Krafttag mot fildelning på nätet...Har antipiratbyrån nån framgång?

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Olzki skrev:
Menar du att Telia, din internetleverantör, hotar dig "kunden" med att du inte får vara kund längre om du inte slutar ladda ner vissa saker!? Hehe...känns som om vissa på Telia fortfarande tror att de har monopol på sina tjänster :hihi

Det håller ju omöjligt i längden. De har ju inget incitament att göra sig av med kunder så länge de inte kan göras ansvariga för vad kunden gör. Hela grejen med att man vill ha bredband är ju för att man ska kunna ladda ner stora filer från nätet och andra datorer. De skulle ju tappa nästan alla sina kunder om fullföljde sitt hot. Hur många har bredband och laddar inte ner misstänkt copyrightskyddat material?

/O

precis vad jag också tänkte, dom sparkar ju sig själva i arslet så att säga, iallfall just nu. När nya lagen kommer så måste dom säkert ta tag i sånt. Det värsta med allt är att jag knappast laddar hem mycket filmer eller delar med mig till andra.

Just i detta fall rörde det sig om en svensk film som jag laddade upp, säkert därför det va extra intressant

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
WaZZe skrev:
precis vad jag också tänkte, dom sparkar ju sig själva i arslet så att säga, iallfall just nu. När nya lagen kommer så måste dom säkert ta tag i sånt. Det värsta med allt är att jag knappast laddar hem mycket filmer eller delar med mig till andra.

Just i detta fall rörde det sig om en svensk film som jag laddade upp, säkert därför det va extra intressant

Laddade upp....det var alltså någon som laddade den av dig?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
CoSmoZ skrev:
- Ja varför?? hmm näe det har bara blivit så med åren.. det betyder inget speciellt
- Vill nog från början få ut texten lite.. & - var min lösning!

Ser jävligt dumt ut och gör dina inlägg väldigt svåra att förstå sig på. Texten är inte direkt sammanhängande.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
McB skrev:
Ser jävligt dumt ut och gör dina inlägg väldigt svåra att förstå sig på. Texten är inte direkt sammanhängande.
Precis min åsikt, men han kan ju bilda klubb med minitypsniitts-SISU. Klubben kan heta, "Vi som vill sticka ut med konstig textformattering som gör våra inlägg svårlästa"...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
sgtpepper skrev:
Precis min åsikt, men han kan ju bilda klubb med minitypsniitts-SISU. Klubben kan heta, "Vi som vill sticka ut med konstig textformattering som gör våra inlägg svårlästa"...

Finns det fler som vill vara med där? Finns det ingen mupp som envisas med att ständigt centrera eller högerjustera texten?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
McB skrev:
Finns det fler som vill vara med där? Finns det ingen mupp som envisas med att ständigt centrera eller högerjustera texten?
Jo. För att inte tala om miffona som måste ändra färg och storlek.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
valmers skrev:
Jo. För att inte tala om miffona som måste ändra färg och storlek.

Sådana finns det också ja. Trevligt, klubben har snart tillräckligt många medlemmar för att kunna bryta sig ur detta sällskap, som de ändå inte passar in i.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
WaZZe skrev:
mm, olagligt ja vet :näsblod

Hehe...jojo. :rolleyes:

Rekommendationen får väl bli att ligga lite lägre med svenska filmer då tills någon form av krypteringsfunktion utvecklas till fildelningsprogrammen :tungan

/Olzki

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
sgtpepper skrev:

Släng in alla som särskriver, inte sätter komman och punkter öht och alla med lunartext så har vi halva sporthoj. :rolleyes:

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Olzki skrev:
Men även om man kan extrahera information från en formaterade dator så kan man väl rimligen inte få fram hela filer så man kan se vad det ursprungligen var. Eller?
/O

När min förra hårddisk krascha så erbjöd då firman att försöka få ur nån info från hårddisken men dom gick bet på det. men tydligen fanns det nån som var ännu kunnigare på det i norge som jag fick skicka till om jag ville. men det iddes jag int

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Sen kanske man inte ska ha skrämmande hemlig information i onödan på hårddisken heller.

CoSmoZ skrev:
- Det är ganska skrämmande vad man kan få fram.. så tänk till innan ni säljer er dator el. digitalkameraQUOTE]

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
McB skrev:

- Lite offtipic va!
- Svåra att förstå sej på *haha* ja alltid retar det någon.. :arsele

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det enklaste att kringå det där är väl att man börjar med kodade namn på filerna och har listor som översätter kodnamnen, då kan de ju inte bevisa nåt bara genom ett filnamn som de har tänkt sig.
De kan aldrig stoppa kopieringen, det är bara dumheter.

Jag är ingen storladdare av kopior personligen, utan faktiskt lkaddar jag mest ner gratisgrejor eller filer som är fria.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
CoSmoZ skrev:
- Lite offtipic va!
- Svåra att förstå sej på *haha* ja alltid retar det någon.. :arsele

Du vet, det finns ett talesätt som lyder: ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idiot, än att öppna käften och bekräfta det.

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Alltså..
Detta med hårddiskar som man kan återta data från....o spikar o botten på havet o bränder o allt annat...

Så här är det....
Som nån sa nyss...oavsett om hårddisken brunnit eller nåt annat extremt så finns CHANSEN att återta datan iom att den fanns där när olyckan inträffade...(Om den alltså inte på ett säkert sätt raderats...)
Det är det poliser o andra utnyttjar...o som sagt...chansen är stor att det går/dom lyckas...

Men om datan INTE längre finns så finns det ingen chans att leta reda på den iom....att den ju inte finns...!

Detta kan man lösa med en enkel formatering...MEN...
EN enda formatering räcker INTE tex!...Inte heller två, eller tre, eller....många formateringar....
En formatering raderar för lite för att allt ska försvinna...dock finns det som sagt ett antal program som ser till att radera ALLT som du/ni vill ta bort....Finns antagligen en hel massa men ett bra som jag kan rekommendera är ERASER som dessutom låter dig välja hur säker du vill vara på att du verkligen tagit bort allt...ända upp till "Guttman"-radering....vilket innebär att datan skrivs över 35 gånger...(Detta räknas som den enda TOTALA raderingen av olika säkerhetsföretag).
Efter det FINNS det inget att leta reda på längre...

Här har ni adressen om ni är intresserade: http://www.tolvanen.com/eraser/

Mycket lätt att använda!...Bara högerklicka på filen/filerna du vill ta bort o välja "erase" i stället för "ta bort".

Ha det

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
WaZZe skrev:
Jag har fått hot brev från telia(som är min leverantör) om att jag har laddat upp en film.. va säkert antipiratbyron som va med i spelet.

Stog väll i korta drag att om jag inte slutade tanka upp filmer så skulle min uppkoppling stängas av.
Jag med några ggr, tror mest det varit för att antipiratbyrån varit på dem och de är tvugna tat visa att de samarbetar, egentligen vill de bara ha in sina stålar från dig, jag fick samma brev 2ggr liksom, inget hände.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag har aldrig fått nåt brev trots att det laddas en hel del här, tur är väl det.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Olzki skrev:
Det håller ju omöjligt i längden. De har ju inget incitament att göra sig av med kunder så länge de inte kan göras ansvariga för vad kunden gör. Hela grejen med att man vill ha bredband är ju för att man ska kunna ladda ner stora filer från nätet och andra datorer. De skulle ju tappa nästan alla sina kunder om de fullföljde sitt hot. Hur många har bredband och laddar inte ner misstänkt copyrightskyddat material? /O

Telia har förmodligen inga större etiska problem med vad för filer deras kunder hanterar. Däremot kan de få stora problem med *andra* ISP:er världen över, och vill rimligen inte riskera att bli uthängda (och i förlängningen avstängda) som ISP:n som i praktiken sanktionerar upphovsrättsbrott genom att inte beivra. Fullt jämförbart med spam; det har AFAIK hänt förr att hela ISP:s stängts av från maildistribution (black hole) pga att någon eller några enstaka kunder skickat stora mängder spam. Hände det inte rent av Telia för något år sedan?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024