Kristendom/religion

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En fundering som dök upp i mitt huvud från klarblå himmel (från gud? Hej)

det står ju i Bibeln att Jesus dog för våra synder*, genererar inte detta två saker?
1) hela mänskligheten/alla troende blir "fängslade" till ett visst sätt att leva p.g.a. några händelser för omkring ettusenniohundrasjuttio år sedan som inte har det minsta koppling med en själv eller dom val man gjort och kommer göra...
2) betyder inte det att man minst borde synda lite och ju mer desto bättre!? Om ingen syndar så skulle ju hans död vara för inget!

Och om hans död var för synder gjorda före hans död så finns det ju ganska starka bevis för hur liten hans (val av) handlingskraft hade...

* Vilket i sig är störande, jag levde inte för omkring 1970 år sedan och anser mig därmed inte skyldig till nånting whatso-fucking-ever som hände på den tiden, ville Jesus dö så fick han dö, men "skyll" inte på mig

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Och enligt samma resonemang sitter Hitler och Pot och drar Moder Theresa i håret uppe i himmelen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...Var inte poängen att han dog for alla synder och på så sätt "satte folket på noll"?!

Han drog således ett streck över alla synder som begåtts men han gav inget frikort som skulle gälla för all framtid...

Men någon insatt får gärna komma och förklara sin syn på saken.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Hur förklarar man förresten den fria viljan utan att blanda in religion/det övernaturliga? Ödet verkar ju mer rimligt ifall man ska vara strikt vetenskaplig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Aha, jo det stämmer nog. Men vad hade hänt om han inte nollställt det?

DÅ hade alla människors huvuden exploderat i samma sekund som en stackars smed satt på grannfrun ett par dagar senare... Så Jesus var verkligen ute i sista sekunden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...Var inte poängen att han dog for alla synder och på så sätt "satte folket på noll"?!

Han drog således ett streck över alla synder som begåtts men han gav inget frikort som skulle gälla för all framtid...

Men någon insatt får gärna komma och förklara sin syn på saken.

Grejen är att vi syndar bara vi lever. "Gud" har gett oss div olika begär som ger oss orena tankar och vips så har vi syndat. Maktsystemet Kristendom använder sig av verktyget skuld för att kuva sina anhängare. Ett väldigt smart och ekonomiskt gynnsamt drag.
Skyldiga människor kan man få att göra vad som helst för att få rentvå sig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Grejen är att vi syndar bara vi lever. "Gud" har gett oss div olika begär som ger oss orena tankar och vips så har vi syndat. .

Visst är det så!
Gud är typ skatteverket deluxe!
Men att låta Jesus dö på korset var en sån där "schysst gest" som innebar ungefär samma sak som att skatteverket säger:
- "Sluta gnäll, vi lät Leif drukna för att du skulle slippa födas med en skatteskuld!"

PÅ så sätt försöker man släta över hela systemet genom att ge oss en "tacksamhetsskuld" istället.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Visst är det så!
Gud är typ skatteverket deluxe!
Men att låta Jesus dö på korset var en sån där "schysst gest" som innebar ungefär samma sak som att skatteverket säger:
- "Sluta gnäll, vi lät Leif drukna för att du skulle slippa födas med en skatteskuld!"

PÅ så sätt försöker man släta över hela systemet genom att ge oss en "tacksamhetsskuld" istället.
Jag visste att de hade med varann att göra!:mad:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur förklarar man förresten den fria viljan utan att blanda in religion/det övernaturliga? Ödet verkar ju mer rimligt ifall man ska vara strikt vetenskaplig.

Det gör man inte. Ödet är lite rimligare i och med att allt, enligt ödet, är förutbestämt. Inte i meningen "allt som sker sker i enlighet med guds gudomliga plan som han gjorde upp innan människan ens var påtänkt", utan snarare så att "allt som skett har en inverkan på det som ska hända, och allt som har hänt hände under inverkan av sådant som hänt ännu tidigare. Allt hänger ihop enligt orsak och verkan". Detta innebär två saker:
Ett. Vi kan inte se in i framtiden, men vi kan blicka bakåt, se hur saker och ting hänger samman och tänka "hmm, det var ju inte så konstigt att det blev som det blev trots allt". Ungefär som uttrycket "det är lätt att vara efterklok.
Två. Om vi dels forskade så in i helvete på orsakssamband (det vill säga kom fram till ett konstans samband mellan orsak och verkan. Att vi lär oss precis hur en händelse ger upphov till en annan) och dels såg till att skaffa oss precis all (och nu menar jag all) nutida och dåtida information om precis allt i precis hela universum, då skulle vi kunna förutbestämma framtiden. Men all denna information är ju lite halvklurig (omöjlig) att skaffa, så det lär inte hända. Vi kan säkert bli bättre på att flrutse följderna av vårat handlande, men vi kommer nog aldrig lära oss att se in i framtiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har försökt mig på att leva efter prinsipen om Karma...

Den som gör goda saker ska få goda saker gjorda mot sig, är man snäll mot andra så är andra snälla tillbaka osv...

Det är jävla bullshit, men jag fortsätter att försöka.

Så sent som i förrgår när jag stod på macken så skulle den lilla invandrarpojken med lillasyster som stod före mig handla åt mamma, men dom hade räknat ihop enkronorna så att det skulle räcka till EN glass, tydligen var någon vara prisändrad så dom hade 8kr för lite.

Jag slängde fram en tia åt dom, lillasyster (som skulle få glassen) sken som en sol och tjejen i kassan såg ut att för en sekund tycka att jag var sympatisk.

Jag köpte en trisslott, men inte fan vann jag något...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är väl egentligen ingen tröst, men jag gillar nog Dig ännu lite mer efter den välgärningen:krama. "Allt vad Ni gjort för en av mina minsta, det har Ni också gjort för mig..."

...Jag köpte en trisslott, men inte fan vann jag något...

Förmodligen samma som hände för alla stackare som försökte leva efter GT:s lag (nope - inte drinken, Gamla Testamentet i detta sammanhang). Det blev nog liksom för svårt för oss vanliga dödliga efter att Eva käkat äpple, bjudit Adam och plötsligt börjat skämmas för att springa naken:)

Huruvida detta innebär att nudister och blottare lever ett mer rättfärdigt liv än oss påklädda stackare har jag tyvärr inte kunnat utröna:va

...Men vad hade hänt om han inte nollställt det?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag har försökt mig på att leva efter prinsipen om Karma...

Den som gör goda saker ska få goda saker gjorda mot sig, är man snäll mot andra så är andra snälla tillbaka osv...

Det är jävla bullshit, men jag fortsätter att försöka.

Så sent som i förrgår när jag stod på macken så skulle den lilla invandrarpojken med lillasyster som stod före mig handla åt mamma, men dom hade räknat ihop enkronorna så att det skulle räcka till EN glass, tydligen var någon vara prisändrad så dom hade 8kr för lite.

Jag slängde fram en tia åt dom, lillasyster (som skulle få glassen) sken som en sol och tjejen i kassan såg ut att för en sekund tycka att jag var sympatisk.

Jag köpte en trisslott, men inte fan vann jag något...

Jag försöker inte leva efter det men jag noterar saker i vardagen i alla fall för att väga motgång mot framgång. Något jag har märkt är att om något går väldigt bra, alltså sjukt bra som i vinna en mille, träffa sitt livs kärlek etc så efterföljs detta ALLTID av en motsvarande motgång, pungcancer, hojcrasch, döende vän etc men när något av det negativa sker så blir man ALDRIG kompenserad med något bra!

:mad:

Förra veckan stod jag och glodde med en 7/11-kaffe i handen på Götgatan varpå den absolut sötaste tjejen jag sett knallar förbi, vänder sig om och ler, knallar lite till och stannar en bit bort och fipplar med juppynallen medan jag bara stod och såg tom ut.
Jag insåg att det var uppenbart så jag fick mig själv att börja knalla bort till henne för att morsa lite. Hon kollar upp och sen ner igen och fortsätter le...
Då fick jag akut rännskita! En sån där 10-sekunders och då tickar det ner vare sig man vill eller ej. Jag fick lägga om kursen och köra en powerwalk ner mot Blirger Pung och dess rostfria lavatorium.
När jag kom tillbaka var hon så klart borta.

:mad:

Last edited:

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Religion är ju bara humbug och nonsens (dumheter).
[YOUTUBE-ID]-o5UsBJ1V4o[/YOUTUBE-ID]

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ett väldigt smart och ekonomiskt gynnsamt drag.
Skyldiga människor kan man få att göra vad som helst för att få rentvå sig.

Så är svenskarna bland de smartaste på jorden, Sverige är ett av världens mest sekulariserade land.

Bara 17 procent av svenskarna tycker att religion spelar stor roll i deras liv. Därmed hamnar Sverige näst längst ner på listan över mest religiösa länder, enligt Gallups nya undersökning.
- Människor i länder som inte har den trygghet som ni tar för givet i Sverige hittar alternativ, säger Grace Davie, professor i sociologi vid University och Exeter.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=162899

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Så är svenskarna bland de smartaste på jorden, Sverige är ett av världens mest sekulariserade land.

Bara 17 procent av svenskarna tycker att religion spelar stor roll i deras liv. Därmed hamnar Sverige näst längst ner på listan över mest religiösa länder, enligt Gallups nya undersökning.
- Människor i länder som inte har den trygghet som ni tar för givet i Sverige hittar alternativ, säger Grace Davie, professor i sociologi vid University och Exeter.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=162899

Jag håller inte helt med herr Grace. Det handlar om tillgång till information. I Sverige var vi tidigt ute med utbrett bredband och mobilnät (givetvis hade vi redan då en skeptisk syn på dessa sagor vilket kan ha berett väg för bredbandsutbyggnad, mm). De områden som har minst tillgång till info är de som är mest religiösa, kommunistiskt fanatiska, mm. I de områden religion och annan fanatism tar övertaget stryps samtidigt tillgången till informationsteknik.

Möjlighet till ofiltrerad info samt rätten att ifrågasätta=sunt förnuft

Regimkontrollerade medier samt föbud mot ifrågasättande=verklighetsberövande människor.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bibeln är en saga som grundar sig på i stort sett ingenting. Vi kan väl enas om att alla kristna är tappade på ett eller annat sätt?
Jag orkar knappt bli arg på dem längre, sinnessvaga människor upprör mig inte lika mycket längre, numer krävs det en lönnfet lastbilschaufför, som inte vet hur rondellkörning fungerar, för att få mig arg.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Bibeln är en saga som grundar sig på i stort sett ingenting. Vi kan väl enas om att alla kristna är tappade på ett eller annat sätt?
Jag orkar knappt bli arg på dem längre, sinnessvaga människor upprör mig inte lika mycket längre, numer krävs det en lönnfet lastbilschaufför, som inte vet hur rondellkörning fungerar, för att få mig arg.

Det är helt naturligt. Vi är flockapor och alla har olika egenskaper, några är ledare, andra tänker och löser problem. Resten är "drönare" som ska verkställa det ledaren vill genomföra baserat på vad tänkarna kommit fram till på ledarens order.

Detta har lett till att ledarna helt sonika skapat ett(flera nära besläktade) system i vilka folk, tyngda av skuld, skräck, till och med hopp i vissa fall, trotsar sina naturliga impulser och gör mer eller mindre vansinniga saker
som i slutänden leder till att Ledaren får: Ligga, äta, sova, baja under luxuösa former. Vad som händer med drönarna skiter ledaren i. De tror att de hamnar i himlen, uppnår moksha, nirvana, etc och är lyckligt (?) -ovetande.

Pyramidspel. Måste man vara autistisk som jag för att kunna se alla dessa enkla mönster eller vad är det med folk.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Möjlighet till ofiltrerad info samt rätten att ifrågasätta=sunt förnuft

Regimkontrollerade medier samt föbud mot ifrågasättande=verklighetsberövande människor.

Det där var lågt Teo!
Hela du är låg!

Du är fan Teolåg!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...