Therudeboy skrev:"Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel."
Trodde faktiskt inte det stog det någonstans, men ack så fel man kan ha
Detta isig är hel horribelt!! Alltså en som är nybörjare på mc, skall börja med att ha sin handledare bakpå(om inte denna själv kör en annan mc bakom) Jag ringde när jag övningskörde till vägverket och ifrågasatte deras obefintliga säkerhetstänkande i detta?? De ville få bort "Kreti och pleti" dvs alla som har ex en mamma el pappa, el mormor/morfar mm mm som handledare, där påpekade jag mycket skarpt för dem att det inte har någon som helst betydelse då ändå handledaren är godkänd som handledare i alla papper, annars så skulle denna inte blivit godkänd(de kan INTE underkänna någon som handledare om den uppfyller handledarkriterierna, sen om denna person aldrig kört mc, det är oväsentligt) så inte denne skall åka bakom i bil. Men varför skulle man inte få det?? Helt sjukt!! Vad skall handledaren kunna göra annorlunda om han sitter i en bil eller på en mc bakom, en sak är säkert, eller snarare osäkert, det är att ha passagerare på mc, det första man har när man skall ut i trafiken.
De skall bara försvåra övningskörningstillfällena för blivande körkortstagare på mc, samt mer el mindre "binda" upp dem på körskolor tack vare att övningskörningsmöjligheterna minskar markant, de som man kan ha som övningsledare, kanske inte har mc, och de vet att många av dem inte är så :kocko att de sätter sig bakom en nybörjare på hej(många sätter sig inte ens bakom erfarna)
Tack för den nollvisonen vägverket!!!!!!!!!!!!!!