Krock mellan MC och bil utanför Rosenhill!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#Olsson# skrev:
Javisst är farten bidragande. När saker går fortare brukar det bli svårare att hänga med. Men det går sällan så fort att man inte hinner se att ett fordon kommer på mötande sidan. Man måste bara bestämma sig för att ta reda på det. Svårare är det inte. Man kan kanske förstå sambanden varför Doris struntar i det. Men varför försvara det? Det är inte tillåtet att svänga över på körbana med trafik i motsatt körriktning - utan att det är fritt. Man skall lämna företräde även till dem som kör med högre hastighet.
Men kom ingen... inte fan sitter du och mäter hur fort den mötande trafiken kommer. "Ok, en bit bort. Jag kör" är den fartanalys jag brukar göra när jag korsar mötande körfält. Det räcker inte att överförsäkra sig i trafiken, man måste komma över vägen också.

lowrider

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
H-D
Hightuned skrev:
Det var phanteer här på forumet hon är tillsammans med en polare till mig som just ringde och sa att hon ligger på karolinska med hjärnskakning, bruten käke och ett brutet ben. Hon kör lugnt sen krashade sin cbr förra sommaren så det var tydligen bilen som var vållande. Krya på dig Marie, kram Fredrik.
Så skönt att höra att det gick hyfsat bra med tjejen ,jag var där och såg smällen och man får sig en riktig tankeställare när man ser nåt sånt , det var inte så kul att åka hoj efter en sån grej , jag tror hon höll typ 50 när hon smällde och bilen svängde precis framför henne, hon hade inte en chans att klara sig , det där ljudet av smällen sitter fortfarande i och det lät förjävligt .
hoppas att båda tjejerna är på bättringsvägen

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Bingo skrev:
Men kom ingen... inte fan sitter du och mäter hur fort den mötande trafiken kommer. "Ok, en bit bort. Jag kör" är den fartanalys jag brukar göra när jag korsar mötande körfält. Det räcker inte att överförsäkra sig i trafiken, man måste komma över vägen också.

Det är väl klart att man mäter så gott det går? Som du skriver, "man måste komma över vägen också". Ja, om jag ser att fordonet verkar gå i 27 eller så - passar nog även jag på att korsa vägen. :tummenupp

Jag avser(skrev nog inte det) de fall där det svängande fordonet överhuvudtaget inte sett ett smack, och svänger trots möte. Jag antar att en stor del av dessa olyckor beror inte på att det inte fanns möjlighet att upptäcka MC'n. Självklart finns extremfall åt alla håll men normalt sett "dyker" inte en MC "helt plötligt" upp. Det jag ser av en helt vanlig dag i trafiken, är raketer som glider sakta sakta genom korsningar. Ändå händer det. Varför - finns det redan bra förklaringar på.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha