Krafttag mot fildelning på nätet...Har antipiratbyrån nån framgång?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
69:an skrev:
Telia har förmodligen inga större etiska problem med vad för filer deras kunder hanterar. Däremot kan de få stora problem med *andra* ISP:er världen över, och vill rimligen inte riskera att bli uthängda (och i förlängningen avstängda) som ISP:n som i praktiken sanktionerar upphovsrättsbrott genom att inte beivra. Fullt jämförbart med spam; det har AFAIK hänt förr att hela ISP:s stängts av från maildistribution (black hole) pga att någon eller några enstaka kunder skickat stora mängder spam. Hände det inte rent av Telia för något år sedan?

Att göra ISP:n ansvarig för vad någon laddar ner tycker jag är jämförbart med att anklaga en biltillverkare för att folk kör för fort. Anser inte att en ISP ska övervaka vad enskild person laddar ner på samma sätt som jag inte förväntar mig att min teleoperatör avlyssnar mina samtal.

/O

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Olzki skrev:
Att göra ISP:n ansvarig för vad någon laddar ner tycker jag är jämförbart med att anklaga en biltillverkare för att folk kör för fort. Anser inte att en ISP ska övervaka vad enskild person laddar ner på samma sätt som jag inte förväntar mig att min teleoperatör avlyssnar mina samtal.

/O

Du vet väl att det är Yamahas fel att du åker för fort iom att du har en R1:a s det är bara och stämma dom om du får böter av polisen :D

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
An3Azz skrev:
Du vet väl att det är Yamahas fel att du åker för fort iom att du har en R1:a s det är bara och stämma dom om du får böter av polisen :D

Javisst, är det så. :tungan Men det är ju egentligen bara smart marknadsföring, är ju lätt för dem att gå med på sådant eftersom polisen måste hinna ifatt Yamahan innan de kan skriva böter. ;)

/Olzki

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Olzki skrev:
Att göra ISP:n ansvarig för vad någon laddar ner tycker jag är jämförbart med att anklaga en biltillverkare för att folk kör för fort. Anser inte att en ISP ska övervaka vad enskild person laddar ner på samma sätt som jag inte förväntar mig att min teleoperatör avlyssnar mina samtal. /O

Jag håller med dig i sak, men icke desto mindre har ju alla med någon form av internetabonnemang undertecknat ett avtal med ISP:n där man som kund förbinder sig att avhålla sig från somliga saker. Har man ingått avtalet (läs: accepterat villkoren) finns liksom inte mycket att snacka om. Så länge man har möjlighet att fildela mer eller mindre i fred får man se det som en ren bonus. :tummenupp

Sedan är det förstås en intressant diskussion hur långt en ISP:s ansvar sträcker sig, eller bör sträcka sig. Ponera att någon eller några destruktiva individer finner nöje i att sabotera samhällsviktiga funktioner med hjälp av sin internetuppkoppling, något som varken är orimligt eller långsökt. Är det då upp till polisen att identifiera och lokalisera förövaren/-na helt utan assistans av aktuella ISP:er (i praktiken omöjligt)?

Nej, jag jämställer inte fildelning med samhällsomstörtande verksamhet eller terrorism, utan väcker bara frågan i allmänhet var gränsen går för hur olaglig en handling eller verksamhet bör tillåtas vara utan att en ISP griper in.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
69:an skrev:
Jag håller med dig i sak, men icke desto mindre har ju alla med någon form av internetabonnemang undertecknat ett avtal med ISP:n där man som kund förbinder sig att avhålla sig från somliga saker. Har man ingått avtalet (läs: accepterat villkoren) finns liksom inte mycket att snacka om. Så länge man har möjlighet att fildela mer eller mindre i fred får man se det som en ren bonus. :tummenupp

Sedan är det förstås en intressant diskussion hur långt en ISP:s ansvar sträcker sig, eller bör sträcka sig. Ponera att någon eller några destruktiva individer finner nöje i att sabotera samhällsviktiga funktioner med hjälp av sin internetuppkoppling, något som varken är orimligt eller långsökt. Är det då upp till polisen att identifiera och lokalisera förövaren/-na helt utan assistans av aktuella ISP:er (i praktiken omöjligt)?

Nej, jag jämställer inte fildelning med samhällsomstörtande verksamhet eller terrorism, utan väcker bara frågan i allmänhet var gränsen går för hur olaglig en handling eller verksamhet bör tillåtas vara utan att en ISP griper in.

Jag tror vi resonerar ganska lika för visst blir det, som så mycket annat, till slut en fråga om gränsdragning. Det säger sig själv att artister, tillverkare mfl måste kunna ta betalt för sina produkter eftersom det annars till slut upphör med produktionen. Då napster först kom tyckte jag det var en överlägsen tjänst, ladda direkt från nätet, nästan allt fanns och gratis!. Känslan man hade då var dock att det är bäst att njuta medans det varar. På samma sätt känner jag förvisso idag också men är betydligt mer tveksam till hur man rent konkret ska kunna stoppa fildelning av tidigare nämnda kategori.

/O

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Lyfter denna tråd med anledning av inslaget på TV4-nyheterna idag 050407 (http://www.tv4.se/)

Tydligen har flera hundra Internetanvändare polisanmälts för fildelning på nätet av antipiratbyrån. Vad jag fortfarande inte begriper är hur de eller rättar sagt Henrik Pontén som företräder antipiratbyrån, ska kunna bevisa att en viss person gjort sig skyldig till olaglig fildelning. Ett IP-nummer kan ju ha många användare och de kan ju aldrig veta vem som knappar på tangentbordet.

Dessutom har ju antipiratbyrån nu själva blivit masspolisanmäld av 2000 personer för att bryta mot personuppgiftslagen. Något som tycks gälla om endast en person kan identifieras med ett IP-nummer. Följaktligen kan man ju drista sig den försiktiga slutsatsen att är man flera på en dator så går det inte att bevisa vem som laddat ner (eller upp) upphovsrättsskyddat material och är man ensam så är det inte tillåtet att identifiera en användare via IP-numret.

Någon som (vet någon :rodnar ) som haft oturen att bli anmäld? :tungan

/Olzki

ksaarinen

Step in to my office
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ingen nu
Mm polaren fick besök av harry haffa idag med husrannsakningsorder
dom tog med sig datorn.
får se vart det slutar

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Harley custom 110"
Jag blir ju mest rädd när jag vet att telia har sån koll på vad jag gör på nätet, hur fan kan det va lagligt egentligen, jag menar man får ju inte avlyssna telefoner hursom helst så varför ska dom få kunna läsa mina chattmeddelanden eller se vilka sidor jag surfat på, Antipiratbyrån är ju fan värre än KGB :huvet

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
ksaarinen skrev:
Mm polaren fick besök av harry haffa idag med husrannsakningsorder
dom tog med sig datorn.
får se vart det slutar

Fy fan. Känns fortfarande som att det borde bli svårt att bevisa att just han är skyldig. Bodde han ensam på adressen?? Och om nu polisen står utanför och man väljer att inte öppna, har de låssmed som öppnar dörren då?

/O

robbandalal

Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Harley custom 110"
Ja, dom lär ju inte gå hem bara för man inte öppnar, så in kommer dom nog vare sig du vill eller inte

robbandalal

Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Harley custom 110"
Hur funkar det här då? Jag och en polare delar ju lägenhet och vi har var sin dator med internet delat med en router, hur kan dom bevisa vem som laddade vad eller är det han som står för abbonemanget som åker? Dom kan ju inte ta båda datorerna med sig och undersöka väl? Det verkar ju inte vettigt och det kan ju aldrig hålla i domstol eller är det så jävla sjukt? :confused:

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
CoSmoZ skrev:
- även om man hinner radera filen så försvinner inte den från datorn..
- utan kan med lätthet tas fram igen..

- Jag använder peerguardian näe jag är på DC.. vet inte riktigt vad det gör
- men ska tydligen skydda mot antibiratb. & andra cyberpoliser som scannar av nätet..

Använder Peerguardian me,,,

fick upp detta en gång... så lite hjälpte de nog...

:yoparty

Bifogat

• pirat.jpg
    pirat.jpg
    109.2 KB · Visningar: 206

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Olzki skrev:
Lyfter denna tråd med anledning av inslaget på TV4-nyheterna idag 050407 (http://www.tv4.se/)

Tydligen har flera hundra Internetanvändare polisanmälts för fildelning på nätet av antipiratbyrån. Vad jag fortfarande inte begriper är hur de eller rättar sagt Henrik Pontén som företräder antipiratbyrån, ska kunna bevisa att en viss person gjort sig skyldig till olaglig fildelning. Ett IP-nummer kan ju ha många användare och de kan ju aldrig veta vem som knappar på tangentbordet.

Dessutom har ju antipiratbyrån nu själva blivit masspolisanmäld av 2000 personer för att bryta mot personuppgiftslagen. Något som tycks gälla om endast en person kan identifieras med ett IP-nummer. Följaktligen kan man ju drista sig den försiktiga slutsatsen att är man flera på en dator så går det inte att bevisa vem som laddat ner (eller upp) upphovsrättsskyddat material och är man ensam så är det inte tillåtet att identifiera en användare via IP-numret.

Någon som (vet någon :rodnar ) som haft oturen att bli anmäld? :tungan

/Olzki

Den som står för abbonemanget som ryker. Stackars han som är ansvarig på mitt jobb :D

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Apb

och av en slump försvann APBs hemsida i cyberspace. Räknade de med något annat när kronofogden angriper deras egen isp? Kan någon förklara dessutom varför kronofogden gör detta? Rimligen borde de ju ingripa i de fall där någon tilldömts att betala en ersättning men vägrat, annars är väl detta ett fall för polisen?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024