Kristendom/religion

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Men vrf tror du att jag skrev att jag inte förstod, för att oftast så kommer det ngn och förklarar det för oss lite lång samma så med andra ord var är källan till ett fb inlägg?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men vrf tror du att jag skrev att jag inte förstod, för att oftast så kommer det ngn och förklarar det för oss lite lång samma så med andra ord var är källan till ett fb inlägg?

Vi förklarar det enkelt.
Den kristna lallaren säger att jordens avstånd till solen är konstant och att så lite som 10 fots förändring av avståndet skulle få jorden att gå under. Tack gud för denna exakta bana, halleluja.

Killen som svarar i tråden upplyser då om det lilla faktumet att jordens avstånd inte alls är konstant utan att jorden rör sig i en svagt elliptisk bana runt solen utan att det medför någon större påverkan på livet på jorden.

Avståndet till solen är sisådär 15-16 miljoner mil och avståndet till solen kan skilja upp till 3% på ett år. Och räknar man 3% på 15 miljoner mil så inser man att det är ganska långt ifrån de där 30 foten som den kristna hallelujalallaren talar om...

Att den ena var ute och cyklade var ganska uppenbart men min fråga är varför du även fick för dig att den andre var ute och cyklade?

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Hur vet han/du att det är 3% skillnad? Var får man den siffran ifrån, och säger han att en jordbävning får jorden att flytta sig från/närmare solen, då borden jorden vara en bra bit ifrån solen nu, eller mitt inne i solen lol? Om jorden funnits flera miljarder år, då räcker det med 1 jordbävning om året så är vi flera miljader meter från solen . Btw hur mäter man jordens omloppsbana? Endast teorier och siffror inget konkret...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur vet han/du att det är 3% skillnad? Var får man den siffran ifrån, och säger han att en jordbävning får jorden att flytta sig från/närmare solen, då borden jorden vara en bra bit ifrån solen nu, eller mitt inne i solen lol? Om jorden funnits flera miljarder år, då räcker det med 1 jordbävning om året så är vi flera miljader meter från solen . Btw hur mäter man jordens omloppsbana? Endast teorier och siffror inget konkret...

???? är du på riktigt???

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hela den där "Jorden är på perfekt avstånd från solen för att livet som finns på jorden ska kunna leva på jorden, därför måste någon ha skapat det!" är ju bara ännu ett exempel i följden av exempel på att människor är oerhört bra på att få orsak och verkan helt fel.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
:va

Kan jag få lite av det där du knaprar för det verkar skönt att få lämna verkligheten en stund.

Hahah menar endast det med jordbävningarna som är helt fel och 3 % som låter konstigt, men resten stämmer antagligen.

(Kan vara att jag styrketränat ca 1,5 timmar idag och joggat ca 1 mil i det kalla vädret och att jag börjat shotta ägg med lite mjölk haha)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hahah a det är jag, förklara för mig det där med jordbävningen och förklara hur vi inte är långt åt H****** nu?

För att en jordbävning inte flyttar jorden ur banan åt samma håll varje gång?
Sedan har jag iofs inte läst något om att jordbävningar flyttar jordens bana åt vardera hållet.

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
För att en jordbävning inte flyttar jorden ur banan åt samma håll varje gång?
Sedan har jag iofs inte läst något om att jordbävningar flyttar jordens bana åt vardera hållet.

Haha nej men några MILJARDER flyttningar borde man vara åt skogen... kvittar vilket håll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Varför? Med flera miljarder förflyttningar, om de inte har en speciell riktningsvektor, så borde man vara kvar ungefär där man började, förutsatt att man har en jämn fördelning av slumpen.

Iofs verkar det mest vara en akademisk fråga, eftersom att vad jag kan hitta på nätet så påverkar inte jordbävningar jordens bana runt solen, bara vinkeln på rotationsaxeln, och vobblet runt den, samt rotationshastigheten runt den.

Men om 10 fot närmare hade varit livsfarligt så hade ju varelser uppe på berg tvärdött?

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Vi säger att den rör sig eller inte hur ska det bevisas ska dem fram med måttbandet? lol vissa teorier är endas teorier

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hahah menar endast det med jordbävningarna som är helt fel och 3 % som låter konstigt, men resten stämmer antagligen.

(Kan vara att jag styrketränat ca 1,5 timmar idag och joggat ca 1 mil i det kalla vädret och att jag börjat shotta ägg med lite mjölk haha)

Vet du vad en ellips är? Jordens bana är som sagt elliptisk vilket innebär att det som sagt skiljer upp till 3% mellan det närmaste läget och det mest avlägsna läget från solen.
Detta gör en väldig massa tusentals mils skillnad.

Hallelujalallaren pratade om att vi skulle dö om jorden hamnade 10 fot längre ifrån eller 10 fot närmare solen... Han inledde f.ö. med att säga "Fact is" trots att ha lika gärna hade kunnat spått fram samma rapparkalja ur sin katts hårbollar...

Och jag har svårt att förstå varför du har så svårt att förlika dig med de där tre procenten..?! Vi har länge varit rätt duktiga på att kunna räkna ut avstånd. Eller tror du att det är gud och slumpen som får din GPS att fungera?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vi säger att den rör sig eller inte hur ska det bevisas ska dem fram med måttbandet? lol vissa teorier är endas teorier

En vetenskaplig teori är en bevisad tes, så att det är vetenskapliga teorier betyder att det antagligen är en väldigt korrekt beskrivning hur verkligheten fungerar.

Lite mer om hur vetenskaparna använder ordet här: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Funkar din GPS eller är det bara teorier det med?

Jag tror härmed att du är ett troll och kommer inte bemöda mig med att skriva så mycket som en rad till innan du uppvisat något som ens liknar lyhördhet för vad folk säger till dig.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Vet du vad en ellips är? Jordens bana är som sagt elliptisk vilket innebär att det som sagt skiljer upp till 3% mellan det närmaste läget och det mest avlägsna läget från solen.
Detta gör en väldig massa tusentals mils skillnad.

Hallelujalallaren pratade om att vi skulle dö om jorden hamnade 10 fot längre ifrån eller 10 fot närmare solen... Han inledde f.ö. med att säga "Fact is" trots att ha lika gärna hade kunnat spått fram samma rapparkalja ur sin katts hårbollar...

Och jag har svårt att förstå varför du har så svårt att förlika dig med de där tre procenten..?! Vi har länge varit rätt duktiga på att kunna räkna ut avstånd. Eller tror du att det är gud och slumpen som får din GPS att fungera?

Kvittar vad han inleder med, han kommer med falsk fakta direkt efter = han tar sin fakta från där han kan... = sanolikheten till hans tal är inte stor...

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
En vetenskaplig teori är en bevisad tes, så att det är vetenskapliga teorier betyder att det antagligen är en väldigt korrekt beskrivning hur verkligheten fungerar.

Lite mer om hur vetenskaparna använder ordet här: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

Och som du vet används ordet TES inom filosofin väldigt flitigt, och vad är det som uppfyller tesen? Att några människor håller med honom genom några tester som dem gjort? Har läst nu och det står att det främst används till gissningar, och för det andra så länkade du till wiki, nja inte bästa källan, ibland men nu kanske det stämmde.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...