Kristendom/religion

steen919

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
1983, Suzuki GSX750ES
...det står ju i Bibeln att Jesus dog för våra synder*, genererar inte detta två saker?
1) hela mänskligheten/alla troende blir "fängslade" till ett visst sätt att leva p.g.a. några händelser för omkring ettusenniohundrasjuttio år sedan som inte har det minsta koppling med en själv eller dom val man gjort och kommer göra...
2) betyder inte det att man minst borde synda lite och ju mer desto bättre!? Om ingen syndar så skulle ju hans död vara för inget!
Bibeln är en saga som grundar sig på i stort sett ingenting. Vi kan väl enas om att alla kristna är tappade på ett eller annat sätt?
Jag orkar knappt bli arg på dem längre, sinnessvaga människor upprör mig inte lika mycket längre, numer krävs det en lönnfet lastbilschaufför, som inte vet hur rondellkörning fungerar, för att få mig arg.

Tack Dee_cati för generaliseringen! Jag visste väl att jag var tappad när jag var liten ;-)
Som naturvetare och kristen blir man ofta betraktad som lite udda, framförallt från människor som varken är naturvetare eller kristna. Kan tala om att det går utmärkt att vara både och. Naturvetenskapen bryr sig inte ett dugg om det övernaturliga och det finns mycket få konflikter mellan exempelvis kristendom och naturvetenskap.
Min, och många andras, syn är att man inte ska läsa varken bibeln eller fysikboken allt för bokstavstroget. Newtons lagar är inte helt med sanningen överensstämmande trots att de gjort stor nytta i naturvetenskapen, precis som att bibelns skapelseberättelse inte är helt sann men den talar om att det är Gud som skapat världen och att vi fått ett visst ansvar för den.
Så till ämnet synd. Ett fascinerande ämne som till stor del är missförstått. Wikipedia har för övrigt en relativt bra sida om just synd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Synd Om man som jag tror att Gud skapade världen, satte upp grundreglerna för hur allt fungerar och även har en tanke med var och en av oss, är det inte då naturligt att jag vill vara så nära Gud som möjligt? Problemet är att jag inte orkar riktigt ända fram, jag väljer att göra saker som inte för mig närmare Gud, jag missar målet -> jag syndar. På det viset kan synd inte vara något önskvärt!
Vilken roll Jesus har kan jag återkomma till lite senare, nu måste jag iväg.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Två. Om vi dels forskade så in i helvete på orsakssamband (det vill säga kom fram till ett konstans samband mellan orsak och verkan. Att vi lär oss precis hur en händelse ger upphov till en annan) och dels såg till att skaffa oss precis all (och nu menar jag all) nutida och dåtida information om precis allt i precis hela universum, då skulle vi kunna förutbestämma framtiden. Men all denna information är ju lite halvklurig (omöjlig) att skaffa, så det lär inte hända. Vi kan säkert bli bättre på att flrutse följderna av vårat handlande, men vi kommer nog aldrig lära oss att se in i framtiden.
Nix, förmodligen kommer vi aldrig kunna förutsäga framtiden ens med den mest exakta vetenskapen. Det finns nämligen händelser som är HELT slumpmässiga, t.ex. radioaktivt sönderfall och Heisenbergs osäkerhetsprincip. :banana
Sådana händelser får trots sin litenhet en enorm betydelse över tid.
Världen är underbar!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nix, förmodligen kommer vi aldrig kunna förutsäga framtiden ens med den mest exakta vetenskapen. Det finns nämligen händelser som är HELT slumpmässiga, t.ex. radioaktivt sönderfall och Heisenbergs osäkerhetsprincip. :banana
Världen är underbar!

Kan man verkligen påstå att dom är helt slumpmässiga? Kan det inte lika gärna vara så att vi bara inte förstår dom?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Världen är underbar!

Appapp! De TYCKS vara slumpmässiga, men bara för att vi inte hittat mönstret ännu betyder det inte att det inte finns där. Bara för att vår vetenskap inte kan förstå hur vissa saker funkar (ännu) så betyder det inte att de inte funkar ändå.
De har hur som helst inte bevisats vara helt slumpmässiga ännu.
Så det så ;)

Kan man verkligen påstå att dom är helt slumpmässiga? Kan det inte lika gärna vara så att vi bara inte förstår dom?

:fakta

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack Dee_cati för generaliseringen! Jag visste väl att jag var tappad när jag var liten ;-)

Ok, jag generaliserade lite för fort där då jag kanske skulle ha påpekat att de som tror på det som skrivs i bibeln blev tappade i backen när de var små.
Man kan vara kristen/troende utan att för den skull vara oupplyst och rent ut sagt korkad och använda bibeln som en referensram i sitt liv.
Ville bara förtydliga det då jag för övrigt respekterar kristna människor så länge de inte låter deras tro genomsyra deras liv till den grad att de förlitar sig på den lite hur som helst.

Men som vanligt så skiter jag ganska mycket i vad andra människor tror på, jag är egoist samt realist och en släng av ateism råkade visst slinka med...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har försökt mig på att leva efter prinsipen om Karma...

Den som gör goda saker ska få goda saker gjorda mot sig, är man snäll mot andra så är andra snälla tillbaka osv...

Det är jävla bullshit, men jag fortsätter att försöka.

Så sent som i förrgår när jag stod på macken så skulle den lilla invandrarpojken med lillasyster som stod före mig handla åt mamma, men dom hade räknat ihop enkronorna så att det skulle räcka till EN glass, tydligen var någon vara prisändrad så dom hade 8kr för lite.

Jag slängde fram en tia åt dom, lillasyster (som skulle få glassen) sken som en sol och tjejen i kassan såg ut att för en sekund tycka att jag var sympatisk.

Jag köpte en trisslott, men inte fan vann jag något...

Du gjorde ju ett misstag! Om du istället skulle ha frågat kassörskan om en dejt direkt efter så skulle din karma gjort att hon tackat ja. Men nu var du istället så dum att du köpte en trisslott istället vilket naturligtvis sänkte din karma till minus och du bestraffades med en nitlott.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Hela idén om en allsmäktig gud är tramsig.
J.L. Cowan har belyst problemet på ett utmärkt sätt.
1. Gud kan antingen skapa en sten som han inte kan lyfta, eller så kan han inte skapa en sten som han inte kan lyfta.
2. Om Gud kan skapa en sten som han inte kan lyfta, så är han inte allsmäktig (eftersom han inte kan lyfta stenen ifråga).
3. Om Gud inte kan skapa en sten som han inte kan lyfta, så är han inte allsmäktig (eftersom han inte kan skapa stenen ifråga).
4. Alltså är Gud inte allsmäktig.

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hojlös
Religion är ju bara humbug och nonsens (dumheter).
[YOUTUBE-ID]-o5UsBJ1V4o[/YOUTUBE-ID]

Jag är kristen och jag blir själv inte uppbyggd av vad Carola säger i detta klipp.

För att nå frälsning måste man försaka allt (1 Korinthiebrevet 9:25) och förneka sig själv och följa Kristus. För den som vill behålla sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för Herrens skull vinner det säger bibeln (Matteusevangliet 16:24 - 28). I bibeln står det att den som mister något för Herren skall få mångdubbelt tillbaks redan i den här världen och sen evigt liv i den kommande (Lukasevangeliet 18:29 - 30). Bibeln lär oss att vi först skall söka Guds rike och hans rättfärdighet så skall vi få allt det andra också (Matteusevangeliet 6:33).

Vad är då fel med Livets ord? Jo dom lärde förr i tiden ut att sjukdom alltid beror på synd och så lär inte bibeln. I bibeln finns det exempel på när Jesus förklarar att sjukdom inte alltid beror på synd (Johannesevangeliet 9:1 - 5). Nu lär dom inte ut framgångsteologi längre. Min lillebror har varit på Livets ord och jag skall själv kanske dit i höst. Så jag har inget emot Livets ord men när Livets ord började så var det nästan en sekt. Men nu för tiden är dom ingen sekt utan en vanligt frikyrkoförsamling :)

MVH
Teo Grimberg

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
blir alltid en intressant diskussion :-D

jag ar agnostiker, hela frugans familj (slakt) ar hallorade som fa. Det funkar faktiskt bra anda.

Dom anda som ar riktigt korkade och verkligen framstar som att dom var tappade i backen som sma, ar dom (pa bada sidor av argumentet) som fordommer andra sidans asikter!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
naturvetare och kristen

Jag är feminist och horkarl och blir också ofta betraktad som lite udda,
framförallt från människor som varken är feminister eller horkarlar.

Går utmärkt att vara både och för mig med! :tummenupp

/e

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är kristen och jag blir själv inte uppbyggd av vad Carola säger i detta klipp.

För att nå frälsning måste man försaka allt (1 Korinthiebrevet 9:25) och förneka sig själv och följa Kristus. För den som vill behålla sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för Herrens skull vinner det säger bibeln (Matteusevangliet 16:24 - 28). I bibeln står det att den som mister något för Herren skall få mångdubbelt tillbaks redan i den här världen och sen evigt liv i den kommande (Lukasevangeliet 18:29 - 30). Bibeln lär oss att vi först skall söka Guds rike och hans rättfärdighet så skall vi få allt det andra också (Matteusevangeliet 6:33).

Vad är då fel med Livets ord? Jo dom lärde förr i tiden ut att sjukdom alltid beror på synd och så lär inte bibeln. I bibeln finns det exempel på när Jesus förklarar att sjukdom inte alltid beror på synd (Johannesevangeliet 9:1 - 5). Nu lär dom inte ut framgångsteologi längre. Min lillebror har varit på Livets ord och jag skall själv kanske dit i höst. Så jag har inget emot Livets ord men när Livets ord började så var det nästan en sekt. Men nu för tiden är dom ingen sekt utan en vanligt frikyrkoförsamling :)

MVH
Teo Grimberg

Vad som står i krusbärsbrevet 19:40 har inget med någonting att göra.

Allt som står i den där boken är skrivet av människor 1.500 år INNAN vetenskapen tog fart på riktigt och man började förstå sig på fysiska fenomen, att Jorden är rund och kretsar runt solen, evolutionen, att Jorden är 4,7 miljarder år gammal, osv. Dvs människorna som skrev dessa texter var folk som hade mindre koll på verkligheten än dagens 10-åringar.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Behåller man gamla förlegade texter som ändå får spela en central roll i ens religion så kan inte alla hästar vara hemma.

KONTROVERSIELLA CITAT UR BIBELN

"Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina
föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så
skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till
döds" (Bibeln, 5 mos 21:18)

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner
tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till
hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds"
(Bibeln, 5 mos 22:13-21)

"Witches! Thau shalt not let them live!" (Bibeln, 2 mos 22:18)

"Den som slår sin fader eller sin moder, han skall straffas med döden"
(Bibeln, 2 mos 21:15)

"Den som uttalar förbannelser över sin fader eller sin moder, han skall
straffas med döden" (Bibeln, 2 mos 21:17)

"Om en oxe stångar någon till döds, man eller kvinna, så ska oxen stenas"
(Bibeln, 2 mos 21:28)

"Den som offrar åt andra gudar än åt Herren ensam, han skall tillspilloges"
(Bibeln, 2 mos 22:20)

"Den som som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska
han dödas (Bibeln, 5 mos 13:6)

"Den förstfödde bland dina söner skall du ge åt mig"(Bibeln, 2 mos 22:29)

"Om två män träter med varandra, och den enes hustru kommer för att hjälpa
sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin
hand och fattar i hans blygd (penis), så skall du hugga av henne handen utan
att visa nåd" (5 mos 25:11)

"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i
Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan
skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

"Djävulen är denna världens härskare" (Joh 12:31 mfl platser)

"Djursex ska straffas med döden" (Bibeln 2 mos 22:19)

"Om någon av Israels hus inte får fram det han slaktat till
uppenbarelsetältets ingång och offrar det till HERREN ska han förgöras"
(Bibeln, 3 mos 17:3)

"Du får inte ha kläder av 2 olika garn på dig" (3 mos 19:19)

"Du skall inte vara bög" (Bibeln, 3 mos 18:22), se även 3 mos 18:29 och 3
mos 20:13

"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)

"Öga för öga, tand för tand" (3 mos 24:20)

"Om du inte lyder gud ska du straffas under livet" (3 mos 26:14-17)

Publicerad i Flashback #4/5 (juli 1997)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så är svenskarna bland de smartaste på jorden, Sverige är ett av världens mest sekulariserade land.

Bara 17 procent av svenskarna tycker att religion spelar stor roll i deras liv.

Undrar vad den siffran varit utan Syrianer, muslimer och andra nysvenska grupper?

(Helt utan rasistiska inslag, men de är ju mer religiösa än svensson.)

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hojlös
Vad som står i krusbärsbrevet 19:40 har inget med någonting att göra.

Allt som står i den där boken är skrivet av människor 1.500 år INNAN vetenskapen tog fart på riktigt och man började förstå sig på fysiska fenomen, att Jorden är rund och kretsar runt solen, evolutionen, att Jorden är 4,7 miljarder år gammal, osv. Dvs människorna som skrev dessa texter var folk som hade mindre koll på verkligheten än dagens 10-åringar.

Skriften använder viss mått poesi. Men bibeln säger att jorden är rund (Jesaja 40:22).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skriften använder viss mått poesi. Men bibeln säger att jorden är rund (Jesaja 40:22).

Bibeln säger mycket så det är inte konstigt att den råkar träffa rätt någon gång ibland.
Men att tro på att det var gud som skapade jorden är ju helt enkelt ren och skär dumhet, utan att för den delen säga att alla religiösa är dumma i huvudet. Men någonstans är det ju fel, sen om det är uppfostran eller bara ett svagt sinne där man behöver något att förlita sig på låter jag vara osagt.

Jag generaliserar igen, jag vet. Men vem bryr sig när jag ändå har rätt?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
"Om två män träter med varandra, och den enes hustru kommer för att hjälpa
sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin
hand och fattar i hans blygd (penis), så skall du hugga av henne handen utan
att visa nåd" (5 mos 25:11)
?
Ett vanligt beteende i mellanöstern för länge sedan? runka av den som har fått stryk?

(Jag tycker det luktar lite forumtroll i tråden, har vi inte sett detta förut?)

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...