Krockade med en fågel...

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Körde på vägen mellan Överum och Åtvidaberg påväg mot Linköping. Jag höll ett normalt "marschtempo" som man brukar köra på 70 och 90-vägar. Jag hade sänkt hastigheten något, vet inte varför, men tur var väl det... För ut från högersidan flög en stor fågel in framför mig. Jag duckade undan med huvet för att undvika den och så smällde den in i min vänsta axel, liksom på bröstet. Det blev en smäll som kändes, kan jag väl säga... Ungefär som om man stod på gräsmattan med en polare som labbar på en fotboll ganska så saftigt rakt i bröstet. Som tur var höll jag balansen, och drog inte omkull. Den stackars fågeln var troligtvis en liten rovfågel (vråk?) eller en ung hök eller nåt. Tyvärr kunde den inte flyga vidare utan låg bara och andades på vägen, medvetslös... Jag ringde polisen och rapporterade vad som hänt, och de skulle försöka leta rätt på nån jägare i närheten som kunde komma och avliva fågeln. Synd att det var en så fin fågel med stora fina vingar och klor.. kunde hellre varit en duva eller så.. men men... shit happens. Inga spår efter fågeln på mig, inga skador på mig eller hojen.

Körde kanske i 80 knyck och fågeln flög "med mig" en aning innan det smällde. Tänk om jag mött den i 180 blås och den hade tagit på hjälmen! :3freak

Kör försiktigt. Granen
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
granen skrev:
Körde på vägen mellan Överum och Åtvidaberg påväg mot Linköping. Jag höll ett normalt "marschtempo" som man brukar köra på 70 och 90-vägar. Jag hade sänkt hastigheten något, vet inte varför, men tur var väl det... För ut från högersidan flög en stor fågel in framför mig. Jag duckade undan med huvet för att undvika den och så smällde den in i min vänsta axel, liksom på bröstet. Det blev en smäll som kändes, kan jag väl säga... Ungefär som om man stod på gräsmattan med en polare som labbar på en fotboll ganska så saftigt rakt i bröstet. Som tur var höll jag balansen, och drog inte omkull. Den stackars fågeln var troligtvis en liten rovfågel (vråk?) eller en ung hök eller nåt. Tyvärr kunde den inte flyga vidare utan låg bara och andades på vägen, medvetslös... Jag ringde polisen och rapporterade vad som hänt, och de skulle försöka leta rätt på nån jägare i närheten som kunde komma och avliva fågeln. Synd att det var en så fin fågel med stora fina vingar och klor.. kunde hellre varit en duva eller så.. men men... shit happens. Inga spår efter fågeln på mig, inga skador på mig eller hojen.

Körde kanske i 80 knyck och fågeln flög "med mig" en aning innan det smällde. Tänk om jag mött den i 180 blås och den hade tagit på hjälmen! :3freak

Kör försiktigt. Granen

Tur att du klarade dig. Jag skulle nog ha slagit ihjäl den själv så den slapp plågas.

MVH Martin
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Om du hade kört snabbare så hade du hunnit förbi stället där fågeln flög in i dig innan fågeln hann dit.
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Mr_Turbo skrev:
Om du hade kört snabbare så hade du hunnit förbi stället där fågeln flög in i dig innan fågeln hann dit.

:lol :hihi
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Mr_Turbo skrev:
Om du hade kört snabbare så hade du hunnit förbi stället där fågeln flög in i dig innan fågeln hann dit.


Hade han kört saktare så kanske fågeln lyckats att flyga förbi utan kollision
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag körde på en fågel i Danmark strax före Öresundsbron på väg till Linköping. Stannade efter bron och kollade men såg inget så jag antog att den tog mot lyktglaset, det var så fullt av insekter och skit så man kunde inte se någon skillnad ändå. Tankade två gånger på vägen hem och tyckte det luktade bränt, kollade olja, kylarvätska och bromsar men allt verkade ok så jag körde hem. När jag burit in packningen och går mot hojen igen så ser jag fågelben sticka ut från magkåpan. :skrämd Förmodligen hade den smällt i lyktan och glidit ner och fastnat mellan titangrenrören där den blev duktigt grillad i 45 mil. När jag försökte peta ner den så rasade alltihop ner i en hög av aska på marken, det enda som var intakt var klorna och näbben. Käkade inte kyckling på ett bra tag. :död
 

Bifogat

  • img4102394a1b89b.jpg
    img4102394a1b89b.jpg
    113.5 KB · Visningar: 578

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Har en polare som fick en FISK i huvudet (på hjälmen) för ex ant år sedan. Han såg en stor fågel på långt avstånd, o denna tappade sitt byte rakt på polaren, det var ej lätt att få bort fisklukten :lol :lol
 

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
CBR600F
Böjjarn skrev:
Har en polare som fick en FISK i huvudet (på hjälmen) för ex ant år sedan. Han såg en stor fågel på långt avstånd, o denna tappade sitt byte rakt på polaren, det var ej lätt att få bort fisklukten :lol :lol
:rofl :rofl :rofl :rofl
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En fågel kan man lätt avliva själv - om man har mage för det vill säga. Bara att dra till och vrida på huvudet (fågelns :) ) så knäcker man nacken. Oblodigt och snabbt. Men rapport till polisen är på sin plats ändå om det rör sig om vilt (det kan ju t.ex. vara en fridlyst rovfågel).

(ta med hem och stoppa upp ? :tummenupp )
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Böjjarn skrev:
Har en polare som fick en FISK i huvudet (på hjälmen) för ex ant år sedan. Han såg en stor fågel på långt avstånd, o denna tappade sitt byte rakt på polaren, det var ej lätt att få bort fisklukten :lol :lol
:rofl :rofl :rofl :lol
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Böjjarn skrev:
Har en polare som fick en FISK i huvudet (på hjälmen) för ex ant år sedan. Han såg en stor fågel på långt avstånd, o denna tappade sitt byte rakt på polaren, det var ej lätt att få bort fisklukten :lol :lol

och jag körde över rödluvan häromdan *förlåt* alla barn
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Fan att så många fina djur ska stryka med... det är så synd... :(
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Neutral skrev:
Jag körde på en fågel i Danmark strax före Öresundsbron på väg till Linköping. Stannade efter bron och kollade men såg inget så jag antog att den tog mot lyktglaset, det var så fullt av insekter och skit så man kunde inte se någon skillnad ändå. Tankade två gånger på vägen hem och tyckte det luktade bränt, kollade olja, kylarvätska och bromsar men allt verkade ok så jag körde hem. När jag burit in packningen och går mot hojen igen så ser jag fågelben sticka ut från magkåpan. :skrämd Förmodligen hade den smällt i lyktan och glidit ner och fastnat mellan titangrenrören där den blev duktigt grillad i 45 mil. När jag försökte peta ner den så rasade alltihop ner i en hög av aska på marken, det enda som var intakt var klorna och näbben. Käkade inte kyckling på ett bra tag. :död



Hahaha! blev det grillad kyckling till middag? :hihi
Det där var faktiskt riktigt roligt....
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Saxat från Bike.se





Idag hände det igen. En till själ har skickats till himmlen.
Jag var ute och åkte sista svängen för dagen, kollade läget i stan, allt var lugnt, alkisarna satt där dom skulle och tonåringarna var vid McDonalds.
Jag åkte vidare ut på en 70 väg, när plötsligt faran dök fram. Jag hade inte en chans att få stopp på motorcykeln, han kom från ingenstans.

Motorcykeln wobblade till, men jag lyckades räta upp med vissa svåriheter pga gropar i vägen.
Jag vände en bit längre fram för att åka tillbaks och kolla hur det gick med stackarn, när jag kom tillbaks låg han bara där.. helt medvetslös. Jag visste inte vad jag skulle göra, jag mådde så fruktansvärt dåligt när jag såg honom...
Jag hade kört på en Skogsmus.

RIP Skogsmusen från Igeltjärn.



Läsarnas reaktioner.
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=37574
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag fick en gråsparv eller liknande i vänster axel när jag körde på sjöviks-rakan (väg 190 mellan Alingsås och Göteborg) i ca 200 km/h förra sommaren. De va inte helt skönt. Känndes ungefär som om någon hade dratt till mig stenhårt med en knytnäve på axeln.

Den fågeln klarade sig inte kan meddela.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
under moppetiden "skallade" jag en sparv i ca 50km/h + fågelns fart. Var några cm ifrån att flyga ner i diket...

Det var en jävla smäll, osäker på om fågeln klarades sig, men han lämnade iallafall en stor repa på min hjälm.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
granen skrev:
Körde på vägen mellan Överum och Åtvidaberg påväg mot Linköping. Jag höll ett normalt "marschtempo" som man brukar köra på 70 och 90-vägar.

bla bla bla

Kör försiktigt. Granen


På Överumsvägen kör man inte i 90!! Bättre autobahn får du leta efter! :fatta! :3freak
Och som det sagts tidigare, hade du kört som man ska så hade du inte smällt med börden. :tummenupp

Kör ni mkt nu i V-vik när jag dragit? Lugnt o fint på vägaran antar jag? :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top