Kraftig ökning av MC-dödsfall

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hur många skadar sig allvarligt mot räcken då Jesper?
Avslitna armar och ben tycker jag är allvarligt och värt att göra nåt åt.
Trafikverket tycker väl att räcken är säkra och tänker, det var ju bara en som dog och han blev dessutom tacklad av en grävling så det kan man klassa som viltolycka som inte hade med räcket att göra?

/Stefan
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag kan bara inflika att jag hade oförmånen att faktiskt få träffa en som myndigheten använder sig av som sakkunig i trafikfrågor iofs i andra fordonsslag, och jag måste återigen bara säga... Vi är så djävla kokta i bajs om ovanämndas skeva åsikter finns bland övriga byråkrater.

Nollvisionen diskuterades där hastigheten tydligen var den enda nämnaren i dödendöolyckor, ja ålder,sprit, droger kom givetvis med på ett hörn, när jag lite ironiskt påtalade att nollvision säkert var bra men att man missat alla på 2 hjul så gick han i taket och frågade irriterat "nej du har fel och hur menar du".

När jag tog upp mitträcken så replikerade han på fullt allvar att "ja varför skall ni köra där, det finns så många andra vägar ni kan ta" men fortsättningen blir intressantare när jag försökte förklara att även vi måste väl få nyttja dessa vägar och om vi inte får köra där så borde vi i alla fall få en skaplig reduktion på vägskatten, ja den ironiska logiken fattade han inte.

Fortsättningen är faktiskt ännu intressantare, personen i fråga kunde inte få in i huvudet att äggskivarna faktiskt lemlästar och dödar i stort sett allt på 2 som råkar ut för vad det nu må vara och hamnar bland stolpar och trådar, men om vi hamnade där så hade vi givetvis oss själva att skylla eftersom vi kört för fort!!?? punkteringar, vilt spill och annat fanns inte i med i tankegången ens.

Det oroande argumentet var dock att om vi nu dog i räcket så hade vi ändå dött utan eftersom vi ändå skulle ha frontat ett mötande fordon om inte räcket funnits, som sagt jag hoppas att han bara en avart bland byråkraterna och då är allt ok men om synen på oss är som ovan bland många så har vi en bister framtid att gå till mötes, bajsmacka med dubbelt pålägg är det jag tänker på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Synen är tyvärr inte ovanlig bland "vanliga" människor, som inte vet något om motorcyklar alltså... :(

En sak Tragikverket lyckats med Noll Vision är mantrat HÅLLA hastigheten... Inget annat orsakar ju olyckor. :huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Återigen redovisas bara hur stor ökning det är av dödade, det vore ju intressant att kunna se hur mycket olyckorna totalt ökat eller minskat.

Auto Motor & Sport gör även en liten tillbakablick i textformat som kan vara intressant att läsa där nedan nämnda statistik spaltas upp sist.

Jag vet inte om det var den typen av information du efterfrågade.

En parantes: Varför skriver man exklusive avsiktlig handling endast år 2010? Kanske framgår där källmaterialet hämtats. Jag har varken tid eller lust att gräva i det. Någon kanske har koll på det dock.

http://www.automotorsport.se/artikl...-historiskt-laga-nivaer-260-personer-dog-2015

Antalet döda i vägtrafiken, 2015–2000

2015 – 260 personer
2014 – 275 personer
2013 – 260 personer
2012 – 296 personer
2011 – 314 personer
2010 – 266 personer (exklusive avsiktlig handling, cirka 15-20 fall/år)
2009 – 358 personer
2008 – 397 personer
2007 – 471 personer
2006 – 445 personer
2005 – 440 personer
2004 – 480 personer
2003 – 529 personer
2002 – 560 personer
2001 – 583 personer
2000 – 591 personer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja du Ulvhamne och enhjuling - Ni är på ratt spår, också..

Vi bruker t. ex. ha 5-6 som dör i räckes olyckor, och det öler i samband med att flera räckes km tillkommer..
Men, slumpen 2015 vill e att endast 1 dog i ett räcke (vad vi vett i dag)..
det var på en ny öppnad motorvägsträcka i högsta säkerhets klass. En grävling virrade sig ut på vägen, en italiensk motorcyklist, sannolikt med kurs mot Nordkap, välter över djuret och avlider vid kontakten med räcket..
Slumpen!!

Även Transportstyrelsens VD, nämner slumpen som en faktor i nått interview runt årets summering - Och jag är åsså överens..

Ja, det är ju så små siffror nu att det blir hejdlöst stora procentuella variationer.
Till exempel, för att vara lite kvällspressaktiga skulle SMC, om det blir en 5-6 räckesolyckor med dödlig utgång 2016 kunna säga att antalet olyckor där räcken tagit motorcyklister av daga har ökat med 4-500% det senaste året. :gnissla
Och skillnaden på 1 och 5 som dött mot ett räcke är ju ganska liten, sett till antalet olyckor totalt egentligen. Slumpen som sagt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...En parantes: Varför skriver man exklusive avsiktlig handling endast år 2010? Kanske framgår där källmaterialet hämtats. Jag har varken tid eller lust att gräva i det. Någon kanske har koll på det dock.
Att folk i alla tider tagit livet av sig genom att köra av vägen, köra in i annat fordon eller köra in i tåg/fast föremål är välkänt. Inför 2010 vill jag minnas att man började särskilja olyckor med uppenbara suicidala inslag från rena olyckshändelser. Tyvärr saknas dokumentation från olycksplatserna för tidigare år varför man avstått från att spekulera i statistiken.

Så har jag i alla fall fått det förklarat :)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att folk i alla tider tagit livet av sig genom att köra av vägen, köra in i annat fordon eller köra in i tåg/fast föremål är välkänt. Inför 2010 vill jag minnas att man började särskilja olyckor med uppenbara suicidala inslag från rena olyckshändelser. Tyvärr saknas dokumentation från olycksplatserna för tidigare år varför man avstått från att spekulera i statistiken.

Så har jag i alla fall fått det förklarat :)

Låter rimligt.
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Men grus är ju i sammanhanget inget problem! Inte heller fyllon, körkortslösa, oregistrerade hojar, sms:ande bilister etc! Enligt Trafikverket som ju är de som håller i pengarna för underhåll och investeringar. Inte jag...

Seriöst - jag är inte anställd av SMC utan jobbar ideellt i organisationen, och jag VET hur mycket Maria, Jesper och de övriga sliter för att lyfta de frågor jag precis nämnde och få till lite verkstad. Jag vet också hur himla störigt det är att allt tillbakavisas med vår hastighet som argument, delvis därför att ett antal stolpskott ibland oss motorcyklister ska spela Allan framför kameror och i alla möjliga publika sammanhang.

Så - jag försöker dra mitt strå till stacken genom ideellt jobb som instruktör och i organisationen (säg 25-30 dagar per år) samt efter bästa förmåga leva enligt de enkla reglerna Du citerade. Räcker kanske till lite mer än brandtal?

Vad gör Du själv förresten? Vad är Du beredd att göra?

Gör och gör. Inget speciellt mer än att jag sköter mig för det mesta. Ok,helt ideellt innebär att du inte tar några traktamenten,ersättningar etc för SMC utan helt och håller står för dina egna kostnader när du har 25-30 dagar med lekstuga. Vad ligger notan på efter dessa dagar?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Gör och gör. Inget speciellt mer än att jag sköter mig för det mesta. Ok,helt ideellt innebär att du inte tar några traktamenten,ersättningar etc för SMC utan helt och håller står för dina egna kostnader när du har 25-30 dagar med lekstuga. Vad ligger notan på efter dessa dagar?

Trodde fan inte att någon kunde vara tråkigare än mig men grattis.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gör och gör. Inget speciellt mer än att jag sköter mig för det mesta. Ok,helt ideellt innebär att du inte tar några traktamenten,ersättningar etc för SMC utan helt och håller står för dina egna kostnader när du har 25-30 dagar med lekstuga. Vad ligger notan på efter dessa dagar?
Nu hamnade Du väl mer än lovligt vid sidan av trådens vägsträcka och blandar om korten? Ideellt arbete innebär att ibland saknas helt ersättning (Vissa kurser vi valt att köra), i vissa funktioner kan man få viss kostnadsersättning för förlorad arbetsinkomst, traktamente, resor etc. Om Du engagerar Dig en smula kan Du söka både på denna site eller på SMCs så framgår vilket reglementen som gäller.

Lekstuga eller trafiksäkerhet, medlemsnytta och gemenskap? Ptjaa, det är väl upp till var och en att bedöma och avgöra? Men då förefaller vi eniga om att jag i alla fall försöker göra något mer än att leka tangentbordsvirituos? Och att Du själv kanske inte riktigt är där än?

Bra att Du sköter Dig. Då kanske Du är beredd att ge de där reglerna Du citerade en chans? Har Du mer Du vill diskutera kanske vi tar det via PM, resonemanget just nu förefaller ju inte föra denna tråden särskilt mycket framåt. OK?
 
Last edited:

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Nej,svara på min fråga istället. Hur mycket lägger SMC ut för dig i kostnadsersättning etc för 25-30 bandagar/utbildningsdagar?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej,svara på min fråga istället. Hur mycket lägger SMC ut för dig i kostnadsersättning etc för 25-30 bandagar/utbildningsdagar?

Lägg ner den där attityden. Vad det än är är det troligtvis inte tillräckligt för att täcka alla kostnaderna instruktörerna har. Borde räcka som svar i det här fallet. Om alla skulle ha fullt betalt skulle SMC kunna lägga ner sin kursverksamhet. Det skulle inte finns kundunderlag nog bland de svenska motorcyklisterna att betala vad en kursdag egentligen hade kostat. Bara ett fåtal hade haft råd och tyckt att det hade varit värt det. Vill vi ha det så? Var istället tacksam för att det finns personer som Roffe S - eldsjälar som är beredd att ställa upp mot en modest ersättning. I min värld är det ideellt med tanke på alla andra kostnader de dras med. SMC står inte med motorcyklar, utrustning och annat. Det gör instruktörerna själva. Räkna själv ut vad 20- 30 kursdagar på storbana innebär. Det blir ett par hundra mil på bana. Vad är lite milersättning till och från ett par bandagar långt hemifrån i sammanhanget? Kanske lite sponsring av däck via någon däcktillverkare som i sin tur är sponsor till SMCs verksamhet? Ingen direkt kostnad för SMC med andra ord i det senare exemplet.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej,svara på min fråga istället. Hur mycket lägger SMC ut för dig i kostnadsersättning etc för 25-30 bandagar/utbildningsdagar?
Vad i hela fridens namn har det med tråden att göra? Tror du att det finns anledning att vara lite avundsjuk?
Suck ?
Och har du ngt med det att göra...sådär överhuvudtaget alls, liksom?
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Som vissa har nämnt tidigare, över 50 % av dödsfallen på MC är orsakade av personer som kör utan körkort, på stulen MC, med droger i kroppen, utan körkort eller utan hjälm. När det gäller dödsfall på bil så är det betydligt fler av tjuvar och liknande som har körkort/behörighet för fordonet eftersom det är mycket vanligare att ha behörigheten B än A.

Trots det så har dödsfallen minskat väldigt mycket senaste åren, se detta diagram rån SMC:
D%C3%B6dade%20per%201000%20fordon%20-%202014.jpg.jpg


Även om dödsfallen har gått upp under 2015 så har även antalet MC i trafik gått upp, vilket kompenserar till viss del.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Gör och gör. Inget speciellt mer än att jag sköter mig för det mesta.
Nej,svara på min fråga istället. Hur mycket lägger SMC ut för dig i kostnadsersättning etc för 25-30 bandagar/utbildningsdagar?

Att inte göra något själv är en sak. Men att vräka ur sig skit mot de som faktiskt lägger ner en betydande del av sin tid (och eventuellt av sin ekonomi) på att aktivt försöka göra en skillnad tycker jag är smaklöst!
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag håller med GuessWho i denna fråga, det är inte ok att vräka ur sig skit i mot folk som lägger ner sin tid på att förbättra och göra skillnad för oss hoj åkare. Zelnik du är bara inte tillräckligt insatt i vad SMC har gjort och gör, du ska vara glad att dom finns kolla bara vad man lyckats med när det gäller 30 punkts listan som Trafikverket ville upprätta i mot oss. Grabbarna och tjejerna på SMC lägger ner större delen av sitt arbete helt gratis självklart kostar det en del men det kommer ifrån oss medlemmar och dessa utbildningar gör faktiskt skillnad. Om du inte tror på utbildning och tycker att det är en lekstuga så kan du inte heller tro på körkortsutbildningen heller, Trafikverket lyssnar på SMC just för att dom har kunskap.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller med GuessWho i denna fråga, det är inte ok att vräka ur sig skit i mot folk som lägger ner sin tid på att förbättra och göra skillnad för oss hoj åkare. Zelnik du är bara inte tillräckligt insatt i vad SMC har gjort och gör, du ska vara glad att dom finns kolla bara vad man lyckats med när det gäller 30 punkts listan som Trafikverket ville upprätta i mot oss. Grabbarna och tjejerna på SMC lägger ner större delen av sitt arbete helt gratis självklart kostar det en del men det kommer ifrån oss medlemmar och dessa utbildningar gör faktiskt skillnad. Om du inte tror på utbildning och tycker att det är en lekstuga så kan du inte heller tro på körkortsutbildningen heller, Trafikverket lyssnar på SMC just för att dom har kunskap.

Polisen har ju till och med sagt att SMC har bra utbildningar, bättre än de egna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man får ha vilka åsikter som helst i detta land som tur är, men om man är motorcyklist och kastar skit på SMC skall man inte skryta med sitt förstånd.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top