Krock mellan 2 motarder

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Har han rätt i det eller är han lååååångt ute å cyklar?

Låter som ni kan cykla allihop ett tag framöver. Det går att göra stoppies och wheela på dem med så ni behöver inte lägga av med lekandet! :yoparty

Tänk om man blev helt oskyldig bara man tittade åt ett annat håll..:rolleyes: Har personen körkort öht? Har någon av er körkort?

bubblan

Guest
(råkade klicka gilla fast jag skulle klicka citera, men hur eller hur...)

Det finns ju ljus som slår om till grönt när man närmar sig, kan det ha varit så att ljuset är på väg mot rött men då ljuset känner av att nån närmar sig så slår det om till grönt istället för att växla till rött?

För övrigt är principen att det alltid är den som kör in bakifrån som är ansvarig, sen finns det ju alltid undantag, men att du kör på ett hjul och /eller bromsar kraftigt lär nog inte frånta din (fd?) vän från ansvar, speciellt inte om det är stadskörning.

Precis. Lyssna på Anna, hon har nästan alltid rätt. Och skulle hon ha fel så kan hon ändå urskulda sig så att det låter rätt. PunGt

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
R6-00
Ljus som slår om mitt i allt har vi gott om i Malmö. Solklart att han som körde in i dig som gjorde fel. Han kollade inte fram...

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
när du smällen in i en bil som är framför dig, är det rätt att bilen som blir krockad ska betala...svar NEJ det är den som kör på så enligt reglerna så ska han som körde på betala bägge skadorna men eftersom dom är polare borde dom kunna lösa det där utan några andra inblandade
Ett vettigt inlägg, sen är de väl att han som körde på ts inte verkar tycka samma :död

Vänta här nu.
Han som blev påkörd stod still vid ett rödljus.
Han som körde på kollade på dig och hade alltså kört rakt ut i korsningen mot rött?
Han hade ju inte ens ögonen på vägen, vad tror han egentligen?
Det verkar som han precis har upptäckt vad en tittolycka är för något.
Grönt när jag körde(först i klungan), nextpeanut tyckte de va gult när han stannade/drog upp på framhjulet, men sen såg han att de va grönt och de smällde. Läs lite noggrannare? :rolleyes:

Låter som ni kan cykla allihop ett tag framöver. Det går att göra stoppies och wheela på dem med så ni behöver inte lägga av med lekandet! :yoparty

Tänk om man blev helt oskyldig bara man tittade åt ett annat håll..:rolleyes: Har personen körkort öht? Har någon av er körkort?
Tråkigt med cykel:arsele

Alla har körkort, dock så var korten vääääldigt färska för dom två som krockade..

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Om jag förstått saken rätt:
Lyset håller på att slå om från grönt till rött och är i orange läge.
TS, som vet att man inte skall köra mot orange, påbörjar en hård inbromsning, med körskolans instruktioner i färskt minne riktar han blicken långt fram och ser således inte att trafikljuset omedelbart slår om till grönt istället för att gå till rött, eller en väldigt kort rödperiod.
TS (f.d?) polare uppmärksammar inte detta för att han har blicken någon helt annanstans än där han borde, dundrar in i röven på TS.

TS polare vill ha ersättning för att kört på någon bakifrån.

Min gissning är att TS polare borde bedömmas som vållande, eventuellt kan TS ses som medskyldig, men det är mest för att FB älskar att se alla inblandade som medskyldiga för att få in så mycket självrisker som möjligt.

Jag gissar också att TS polare lidar av ett svårt fall av "Det är alltid någon annans fel syndromet"

Last edited:

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
som jag ser det så har ni båda 2 gjort fel genom att inte ha tillräcklig framförhållning i trafiken.

Du viker av , kommer upp snabbt till ett trafikljus utan att hinna se om ljuset slår om till rött eller grönt och därför bromsar och passar på att gör de lite snyggt med en stoppie

No. 2 ligger rätt å slätt för nära bakom.

Stoppies / slangning kan ju vara svårt att bedöma då det är fall till fall. om man kommer upp på bakhjulet för man menar det eller bara drar på för hårt vet bara du, samma med stoppies som kan för en annan se ut som en dålig panikbromsning.

Hur som helst så är det väl en ren och skär olycka som inträffat för ni inte haft tillräcklig rutin i er körning.

Kramas lite, lär av ert misstad, sup under vintern och skratta åt det och meka ihopa mopederna igen (Y)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Nu vill jag inte vara säga att du ljuger, men detaljerna om trafikljuset känns inte helt 100 då vi sedan 1999 inte ska ha trafikljus som växlar till grönt ljus via gult.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignal

Men om det verkligen stämmer som du säger så kanske du kan skylla olyckan på felaktigt trafikljus...

Dock finns det vet av 2 st i mina trakter, riktigt störande :(

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Han som körde på nextpeanut vill att nextpeanut ska betala för skadorna på hans hoj (den påkörande hojen), för att han kollade på mig istället för vägen..:död

Har han rätt i det eller är han lååååångt ute å cyklar?

Enligt mig är båda lika skyldiga! Ts som gör stoppi,men sen så är ju på körande förarens skyldig het att hålla sånt av stånd till fram förvarande fordon!
Vad blev skadorna föresten? Å vad kostar det att lagga det?

bubblan

Guest
Slösa inte bandbredd här....gå in på flashback och red ut begreppen.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Grönt när jag körde(först i klungan), nextpeanut tyckte de va gult när han stannade/drog upp på framhjulet, men sen såg han att de va grönt och de smällde. Läs lite noggrannare? :rolleyes:

Gult och rött är det ju innan det blir grönt? :) Rätt förvirrande, iaf inte vid trafikljuset felet ligger utan det ligger hos han som inte kollade på trafiken.

Så är det han som körde på som gjort fel och inte haft tillräckligt avstånd till framförvarande fordon. Hade han haft sina ögon där de ska vara så hade detta inte hänt. Om det tex hade varit ett litet barn som sprang ut och din polare fick bromsa så hade han bakom fortfarande smällt. Han som körde på är vållande till olyckan mao.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Enligt lag är det din polares fel eftersom han körde på dig bakifrån.
Moraliskt sett är det bådas fel.

Slutsats: Meka ihop hojarna tillsammans och dela på kostnaderna. Det kan inte bli allt för dyrt eftersom det är motarder ;) (antar att din polare också kör motard)

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
För många år sedan så ändrade försäkringsbolagen spelreglerna så att den påkörande sällan är ensam vållande, hur fel som helst eftersom det var bättre förr. Summasummarum så är det enklaste sättet att avgöra vem som var vållande genom regeln störst först, dvs minst slagvolym är skyldigast och måste betala den andres räkningar för kommande månad plus ett maxmål(med plusmeny)..

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Felet ni gjorde va att ni inte fick det på film!:gnissla:gnissla:gnissla

Enligt mig är båda lika skyldiga! Ts som gör stoppi,men sen så är ju på körande förarens skyldig het att hålla sånt av stånd till fram förvarande fordon!
Vad blev skadorna föresten? Å vad kostar det att lagga det?

När du gjort ett riktigt bra inlägg ska du ge fan i att förstöra det med att göra ett vettigt. :D

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Spelar väl ingen roll om det var rött gult grönt osv. Man skall hålla avstånd till framförvarande. Hade det sprungit ett djur över vägen och samma situation hade uppstått, ja gissa om det är han bakom som är skyldig. Kort och gott det är inte ditt fel oavsett!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Man måste ju få göra ett vettigt inlägg i sitt liv :yoparty
Så väljer du att göra det nu?!?! :dummer

För många år sedan så ändrade försäkringsbolagen spelreglerna så att den påkörande sällan är ensam vållande, hur fel som helst eftersom det var bättre förr. Summasummarum så är det enklaste sättet att avgöra vem som var vållande genom regeln störst först, dvs minst slagvolym är skyldigast och måste betala den andres räkningar för kommande månad plus ett maxmål(med plusmeny)..
Låter som en bra riktlinje:yoparty synd bara att dom båda inblandade körde på 125cc :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring