Krav vid övningskörning??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Therudeboy skrev:
"Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel."




Trodde faktiskt inte det stog det någonstans, men ack så fel man kan ha :)

Detta isig är hel horribelt!! Alltså en som är nybörjare på mc, skall börja med att ha sin handledare bakpå(om inte denna själv kör en annan mc bakom) Jag ringde när jag övningskörde till vägverket och ifrågasatte deras obefintliga säkerhetstänkande i detta?? De ville få bort "Kreti och pleti" dvs alla som har ex en mamma el pappa, el mormor/morfar mm mm som handledare, där påpekade jag mycket skarpt för dem att det inte har någon som helst betydelse då ändå handledaren är godkänd som handledare i alla papper, annars så skulle denna inte blivit godkänd(de kan INTE underkänna någon som handledare om den uppfyller handledarkriterierna, sen om denna person aldrig kört mc, det är oväsentligt) så inte denne skall åka bakom i bil. Men varför skulle man inte få det?? Helt sjukt!! Vad skall handledaren kunna göra annorlunda om han sitter i en bil eller på en mc bakom, en sak är säkert, eller snarare osäkert, det är att ha passagerare på mc, det första man har när man skall ut i trafiken.

De skall bara försvåra övningskörningstillfällena för blivande körkortstagare på mc, samt mer el mindre "binda" upp dem på körskolor tack vare att övningskörningsmöjligheterna minskar markant, de som man kan ha som övningsledare, kanske inte har mc, och de vet att många av dem inte är så :kocko att de sätter sig bakom en nybörjare på hej(många sätter sig inte ens bakom erfarna)


Tack för den nollvisonen vägverket!!!!!!!!!!!!!!
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Kan man inte på något sätt "överklaga"? Jag menar att skicka in papper om special-tillstånd att ha handledaren i bil bakom! :hihi

Orka ha morsan bakom på 125:an! :4skrika
Hoho... Blir nog kul i mindre backar och liknande.. :tomten

Och tänk vilken skillnad sedan på uppkörningen, har man helt plötsligt en hoj som svarar på minsta gaspådrag! Då blir det kanske svårt... :tungan

/Mvh Johan
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Pax för att väcka en gammal tråd... Sökte men hittade ingen tråd med det jag ville ha svar på.

Frågan lyder: får man vid privat övningskörning ha annan passagerare än handledaren, förutsatt att handledaren åker på egen hoj?

Edit: hoppsan vad fel det kan bli. Min fråga gällde vid övningskörning med tung motorcykel, jag uppmärksammade inte i vilket forum denna gamla tråd låg.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Pont skrev:
Pax för att väcka en gammal tråd... Sökte men hittade ingen tråd med det jag ville ha svar på.

Frågan lyder: får man vid privat övningskörning ha annan passagerare än handledaren, förutsatt att handledaren åker på egen hoj?

Edit: hoppsan vad fel det kan bli. Min fråga gällde vid övningskörning med tung motorcykel, jag uppmärksammade inte i vilket forum denna gamla tråd låg.
fel forum men det får du.. :tummenupp om handledaren sitter i sidovagn eller på egen MC.
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
philsson skrev:
fel forum men det får du.. :tummenupp om handledaren sitter i sidovagn eller på egen MC.

Där ser man, det hade jag inte trott. Men iofs, får man ha andra passagerare med i bil vid övningskörning så varför inte.
Tack för svaret!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Pont skrev:
Där ser man, det hade jag inte trott. Men iofs, får man ha andra passagerare med i bil vid övningskörning så varför inte.
Tack för svaret!
Du får även köra bil med släp när du fyllt 17,5. Ang passagerare så har jag aldrig brytt mig ens.. :D
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Vilken konstig diskution???

Om man ska ta körkort ( vilket jag ska) Då vill man väl ändå ha en handledare som kan hjälpa en??????? Eller??

Jag har en kollega på jobbet som åker bakom mig, med interkom så klart, ni skulle höra så den fan skäller om jag gjör et fel, kurvar fel t.ex..... Det verkar som att en del här vill bara ha körkortet så enkelt som möjligt, skit i körkortet, kör ihjäl er utan för fan!!!!!!!!!!

Jag vill åka fort på kurviga vägar, åka som satan på någon raka ibland, Men jag vill alltid ha med mig huvudet, och det kan bara min handledare och min egen erfarenhet fixa åt mig. Inte något körkort ifrån flingpaket här inte..... :kocko
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top