, slumpen 2015 vill e att endast 1 dog i ett räcke (vad vi vett i dag)..
det var på en ny öppnad motorvägsträcka i högsta säkerhets klass. En grävling virrade sig ut på vägen, en italiensk motorcyklist, sannolikt med kurs mot Nordkap, välter över djuret och avlider vid kontakten med räcket..
Slumpen!!

Även Transportstyrelsens VD, nämner slumpen som en faktor i nått interview runt årets summering - Och jag är åsså överens..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top