Kraftigt knackande ljud i R6

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Hallå gott folk!

Idag uppstod plötsligt ett kraftigt knackande ljud ifrån motorn på min kompis R6. Det är en 2000-modell med ca 4000 mil på mätaren. Ljudet verkar följa varvtalet, det hörs väldigt tydligt, och det hörs hela tiden (har inte testat med väldigt höga varvtal eller stor belastning). Han tycker sig också kunna känna att det dunkar och slår i hojen, så att säga. Det låter inte som ventil-tickande (tror vi), det är mer "klonk"-aktigt. Låter ungefär som när man drar en kätting över en hård kant.

Vad kan detta vara? Vevstakslager??
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Låter ungefär som när man drar en kätting över en hård kant.

KETTING?

hade samma problem med min.. det visade sig vara kamkedjan.. dvs kamkedjesträckaren hade gett upp.. inte billigt..
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
kätting stavas kätting.
Jag hade inte kört en meter med knackande motor.
blåsljud brukar väl inte vara något vitalt, men knackande kan inte vara bra.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
de kan nog vara Vevstakslagren som e slut de brukar ju låta de men ljudet brukar väl inte stiga när man gasar på då väl??
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Tack för de snabba svaren!

myspinnen skrev:
hade samma problem med min.. det visade sig vara kamkedjan.. dvs kamkedjesträckaren hade gett upp.. inte billigt..
Hur "inte billigt" snackar vi om (om det nu skulle visa sig vara samma fel som du hade)?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
rerell skrev:
Tack för de snabba svaren!


Hur "inte billigt" snackar vi om (om det nu skulle visa sig vara samma fel som du hade)?


alltså du klarar dig ju lindrigt så länge du fixxar det snarast.. ifall kedjan pajjar eller så så slår den ju sönder massa grejjer..
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
myspinnen skrev:
Låter ungefär som när man drar en kätting över en hård kant.

KETTING?

hade samma problem med min.. det visade sig vara kamkedjan.. dvs kamkedjesträckaren hade gett upp.. inte billigt..

Om det bara är sträckaren som kärvar så kostar en ny 1000:-, är väl inte så dyrt?? Tar bara 10 min o byta själv, man kommer åt att byta den utan att ta loss en pinal på hojen i övrigt.

Fast om den verkligen KNACKAR/KLONKAR så är det väl inte kedjan, brukar vara mer ett rassel.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Kamkedjesträckaren är kontrollerad och visade sig vara fin. Hojen blev transporterad till verkstad där ljudet diagnostiserades som "rådebank", som norrmännen kallar det. Om jag fattar mina norska vänner korrekt så är "råde" = vevstake.

Så då är det väl vevstakslagren då...? Då frågar man sig... är det normalt att det bara är lagren man behöver byta eller är det vanligtvis skador på vevstakar, kolvar, vevaxel, ventiler etc etc också? Då antar jag att kostnaderna springer iväg rätt bra, även om man meckar själv.

På verkstan tyckte de att det bara var att hiva motorn, i princip. Tycker det låter drastiskt, men vad vet jag... De ska göra ett kompressions- och läckagetest nästa vecka, för säkerhets skull, vad det nu innebär.

EDIT: stavfel
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
4000mil är inte normal livlängd för ettpar vevstakslager!! Antingen har hojen gått längre (mycket längre) eller så har den inte varit skött alls (eller ev en kombination utav båda ) :rolleyes:
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
bebbe skrev:
4000mil är inte normal livlängd för ettpar vevstakslager!! Antingen har hojen gått längre (mycket längre) eller så har den inte varit skött alls (eller ev en kombination utav båda ) :rolleyes:
Om den har gått längre än 4000 har jag inga förutsättningar för att svara på egentligen, men jag vet att sedan den köptes, med ca 2000 (ärliga eller oärliga) mil på mätaren, så har den skötts noggrant och utan fusk med mätarställning.

Men, sedan slutet av förra säsongen har ägaren övat på bakhjulskörning i ganska stor utsträckning... detta i kombination med att oljenivån inte har varit på maxläget hela tiden kan kanske ha varit en bidragande orsak...?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Håller man den riktigt högt kan jag tänka mig att det kan bli lite knas med lite olja i. Vet inte helt exakt hur pumpen är monterad på en R6. Men som sagt det kan ju visserligen vara en bidragande orsak. Men jag tycker ändå att det låter lite konstig att den skall haverera på 4000mil. Men kanske pga bakhjulsåkningarna då :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingen erfarenhet av just R6 men generellt sett är det så att när ett vevlager snurrar i staken (det är oftast så det börjar) så går både staken och veven åt arschlet. Slutar man då så går det iofs att renovera motorn men det är rätt kostsamt. Ska man dessutom inte göra arbetet själv så är det RIKTIGT kostsamt.
Fortsätter man köra med ett vevlager som har gett sig så blir skadan snabbt värre och slutar oftast med att vevtappen rycker av bultarna i staken eller hela staken. I vilket fall som helst så brukar det oftast sluta med två jättelika hål, det ena i blocket och det andra i plånboken.
Hursomhelst, om din polare inte kan renovera motorn själv men i alla fall klarar av att byta motor så tycker jag att han ska börja leta efter en motor.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Robban_C skrev:
Fortsätter man köra med ett vevlager som har gett sig så blir skadan snabbt värre och slutar oftast med att vevtappen rycker av bultarna i staken eller hela staken.
Räknar med att det inte är annat att göra än att bara sätta igång och riva motorn för att se hur illa det är...? Känns ju inte direkt som att det är så mycket att förlora.

Han sneglar redan efter ny motor. Vi hittade en annons på en ny R1 motor (02 eller 03), för en billig peng. Går det att trycka i en sån i en 00 R6 tro? :va Förmodligen inte, men det hade ju varit ganska kul om det gick. :D
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
jag har aldrig hört att de passar rakt av tyvärr, tror det kräver en del ombyggnad som knappast är värt pengarna egentligen.
Varför inte riva motor och rusta den i stället?
Ja om ni kan skruva själva alltså.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Materialåtgången för renovering av puffran är antagligen:
*Verkstadshandbok (det finns en anledning till att den punkyten står överst:))
*Minst 1 vevstake (kontrollmät samtliga så att ingen av de andra är på jäsken).
*Ny vevaxel. Vevar till bilar kan oftast (alltid?) lämnas in för omslipning för lager i underdimension men det verkar vara klent med såna lager till hojarna och då återstår bara byte. Kolla dock dels med BRA mc-firmor efter lager i underdimension, dels med renodlade motorrenoveringsföretag om dom kan slipa OCH skaffa fram lager. Slipning och lager brukar kosta typ 2-3000:- till en 4-c bilmotor.
*Komplett lagersats (vev- ram- och eventuella kamlager). Kammarna är på många motorer lagrade direkt i toppen = då finns det inga kamlager att byta. Nya lager ger bra oljetryck och det smakar ju gott. Alltså byter man lager vare sig det behövs eller inte när motorn ändå är riven. Lager till hojar är dyra. Bara för att jävlas lite ska jag nämna att nya vev- och ramlager till min bil (4-cyl Renault) kostar under runt 70:- för en komplett uppsättning av BÅDE vev- och ramlager. :7peta :D
*Komplett packningssats inkluderande packboxar och ventiltätningar. Det är gott att ha en puffra som är helt tät.
*Nytt filter och ny olja (enklare lågprisolja för inkörning samt ytterligare ett nytt filter och seriös olja bortom inkörningen).

Detta får nog anses vara minimum av vad som åtgår för en renovering.
Det svåraste är antagligen veven, den är troligen så ruggigt dyr att köpa ny att man måste leta begagnad vev men det kan ju finnas på en skrot från en kraschad hoj där motorn blev sönderslagen. Tror dock att man får lov att ringa ett tag innan man får napp. Mät upp veven noga före montering. Givetvis köper man vevstaken där samtidigt. Den kan man kanske köpa ny om man inte får tag på beg men den är säkert inte billig.

Med stor säkerhet åtgår även en del av följande:
*Kolvringar, möjligen borrning/foderbyte med tillhörande nya, större kolvar och ringar. Vet ej om kolvar i överdimension finns till R6.
*Ventiler och/eller ventilstyrningar.
*I värsta fall nya säten men (utan att ha specifik kunskap om just dessa puffror) det är troligare att man klarar sig med enbart fräsning av befintliga säten eller i allra bästa fall bara inslipning av ventilerna.
*Givetvis kontrollerar man oljepump, koppling och växellåda etc noggrannt när puffran ändå är isärriven.

Topplocksjobb är rätt kostsamt om man inte klarar av det själv (tar ju mycket tid och tid är pengar). Hr Brink renoverar toppar i mån av tid. Även jag men jag har varken tid eller lust.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
rerell skrev:
... R1 motor (02 eller 03) ... Går det att trycka i en sån i en 00 R6 tro? ...
R1 har en mycket ovanlig motorkonfiguration, den har växellådans båda axlar sitter ovanför varandra. Eller i alla fall den ena ovanför den andra. :)
Det gör motorn kortare.
Eftersom den konfigurationen är mycket ovanlig så skulle jag nog kolla på en sprängskiss om R6:an har motsvarande konfiguration (enkelt sätt att avgöra saken). Har den inte det (och det har den antagligen inte) så kan man nog glömma alla såna idéer.

Och jag tror inte att det går för då skulle vi redan ha hört om nån wheelieglad lunatic som gjort det. :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
En sak till:
Innan jag river ur puffran eller åtminstone innan jag river isär den skulle jag antagligen riva av toppen och kolla hur kolvarna ser ut. Om ett vevlager är tillräckligt skadat så har kolvtoppen hälsat på toppen eftersom kolven då når högre upp, då ser man på avtrycken/skadorna direkt om det är ett vevlager som snurrat och kan sluta fundera över vad som gått fel. Dock ska det sägas att kolven/toppen inte har kolliderat om man slutat köra i tid (nackdelen med att vara försiktig :)).
Om kolv/topp kolliderat så åtgår det även en ny eller beg (kolla skicket noga på beg delar) kolv. Dessutom kan toppen vara skadad men den kan man oftast klara, antingen genom enbart putsning eller genom att lämna in den för planing.

Kanske roadracegrabbarna/tjejerna har motordelar liggande som går att använda? Dom kanske inte använder standardkolvar etc?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top