Med kristalltuning så kommer avbackningen att komma för sent eller inte alls dvs du ökar risken för detonationer när det är som mest ogynnsamt.
Du har helt rätt i att en avbackning kan försvinna.
Om en avbackning sker vid 13.000rpm skulle den knuffas utanför varvstoppet på 14.200rpm. Ändrar man kurvan mekaniskt med 4° har man däremot garanterat gjort en ändring på 4° vid höga varv.
Frågan om risken för de två lösningarna blir således;
Verkar det troligt att originalmappen skulle ändra med mer än 4° i närheten av 13.000rpm?
Miata-kurvorna jag postade innan (som inte på något sätt är en mc-motor) hade endast förändringar om 2° på högre varv och som mest 5° vid lågvarv. Men det är så klart inte alls omöjligt att en hojmotor har en mer aggressiv kurva som också hamnar senare i registret.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta några tändkurvor för andra 600or, så jag kan inte säga bu eller bä för hur troligt det är.
Finns nog ingen bra litteratur i ämnet utan läs på allt du kan om tändkurvor...
Den farligaste punkten att åka med för mycket förtändning är fullgas och högt varv. Därför har bra tändkurvor börjat backa av tändningen där.
Ok, tack!
Låter som ett kul hack.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Man kanske skulle kunna ha nån mikrocontroller som lyssnar på varvtal och går in och bryter om ECU:n försöker göra något dumt, som för mycket förtändning på för högt varv.... Bara som hängslen ifall man inte riktigt litar på sin överklockade CPU.
Nja, skulle inte vilja bråka med ECUns klockfrekvens under färd, känns som gjort för att få problem. Men rent tekniskt skulle det inte vara några konstigheter, använd en microkontroller till att läsa av varvtal och gör skiftet vid säg 10krpm.
Bränslemappning av något sådant skulle bli intressant, eftersom man får feta på 10% upp till vad ECUn tror är 9200rpm (vilket blir 10krpm på riktigt) och sedan ha en vanlig bränslemapp för 10.000rpm och uppåt.