Kraftig ökning av MC-dödsfall

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får ha vilka åsikter som helst i detta land som tur är, men om man är motorcyklist och kastar skit på SMC skall man inte skryta med sitt förstånd.

SMC bör väl precis som andra organisationer kritiseras för det de inte gör bra. Det är ju frihet från ansvar och kritik som gett oss fackföreningarna vi har idag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du får ursäkta, men jag tyckte inte riktigt att det framgick vad de inte gör bra. Det lät i mina öron/ögon mest som att kritiken gällde den egna okunskapen om vad de faktiskt gör blandat med ogrundade föreställningar om pampfasoner och lyxliv vid köttgrytorna (man vet ju hur politiker är liksom).

Okej, SMC är faktiskt lite dålig på att tala om vad de faktiskt gör.

Bli bättre på det, SMC!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får ursäkta, men jag tyckte inte riktigt att det framgick vad de inte gör bra. Det lät i mina öron/ögon mest som att kritiken gällde den egna okunskapen om vad de faktiskt gör blandat med ogrundade föreställningar om pampfasoner och lyxliv vid köttgrytorna (man vet ju hur politiker är liksom).

Okej, SMC är faktiskt lite dålig på att tala om vad de faktiskt gör.

Bli bättre på det, SMC!

Ja, alltså, konstruktiv kritik är ju oftast bäst, snarare än raljerande. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du får ursäkta, men jag tyckte inte riktigt att det framgick vad de inte gör bra. Det lät i mina öron/ögon mest som att kritiken gällde den egna okunskapen om vad de faktiskt gör blandat med ogrundade föreställningar om pampfasoner och lyxliv vid köttgrytorna... Okej, SMC är faktiskt lite dålig på att tala om vad de faktiskt gör.

Bli bättre på det, SMC!
Hehe, skulle ju inte sitta illa med en lgh i centrala Stockholm, man kanske ska ringa Motormännen...? :)

Tack för stödet kamrater, det värmer. Och Ni har flera med Er när det gäller synbarheten enligt en färsk medlemsundersökning, jag vet att det jobbas på det.

Grejen är att ju att det inte går att besvara vad man kostar resp vilka intäkter man genererar. Sedan finns en mängd olika uppgifter i organisationen. Men några axplock kan jag bjuda på:

- Distriktet - KNIX och grus: Normalt som instruktör kan man få milersättning för resa till och från övningsplatsen om man är två i bilen/ halv ersättning vid mc samt för körning på banan. Men vi är ett litet distrikt så jag, NiklasiNorr, Kirin och de andra instruktörerna har denna säsong avstått från kostnadsersättning vilket innebär att vi förstärkt distriktets ekonomi rejält och kan göra än bättre aktiviteter för medlemmarna kommande år. Men - vi får hamburgare och dricka till lunch utan att betala ur egen ficka...

- Storbanekurser - Se ovan när det gäller ersättning. Kommer jag ihåg rätt kan man även få typ ett dagstraktamente om man vill. Under flerdagarskurser slipper vi betala boendet själv. Men kom ihåg att vi är 21 distrikt plus centrala organisationen - villkoren varierar utefter vad man har råd med. Men glassarliv - knappast?

Jag köper däck på samma avtal som alla andra medlemmar har tillgång till, men ibland får vi möjlighet att ta del av något bra avtal som School förhandlat sig till när det gäller utrustning.

- Sedan sitter jag med i Riksstyrelsen vilket tar kanske hälften av de dagar jag nämnde. När man bokar resa är man fantastiskt snål då medvetenheten om att det är medlemspengar alltid finns där. Så - vid sista mötet på kansliet förra helgen bokade jag jättebilligt flyg mer än fyra veckor innan mötet, tåg 2:a klass utan sittplats och förhandlade ner rumspriset på hotellet alldeles fenomenalt. Dessa utlägg får jag ersättning för. Jag får mat (eller ersättning för mat i form av traktamente) och ersättning för förlorad arbetsinkomst (ca 1/3 av min normala lön) under arbetsdagar. Jobbar eller reser jag under en helg finns en ersättning om några tjugor/h under max 8 h. That's it.

Så - jag tror inte SMC har mycket gemensamt med pampvälde och excesser, men det är upp till var och en att bedöma.

Uppsidan är väl i stället glädjen av att försöka göra bra verksamhet och fatta bra beslut, t ex efter en lyckad kurs eller när en medlem får lite tröst i bedrövelsen efter en olycka och kan få lite hjälp från skadefonden. Det bor väl en liten utilist i oss alla :)

Detta skriver jag med adress till alla Er som är medlemmar i SMC, uppskattar organisationens arbete och önskar lite inblick i hur Era medlemspengar förvaltas och hoppas att det inte avskräcker Er från att engagera Er i arbetet! Det är faktiskt fantastiskt intressant och givande.

Så - då kanske vi kan lämna pamp- och flärddiskussionen och återgå till trådämnet? :)
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..... Vi är så djävla kokta i bajs om ovanämndas skeva åsikter finns bland övriga byråkrater.

Nollvisionen diskuterades där hastigheten tydligen var den enda nämnaren i dödendöolyckor,....

Det oroande argumentet var dock att om vi nu dog i räcket så hade vi ändå dött utan eftersom vi ändå skulle ha frontat ett mötande fordon om inte räcket funnits, som sagt jag hoppas att han bara en avart bland byråkraterna och då är allt ok men om synen på oss är som ovan bland många så har vi en bister framtid att gå till mötes, bajsmacka med dubbelt pålägg är det jag tänker på.

Välkommen till min världen...
I denna världens verklighet, har man mest success i hela världen - inget annat land har lika låga trafikdödssiffror som Sverige, och därmed är det bevisligen så att allt vi har gjort sedan 0-vision, ATK (automatisk TRAFIKSÄKERHETS kontroll) och skyddsräcken är världens mest effektive medicin. Ja, vi vett att vi fick hjälp med antispis system i bilarna också. Och nu blir det snart bättra igen, med flera räcken på alla vägar med hastigheter från 80 km/t. Och bilar som inte kan göra mänskliga mistäg!

Svenska folket, tycker enligt vetenskapliga undersökningar att det är bra med sänkta hastigheter, trafiksäkerhets photo´s och räcken. Att även hälften av al trafik kör över hastighetsgränser rocker inte nått vid vad vi tycker enligt trafiksäkerhets vetenskapen!

Vi har en egenskap att bilda en publik officiell sanning i vort land, som matcher vad tongivande myndighets personer vill ha! Och vi ser enat två färger svart och vitt!
Som direkt importers från världens lyckligast land, sku jag nog rekommendera att vi börjar upptäcka den flora av miljontals av färger som finns. Då, kanske allt an bli aningen enklare!

Jag är bergsäker på att vi alla möjligheter att bli värdens mest trafiksäkra MC land, med ganska enkla billiga medel. Ska vi nå ditt, får vi alla ge lite - inte mycket bara lite.

Myndigheterna måste lyssna på hojåkerna - vi är extremt kunniga, kloka och insatta i just vore problem. Det är relativt set billiga investeringar i MC förbättringar som ska göras. Mera polis är en logisk lösning på mångt och mycket..

Oss själva får titta i spegeln, följa Roffe´s Golden Rules
----
Till Sommer har jag jobbat 10 år med detta på SMC, och jag imponeras över den volym av tålamod, diplomati som vi lyckas att dra fram nästan konstant. Lika förvånad är jag är över hur lång tid det tar att införe en besluten förändring, båda hos myndigheten men också i vort eget kollektiv. Men, jag ser konkret att det konstant görs framsteg. Jag tror vi är på rätt väg - sä även med att SMC rasslade med sina våpen under hösten. Nu rör det sig om att få lugnet, diplomatin och en typ av ensidig respekt tillbaka.

Ja, det är inte enkelt!! Och ja, vi måste på SMC avsätta flera resurser på att tala om vad vi gör, och hur vi tänker..
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nej,svara på min fråga istället. Hur mycket lägger SMC ut för dig i kostnadsersättning etc för 25-30 bandagar/utbildningsdagar?

Jag är grundkursinstruktör och "hemma" är SMC Uppsala län.
Funktionärerna på Rörken motorstadium får milersättning för att ta sig till och från banan.
Kaffet är fritt, och man får en hamburgare eller två kokta korvar med bröd samt en läsk under Knixkurserna. Dessa varar mellan ca kl 17-23/08-15 för funktionärerna beroende på del av säsongen.

Övrigt som SMC lokalt lägger ner på oss är HLR-utbildningar då och då, Riks erbjuder ledarskaps- och pedagogikutbildningar som regel en gång per år. Lokalt kan det förekomma fler utbildnings-, men även planeringstillfällen.

I början och slutet av varje utbildningssäsong ordnas det oftast också lokala uppstarts- och avslutningssammankomster.
SMC Uppsala län ordnar oftast också någon sorts rabatt för tex däckinköp med de lokala mc-handlarna.

De exakta kostnaderna i kronor vet jag inte, annat än att jag får mellan 500-700 kr som milersättning för årets färder till och från Rörken. Det är bensinpengar i praktiken.
Jag betalar löpande kostnader för min egen motorcykel, utrustning mm.
HLR-utbildningarna kostar runt en tusing per person för mitt hemmadistrikt.

Att kalla denna fortbildning för lekstuga är, förlåt mig, korkat.
Har du någonsin gått en Knix-utbildning och sett vad man gör där?
Om du vill få del av detta, istf att gnälla, vet du vad du ska göra.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur fan kunde denna tråden spåra ut i nitpickande om reseersättningars varande i SMCs fortbildningsverksamhet?
Jo, jag vet hur den kunde det - och vissa idiotiska inlägg vill man gärna bemöta, men släpp det nu.
"Frågan är med ja besvarad" "Nog med förslag" eller något sådant, okay...?

Ämnet är mer intressant att diskutera - i vart fall i just denna tråden.



Jag kan bara inflika att jag hade oförmånen att faktiskt få träffa en som myndigheten använder sig av som sakkunig i trafikfrågor iofs i andra fordonsslag, och jag måste återigen bara säga... Vi är så djävla kokta i bajs om ovanämndas skeva åsikter finns bland övriga byråkrater.

Nollvisionen diskuterades där hastigheten tydligen var den enda nämnaren i dödendöolyckor, ja ålder,sprit, droger kom givetvis med på ett hörn, när jag lite ironiskt påtalade att nollvision säkert var bra men att man missat alla på 2 hjul så gick han i taket och frågade irriterat "nej du har fel och hur menar du".

När jag tog upp mitträcken så replikerade han på fullt allvar att "ja varför skall ni köra där, det finns så många andra vägar ni kan ta" men fortsättningen blir intressantare när jag försökte förklara att även vi måste väl få nyttja dessa vägar och om vi inte får köra där så borde vi i alla fall få en skaplig reduktion på vägskatten, ja den ironiska logiken fattade han inte.

Fortsättningen är faktiskt ännu intressantare, personen i fråga kunde inte få in i huvudet att äggskivarna faktiskt lemlästar och dödar i stort sett allt på 2 som råkar ut för vad det nu må vara och hamnar bland stolpar och trådar, men om vi hamnade där så hade vi givetvis oss själva att skylla eftersom vi kört för fort!!?? punkteringar, vilt spill och annat fanns inte i med i tankegången ens.

Det oroande argumentet var dock att om vi nu dog i räcket så hade vi ändå dött utan eftersom vi ändå skulle ha frontat ett mötande fordon om inte räcket funnits, som sagt jag hoppas att han bara en avart bland byråkraterna och då är allt ok men om synen på oss är som ovan bland många så har vi en bister framtid att gå till mötes, bajsmacka med dubbelt pålägg är det jag tänker på.





...och det som jag fetat i VBKs post finner jag särdeles intressant.
Jag har fått sitta med på en del sammankomster och seminarier som lyssnade och iakttagande just för att jag är intresserad av ämnet.

Den som vill få en inblick kan läsa ett referat från VTI:s Transportforum 2014 här:

http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Besöka-transportforum&p=116567&viewfull=1#post116567


Hursomhelst - jag har flera gånger stött på uppfattningen att det skulle vara en myt att motorcyklister skadas mot räcken. En skröna, ett uppmärksamhetstrick, en propagandalögn från oss motorcyklister.
Det finns en stark lobby som vill sälja mer räcken, och är man en leverantör med ENDAST vajerräcken på programmet så ser man gärna att det fortsätter att monteras upp just sådant...
Man påstår att INGEN motorcyklist har skivats eller ens delats mot räcken.
Ibland braskar man och hakar på ett "i Sverige" men inte ens det stämmer:
Ibland får det kallas ut eftersökshund så att det går att fylla kistan med två av allt det borde vara två av talar ett tydligt språk, Räddningstjänstens spolbilar också...

Det märkliga är att det egentligen inte spelar någon roll - vi dör ju mot räckena ändå.
I hur många bitar spelar liksom ingen roll, men likförbannat lever trafik"säkerhets"experternas mentala skydd mot det dom ställt till kvar. Dom duckar bakom rökridån att "ingen skivats mot räckena".
"I Sverige"...


Nästa märkliga sak som man hört och även kan läsa om i skrivet material från bland annat Bilverket är att vi motorcyklister skyddas av mitträckena.
Jovars, det kan väl hända att någon, eller rent av flera frontalkrockar mellan MC och bil utgått längs de sträckor som är mötesseparerade.

Men hur ser nettovinsten ut? Hur många olyckor hände inte, jämfört med de som verkligen hände? :va
Motorcykeln är ett smalt och lättmanövrerat fordon, motorcyklisten är oftast mer uppmärksam än den genomsnittlige bilisten och avgjort mindre distraherad i sin körning än densamme.

Ett möte i det egna körfältet behöver inte alls betyda allvarlig olycka med möjlig dödlig utgång när det gäller MC, som det i högre utsträckning gör när två stycken 2 meter breda bilar med Facebookande förare möts.

Men stolparna står där. Med 1,8 meters mellanrum står döden i givakt.
Alltid redo, alltid tjänstvillig.

I lågtrafik. Mitt i natten. Jag kan köra en timme utan att möta en bil vissa tider på dygnet.
Men stolparna står där. Så nära som 5 cm från min körbana får dom stå.
Körbanan, den avgränsas med ett litet streck - och körbanan är nu smalare än vad den var innan räcket kom upp.

Vissa bilsäkerhetsrepresentanter kan endast tänka "bil", och pressar pepparkaksformen bara lite hårdare i trafikantdegen när det kommer någon oskyddad trafikant emellan.
Andra ser problemen med att väva in alla trafikantgrupper i säkerhetsarbetet - men skiter i det och kör på ändå - ofta genom att försöka ljuga sig fria.

Vilket är egentligen värst?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hur fan kunde denna tråden spåra ut i nitpickande om reseersättningars varande i SMCs fortbildningsverksamhet?
Jo, jag vet hur den kunde det - och vissa idiotiska inlägg vill man gärna bemöta, men släpp det nu.
"Frågan är med ja besvarad" "Nog med förslag" eller något sådant, okay...?


Ingen gillar att få sitt ideella arbete sågat jämns med fotknölarna. Därför.

Anser också frågan som släppt nu. :)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Mc förare är mer riskbenägna än bilisterna (annars hade mc-förare valt bilen där en krock gör mindre skada).

Visst är det säkrare att ta bilen men skittråkigt, långsamt och dyrare(tar mer bränsle).
Det är ju kul med touringsvängar i alperna med toyota corolla.....not.

Tror inte tsv ser mckörning som något annat en ett otyg.
Skulle någon bli strimlad i ett räcke, fine, ännu en ligist och säkerhetsrisk borta.
Annars borde man ju börja bygga bort äggskärarna eller åtminstone plåta in vajrarna.
Tror man försöker begränsa mcförarna med specialregler (kompetensbevis på mc, effekt- och hastighetsbegränsare, obligatorisk svindyr sjukförsäkring, dubbelt så höga böter på mc än på bil, körkortsklasser a1-a10 med ny uppkörning och teoriprov emellan).

Livet är farligt men utan något roligt mellan varven bryter man ihop.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ljus i mörkret: På flera vägsträckor som just nu byggs om till 2+1 sker det faktiskt med längsgående plåträcken. :krama

Vi kan väl argumentera för att alla vajerlösningar ersätts med dessa nästa gång de behöver repareras...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ljus i mörkret: På flera vägsträckor som just nu byggs om till 2+1 sker det faktiskt med längsgående plåträcken. :krama

Vi kan väl argumentera för att alla vajerlösningar ersätts med dessa nästa gång de behöver repareras...

Menar du sådana med underglidningsskydd eller rälsmodellen? För rälsmodellen är bara marginellt bättre än vajerräcken för motorcyklister. De är dock både billigare och bättre än vajerräcken för väghållaren.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Mer pengar än risk...

Mc förare är mer riskbenägna än bilisterna (annars hade mc-förare valt bilen där en krock gör mindre skada).

Visst är det säkrare att ta bilen men skittråkigt, långsamt och dyrare(tar mer bränsle).
Det är ju kul med touringsvängar i alperna med toyota corolla.....not.

Tror inte tsv ser mckörning som något annat en ett otyg.
Skulle någon bli strimlad i ett räcke, fine, ännu en ligist och säkerhetsrisk borta.
Annars borde man ju börja bygga bort äggskärarna eller åtminstone plåta in vajrarna.
Tror man försöker begränsa mcförarna med specialregler (kompetensbevis på mc, effekt- och hastighetsbegränsare, obligatorisk svindyr sjukförsäkring, dubbelt så höga böter på mc än på bil, körkortsklasser a1-a10 med ny uppkörning och teoriprov emellan).

Livet är farligt men utan något roligt mellan varven bryter man ihop.
Jag är inte så säker på att det finns någon särskilt stark koppling mellan val av fordon och riskbenägenhet.
Det är däremot rätt säkert att ont om pengar styr valet av fordon långt mycket mer än förmodad riskbenägenhet.
Alltså, det är fullt möjligt och inte helt osannolikt att den som har råd att lägga 200k + på en tvåhjuling inte alls är så självklart riskbenägen som den den mindre bemedlade och säkerligen frustrerade och kanske måttmässigt utmanade killen (för det är väl det det brukar vara?) i sin några år gamla, nedärvda BMW 330. Sporthoj för multum med pengar är idag lika(nästan alltid) med 40-50 år + vilka enligt all tillgänglig statistik om de kört hoj i mer än 10 år i praktiken är osynliga i samma statistik. Sedan tror jag nog att seriöst ointresse för hoj och sociala faktorer är även de starkare än riskbenägheten för val av fordon. Dessutom finns det data från engelska försäkringsbolag som pekar ut just motorcyklister som mindre olycksbenägna...trumvirvel...bilister!

Nog svamlat...

Fler hojar i trafiken, även i bussfiler bidrar till mer flyt i densamma...

En del myndighetspersoners lätt blasé attityd till räckesproblematiken är inte så värst mycket bättre än att stå och kolla på när en icke simkunnig person förvånas över hur djup den djupa änden i bassängen faktiskt är. :fakta
Att det sedan finns några som jag nog skulle fundera en mycket längre stund på om jag verkligen skulle vilja dra upp eller inte...är en helt annan diskussion.

Det bästa är, alla dumheter från myndigheterna till trots, att försöka vara så sakliga som möjligt och peka på vad som är rätt och vad som är möjligt.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
@ RymdBörje: Smurf!


Mc förare är mer riskbenägna än bilisterna (annars hade mc-förare valt bilen där en krock gör mindre skada).

Är vi mer riskbenägna? Är det ett faktum eller ett antagande?
Jag frågar bara för att det inte skall etableras några forumsanningar här.

Jag vet att SMC tillsammans med NTF presenterade:
Undersökning om motorcyklisters inställning till trafiksäkerhet, SMC/NTF 2011
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Dokument/rapporter/ntf_rapport_low.pdf

Där slog man fast att motorcyklister är mer riskmedvetna än bilister, och även mer aktiva inom riskreducering, samt ser hårdare på körning under påverkan av alkohol/droger jämfört med bilister.


Jag tror aldrig att det gjorts någon undersökning kring just riskbenägenhet - men av det jag läst så framstår motorcyklister som väl införstådda med de risker som man kan utsätta sig för, men att man ändå väljer att köra hoj. Skall man verkligen kalla det för "mer riskbenägen"...?

Jag förstår lite grann vad du menar, men när jag själv skall iväg så tänker jag aldrig att "det vore säkrare med bilen" - men jag är självfallet fullt medveten om riskerna med mitt val av transportmedel.
...dock utan att känna mig "riskbenägen".

See...?




Ljus i mörkret: På flera vägsträckor som just nu byggs om till 2+1 sker det faktiskt med längsgående plåträcken. :krama

Vi kan väl argumentera för att alla vajerlösningar ersätts med dessa nästa gång de behöver repareras...


Men det var väl roligt då! Var då? Hur ser dom ut? Lokalt initiativ eller rikstäckande policy?
Här vill man veta mer.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En oerhörd massa bra text!!!


Vilket är egentligen värst?

Du slår huvudet på spiken här och det är mc-kollektivets stora dilemma. Vi är många ja, men vi är försvinnande få jämfört med samhället i övrigt och samhället i övrigt, dvs alla de som INTE kör hoj skiter fullständigt i oss.

Tänk er följande scenario:

Korgflätningsverket har kommit med nya restriktioner pga att det är så många olyckor vid just korgflätning. Själva materialet går av så man kan få en sticka i fingret vilket innebär att man i fortsättningen inte får fläta korgar om man inte har stålskodda handskar.
Tyvärr innebär dessa handskar att det blir så klumpigt att fläta korgarna så det i princip omöjliggör att det flätas korgar öht. Detta uppmärksammas då av Förenade Korgflätarförbundet som driver en lobbykampanj på regeringsnivå att man åtminstone ska få använda den typ av handskar som Förenade Korgflätarförbundet har tagit fram, mycket smidigare med kevlar istället för stål.
Korgflätningsverket påstår då efter tester med sina experter att FKF:s handskar inte fyller måttet.

Striden fortgår, mestadels i förbundstidningen och på Facebook där arga korgflätare ondgör sig över statliga verk...

Nu råkar jag ha en korgflätare i min bekantskapskrets som jag över en middag (och några öl) lyckades häva ur mig att han kanske borde börja med att svarva ljusstakar istället, i min värld är ju det precis samma sak.
Det såddes inte god jord kan jag ju säga, speciellt som jag vet att han precis köpt sig en ny korgflätningsmaskin för 150 000 spänn, i krom och svart, och han tycker att den är urtjusig, den är hans liv faktiskt...

Hur många av er som läser detta bryr er EGENTLIGEN ett skvatt om korgflätarna? Inte jag iallfall...


:)
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Menar du sådana med underglidningsskydd eller rälsmodellen? För rälsmodellen är bara marginellt bättre än vajerräcken för motorcyklister. De är dock både billigare och bättre än vajerräcken för väghållaren.


För dom som ännu inte förstått hur perverst sjuk Trafikverkets upphandlingsmodell för nya vägsträckor är, så skall man ha klart för sig att när man lägger ut en totalentreprenad så lämnar man (oftast) fritt åt det byggande företaget att välja räckestyp. Det blir inte överraskande det räcke som är billigast att sätta upp - stållineräcke av sämsta modell.

När byggnationen är klar, slutbesiktigad och skall lämnas över till Trafikverket för att tas i drift så får staten överta ännu en vägstump med de sämsta räckena ur underhållskostnadsperspektiv, och även så den minst lämpliga lösningen ur perspektivet "oskyddad trafikant".

De gånger man från beställaren styr räckestyp åt något håll så handlar det oftast om att man ur estetisk synpunkt vill ha en speciell räckestyp för att inte skymma en vacker utsikt där vägen drar fram.

Här för övrigt en tillverkares säljsnack för en räckestyp som är särdeles genomskinlig...

Vårat (sic!) rörprofilsräcke erbjuder estetiska och praktiska fördelar jämfört med andra vägräckestyper. Räcket är designat för att ge trafikanter ökad sikt vid trafikplatser och en förbättrad upplevelse av omgivningen.

Tack vare räckets utformning med elipsformade profiler är det dessutom tåligt mot påkänningar från arbetsredskap och fordon. Räckets tidlösa design passar alla miljöer, landsvägar, stadsmiljö eller längs motorvägar. Räcket är välrenommerat bland landskapsarkitekter och projektörer för sin stilrena design och robusthet.

Montörerna gillar det enkla systemet med U-utsprång utan fasta fixeringspunkter. Vägräcket monteras med elementlängd 6 meter och stolpavstånd 3 meter, stolparna markförankras i förslagna hål.

Estetik, design, förbättrad upplevelse - massa fina ord.
Hur funkar det gentemot oss oskyddade trafikanter?
Ingen som bryr sig!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Menar du sådana med underglidningsskydd eller rälsmodellen? För rälsmodellen är bara marginellt bättre än vajerräcken för motorcyklister. De är dock både billigare och bättre än vajerräcken för väghållaren.

Dubbla längsgående, dvs lär väl vara underglidningsskydd då. Nån med bättre koll kan ju studera E4 mellan Rosvik och Piteå... och säga om jag har rätt eller om det fortsatt är mörker som gäller.

- - - Updated - - -

För dom som ännu inte förstått hur perverst sjuk Trafikverkets upphandlingsmodell för nya vägsträckor är, så skall man ha klart för sig att när man lägger ut en totalentreprenad så lämnar man (oftast) fritt åt det byggande företaget att välja räckestyp. Det blir inte överraskande det räcke som är billigast att sätta upp - stållineräcke av sämsta modell.

När byggnationen är klar, slutbesiktigad och skall lämnas över till Trafikverket för att tas i drift så får staten överta ännu en vägstump med de sämsta räckena ur underhållskostnadsperspektiv, och även så den minst lämpliga lösningen ur perspektivet "oskyddad trafikant".

Det här skall jag lyfta med en god vän, som jobbar med just sådana frågor på Trafikverket...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dubbla längsgående, dvs lär väl vara underglidningsskydd då. Nån med bättre koll kan ju studera E4 mellan Rosvik och Piteå... och säga om jag har rätt eller om det fortsatt är mörker som gäller.

- - - Updated - - -



Det här skall jag lyfta med en god vän, som jobbar med just sådana frågor på Trafikverket...

Fortsatt mörker. Trafikanten strimlas inte av vajern då men det stora problemet, även med vajerräcken är själva stolparna. "Piteåräcket" har ju visserligen rundade stolpar så själva förstörandet av kroppen kanske tar någon millisekund längre tid...

Ett annat problem med det här räcket, precis som med vajerräcket, är att de är för låga. De hindrar bilen att åka över i motsatt körfält, de hindrar kanske också själva hojen, men föraren som sitter ovanpå hojen åker över räcket och in i mötande fordon. Hojåkarna har alltså fortfarande kvar själva grundorsaken till att räckena kom upp.
De tester jag har läst påvisar att det absolut bästa är de höga, konformade betonggrisarna som brukar finnas vid vägbyggen. De är tillräckligt höga, släta kanter, fångar upp bilar och lastbilar men är såklart en aning dyrare än vajerräcken. Däremot så är det hiskeligt mycket billigare att reparera när en olycka skett. Vajer- och rälsräcken kostar tydligen fläsk att laga?

Typ dessa:

http://static.byggtjanst.se/byggkat...ges/2253/430x430/gplink-2-0-betongbarriar.png
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top