Krashen blev ett faktum - Man lever iallafall.....

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jahapp mina vänner, några av er har redan hört, andra får veta nu. Jag har blivit hårt påkörd och är just hemkommen från sjukhuset.

Inledde semestern med att åka till Gotland och festa runt med PMC. Svinroligt!!! Därefter styrdes kosan mot Norrland för att med Larsson och Gamle Svarten roa oss medelst hembränt och mygg. En tripp in till Norge, för att sedan snabbt vika ner mot Göteborg där nya intressen väntade (läs: En flicka).

På måndagmorgonen 05.30 gav jag mig iväg från Götet till Linköping för att göra ett snabbt pitstopp med däcksbyte och tvätt av kläder. Därefter bar färden av till Flatvarp, som ligger ungefär 10 mil från Linköping för sammanstrålning med min polare och färdplanering för vidare färd mot Skåne - trodde jag.

12.30 cirka gav jag mig av mot Flatvarp. Det hade regnat lätt samt att jag hade satt på nya däck med den läskiga beläggningen, så jag tar det lugnt. Håller laglig hastighet mest hela tiden. Strax efter Åtvidaberg händer det som man inte tror kan hända en själv...... :(

På en raksträcka som det är 90 på ser jag en bil med släp lite längre fram. Bilen Kör enligt min bedömning i cirka 70km/h. Det är en lång fin raksträcka utan mötande trafik, så jag drar om bilen. Mitt i omkörningen, hastigheten ligger nu i cirka 100Km/h, så händer det som man bara inte kan tro kan hända - killen grisnitar och drar till vänster. Med sitt släp så kommer han blocka hela vägbanan utan vidare, så jag siktar på ett dike framme till vänster och trycker ner hojen mer än jag någonsin gjort förut. Jag är såååååå nära att klara mig, men bilen touchar min bakdel och jag far iväg som en vante. Hojen håller sig på hjulen ner i ett dike/kärr och slår runt några gånger. Jag ligger på asfalten och sprattlar och far sedan med huvudet före ner i diket, vobblar runt några gånger, smäller i ryggen, huvudet, ja allt som går, innan det hela tar ett abrupt stop.

- AAAAAAAAAAAAHHHHH! AAAAAAAAAAAAAHHHHHH! AAAAAAAAAAAAHHHH!!!!
Allt jag hör är att någon skriker. Efter någon sekund inser jag att det är jag som skriker. Höften känns bruten och knät ligger i en oroväckande position, dvs helt onaturligt.
Jag ser hur två personer kommer springandes emot mig, den ena har redan ringt 112 och pratar med polisen. Fortfarande är hela händelsen surrealistisk - detta kan ju inte hända mig! Inte nu! Jag är ju på semester!!!!!!!

Efter några minuter kommer ambulansen. I detta nu är jag helt övertygad om att benet är avslitet, då jag inte har någon kontroll över det samt känner hur jag åkt på en blödning som heter duga. Vågar inte ens känna innanför skinnstället om risken är att det är det enda som hindrar blodet att spruta ut. Ambulanspersonalen ställer frågor, och jag svarar med små glada tillrop (läs "AAAAAAAAAAAHHHHH!"). Lyckas dock göra mig förstådd så pass väl, att vi kommer därifrån tillslut. Smärtan är oerhörd, olik något annat jag känt förut, och jag skriker om smärtstillande.

Resan in till sjukhusen (Linköpings Universitetssjukhus) går fort, men i mitt tycke inte tillräckligt fort. "Ge mig mer morfin för faaan" hör jag mig själv skrika. Konstigt, jag som är en fredens man känner för att döda folk som inte kan ge mig smärtlindring. Börjar nu även bli illamående och lätt ont i magen.

På sjukhuset tar de väl hand om mig. En undersökning visar att höften är sliten ur led, knät är obestämbart tills vidare och foten är okontaktbar (de prioriterade höft, knä, fot, i den ordningen).
Jag åker in på Operation klockan 22 (cirka) på kvällen, för att fixa höften. Därefter ner på röntgen för att se hur illa det är med knät. 20 bilder senare, och de kan inte definitivt säga vad det är (hur skumt är det på en skala). Under denna period gråter jag konstant för det gör så ont i höften. De underbara dagsköterskorna har bytts ut mot två nattsjuksköterskor som står och skojar sinsemellan och som inte noterar min smärta. Först när de kopplar in en maskin så säger en av dom till mig:
- "Har du ont?"
- "JAAAAAA!!!!" (jag har gråtit och stönat i 15 minuter)
- "Ja, jag ser det på maskinerna.... Vi får nog ringa någon".
Undantaget dessa två, så har det varit fantastisk personal. Vi har verkligen en sjukvård som är kanon. Jag skall aldrig mer tycka att för mycket skatt går till sjukvård (som om jag nu någonsin tyckt det).

Dagen efter kommer familjen på besök. De hinner se mig i 30 minuter innan jag transporteras till St: Göran i Stockholm. Jag sover och är vaken om vart annat. Är så fullpumpad med droger att jag inte riktigt är medveten om allt som händer runt omkring mig (min vän Louise som har suttit vid min sida nästan hela tiden har en del lustiga historier att berätta, som jag inte minns).

På St: Göran får jag återigen träffa en fantastisk personal. De gör en magnetröntgen och kommer fram till följande:
- Övre korsband avslitet
- Inre ledbandet avslitet.
- Undre korsbandet uttänjt men håller ihop.
- Kraftig svullnad/blödning.

Efter mycket om och men så bokas jag in för operation om 10 dagar hos de två läkare som fixar med svenska fotbollslandslaget. Känns mycket tryggt!


Så, Hur kan man sammanfatta detta? Jo
1: Jag är glad att jag lever. Missade några stolpar med någon cm på väg ner i diket
2: Jag har haft änglavakt!
3: Jag är så glad att jag investerat alla pengar på ett nytt skinnställ och ny hjälm hos Björne på Buell Center STHLM - Inte en skråma, blåmärke eller rivsår på kroppen! När jag gled på asfalten var jag övertygad om att jag skulle klara mig. Jävla dike.......
4: Det krävs otroliga krafter för att slita en höft ur led. Jag körde i 100. Jag vill inte ens tänka på vad som kunnat hänt om jag hållit Potatistempo.
5: Jag har upplevt en helt ny dimension av hur billister kan bete sig. Jag kommer ALDRIG igen köra om när det ens finns en TILLSTYMMELSE till chans att bilen kan dra vänster. Skall nog fanimig börja köra om på höger sida.
6: Jag är tacksam för mina vänner.

Angående skuldfrågan och försäkring, Föraren av bilen har medgett ansvar och tar på sig olyckan. Hans hyrda släp plus hans bil hade inte fungerande blinkers. Han såg bilarna bakom men inte mig, och ändå höll jag samma hastighet. Jag är orolig för vad som kan hända. "Loud Pipes Saves Lives" är ett uttryck som jag kommer leva efter. Skit samma om jag får böta - det skall höras när jag kommer. Och helljus är obligatoriskt hädanefter! Tyvärr......
Hojen är troligen skrot då den har voltat några gånger. Om någon är i Linköping så kan ni ju titta in på Beviks där den står.

Kommer jag fortsätta åka hoj? Jajamensan. :D
Men inte i år. Jag har 9-12 månader framför mig innan jag är helt återställd, eller så pass bra som jag nu kan bli - man vet inte ännu om jag får några men för livet. Hoppas inte det.... Just nu har jag fullt upp med att ens gå på toaletten , eller ta mig från punkt a till b (det går INTE fort kan jag meddela...)

Var försiktiga därute. Tänk på att vi har INGET att sätta emot när någon gör ett fel, oavsett om det är vi eller dom som gör det. Jag är en jävligt viktig erfarenhet rikare. Vill inte göra om det, men visst finns risken alltid där. Den dag jag grenslar en båge igen och är rädd, då lägger jag av.....

Bilder från olyckan kommer upp efter helgen, då min väninna har dom hemma hos sig.

Här har ni artikeln från Corren om det hela.
(Observera hur de skriver. Borde åka och läxa upp artikelförfattaren...... För övrigt, "Avfarten" var en grusväg som enbart en bil i taget kan åka på....)

/Freppa - Nu med Änglavakt.
 
Last edited:

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
AAAAAAJJJJJ säger jag bara!! fy f*n det där vill man inte vara med om. och allt tack vara en satans bilist som inte kan kolla så att släpet har fungerande blinkers.

Hmm hur som helst krya på dig :tummenupp
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Krya på dig och hoppas du läker ordentligt!

Bra att bilisten tog på sig eländet iaf! Så slipper du åtminstånde det bråket.

/Lucky9
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:(
Så j*vla trist alltså!!
Gott att det inte "gick värre". Men, du borde inte få några permanenta problem av det i alla fall. :)

Krya på dig!!!

Ska tänka på detta när jag kör till Öland i morgon!
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Tråkigt med semestern, men huvudsaken är att du ska bli återställd.

Liknande händelse var jag själv med om tidigare i år. Kom ikapp ca 5 bilar. Eftersom vägen var bred, så vek alla bilar av till höger för att ge mig plats att komma förbi. Vägen är en 90-väg, så jag höll ca. 100-115km/h när jag tog mig förbi bilarna. Allt var lugnt och fint och var precis på väg att passera sista bilen, då denna svängde ut till mittlinjen mitt framför mig. Det räckte inte med det utan den gjorde en kraftig inbromsning.
Jag kunde inte annat göra än att bromsa i samma takt jag också. Eftersom vi fick möte så kunde jag inte dra över till mötande körbana. Man kan säga att man kände sig ganska liten när man precis passerat ett gäng bilar och sen gör en kraftig inbromsning framför dem. Jag höll växelvis koll på framförvarande bil och på bilarna bakom mig via backspeglarna.
Någon som tror att bakomvarande trafik bromsade in? Nä..de passerade mig på insidan i full fart. Jag var alltså helt låst, kunde inte flytta mig ur vägen utan var helt utlämnad till att alla såg att jag fanns där...

Visade sig snart att den framförvarande bilen skulle svänga in på en liten skogsväg till vänster. Blinkers är något man inte behöver använda för sånt antagligen... :rolleyes:

Jag klarade mig, men kunde lika gärna blivit påkörd bakifrån, eller om man hållit högre hastighet kört in i bilen när den svängde ut framför mig.

Lycka till med återhämtningen!
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Trist att höra... :(

Freppa du som kör försiktigt borde inte råka ut för sådana här saker. Hade det varit någon av dom gasglada så hade jag inte lyft på ögonbrynen, men du?

Krya på dig nu... å så vill vi se dig på en motard eller en stunthoj nästa år :D
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
:skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd

Du vet vad vi pratat om Freppa...INTE jaga farbror Mike i jakten på mest klotningar!!
Sorgligt men sant har du nu passerat mig....och jag tänker INTE bräcka det!! :fakta :fakta

Jädra tur att du inte slog dig mer...det kunde ha slutat riktigt illa det där....förfan Freppa, du hade en djävulsk röta och jag e mycket glad att du fortfarande e vid liv!!

Man har ju lugnat ner sig lite nu när man fått en "liveupdate " av läget....
Krya på sej nu Freppsie!!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Fy faan...
Ska verkligen ha detta i åtanke inför ölands-touringen.

Härligt att du är vid så gott mod iallafall och att du troligtvis blir helt återställd! (om jag fattat rätt). :hej
 

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
The capital city!
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Vänstersvängar är livsfarliga!
Som mc bud fick man lära sig att bilister inte använder backspeglar när dom gör vänstersväng eller u-sväng!

Jäkla tur att det gick så pass bra som det gjorde iaf!
Krya på dig!
 

craffe

Guest
Freppa skrev:
Hojen är troligen skrot då den har voltat några gånger. Om någon är i Linköping så kan ni ju titta in på Beviks där den står.

/Freppa - Nu med Änglavakt.

Ska till Beviks imorron, kan försöka ta lite bilder på den, hojta om du vill ha, kan förstå om du inte vill se eländet.
Men lyckas jag ta några så skickar jag självklart dom till dig om du vill.

Hoppas du blir som folk igen!

Mvh / craffe
 

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Ledsen över vad som hänt :(

Men jag tycker iallafall det är riktigt bra skrivet, får en verkligen att tänka till...

Krya på dig!!
 

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Vissa människor har änglavakt och du verkar vara en av dem. Jag kommer verkligen att tänka på var, när och hur jag kör om nu när jag ska ut på min Sverige turné.


Krya på dig och kämpa på med rehabiteringen när det är dax för den! :hej

/ Bågebabe
 

MrCrone

"Bonnie är en slags hund"
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
En väldigt gul R1 med väldigt svarta flames,neon och strob ;)
:(

Bra skrivet, man kände smärtan :skrämd

Get well soon!

:hej
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Hoppas återhämtningen går så fort det bara är möjligt. Krya på dig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jättebra skrivet!!!
Grymt imponerad över texten men samtidigt glad över att du klarade dig. 100km/h ner i ett dike med pinnar i kan göra mer än ont.

Om du ska försöka se det från den ljusa sidan så;

1. Antar jag att du fick en skaplig lång sjukskrivning, du sparar semester.

2. Gott om fritid om ett par veckor när du kan röra på dig, vem vet, du kanske blir solbänd.

3. Massvis av martyrpoäng hos brudarna.

4. Folk kommer och tycker synd om dig, de tar med sig bakverk.

5. Du kan säga att du är en erfaren knutte

Jag kommer inte på så mycket mer så det kompenserar nog inte vurpan men ändå ;)
Igen, skönt att du klarade dig så bra som du gjorde och krya på dig.

/ Victor
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
1300 cc racingmc hahahahaha Dom är för roliga i tidningarna, nu tror alla, som läser artikeln, givetvis att du har kommit grisfort och den stackars bilisten kunde inte göra något åt det. Vad stod det om bilen?? Ingenting!
Krya på dig!!

//PMR

Ps. Morfin rules
 

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Usch. Inte bra. Krya på dig grabben!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top