Krock med moped igår, riktigt surt.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag åkte till Västerås igår för att kolla på spektaklet Power Big meet, jag kommer inte ihåg vad gatan heter. min hastighet är max 40 km/h och jag ser en moped som kommer från höger han stannar, jag ser att han tittar mot mig sedan vrider han på huvudet och tittar åt andra hållet. När jag är framme vid han så kör han rakt ut, full gas samtidigt som han fortsätter tittar åt andra hållet, jag hinner bara nudda bromsarna och försökte väja till vänster. Vi krockar , jag får mitt framhjul på hans framhjul, hans moped drar hela min högersida på hojen, det fullkomligt sprutar plastdelar som senare visar sig vara från hans moped. Jag stannar vid sidan av vägen och känner att jag har lite ont i foten och i ryggen. Jag tar ur nyckeln ur hojen och går till killen som ligger på asfalten, han ligger på ryggen, han har ont , folk kommer fram och vill ta av han hjälmen då skriker jag rör honom inte. Jag frågar honom hur han känner sig om han har svårt att andas eller känner sig svimfärdig. Han säger att dit sticker i kroppen och han känner domningar , jag ringer 112. Det kommer fram en läkare som är civil samt en sjuksköterska dom börjar hjälpa mannen men han får inte röra sig eller ta av sig hjälmen. Ambulans, polis samt brandkåren kommer jag får tala med ambulans personal sedan ska polisen kolla körkort, får blåsa och lämna en redogörelse samt att polisen skrev upp alla skador som var synliga på hojen. Killen gjorde fel men jag hoppas att det gick bra med honom jag frågade om man kunde få reda på hur det går för honom svaret blev nej. Men jag kunde ringa till sjukhuset och fråga om han ger sin tillåtelse att lämna dom uppgifterna, polisen erbjöd sig att köra mig hem men jag sa att om hojen startar och är kör duglig så åker jag hem själv. Gaffeln hade vridit sig lite i styrkronorna så fick åka med ett lite snett styre hem, nu när jag gått igenom hojen så är det mest repor på höger sida, släppte på gaffel kronan uppe och nere så nu sitter gaffeln som den ska. följande har repor eller mycket små bucklor, fälgen fram (litet jack på kanten), broms handtag, styrända, tanken ,sido kåpa, fotpinne, ljuddämpare, ska ut och provköra lite och tvätta hojen för att se om det finns fler repor. Så jag vill påminna om att det är inte hastigheten som gör att man krockar utan ouppmärksamhet och felbedömningar från någon av parterna, kör försiktigt nu grabbar/tjejer..
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Oj, det var en rejäl headsup för hur lätt det händer en olycka.....
Vi människor är irrationella och gör märkliga saker ibland.
Bara att ta till sig Din story och vara än mer alert i trafiken och inte lita på någon, hålla bromsberedskap, hålla ner farten vid korsningar och skymda utfarter etc.

Vad som slår mig är att jag själv tycker att 40 km/h är en superlåg fart.:gnissla Men det kan ju tydligen bli en rejäl smäll.

Tur att Du lyckades hålla hojen uppe. Hoppas Du mår bra och stt moppekillen klarar sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oj, det var en rejäl headsup för hur lätt det händer en olycka.....
Vi människor är irrationella och gör märkliga saker ibland.
Bara att ta till sig Din story och vara än mer alert i trafiken och inte lita på någon, hålla bromsberedskap, hålla ner farten vid korsningar och skymda utfarter etc.

Vad som slår mig är att jag själv tycker att 40 km/h är en superlåg fart.:gnissla Men det kan ju tydligen bli en rejäl smäll.

Tur att Du lyckades hålla hojen uppe. Hoppas Du mår bra och stt moppekillen klarar sig.

50 räcker för att bryta ryggen ganska rejält iaf.

Hoppas det gått bra för killen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du körde hem, mopedisten ligger på sjukan. Sammanfattning... skydd skyddar!
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hur gör ni i skade/ersättning/reparationsfrågan?
Vem står för vad och hur hanterar bolaget detta?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Frågan är ju om denna mopedist har någon form av trafikutbildning överhuvudtaget.Olyckor i vilken form de än kommer är alltid lika stressande för alla inblandade även om de ofta upplevs som helt onödiga beroende på omständigheterna.Körde däremot en långrunda igår på 40 mil med Busan och på en sträcka så påbörjar jag en omkörning av en bilkö där plötsligt en bilist får för sig att han ska göra detsamma.Problemet är att där ligger jag redan sidan om på Busan.Går så långt jag kan till vänster och som tur är så kom det aldrig något möte när han kvickt går in i bilkön igen.

Men i denna bil verkar det vara mindre roligt när jag ser att någon håller för ögonen i passagerarsätet och jag förstår att denna bilist förmodligen fick höra ett och annat av sina medpassagerare.Tillbud händer som sagt var ibland även om man tycker att vissa är klart onödigare än andra där olyckor är svårare att hantera.Hoppas det gick bra för dig och att hojen är i ett skick som går att leva med.

Var själv på ett Power Meet i Hässleholm för något år sedan där ett förmodat fyllo i en amerikansk pickup som legat och bränt däck i en rondell någon stund senare försöker göra en helomvändning på vägen och då håller på att ramma hela min bil i sidan.Den dagen var jag riktigt förbannad om man så säger.Mina passagerare var däremot lbåde ledsna och upprörda. :mad:
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Vad som orsakat krocken är i skrivandets stund oklart."

Typisk märklig tidningsformulering, om en moped bränner ut blint på en huvudled och orsakar en olycka. Känns som tidningarna alltid vill hålla dörren öppen för att det alltid är motorcykelförarens fel, oavsett hur uppenbar situationen är...

De har bara beslutsångest för vilken form av tvåhjuling de ska raljera över och skuldbelägga.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Enligt tidningen så kom mopeden här ifrån: https://www.google.se/maps/@59.6117...4!1s4Rifo1ZYvkM_HwNAWUVfMw!2e0!7i13312!8i6656

Verkar saknas skyltning om väjningsplikt, kanske p.g.a ombyggnad? Kan ju varit en av orsakerna till mopedistens märkliga beteende

edit: Jag har nu gått längst "storgatan" i google street view och hittar inga skyltar alls om att det skulle vara en huvudled? Sitter skyltar om väjningsplikt vid alla utfarter från parkeringar samt av någon inkonsekvent anledning på Mimergatan, men inga på Karlsgatan eller Tullgatan där olyckan skedde.

Inkonsekvent och förvirrande minst sagt, troligen trodde ni båda att den andre hade väjningsplikt
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det är 30 på Stora Gatan
Färdas du in mot centrum gäller högerregeln i den korsningen. Åkte du ut från centrum och mopedister kom ut från Mimergården är det skyltat lämna företräde för mopedisten.

(Jag har min arbetsplats där)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tar ur nyckeln ur hojen och går till killen som ligger på asfalten, han ligger på ryggen, han har ont , folk kommer fram och vill ta av han hjälmen då skriker jag rör honom inte. Jag frågar honom hur han känner sig om han har svårt att andas eller känner sig svimfärdig. Han säger att dit sticker i kroppen och han känner domningar , jag ringer 112. Det kommer fram en läkare som är civil samt en sjuksköterska dom börjar hjälpa mannen men han får inte röra sig eller ta av sig hjälmen.

Här vill jag säga att du, trots situationen du nyss hamnat i, visar kyla och gör allt rätt. Bra jobbat! :tummenupp
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Tack alla för era kommentarer, jag vill förtydliga att när jag kommer till korsningen så kommer mopeden. Han stannar kvickt tittar snabbt åt mitt håll kör medans han kollar åt andra hållet. Jag tror han kollade på de lätt klädda damerna som det vimlade av, han måste ha missat mig helt vi hade aldrig krockat om han inte gasat satan ut i korsningen. Efter som jag var halv vägs in i korsningen så kunde jag inte lämna företräde eller hinna stanna oavsett huvudled eller höger regel. Hela denna väg är mycket trång med en massa små gator som korsar stora gatan och just nu så är det en himla massa folk som korsade vägarna hit och dit, lite kaotisk minst sagt. Har nu fått reda på att han är okej och det är det viktigaste för mig , det är nu man förstår att den utrustning som jag hade på mig gjorde så att jag slapp åka i ambulansen. Killen hade öppen hjälm inget mer samt att han for i backen, vi får se vad försäkringsbolaget kommer fram till jag har gjort anmälan via nätet så jag får ringa på måndag. Har gått igenom hojen och den har klarat sig så pass att jag kan köra den utan problem, mest små repor , ett mycket litet jack i fälgen samt på framkanten på tanken.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Enligt tidningen så kom mopeden här ifrån: https://www.google.se/maps/@59.6117...4!1s4Rifo1ZYvkM_HwNAWUVfMw!2e0!7i13312!8i6656

Verkar saknas skyltning om väjningsplikt, kanske p.g.a ombyggnad? Kan ju varit en av orsakerna till mopedistens märkliga beteende

edit: Jag har nu gått längst "storgatan" i google street view och hittar inga skyltar alls om att det skulle vara en huvudled? Sitter skyltar om väjningsplikt vid alla utfarter från parkeringar samt av någon inkonsekvent anledning på Mimergatan, men inga på Karlsgatan eller Tullgatan där olyckan skedde.

Inkonsekvent och förvirrande minst sagt, troligen trodde ni båda att den andre hade väjningsplikt

Du är på fel gata i din länk i alla fall.
Det borde vara:
https://www.google.se/maps/@59.6114...4!1s90O-EZzQNr1_lMwg1XfO9g!2e0!7i13312!8i6656

Sedan är det ju inte riktigt tillförlitligt med google maps då bilder i området sträcker sig från 2009 till 2014.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Olyckor är ju sällan med mening och de sker just när man minst anar det, men att som du säger vara extrauppmärksam = sparat mig många farligheter...

Hoppas det går bra för killen! Sån där smäll han åkte på är otäcka, då det blir plötsliga vridningar.
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
En vanlig missuppfattning. "Min väg är bredare, min väg är rakare, min väg har högre hastighet än korsande väg, alltså BÖR jag fördas längs en huvudled" det är så fel! Enkla tips från en trafiklärare:

1. I trafiken gäller, i rätt ordning, polismans tecken eller annan flaggviftare, trafikljus, skyltar och sist regler. Finns inget av de tre tidigare gäller ALLTID högerregeln där en väg möter en annan väg.

2. Vägens bredd eller riktning eller hastighet avgör aldrig vem som har företräde utan det är endast polis, trafikljus, skyltar eller regler som avgör

3. Endast huvudledsskylten talar om att du färdas på en huvudled. Skylten upprepas efter varje korsning. Ser du inte skylten efter en korsning ska du vara vaksam då du kan ha missat skylten T15 som kan svänga huvudleden i en korsning.

4. Huvudled innebär att anslutande vägar har antingen stopp eller väjningsplikt, det råder aldrig någon tvivel om att de ska väja.

5. Högerregeln gäller i alla andra fall (där polismans tecken trafikljus eller andra skyltar saknas) (trasigt trafikljus innebär att man "flyttar" ner en våning och letar skyltar eller i andra fall åter högerregeln)

6. Lagen är tydlig, man har n skyldighet att tydligt visa sin avsikt att väja

7. Att tydligt visa sin avsikt innebär att låta sikten avgöra hastigheten in mot en korsning så att din avsikt att väja blir tydlig samt att du inte ska bhöva tvärnita för att väja enligt högerregeln (risk för påkörning bakifrån)

8. Körsättet på en väg där högerregeln gäller innebär att du måste ta ner farten inför varje korsning oavsett vilken hastighetsbegränsning som gäller för den vägen, det är din skyldighet

9. Körsättet på en väg där huvudled gäller innebär jämnare temp men fortfarande skyldighet att kontrollera varje korsning ( lilla Pelle 5 år har förmodligen inte lärt sig vad ett väjningspliktsmärke är)

Det är tyvärr så att den stora massan i trafiken inte tror att högerregeln gäller på en rak väg. Olustigt då det i en fyrvägskorsning kan vara två fordon som ska rakt fram och då korsar varandras väg. Till hjälp där har vi trafikljus, skyltar, polismans tecken, finns inte dessa regleras körordningen enligt högerregeln.

Så...har du inte sett någon viftande polis, trafikljus som visar grönt för dig eller någon annan skylt som gäller före regler så är det stenhårt högerregeln som gäller. Spelar faktiskt ingen roll vem som är närmast korsningen utan högerregeln gäller.

Tyvärr tycks många inte riktigt fatta högerregelns innebörd förrän man åker på lite självrisker...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top