kraschundersökning....

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
krasch undersökning....

Har blivit lite nyfiken på statistiken på vilka som kraschar är det bara nybörjare eller är det lika mycket äldre eller hur är det,vore lite intressant att se med tanke på alla skriverier om att nybörjare inte ska ha stor hoj...
Ni som vurpat kan väl skriva in ålder och hoj och hur länge ni hade haft kortet då här....
själv har jag inte vurpat än sen jag tog kort bara när man körde moped och 125cc men då körde man lite annorlunda,men det lär väl komma en vacker dag(hoppas inte)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har vurpat tre gånger. En gång som 21-åring (körkortslös) och två gånger som 24-åring (Körkort i två år). Jag har aldrig använt försäkringen.

Jag tänker inte vurpa nåt mer heller. (Peppar, peppar, ta i trä...)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hade oxå haft KK i ett år när jag klotade.

Körde CB400N från 82.

Använde försäkringen. Totalförstörd hoj, värde 8000.

Brutet nyckelben å hjärnskakning å allmänt ont.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Holger skrev:
Har blivit lite nyfiken på statistiken på vilka som kraschar är det bara nybörjare eller är det lika mycket äldre eller hur är det,vore lite intressant att se med tanke på alla skriverier om att nybörjare inte ska ha stor hoj...
Annars ger försäkringspremierna en ganska god hint om hur det förhåller sig med dessa saker. De baseras på skadeutfall.

Edit: är ovurpad ännu.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Åkte omkull några gånger när jag körde offroad en hel vinter. Annars har det gått fint.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Första vurpan var utan körkort och jag fick inte en skråma medans hojen kom undan med några skråmor. När jag året efter tog lappen så tog det ca 4 veckor innan jag skrotade både mig själv och hojen. Slutsatsen måste alltså bli att det är farligt med körkort?. :confused: Har sedan dess bara karschat 1 ordentligt förutom dom 2 småvurpor som jag kosta på mi i sommras.

Last edited:

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
två st SEBEEÄRR 600 (en utan körkort).

kan ju säga att generellt så är det unga som står för de flesta krascherna.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tror att jag tappade 125an från stödet nån gång i tonåren, fick den även snodd.
Men den hittades samma kväll, den var trafikf.
Den första riktiga hojen sporthojen klotade jag med efter ett par månader.
Även den trafikf.
Men som Bongo sa, premierna är en fingervisning.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mina trafikvurpor

*Krockade med en bil när jag körde moped som 15-åring(helt och hållet mitt fel)

*Kom för fort in i en kurva med min XJ600 då jag hade nytaget körkort, typiskt rookiemisstag fortsatte rätt in i en trädgård och lade mig på gräset. Klarade både mig och hojen utan en skråma(kåplöst är bra)

*Var ute och testade min mopperacer på cykelvägar och parkeringsplatser så sent som 2003. Det slutade i en lowsider utan skinnställ. Ha alltid skinnställ!

Har aldrig utnyttjat försäkringen.

KIRE

Guest
Verkar som om jag inte varit ensam om att köra utan körkort. Jag som alltid trott det i alla dessa år som gått sedan dess.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Tappade 125an strax innan träningen en gång men annars e de prickfritt!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Med moppen har man ju klantat sig otaliga gånger, men en moppe är till för att lära sig köra och en mc är till för att köras.
Därför har jag bara klantat mig en gång med mc'n, det var när jag (i garaget) skulle dra den i sidled för att göra mer plats.
Självklart fällde stödet upp sig en liten bit och hojjen ramlade.
Det enda som hände var dock en bruten blinkers som jag limmade ihop direkt igen, och inte ens en pytterepa någon annanstans.
Men fan va rädd jag blev, det lät ju som hela sidkåpan brakade mm.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Anledningen att jag undrar är att jag fått för mig att rätt många runt 30år klotar,är bara lite nyfiken av mig.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om vi snackar moppeåldern så gjorde man en och annan praktfull vurpa.

Jag och en polare stack från Värmland till västkusten med mopederna en sommar (tog en hel jävla dag att komma fram). Väl förbi Strömstad åkte vi vidare ut på småörna i skärgården kring Tjärnö. Vägarna förvandlades snart till små krokiga grusvägar, men vi höll full rulle. Till slut inträffade det klassiska: vägen svängde men inte Martin. Rätt ner i ett dike for jag med huvet före. En gammal tant som kom gåendes sprang fram och frågade hur det gick. Jag ställde mig upp och reste moppen, kikade efter repor och svarade: - Jodå, det ser ut att ha gått bra.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
två vurpor på 125cc haft körkort halvår?
pga vobbel första gången o olja på vägen andra gången..

men nu har jag inga 125or längre så nu e de slut kraschat på gatan...

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har faktist bara krockat en gång (med moppe), körde med en kompis på 50 väg i lagliga 45kmh när vi får möte med en gammal kadett. Kadetten får för sig att göra en u-sväng precis framför oss vilket leder till att vi båda två kör rakt in i sidan på honom.
När vi ligger där mitt i vägen och har ont så letar gubben upp en ledig parkering för att sedan gå sakta fram till mig, titta på min moppe och sen på sin bil. Så säger gubbfan: "Jag ser att moppen din har lite spruckna kåpor, men jag fick ju en buckla i bilen så jag tycker vi löser det här själva." Sen vände han om, gick till sin bil och körde iväg. Som tur är så tog jag reg-nummret och ringde polisen så han fick betala alla skador plus att han blev av med körkortet.

Jag klarade mig utan stora skador medans min polare som flög framlänges in i bildörren och bucklade den rejält med sitt huvud (hjälm) fick nackbesvär och en helkaputt moppe.

Och gubben frågade inte ens om vi var okej.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Mycket vurpor på 125or, men det hör till

Annars var det en krasch med en rd350 när jag haft kort kanske nåt år, inget som jag ens tog upp med bolaget.
Hojen var iaf skrot o bara att skruva sönder o sälja det som var helt.
Inga personskador mer än sårat ego:)
Sen har jag kört in i en bil i sidan med med en 450, inga större skador varken på mig eller hoj, bilen stack från platsen iaf så det blev inget med det, åxå tidigt i karriären.
På senare år är det noll olyckor och jag ska försöka fortsätta så.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Holger skrev:
Anledningen att jag undrar är att jag fått för mig att rätt många runt 30år klotar,är bara lite nyfiken av mig.

Jag tror du tänker fel, det är yngre som står för mest olyckor, inte äldre.
Givetvis beroende på när de tagit sitt körkort med.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Låter som att folk som kör bilar tror att dom kan utnyttja moppedister (?) i en krock.
En polare blev påkörd, gubben kom fram till honom och frågade om han levde, han fick ett nickande sen drog han. :kocko

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife