Kristendom/religion

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja en smäll från ingenstans bildade allting, med jätte fina runda/sfäriska planeter/klot, (jag som ville ha en 3 hörnig planet).

Angående jordens uppkommst går inte att att beräkna hur mycket man än försöker anledningen är att det finns så många variabler så det är helt omöjligt att kunna beräkna det med kol isotoperna eller andra isotoper för den delen, för att deras nedbrytningshastigehet förändras och påverkas när vulkaner får utbrott, och ingen människa vet hur många sådanna har uppstått och ingen kan heller gissa sig fram till det, gissa leken fungerar inte alltid, och för varje komet som faller ner från skyn ger samma effekt.

Den sfäriska formen är rätt lätt att förklara.
Och inte en smäll, det är bara ett missförstånd. Och inte från ingenting, däremot finns det en hel del tankar om vad som gav upphov till att det hände. Och nej, isotoper går inte använda. Däremot strålning.
Kol-14 ger ett hyfsat mått på hur längesedan en kolbaserad livsform dog, men det har ett ganska stort felintervall, så blir ganska fort fullkomligt värdelöst i närliggande tidsrymder. Tidsdatering med hjälp av radioaktiva isotopers sönderfall är ett väl studerat område, och de problemen du pekar ut med isotopsbaserad åldersbestämning är redan mycket väl känd av vetenskapen. Man använder sällan bara en enda källa till information för att tidsbestämma något, och tidskalan som vetenskapsmänniskor skapat för jorden stammar från hundratals källor, varav endast en är isotopers sönderfall.
Vad nu det har med jordens omloppsbana vet jag inte däremot. Eller religioner heller för den delen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Du skrev det jag ville komma fram till det är endast tankar...

Det är endast tankar ja. Men det är väldigt väl underbyggda tankar, ofta bevisade genom empiriska experiment. Vad gäller astrofysik rör det sig om så extrema tidsrymder och mängder materia att det är opraktiskt att genomföra empiriska experiment, så man får nöja sig med empiriska studier.

För att bli lite filosofisk så är ALLT tankar. Det går inte att bevisa att allt inte bara är en gigantisk simulation som egentligen inte finns, till exempel.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Vet du vad en ellips är? Jordens bana är som sagt elliptisk vilket innebär att det som sagt skiljer upp till 3% mellan det närmaste läget och det mest avlägsna läget från solen.
Detta gör en väldig massa tusentals mils skillnad.

Hallelujalallaren pratade om att vi skulle dö om jorden hamnade 10 fot längre ifrån eller 10 fot närmare solen... Han inledde f.ö. med att säga "Fact is" trots att ha lika gärna hade kunnat spått fram samma rapparkalja ur sin katts hårbollar...

Och jag har svårt att förstå varför du har så svårt att förlika dig med de där tre procenten..?! Vi har länge varit rätt duktiga på att kunna räkna ut avstånd. Eller tror du att det är gud och slumpen som får din GPS att fungera?

Jordens bana är inte elliptisk eftersom den bla påverkas av månens och en massa planeters gravitation.

Om Jorden hamnar 10 fot närmare solen kommer vi att brännas upp.
(Eftersom Solens energiproduktion kommer att öka.)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jordens bana är inte elliptisk eftersom den bla påverkas av månens och en massa planeters gravitation.

Om Jorden hamnar 10 fot närmare solen kommer vi att brännas upp.
(Eftersom Solens energiproduktion kommer att öka.)

Är det därför man inte får bygga hus på bergsknallar?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Den här tråden har onekligen gjort min måndagmorgon lite roligare!
Tänk om folk kunde lära sig se skillnaden på meningarna "Jag förstår inte!" och "Man förstår inte!"

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag räknade ut tidigt att den största orsaken till att människor är troende i västvärlden, väldigt kortfattat, är rädsla för döden. Eller rättare sagt, rädslan för att döden är slutet.

I fattigare delar av världen är tro tyvärr nästan ett nödvändigt ont för att få kuvade och förtryckta människor att orka leva. Som Marx sa, Religion är opium för folket. Med andra ord en bedövande medicin för att lindra de svagas krämpor.

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
On the first day, Man created God.

Fakta.

Fatta.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Det samma sägs det om dem icke troende, att dem inte kan hantera sanningen och att dem inte vill stå till svars för sina handlingar, "jag gör vad jag vill, när jag vill och hur jag vill" Andra är Atiester för att det är koolt att vara annorlunda, gå motströmms osv. Alla jag fråga har sagt att dem tror inte på gud men på något "högre" eller något oförklarligt på något sätt.

Att följa blint all "vetenskap" är att äta ur en hand. Dem säger vad ni ska tro på och ni följer blint, ni fattar inte ens hälften av vad deras teorier säger eller betyder.
Ni kan inte ens komma med egna teorier som behandlar deras teorier. Ni läser något sammafattning lär er ett nytt ord eller två och nu är ni självständiga...

Om en vetenskapsmännen kommer med en teorie som dem fastställer att vara korrekt så följer ni det? Eller? Sedan förmedlar ni den nya kunskapen för att sedan ta efter deras teorier, Men visar sig teorien ha brister och en annan teori kommer som behandlar samma ämne så byter ni teori och er gamla vetenskap förblir gammal och ni följer den nya.
Detta gör att NI mer eller mindre gör dem till gudar, dem bestämmer vad som är rätt och fel.

Dem kan säga vad som helst för att styra er, hur ska dem annars komma med nya "lagar"?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det samma sägs det om dem icke troende, att dem inte kan hantera sanningen och att dem inte vill stå till svars för sina handlingar, "jag gör vad jag vill, när jag vill och hur jag vill" ...

Om det är några som inte vill tro på konsekvenserna av sina egna handlingar så är det väl just de människor som förlitar sig på guds händer.

Jag tror på mig själv! Och jag tror jag är min egen lyckas smed! Smaka på den du!

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Alla jag fråga har sagt att dem tror inte på gud men på något "högre" eller något oförklarligt på något sätt.

Då har du träffat agnostiker och inte ateister.

Förövrigt så är det inte ett dugg annorlunda att vara icketroende så att vara ateist för att det är coolt kan du släppa. Sverige är ett världens mest sekulariserade länder och detta tack vare att vi har det jävligt bra, eller så har vi det jävligt bra på grund av att vi är sekulära. En sak vet jag i alla fall... Och det är att ingenstans i vårt moderna samhälle kan vi tacka religion för att vi har det bra. Religion i alla dess former är utvecklingens absolut största broms

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det samma sägs det om dem icke troende, att dem inte kan hantera sanningen och att dem inte vill stå till svars för sina handlingar, "jag gör vad jag vill, när jag vill och hur jag vill" Andra är Atiester för att det är koolt att vara annorlunda, gå motströmms osv. Alla jag fråga har sagt att dem tror inte på gud men på något "högre" eller något oförklarligt på något sätt.

Att följa blint all "vetenskap" är att äta ur en hand. Dem säger vad ni ska tro på och ni följer blint, ni fattar inte ens hälften av vad deras teorier säger eller betyder.
Ni kan inte ens komma med egna teorier som behandlar deras teorier. Ni läser något sammafattning lär er ett nytt ord eller två och nu är ni självständiga...

Om en vetenskapsmännen kommer med en teorie som dem fastställer att vara korrekt så följer ni det? Eller? Sedan förmedlar ni den nya kunskapen för att sedan ta efter deras teorier, Men visar sig teorien ha brister och en annan teori kommer som behandlar samma ämne så byter ni teori och er gamla vetenskap förblir gammal och ni följer den nya.
Detta gör att NI mer eller mindre gör dem till gudar, dem bestämmer vad som är rätt och fel.

Dem kan säga vad som helst för att styra er, hur ska dem annars komma med nya "lagar"?

Fördelen med vetenskapen är att de itne säger att de har sanningen. De redovisar däremot väldigt noggrant hur man själv kan testa deras experiment, och se om man får samma resultat. Om man inte gillar deras tanke om hur det hänger ihop är de öppna för diskussion och ändrar sig om deras hypotes inte höll.

Religion? Håller man inte med är man kättare och ska frysas ut ur gemenskapen, eller brännas på bål. Eller något däremellan.

Så å ena sidan har vi något där öppenhet är en grundval för att det ska fungera övre huvudtaget, i det andra fallet blint lyda de som har tolkningsföreträde...

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Fördelen med vetenskapen är att de itne säger att de har sanningen. De redovisar däremot väldigt noggrant hur man själv kan testa deras experiment, och se om man får samma resultat. Om man inte gillar deras tanke om hur det hänger ihop är de öppna för diskussion och ändrar sig om deras hypotes inte höll.

Religion? Håller man inte med är man kättare och ska frysas ut ur gemenskapen, eller brännas på bål. Eller något däremellan.

Så å ena sidan har vi något där öppenhet är en grundval för att det ska fungera övre huvudtaget, i det andra fallet blint lyda de som har tolkningsföreträde...

A visst är det jätte noga, dem säger saker för att tjäna pengar, ex globalwarming dem tjänade Miljarder på deras teorier, nja en gnutta till överdrift... (Teorin, pengarna är säkert mycket mer)

Svininfluensan som forskare tagit fram = miljarder igen.

DDT, ja ni vet...

Ni ger dem era pengar till deras teorier och dem forsätter mata er med "teorier". Ni är glada och dem är verklign glada kan jag säga.

Håller man inte med er så är man ett troll, tomte, dum i huvudet, trångsynt osv...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
A visst är det jätte noga, dem säger saker för att tjäna pengar, ex globalwarming dem tjänade Miljarder på deras teorier, nja en gnutta till överdrift... (Teorin, pengarna är säkert mycket mer)

DDT, ja ni vet...

Ni ger dem era pengar till deras teorier och dem forsätter mata er med "teorier". Ni är glada och dem är verklign glada kan jag säga.

Håller man inte med er så är man ett troll, tomte, dum i huvudet, trångsynt osv...

Och religion har gett oss så underbara saker som häxbränningar, religiösa krig, stening av alla möjliga konstiga orsaker, förtryck, arvskuld, sexuell skam, brutalt utnyttjande av naturen för att något vagt väsen sa åt oss att göra det, massbränningar av spädbarn, människooffer och så vidare.

Vetenskapen har rätt långt kvar innan de kommit ifatt all skit som religion har i garderoben.

Och vad gäller huruvida om forskare tagit fram svininfluensan, om man nu tror på valfri religion så är det ju en gud som skapat ALLA virus och bakterier som plågar allt liv. Låter mycket bättre.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Och religion har gett oss så underbara saker som häxbränningar, religiösa krig, stening av alla möjliga konstiga orsaker, förtryck, arvskuld, sexuell skam, brutalt utnyttjande av naturen för att något vagt väsen sa åt oss att göra det, massbränningar av spädbarn, människooffer och så vidare.

Vetenskapen har rätt långt kvar innan de kommit ifatt all skit som religion har i garderoben.

Och vad gäller huruvida om forskare tagit fram svininfluensan, om man nu tror på valfri religion så är det ju en gud som skapat ALLA virus och bakterier som plågar allt liv. Låter mycket bättre.

Om Gud nu skapat/tillåtet dem att skapas virus, tror du inte det finns en menning med det hela om Han är kapabel att skapa ett universum? Bara för att man inte ser något gott i en sak, så behöver inte det betyda att det är dåligt.
Ex, en ung kille dör vid en olycka och hans organ används till dödsjuka männinskor tror du då killens familj ser något bra i olyckan ifall dem inte får reda på att hans organ räddat liv? Dem hade nog inte hoppat upp och blivit glada men endå.

Okey men tycker inte vi kommer någon vart och vill inte förstöra tråden (ännu mer) som kanske var ämnat för något annat.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

DDT, ja ni vet...

Det går inte ett jämföra religion och vetenskap, Ulvhamne har en ganska väl beskriven förklaring i inlägget du citerade!

DDT, vad menar du med det? man har väl kommit fram att det inte var så värst hälsosamt om det användes på "fel" sätt... via undersökningar, mätningar, datainsamling; det vill säga VETENSKAP.

Miljö/Global uppvärming har tyvärr idag blivit en enorm rörelse, som jag nästan skulle vilja kalla en religion för vissa. Vi matas med information om hur miljön förvärras, CO2, höjer temperaturen och vi måste agera på vissa sätt och betala massor med pengar... jämför det med valfri religion...

Skulle du försöka se mera kritiskt på religion, samt mera ut ett vetenskapligt perspektiv, så tror jag att du skulle få mera "ut" ur din religion/levnadsregler. Ser du religion som en absolut sanning som inte går att ifrågasättas så lär du nog förbli en liten tomte som trollar...:tomten

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...