"Krockade med rådjur, döms för jaktbrott."

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Han smet från ett skadat djur, punkt!

Jobbigt att göra eftersök ett dygn senare..

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Helt j-vla sanslöst att våra skattepengar ska gå till sånt här trams...

Kanske det, men de som driver genom lagförningen i detta målet gör det i enlighet med lagen.
Att det sen blir aningen absurdt i just detta fallet må vara hänt men det är i så fall lagen det är fel på, inte personerna som följer lagen.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Kanske det, men de som driver genom lagförningen i detta målet gör det i enlighet med lagen.
Att det sen blir aningen absurdt i just detta fallet må vara hänt men det är i så fall lagen det är fel på, inte personerna som följer lagen.

Förstår absolut vad du menar, men jag tror ändå att denna person som väckte detta åtal är extremt förstoppad:tungan

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Förstår absolut vad du menar, men jag tror ändå att denna person som väckte detta åtal är extremt förstoppad:tungan
Nu har förvisso åklagaren åtalsplikt. Finns det tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och vem som har begått det så är han med andra ord skyldig att väcka åtal.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Man häpnar.

Hans stora misstag i den här storyn var väl att anmäla.

Tror såväl polis som lagkunniga borde ha alkolås på ytterdörren...inifrån.

Han kanske ville nyktra till själv innan han kopplade in polisen :gnissla

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Nu har förvisso åklagaren åtalsplikt. Finns det tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och vem som har begått det så är han med andra ord skyldig att väcka åtal.

Än en gång, håller fast vid min åsikt då jag tycker att detta är paragrafrytteri på hög nivå...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det måste väl ändå vara rådjuret som har gjort sig skyldig till smitning, hen anmälde ju inte heller det?!
Kör på spåret att föraren ville nyktra till först, alla vet ju att man ska ringa och anmäla direkt när man har krockat med vilt...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han smet från ett skadat djur, punkt!

Jobbigt att göra eftersök ett dygn senare..

"Ett rådjur hittades dött på den plats som Andreas angivet"

Han kanske ville nyktra till själv innan han kopplade in polisen :gnissla

...eller fyllna till. :eftersupa. Kanske inte alla som eftersuper i förväg?

Det verkar ju som hans uppgifter stämmer. Köra på rådjur är ingen höjdare vad jag förstår.

Kanske hade varit bättre om han ringt och sen eftersupit på plats ändå.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbarligen skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras. Att inte anmäla en sammanstötning är straffbart och belagt med böter.
För det första; jag har ingen aning vad som skiljer mufflonfår från andra får. För det andra; om jag kör på ett vanligt litet dussinfår kan jag lämna djuret åt sitt öde utan påföljd? Vad hände med "alla fårs lika värde", luktar kränkande särbehandling lång väg..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För det första; jag har ingen aning vad som skiljer mufflonfår från andra får. För det andra; om jag kör på ett vanligt litet dussinfår kan jag lämna djuret åt sitt öde utan påföljd? Vad hände med "alla fårs lika värde", luktar kränkande särbehandling lång väg..
Så länge du håller dig ifrån kränkande tillmälen såsom fårskalle, fårafitta osv. går du nog fri.

Lantbrukaren kanske kommer att jaga dig när kärestan tagits av livet, men han kör bara traktor så en moppe räcker för att komma ifrån.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Än en gång, håller fast vid min åsikt då jag tycker att detta är paragrafrytteri på hög nivå...
Det går dock inte att komma ifrån att du riktar din ilska åt fel håll med dina nedlåtande kommentarer om åklagaren. Något annat agerande från hans sida hade varit tjänstefel.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Det går dock inte att komma ifrån att du riktar din ilska åt fel håll med dina nedlåtande kommentarer om åklagaren. Något annat agerande från hans sida hade varit tjänstefel.

Jag tar min rätt att "skriva nedlåtande kommentarer" om åklagaren då jag som sagt tycker att rättsväsendet har bra mycket viktigare saker att ta hand om.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Byråkrater, har ingen som helst koll på verkligheten, så länge deras papper är ikryssade och signerade på rätt ställen bryr de sig inte om världen utanför står i lågor :huvet

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tar min rätt att "skriva nedlåtande kommentarer" om åklagaren då jag som sagt tycker att rättsväsendet har bra mycket viktigare saker att ta hand om.

Självklart finns det viktigare saker att lägga energi på, allvarligare brott som går före detta ganska banala jaktbrott.

Hur allvarligt tycker du att ett brott ska behöva vara för att lagförning ska ske?

Mord?
Skattebrott?
Inbrott?
Jaktbrott?
MC-stöld?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

I Mora tingsrätt?

Bönder med vapen och viltolyckor är nog allt dom har att göra.

För övrigt är det ju som sagt ett brott att inte anmäla så varför skulle han gå fri?

Och tillåt mig att dra lite på smilbanden när dom skriver "skadorna på motorcykeln fick han stå för själv."
Ja rådjuret dog ju så han kan ju knappast betala.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
¨rätt onödig tråd i det stora hela,, nu känner jag inte andreas , men hade han ringt o anmält det direkt hade han ju sluppit påföljder
ett skadat vilt kan vandra en bra bit och i princip omöjligt o hitta

sen kan man diskutera lämpligheten i o köra hem efter en sådan smäll
men men hoppas det löser sig hyffsat smidigt iaf

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...