Materialåtgången för renovering av puffran är antagligen:
*Verkstadshandbok (det finns en anledning till att den punkyten står överst
)
*Minst 1 vevstake (kontrollmät samtliga så att ingen av de andra är på jäsken).
*Ny vevaxel. Vevar till bilar kan oftast (alltid?) lämnas in för omslipning för lager i underdimension men det verkar vara klent med såna lager till hojarna och då återstår bara byte. Kolla dock dels med BRA mc-firmor efter lager i underdimension, dels med renodlade motorrenoveringsföretag om dom kan slipa OCH skaffa fram lager. Slipning och lager brukar kosta typ 2-3000:- till en 4-c bilmotor.
*Komplett lagersats (vev- ram- och eventuella kamlager). Kammarna är på många motorer lagrade direkt i toppen = då finns det inga kamlager att byta. Nya lager ger bra oljetryck och det smakar ju gott. Alltså byter man lager vare sig det behövs eller inte när motorn ändå är riven. Lager till hojar är dyra. Bara för att jävlas lite ska jag nämna att nya vev- och ramlager till min bil (4-cyl Renault) kostar under runt 70:- för en komplett uppsättning av BÅDE vev- och ramlager.
*Komplett packningssats inkluderande packboxar och ventiltätningar. Det är gott att ha en puffra som är helt tät.
*Nytt filter och ny olja (enklare lågprisolja för inkörning samt ytterligare ett nytt filter och seriös olja bortom inkörningen).
Detta får nog anses vara minimum av vad som åtgår för en renovering.
Det svåraste är antagligen veven, den är troligen så ruggigt dyr att köpa ny att man måste leta begagnad vev men det kan ju finnas på en skrot från en kraschad hoj där motorn blev sönderslagen. Tror dock att man får lov att ringa ett tag innan man får napp. Mät upp veven noga före montering. Givetvis köper man vevstaken där samtidigt. Den kan man kanske köpa ny om man inte får tag på beg men den är säkert inte billig.
Med stor säkerhet åtgår även en del av följande:
*Kolvringar, möjligen borrning/foderbyte med tillhörande nya, större kolvar och ringar. Vet ej om kolvar i överdimension finns till R6.
*Ventiler och/eller ventilstyrningar.
*I värsta fall nya säten men (utan att ha specifik kunskap om just dessa puffror) det är troligare att man klarar sig med enbart fräsning av befintliga säten eller i allra bästa fall bara inslipning av ventilerna.
*Givetvis kontrollerar man oljepump, koppling och växellåda etc noggrannt när puffran ändå är isärriven.
Topplocksjobb är rätt kostsamt om man inte klarar av det själv (tar ju mycket tid och tid är pengar). Hr Brink renoverar toppar i mån av tid. Även jag men jag har varken tid eller lust.