Jag har fått den information jag behöver om kristallbytet.
R6ans tändkurva som Boris letade upp, såg inte särskilt kul ut för kristallbyte. Kanske ser det bättre ut för min hoj, men då jag fortfarande inte hittat några kurvor väljer jag att låta det vara för nu. Att det skulle kunna resultera i 6 grader eller ännu mer är tillräckligt för att jag ska känna mig avskräckt.
Andersbrink idé om en krets för att skifta mellan kristaller kändes som rätt väg att gå för att vädersäkra, då man kan skilja brytaren från signalkabel på ett smidigt sätt.
Tack alla för er input.
Såg att jag missat ett par inlägg:
Jag vet att RR modellen inte tål +1500RPM med original ventilfjädrar utan att dessa dansar samba. Och det var när cykeln var ny, 15 år gamla fjädrar som rullat några tusen mil så hade jag definitivt inte satsat på att det fungerar.
RR tror jag har cirka 1000rpm högre varvstopp. Påfrestningen ökar väl väldigt snabbt mot varvtalet? Mitt minne säger något om kvadratiskt eller ännu elakare än så.
Oavsett så köper jag din poäng, klarar inte en ny RR 10% gör nog inte en 15 år gammal FS det heller.
HRC ECU med kabelhärva har inte ljudelen inbyggd då man vill spara vikt. Men det går utmärkt att ympa på en HRC ECU på original kabelhärva med lite lödkolv och avbitartång. Det är ju inte ECU som styr belysningen direkt...
Jag får erkänna att jag inte tittat i det elektriska diagrammet för ECUn, bara antog att den var med och styrde belysning för att tillverkare är glada i att koppla på allt möjligt.
Går det att göra som du beskriver ska jag definitivt hålla utkik på ebay igen, tyvärr verkar HRC ECUn för F4i/FS ovanlig.
Du råkar inte veta om det är samma HRC ECU som används till fler hondahojar än just F4i/FS? Exempelvis 929RR, 954RR, 1100XX eller så.
De där kurvorna är 105% fejk.....
De två dipparna i kurvan är när där uppstår negativ interferens i avstämningen av insug/avgas. Att dessa helt skulle slätas ut av att ändra tändning och soppa linjärt är orimligt. Sådär stor skillnad ser man knappast ens på en motor med riktig mappning + helsystem+ luftfilter så att det skulle ske genom kristallbyte i ECU är föga troligt.
Tack, kul att du kunde angripa det med mer än att det såg väldigt saltat ut. Jag blev nyfiken angående dipparna. Finns det någon anledning att det blir just två?
Om jag vill söka och läsa mer om det, finns det något bra sökord?
Om du nu tvunget vill fippla och gillar DIY lösningar så köp en microsquirt eller liknande standalone sprut och snida ihop interface till din original kabelhärva. Sen är det bara att mappa satan...
Tack, det skulle jag kunna ta mig en titt på. Har redan sneglat en del på både megasquirt och VEMS för bil, så är lite insatt.
Om jag skulle ta mig an ett sådant projekt, hur skulle jag hantera att jag inte har någon tändkurva för hojen nu? Jag antar att det i värsta fall skulle gå att mäta upp det med ett oscilloskop?
Förutom tändning och bränsleblandning, finns det något annat som hade gjort ett sådant system värt besväret? Tänker att bygga med sekventiell tändning kanske kunde ge något på topp, men det kanske hojen redan har från början?
Det skulle gå att koppla in en EGT-mätare, fast jag vet inte om det finns någon god anledning att göra det på en sugmotor.
Knacksensor ska väl också gå att koppla in, åtminstone till megasquirt. Men då ska man lyckas placera den väl och välja en med rätt lyssningsfrekvens, om jag förstått det rätt. Sen är frågan hur mycket man vågar lita på sin hemmasnickrade knacksensor.
Finns en hel del byggen runt F4i-motorn i och med Formula SAE, så det borde finnas gott om resurser för hur man gör rent elektriskt, även om de mappar för begränsade motorer.
Ja, den dynamiska kompressionen ökar.
Tack, det var precis vad jag behövde. Nu har jag något att läsa på mig om också.
Hittade bland annat denna intressanta tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236974-Dynamiskt-och-Statisk-kompression
Fast, är det jag som inte fattar eller? Du pratar som om du vill öka förtändning, men i praktiken rör det sig om att senarelägga ändringar i tändning, i det här fallet ökningen av förtändning med stigande varvtal? Alltså mindre förtändning?
Det ger ju bara önskat utfall om tändkurvan backas, isåfall sker backningen 10% senare.
Ja, det stämmer fint. Oförändrad botten och topp. Tapp på lägre varv och ökning på högre.
I fallet med R6an ser det ut som att man får extra förtändning mellan 8.000 och 11.000rpm och samma som original där efter. Så det varvtalsspann som är intressant på R6an blir ju påverkat, fast för ett spann på mindre än 3000 rpm känns inte värt besväret.
Hade hoppats på en kurva som sluttade längre och inte lika brant, det hade passat bättre.