Kristian´s "crosskart"projekt ! . . . - Modemdödare...

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
KHRacing & Tokmekens Buggy - 4 - fun

45.JPG


"Världspremiär" på . . .

bilsport.JPG


--------------------------------------

Sponsorloggorna till bygget borttagna på begäran ...

--------------------------------------

Generalagentens bilder
Maskinexpo_05_2.jpg

Maskinexpo_05_4.jpg

Road-Kart-Juni-05-010.jpg



Roadkart 250 - är en roligt fortskaffningsfordon som inte har några
riktiga gränser (förutom toppfarten då :)

Roadkart 250 är kinabyggd & innehar EEC-intyg på fordonet.

Framvagnen består av dubbla triangellänkar av kortslagig modell med
stötdämparen av coilover typ monterad i mitten.
349.jpg


Den har en avancerad bakre hjulupphängning med oberoende hjulaxlar
- men ändå utan diffbroms & har således fast drivning.
Road-Kart-Juni-05-012.jpg


Motorn är en "grym" 1-cylindrig 4-takts vattenkyld sak på 250cc,
(licensbyggd i Kina - Honda-motor) som når den helgrymma toppeffekten
av 20 hk vid 5900 varv.
motor-cti.JPG

17-wbp.JPG



fakta om Roadkart 250 (orginal)

250cc
Motortyp: 1 cyl, vätskekyld m. termostatstyrda kylfläktar
Cyl.diameter/Slaglängd: 61 / 51,3
Växling: 4-växlad, automat CVT + backväxel
Torrvikt: 320 kg
Axelavstånd 1680mm
Effekt: 12.5kW
Längd/Bredd 2270/1550
Tankvolym: 9,5 L
Topphastighet ca 80 km/h
Broms fram/bak: skivbromsar runt om
Start: Elektrisk
Däck fram/bak 175/70-10, 255/60-10
Drivning Oberoende fjädring/kedjedrift Hö/Vä sida
Kopplingsanordning, Typ Kula MC
Gatreggad för A/B-kort



fakta om Roadkart 900 (icke orginal)

899cc
Motortyp: 4 cyl/4T, 16v, vätskekyld m. brytarstyrda kylfläktar
Växling: 6-växlad, sekventiellt, elektrisk back
Torrvikt: 300+ kg
Axelavstånd 1980mm
Effekt: 110 kW (139hk)
Längd/Bredd 2555/1550
Tankvolym: 9,5 L + 16 L
Topphastighet ca 250 km/h, 0-100 3,0 - 3,5 sek
Broms fram/bak: 6-kolvsok fram, 4-kolvsok bak
hydraulisk handbroms på bakhjulen
Start: Elektrisk
Fälgar fram/bak 7x15
Däck fram/bak 195/50-15, 225/50-15
Drivning 520 O-ringskedja kedja med stel bakaxel typ gokart
Kopplingsanordning, Typ Kula MC
Skall reggas som ombyggt fordon



Idén....

Att bygga något 100% tokigt & helgalet som "nästan" är gatlagligt,
- - - för att ha KUL med helt enkelt - - -
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Historien:

Jag fick iden i somras på driftinglandskampen på Sturup, där
jag på kvällen såg en dansk som hade en liknande buggy som depåfordon.

Jag stannade upp ett bra tag för att studera fordonet & när
jag gick därifrån så fick jag tanken - att denna hade varit
grymt cool med en stor mc-motor i tänkte jag...

Med min erfarenhet av sponsor-raggning till mitt biltävlande så
bestämde jag mig för att försöka få loss en komplett liknande "buggy"
från nån importör i Sverige !

Sagt o gjort, efter lite surfande på nätet så dök det upp en
importör i SThlm's trakten - Jag ringde, presenterade mig själv
& förslaget - De tyckte förslaget till projektet verkade mkt
intressant & de bad att få återkomma.

Sponsorloggorna till bygget borttagna på begäran . . .

Det tog bara 9-10 dagar, så ringde de o bad mig komma o hämta en
helt ny ouppackad Roadkart 250 uppe i Stockholmstrakten.

Tokmeken´s jobb ställde upp med en täckt Transit -
& off we went :) På en tur till Elstockholmo.

Väl hemma igen efter en 130 mils resa över natten/morgonen, så
vart det hopmontering & sedan ett litet test av Roadkarten i
orginal i det närliggande grustaget.
73.JPG

60-znx.JPG

70-hpu.JPG


Accet var grymt i orginal - 0-toppfart på 45 sekunder - (80 km/h)
74.JPG


Dagen efter testet så rev vi hela buggyn och började spåna i
hur den skulle komma att se ut.
80.JPG

78.JPG

83.JPG

82.JPG

81-fsg.JPG
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Orginalmotorn:
79.JPG


Orginalväxellådan: fram / neutral / back
84-txn.JPG


Det första vi gjorde var att kapa av alla fästen vi inte skulle behöva.

Efter flera dagars skissande & diskuterande så bestämde vi oss
för att kapa av bakdelen av ramen för att förlänga den 30cm
& därmed få plats med den större motorn som var på ingående.
Vi beslöt detta för att kunna få nya motorns utgående axel så
exakt som möjligt i linje med svingarmsinfästningen -
detta minskar användandet av kedjesträckare.
24-hgr.JPG

30.JPG


Vi skaffade rör som passade exakt in i de avkapade ramrören & slog in
dessa 10cm i var ände, & sedan spände vi upp ramen för att hålla rören
till förlängningen i sina exakta lägen medans vi svetsade fast dem.
25-vtv.JPG


Observera kryss-staget som håller ramen i exakt bläge under förlängningen.
28-tne.JPG


Några dagar senare så åkte jag till Anderbergs mc-skrot i Fleninge,
utanför Helsingborg & fick spons på bromsskivor. Suzuki Hayabusa
GSX1300R bakskiva monterad med orginal framskiva som adapter.
87.JPG


En god vän sponsrade med ett par rejäla framhejdare i form av
fram-ok från en Kawasaki ZX9-R -98 - 6-kolvs. Tack Johan.
184.jpg


Bromsoken testmonterade.
251.jpg


Samt bränslepump & filter från en Honda CBR929.
185.jpg


Motorn kom med DHL från www.Lyckselebildemontering.se - Tack Uffe.
Det blev en Kawasaki ZX9-R -94 motor på 139 hk vid 13000 varv.
motor2-nit.JPG

motor3-jjl.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Efter mkt spånande & vilda diskussioner, så kom vi fram till att det
skulle passa bra med dubbla ljuddämpare (en på var sida)
Så vi designade "boxar" på sidorna för att montera ljuddämparna inuti.
3-iib.JPG

1-mcc.JPG


Boxarna nästan klara & täckta med 2mm durk-alu.
241.jpg

242.jpg


Tokmeken, ByggareBOB & Praktikanten testsitter...
5-cku.JPG


ByggareBOB.
4-elf.JPG


Här har vi lyft motorn på plats för första gången för att mäta
in alla fästena & korsmäta så motorn kommer centralt.
35-bsa.JPG

32-lwk.JPG

49.JPG


Då Roadkart 250 bara har gas & bromspedal orginal, och nya motorn
krävde en 3:e pedal, så var det lite klurigt till en början.
Vi var tvungna att modda rejält - både själva
pedalen & även fästet till denna . fästet flyttades 12 cm till
höger & själva pedalen kapades upp o bockades som synes på
bilden, för att efter detta svetsas fast igen, I kortat & vinklat läge.

Modefiering av bromspedalen för att hävarmen skall "runda" styrstången.
88.JPG

55.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Hemmabyggda grenrörsflänsar.
103.JPG

117.JPG


Grenrör "lite" ombyggt från orginalet som var från en Yamaha FZX750.
118.JPG

140-hox.JPG

141-ahr.JPG

143.JPG

152.JPG


Grenrören klara - blev lite ny design.
218.jpg

219.jpg

231-ngf.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
AGF00008.jpg

AGF00007.jpg

AGF00006.jpg

AGF00001.JPG

AGF00005.jpg

AGF00002.JPG

AGF00003.jpg


Ljuddämparna hemma från vår sponsor - Det blev 2st
EVIL POWER 666 Bling-Bling dämpare sponsrade av www.DREAMCAR.nu Tack Jocke.
[/img][/img]http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/342.jpg[/img]

Dämparna testmonterade tillsammans med grenrören.
332.jpg

333-shw.jpg

334.jpg

335.jpg

336.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Grenrören lindade med avgasbandage från www.STV.se i Sthlm Tack Jonas.
351.jpg

352.jpg


Grenrören monterade.
360-xkq.jpg


Tokmeken ser glad ut - undrar varför ? :) ärsch, jag vet ju varför
- han e ju FORD mek :) De är lättroade...
AGF00004.jpg


34-nts.JPG


Batterilåda monterad.
221.jpg


Riktiga racingvingar från www.AIRFORCERACING.se Tack Christian
enkelvinge fram & dubbelvinge bak.
12-ncg.JPG

11-txs.JPG


Tokmeken svetsar lite - eller vad han nu gör...
101.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Framvagnen förstärkt - orginal fanns varken plåten eller 4-kantsprofilen.
165.JPG

166.JPG


Slipad & målad med hammarlack.
101.JPG

291.jpg


Orginalnaven omsvarvade & frästa för att passa de nya fälgarna,
orginal bultcirkel var fram 4x110mm samt bak 4x136mm.
Nu har alla 4 naven 4x108mm. Tack till Pavesi Motorsport i Åstorp.
227.jpg

224.jpg

222-zhs.jpg


MC-instrumentering från www.lqt-racing.se Tack Martin.
255.jpg

91.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Handgjorda insugsrör mellan topp & förgasarna.
120-nsa.JPG

121-krp.JPG

123-qts.JPG

124.JPG

126-foy.JPG


Testmonterade - verkar kunna bli bra när man bygger precis som man
själv vill ibland.
128-jri.JPG

130.JPG


Termostathuset testmonterat - observera även det lilla t-korset
till höger på slangen som leder kylvattnet från vattenkylda
oljekylaren tillbaka till kylsystemet.
347.jpg


Adapterplatta till bakdrevet samt lite bultar införskaffade.
161.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Ja, vad skall man säga ?
31-dss.JPG


Främre övre motorfäste.
198.jpg


Främre undre motorfäste.
200.jpg


Monterat...
206-cxy.jpg


Bakaxeln & bakdrevet/kedja testmonterade.
197.jpg


59 kuggars drevämne svarvat för att passa.
199.jpg


Storleksjämförelse...
196.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Kedjeskyddet byggt & monterat.
246.jpg

253.jpg

245-pwt.jpg


vätskebehållarna för koppling & bromsvätska monterade, en kul detalj
är att högra behållaren går till fotkopplingen som är ett BREMBO
bromsgrepp monterat lodrätt & den vänstra behållaren går till
fotbromsen som är en slavcylinder för kopplingen på en Honda Aerodeck.
346.jpg


kopplingscylindern till bromsarna - liten & go med separat behållare.
345.jpg

343.jpg


Staget som trycker in cylindern är "något" för långt, detta
skall kortas & få ditsvetsat en ny kortare gängad M8 bult på.
344.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Tokmeken fular sig lite igen :)
42-ipl.JPG


Växellänkaget tog ett tag att designa/bygga för att få det "rätt"...
162-vwg.JPG

210.jpg

229.jpg


Förstärkning av ramen överallt - orginalramen är tyvärr inte så bra.
265.jpg

266.jpg

267.jpg

269-fxs.jpg

271.jpg

272.jpg

286.jpg

270.jpg
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
De första tankarna kring vätskekylningen till motorn var att
dra 22mm koppar-rör mellen stolarna, längs mitten av chassiet
fram till kylaren - men varför då inte nyttja delar av ramen
istället (perfekt som handvärmare ju :)
104-tgk.JPG

105.JPG

106.JPG

108.JPG

109.JPG


Kylaren numera omlokaliserad till fronten.
21-ajc.JPG

22-auo.JPG

20-yim.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
De korta slangarna från ramrören till kylaren.
296.jpg

295.jpg


Anslutningarna till motorn från samma rör.
297.jpg

299.jpg

300.jpg


Test på vart växelspaken kan komma att hamna.
95.JPG
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Vi har börjat med elsystemet - inte så lätt att bygga ihop 2
väldigt olika elsystem. Detta är sladdgubben Maqqe - som basar
över att det skall brinna friskt när vi försöker starta.
AGF00013.JPG

AGF00018.JPG


Kontaktstycket från mc-motorn & kina-motor visade sig passa rakt ihop.
364.jpg


Monterat styrknapparna - tog ett gammalt cross-styre & kapade
några bitar rör ur & svetsade fast dem där vi ville ha dem.
AGF00014.JPG

AGF00015.JPG

AGF00016.JPG

AGF00017.JPG


Fabbe & ByggareBOB (Kalle) testar tändningskablarna för att hitta
vad som ger vad till tändningen. Vi fick ju kabelhärvan utan tändningslås.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/350-lfu.jpg

Sprängskydd i 5mm durk-alu, mellan motor & stolar -
inte kul att få en vevstake i ryggen sägs det
240-pgr.jpg
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Blir nog rolig när den blir färdig!!

Ni måste ha fått ett bra sponsoravtal som låter er bara yxa ihop den =)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Vi närmar oss så sakta slutet . . .
233.jpg



Vi vill sända ett stort tack till alla dessa företagen & andra
som gjort projekt Roadkart 900 möjligt !


Trevliga företagslistan:

sponsorloggarna till bygget borttagna på begäran
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top