Sniglom
Gudomlig sporthojare
Då ECUn inte är knäckt till CBR600FS går det inte att påverka exempelvis tändkurvor eller varvstopp, utan endast bränsleblandningen.
Det finns företag som byter ut kristallen i ECUn mot en 10% snabbare, vilket resulterar i att man tar befintlig varvtalskurva och sträcker ut den med 10%, dvs man förskjuter tändkurva, bränsleblandning och varvstopp. Modifikationen är känd till diverse bilar.
Jag överväger att göra den här modifikationen själv. Att söka upp en kristall med 5-10% högre frekvens och lämplig tolerans på elfa är inga problem.
Men jag skulle vilja kunna skifta mellan originalfrekvens och överklockning. I och med att tändkurvan påverkas känns det bättre att kunna ta det säkert och ställa ner om man behöver tanka skräpbensin någon gång.
Hur skulle jag kunna bygga detta på ett bra sätt?
En enkel lösning är att köpa en flerpolig brytare och två kristaller, men är rädd att det kan bli problematiskt att förlänga kristallernas ben eller att oxid ska bli ett problem i en "vanlig" brytare.
Exempel på företag:
http://www.vtac.co.uk/Spec/cbrf41i.html
Bild på ECUn efter att skyddsskum blivit borttaget:
http://i.imgur.com/lxompmS.jpg
Någon som har åsikter, idéer eller erfarenheter?
Det finns företag som byter ut kristallen i ECUn mot en 10% snabbare, vilket resulterar i att man tar befintlig varvtalskurva och sträcker ut den med 10%, dvs man förskjuter tändkurva, bränsleblandning och varvstopp. Modifikationen är känd till diverse bilar.
Jag överväger att göra den här modifikationen själv. Att söka upp en kristall med 5-10% högre frekvens och lämplig tolerans på elfa är inga problem.
Men jag skulle vilja kunna skifta mellan originalfrekvens och överklockning. I och med att tändkurvan påverkas känns det bättre att kunna ta det säkert och ställa ner om man behöver tanka skräpbensin någon gång.
Hur skulle jag kunna bygga detta på ett bra sätt?
En enkel lösning är att köpa en flerpolig brytare och två kristaller, men är rädd att det kan bli problematiskt att förlänga kristallernas ben eller att oxid ska bli ett problem i en "vanlig" brytare.
Exempel på företag:
http://www.vtac.co.uk/Spec/cbrf41i.html
Bild på ECUn efter att skyddsskum blivit borttaget:
http://i.imgur.com/lxompmS.jpg
Någon som har åsikter, idéer eller erfarenheter?