Kraschbilder...

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
bra jobbat med en dieseltraktor.Kan ju vart nån form av räddningsövning för brandmän eller nåt,men avsaknaden av spår i marken kan ju bero på att den kom flygande efter ett hopp eller nåt oxå.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mavve skrev:
En F1-förare kan köra rakt in i en mur i över 250km/h utan att nödvändigtvis dö för den delen. :mattias

Men sådan säkerhet finns visst inte ens i dagens Volvotraktorer...
I fablernas värld, i fablernas värld.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
I fablernas värld, i fablernas värld.

Nja, det finns en förare som överlevt 200km/h->0 på en halvmeter, spikrakt in i en betongmur. Högsta G-kraft som en människa överlevt tydligen, över 600G.
Dock var alla ben i kroppen spräckta.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Nja, det finns en förare som överlevt 200km/h->0 på en halvmeter, spikrakt in i en betongmur. Högsta G-kraft som en människa överlevt tydligen, över 600G.
Dock var alla ben i kroppen spräckta.
Otroligt, men Mavve snackade om +250 km/h.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Som sagt, kolla vad mätaren står på och däckmönstret är rätt dåligt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Nja, det finns en förare som överlevt 200km/h->0 på en halvmeter, spikrakt in i en betongmur. Högsta G-kraft som en människa överlevt tydligen, över 600G.
Dock var alla ben i kroppen spräckta.

Detta ger 308 G under ca 2 hundradels sekund. Verkar otroligt att nån överlevt det. Var har du hittat det?

40 G under mer än någon tiondels sekund kan orsaka permanent blindhet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Detta ger 308 G under ca 2 hundradels sekund. Verkar otroligt att nån överlevt det. Var har du hittat det?

40 G under mer än någon tiondels sekund kan orsaka permanent blindhet.

Då var det ännu högre fart, minns från det jag läste/såg det att det var någonting på 200km/h eller fortare, en halvmeter stoppsträcka och över 600G.

Edit: Har för mig det var ett program på discovery, och det behöver ju inte vara mycket högre hastighet för att G-krafterna ska öka dramatiskt.

Kenny Bräcks kvadd mättes det ju också upp helt sjuka g-krafter i.
 
Last edited:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chris Ash skrev:
Detta ger 308 G under ca 2 hundradels sekund. Verkar otroligt att nån överlevt det. Var har du hittat det?

40 G under mer än någon tiondels sekund kan orsaka permanent blindhet.

Nej det låter för mycket för att man ska kunna överleva.
Enligt en bok som heter University Physics så kan man överleva 150 g under 0.02 sekunder men det leder till allvarliga skador.
Det står även att man klarar 45 g under 0.1 sekund utan skador.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Vid 600 g borde väl köttet bli så tungt att det lossnar från benen o fortsätter framåt???
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
goodfella skrev:
Fisichella drog ju in i en vägg, iofs med några däck framför i ca 250km/h för nåt år sen. Det tog relativt tvärstopp. Han var oskadd.
Däckbarriären gör otrolig skillnad.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Då var det ännu högre fart, minns från det jag läste/såg det att det var någonting på 200km/h eller fortare, en halvmeter stoppsträcka och över 600G.

Edit: Har för mig det var ett program på discovery, och det behöver ju inte vara mycket högre hastighet för att G-krafterna ska öka dramatiskt.

Kenny Bräcks kvadd mättes det ju också upp helt sjuka g-krafter i.

Om du accelererar med 1G är du uppe i 9.82m/s på en sekund. Accelererar du med 2G är du uppe i 18.92m/s på samma tid. Motsvarande gäller vid retardation. Alltså måste farten varit 400km/h om stoppsträckan var 0.5 meter. Det ger ditt kött en "vikt" på 30 ton om du väger 70 kilo.
"rippin the flesh apart......"
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
wonderwizard skrev:
jag har kört av vägen (som passagerare) i 140 km/h rakt in i en tegelvägg

...

Sorry, men det tror jag inte på. Du kan ha haft 140 när det barka iväg men det lär ha bromsats och/eller studsat emot något innan det small. 140 rätt in i en tegel vägg tror jag inte någon bil klarar rädda om väggen står stumt kvar


EDIT och sen såg jag det här(missade det när jag läste tråden)
wonderwizard skrev:
.
väggreppet släppte vid 140 km/h
efter trottoarkant, buskage, cykelställ var väl farten nere runt 100
när vi sedan träffade en bil parkerad intill en tegelvägg...
..

I det här läget har du passerat så många bromsande mekanismer att du med största säkerhet var under hundra. Att sedan den andra bilen stod där erbjöd en hel extrabil som deformationszon vilket med stösta sannolikhet räddade livet på er om din ide om hastighet bara nästan stämmer.

Att du skulle överleva en stum husvägg långt över 70 i en Escort är nog att betrakta som mirakulöst, men nu var det inte det som inträffade.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Sorry, men det tror jag inte på. Du kan ha haft 140 när det barka iväg men det lär ha bromsats och/eller studsat emot något innan det small. 140 rätt in i en tegel vägg tror jag inte någon bil klarar rädda om väggen står stumt kvar

Liten lätt beräkning ger 80 G här om vi antar deforamtionszon på 1 meter för mur och bil(optimistiskt kanske) plus att du kommer ha motorn 1 meter längre bak i bilen.....
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Siffrorna på max acceleration vid en bilkrasch säger inte så mycket, om dom har accelerometrar i bilen så kan den registrera mycket kortvariga "spikar".
Det kan mycket väl ha varit 600 g men under en mycket kort tid, kanske en tusendels sekund eller mindre, och det kan man överleva för att vävnaderna inte hinner flytta sig tillräckligt mycket för att dom ska kunna slitas sönder trots dom extrema påfrestningarna.
Men så fort det blir lite längre duration på krafterna så klarar man mycket mindre.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Sorry, men det tror jag inte på. Du kan ha haft 140 när det barka iväg men det lär ha bromsats och/eller studsat emot något innan det small. 140 rätt in i en tegel vägg tror jag inte någon bil klarar rädda om väggen står stumt kvar
Han skrev att farten "väl" var nere i 100 km/h när de träffade väggen, vilket naturligtvis är BS; det överlever man inte, framförallt inte i en Ford Escort.
Hur vet man förresten vad farten är precis när man smäller? Kollar man på hastighetsmätaren?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Liten lätt beräkning ger 80 G här om vi antar deforamtionszon på 1 meter för mur och bil(optimistiskt kanske) plus att du kommer ha motorn 1 meter längre bak i bilen.....

1 meter deformation tror jag man kan prata om i vanliga krocktester som KANSKE körs i 70 i dagsläget. Förr var det väl 50 va?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top