Körde på vägen mellan Överum och Åtvidaberg påväg mot Linköping. Jag höll ett normalt "marschtempo" som man brukar köra på 70 och 90-vägar. Jag hade sänkt hastigheten något, vet inte varför, men tur var väl det... För ut från högersidan flög en stor fågel in framför mig. Jag duckade undan med huvet för att undvika den och så smällde den in i min vänsta axel, liksom på bröstet. Det blev en smäll som kändes, kan jag väl säga... Ungefär som om man stod på gräsmattan med en polare som labbar på en fotboll ganska så saftigt rakt i bröstet. Som tur var höll jag balansen, och drog inte omkull. Den stackars fågeln var troligtvis en liten rovfågel (vråk?) eller en ung hök eller nåt. Tyvärr kunde den inte flyga vidare utan låg bara och andades på vägen, medvetslös... Jag ringde polisen och rapporterade vad som hänt, och de skulle försöka leta rätt på nån jägare i närheten som kunde komma och avliva fågeln. Synd att det var en så fin fågel med stora fina vingar och klor.. kunde hellre varit en duva eller så.. men men... shit happens. Inga spår efter fågeln på mig, inga skador på mig eller hojen.
Körde kanske i 80 knyck och fågeln flög "med mig" en aning innan det smällde. Tänk om jag mött den i 180 blås och den hade tagit på hjälmen!
Kör försiktigt. Granen
Körde kanske i 80 knyck och fågeln flög "med mig" en aning innan det smällde. Tänk om jag mött den i 180 blås och den hade tagit på hjälmen!
Kör försiktigt. Granen