Hur fan kunde denna tråden spåra ut i nitpickande om reseersättningars varande i SMCs fortbildningsverksamhet?
Jo, jag vet hur den kunde det - och vissa idiotiska inlägg vill man gärna bemöta, men släpp det nu.
"Frågan är med ja besvarad" "Nog med förslag" eller något sådant, okay...?
Ämnet är mer intressant att diskutera - i vart fall i just denna tråden.
Jag kan bara inflika att jag hade oförmånen att faktiskt få träffa en som myndigheten använder sig av som sakkunig i trafikfrågor iofs i andra fordonsslag, och jag måste återigen bara säga... Vi är så djävla kokta i bajs om ovanämndas skeva åsikter finns bland övriga byråkrater.
Nollvisionen diskuterades där hastigheten tydligen var den enda nämnaren i dödendöolyckor, ja ålder,sprit, droger kom givetvis med på ett hörn, när jag lite ironiskt påtalade att nollvision säkert var bra men att man missat alla på 2 hjul så gick han i taket och frågade irriterat "nej du har fel och hur menar du".
När jag tog upp mitträcken så replikerade han på fullt allvar att "ja varför skall ni köra där, det finns så många andra vägar ni kan ta" men fortsättningen blir intressantare när jag försökte förklara att även vi måste väl få nyttja dessa vägar och om vi inte får köra där så borde vi i alla fall få en skaplig reduktion på vägskatten, ja den ironiska logiken fattade han inte.
Fortsättningen är faktiskt ännu intressantare, personen i fråga kunde inte få in i huvudet att äggskivarna faktiskt lemlästar och dödar i stort sett allt på 2 som råkar ut för vad det nu må vara och hamnar bland stolpar och trådar, men om vi hamnade där så hade vi givetvis oss själva att skylla eftersom vi kört för fort!!?? punkteringar, vilt spill och annat fanns inte i med i tankegången ens.
Det oroande argumentet var dock att om vi nu dog i räcket så hade vi ändå dött utan eftersom vi ändå skulle ha frontat ett mötande fordon om inte räcket funnits, som sagt jag hoppas att han bara en avart bland byråkraterna och då är allt ok men om synen på oss är som ovan bland många så har vi en bister framtid att gå till mötes, bajsmacka med dubbelt pålägg är det jag tänker på.
...och det som jag fetat i VBKs post finner jag särdeles intressant.
Jag har fått sitta med på en del sammankomster och seminarier som lyssnade och iakttagande just för att jag är intresserad av ämnet.
Den som vill få en inblick kan läsa ett referat från VTI:s Transportforum 2014 här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Besöka-transportforum&p=116567&viewfull=1#post116567
Hursomhelst - jag har flera gånger stött på uppfattningen att det skulle vara en myt att motorcyklister skadas mot räcken. En skröna, ett uppmärksamhetstrick, en propagandalögn från oss motorcyklister.
Det finns en stark lobby som vill sälja mer räcken, och är man en leverantör med ENDAST vajerräcken på programmet så ser man gärna att det fortsätter att monteras upp just sådant...
Man påstår att INGEN motorcyklist har skivats eller ens delats mot räcken.
Ibland braskar man och hakar på ett "i Sverige" men inte ens det stämmer:
Ibland får det kallas ut eftersökshund så att det går att fylla kistan med två av allt det borde vara två av talar ett tydligt språk, Räddningstjänstens spolbilar också...
Det märkliga är att det egentligen inte spelar någon roll - vi dör ju mot räckena ändå.
I hur många bitar spelar liksom ingen roll, men likförbannat lever trafik"säkerhets"experternas mentala skydd mot det dom ställt till kvar. Dom duckar bakom rökridån att "ingen skivats mot räckena".
"I Sverige"...
Nästa märkliga sak som man hört och även kan läsa om i skrivet material från bland annat Bilverket är att vi motorcyklister skyddas av mitträckena.
Jovars, det kan väl hända att någon, eller rent av flera frontalkrockar mellan MC och bil utgått längs de sträckor som är mötesseparerade.
Men hur ser nettovinsten ut? Hur många olyckor hände inte, jämfört med de som verkligen hände?
Motorcykeln är ett smalt och lättmanövrerat fordon, motorcyklisten är oftast mer uppmärksam än den genomsnittlige bilisten och avgjort mindre distraherad i sin körning än densamme.
Ett möte i det egna körfältet behöver inte alls betyda allvarlig olycka med möjlig dödlig utgång när det gäller MC, som det i högre utsträckning gör när två stycken 2 meter breda bilar med Facebookande förare möts.
Men stolparna står där. Med 1,8 meters mellanrum står döden i givakt.
Alltid redo, alltid tjänstvillig.
I lågtrafik. Mitt i natten. Jag kan köra en timme utan att möta en bil vissa tider på dygnet.
Men stolparna står där. Så nära som 5 cm från min körbana får dom stå.
Körbanan, den avgränsas med ett litet streck - och körbanan är nu smalare än vad den var innan räcket kom upp.
Vissa bilsäkerhetsrepresentanter kan endast tänka "bil", och pressar pepparkaksformen bara lite hårdare i trafikantdegen när det kommer någon oskyddad trafikant emellan.
Andra ser problemen med att väva in alla trafikantgrupper i säkerhetsarbetet - men skiter i det och kör på ändå - ofta genom att försöka ljuga sig fria.
Vilket är egentligen värst?