Krocken i rotebro i måndas

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hoztic skrev:
2256151 Ja, det är otroligt synd om dom som snodde hans hoj, dom har säkert haft en svår uppväxt och är ju faktiskt som enda sanna offren i den här historien. Jag tycker att dom förtjänar vård och omtanke, kärlek och värme. Fängelse tycker jag verkar fel, ge dom istället varsin lägenhet och ett jobb, så att dom kan ta steget vidare i livet. Det är ju som sagt väldigt synd om dom.
Men ligisten som fick sin hoj stulen, fy fan säger jag bara, jag avskyr såna människor. Jävla kapitalister som bara köper det dom vill ha! Hoppas det blir mycket trassel med försäkringsbolaget och att han inte får nån ny hoj förrns det börjar snöa!

:rofl :rofl :rofl

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
69:an skrev:
2256610 Kan du, driverinblack, berätta vad du tycker är lagom och rimligt straff för ett brott som tillgrepp av fordon? Fängelse, i så fall hur länge? Ett brutet ben? Krossad lever och njurar, rikliga inre blödningar och punkterade lungor? Amputation av ett eller båda benen? Hjärnskada med efterföljande blindhet/dövhet/talbortfall? Ryggmärgsskada med halv- eller rent av totalförlamning?
Jag vill att du talar om exakt hur långt på skalan av kroppsskador/invaliditet/död som är befogat som straff/vedergällning för att ta en sak som är någon annans.
Unidoc, ghandi, Two stroke man, Karhu, brillfisk, Yoshi_gixxeRR, josman, zajtar, Scorpion.SE, Pluggen eller Swedie får också gärna komma med kompletterande uppskattningar av rimliga grader av invaliditet för tillgreppsbrott.

(Förtydligande; jag syftar inte specifikt på händelsen i början av tråden, utan på de efterföljande resonemangen.)
Sedan, som litet överkurs, skulle ni väl kunna utveckla vilka straff som vore rimliga för exempelvis våldsbrott och kvinnofridsbrott. Om döden är lagom för att ta en pryl som inte är ens egen, vad är då lagom straff för misshandel, grov våldtäkt eller mord? Fundera gärna litet, och återkom när ni är klara. Jag sitter inte uppe och väntar, om man säger så...

Kanoninlägg mannen! Jag älskar min hoj också men man måste tänka innan man handlar.det måste finnas rim o reson annars e vi sämre än djuren.
Får inte ta för stora turer trots att man e vansinnig så får man inte göra hursomhelst isåfall e jag en som skulle sparka ihjäl min kärring för att hon svek mig grovt men det kommer inte på fråga för jag värderar mitt liv mera än så.
Mvh Pär

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
josman skrev:
2256205 Hoppas du var ironinsk men ni andra, ni måste driva!!!!
Hoppas att 16 åringen lärde sig en läxa eller ännu bättre, att 11 åringen hamnar i rullstol och 16 åringen får känna sig skyldig hela livet! Inte skilja på mitt eller ditt... det är så jävla enkelt att fördömma folk, men jag undrar hur NI hade gjort om det var er egen ögonsten som hade blivit stulen och ni såg den brevid er..... skulle ni ha tutat och vinkat och bett dom stanna? Vilka drivare det finns!

Man borde starta en insamling för gubben så att han slipper betala sina böter och skadestånd!

Men snälla..... VET vi att det var en 16-åring och en 11-åring???? Det var ju bara ett exempel på en spekulation.

Ni som tjafsar, ta reda på fakta först och skilj tyckandet från fakta. Åsikter får alla ha men att göra spekulationer till fakta då är man jävligt snett ute...

Jag tycker inte ett jävla dugg synd om idioten som snodde hojen. Det är inte PK åsikt men less på alla stölder är jag också (inte för att någon av mina blivit stulna men det är väl bara en tidsfråga).

Budskapet som polisen och försäkringsbolagen ("samhället") skickar är att de inte prioriterar sånt här (iofs förståeligt, resursbrist, och resurser kostar pengar) och det tolkar också buset som att det är rätt så ofarligt att sno en hoj. Det leder förr eller senare till att folk tar lagen i egna händer. Tyvärr.

Och det måste buset lära sig, att rätt som det är kan de råka ut för lite darwinism... Men åas, de verkar så jävla korkade att de kanske förtjänar lite darwinism?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Swedie skrev:
2256630 och där... blev du aningen dryg och inte taget direkt seriöst.
Jag var medveten om risken för det, var avsiktligt provocerande för att försöka lyfta frågan ett snäpp över redneck-nivå. :krama

Swedie skrev:
Vad som är konstigt, är att ingen i Sverige litar på att systemet ordnar ett rättvist straff åt småligister som tjuvar och andra mindre kriminella. De flesta förväntar sig att utgången blir "släppta pga brist på bevis" eller annat och de släpps obehagligt fort ut i samhället igen. Inte minsta reprimand som står sig.
Håller med helt och hållet, men straff eller ej är en fråga - straffets proportion till brottet en annan, och det var den jag syftade på.

Swedie skrev:
Att bli intervjuade av poliser och få stjärnstatus inom sin kompiskrets för att de klarade av att sno en mc, samt köra den och komma undan... det borde inte tillåtas. grupptryck är värre än man anar ibland.
Håller med 110% här också. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om gemene man ifrågasätter rättsapparaten; den kunde bevisligen fungera rätt mycket bättre, där är vi nog alla överens. Däremot ifrågasätter jag de uppfattningar om proportionen mellan brott och straffvärde som hävdades tidigare i tråden.

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Nu vet väl ingen ännu vad som hänt på riktigt i den här händelsen, så alla åsikter är väl grundade på något eget perspektiv.

Vad jag inte förstår är hur så många kan tycka synd om hojtjuvar (eller idioter i allmänhet)! Det är inte bara i den här tråden som all skall försvaras. Helt ok verkar det vara att ifrågasätta moralen hos de som tycker att straff skall utmätas, att i upprört tillstånd vilja se någon slags rättvisa skipas det är förkastligt?

Jag ifrågasätter starkt den svenska vägen att alltid ge alla en chans, förklara bort saker folk gjort med att de är unga och oförståndiga. Fan för bara 50 år sedan betraktades man som vuxen när man var 15! Man vet vad som är rätt och fel när man är 10. Spelar alltså ingen roll hur gammal en gärningsman är.

Det ENDA som på något sätt kan usäkta är om man har någon hjärnskada och faktiskt inte kan skilja på rätt å fel.

Visst, hängning för att man snott en påse godis kanske är att överdriva. Men om någon snott in hoj skulle jag definitivt applådera den som körde över fanskapen när de var ute å åkte!

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
spectre skrev:
2256308 Menar du på fullaste allvar att bara för att man stjäl någons motorcykel så förkänar man att dö? Säg att självrisken låg på 10.000 kronor på den där motorcykeln så att två människorliv är värda 5.000 kronor styck. Hör du inte hur fan du låter?

Då kan ju du skänka halva din lön till barn som svälter ihjäl i fattiga länder, men det gör du väl inte. E ju fan inte synd om nån som bor i Sverige, jävla ligister är vad dom är. Dom visste nog mycket väl vad de gjorde.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Yoshi_gixxeRR skrev:
2256173 HanneZ: du verkar ju vara en underbar kille :tummenupp

Jag behöver lite grejer...
Kan jag få din adress där du har din hoj o verktyg o dyl, för du kommer ju ABSOLUT inte stoppa mig ( du vänder ju alltid andra kinden till)

Du kanske till o med ger mig sakerna utan bråk oxå (du e ju självaste JESUS!!!)

TACK på förhand!!!

Mvh.../Yoshi
Muahahaha, kom du. Jag sitter o väntar.

Jag skulle vilja ha bild på din hoj också, för en sån har en kompis till mig fått stulen. Så om jag ser dig så kan jag mejja ner dig :yoparty

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Måste alla vara så jävla tuffa på sporthoj. Oavsett ifall ungslynglarna hade snott hans hoj så: Kör man inte på småbarn

Jag skulle vara skitförbannad jag med och gärna utdela stryk, men lite goj innanför pannbenet får man ha. De flesta av oss härinne vet hur allvarligt det kan gå när en bil kör på en mc. Skärp er för fan.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Kocken skrev:
2256653Dom visste nog mycket väl vad de gjorde.

klart som fan, annars borde dom ju fattat det när skruvmejslen inte passade riktigt i tändningslåset.

själv så vet jag inte hur jag hade gjort. Troligtvis följt efter & tagit reda på vart dom bodde

bbkolado

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
k9
öö

vill bara tillägga att de inte va en 11 åring me båda va ungdomar runt 18 årsålden så ni vt . och inte sitta där och tycka synd om en 11 åring för de finns ingen 11 åring

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Kocken skrev:
2256653 Då kan ju du skänka halva din lön till barn som svälter ihjäl i fattiga länder, men det gör du väl inte. E ju fan inte synd om nån som bor i Sverige, jävla ligister är vad dom är. Dom visste nog mycket väl vad de gjorde.

eeyes.gif

Backblade skrev:
2256663 Måste alla vara så jävla tuffa på sporthoj. Oavsett ifall ungslynglarna hade snott hans hoj så: Kör man inte på småbarn

Jag skulle vara skitförbannad jag med och gärna utdela stryk, men lite goj innanför pannbenet får man ha. De flesta av oss härinne vet hur allvarligt det kan gå när en bil kör på en mc. Skärp er för fan.

Vem har sagt att det var småbarn?

wonderwizard skrev:
2256667 klart som fan, annars borde dom ju fattat det när skruvmejslen inte passade riktigt i tändningslåset.

själv så vet jag inte hur jag hade gjort. Troligtvis följt efter & tagit reda på vart dom bodde

Det hade nog varit det bästa ja..

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
shoei skrev:
2256676
eeyes.gif

Vem har sagt att det var småbarn?

Uppfattade det så först, visade sig att de var 18. Och det är ingen ålder det heller. Om man inte gillar att ha ett liv eller förlamning på sitt samvete.

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
Må den som är utan skuld (ja, vi räknar även trafikbrott) kasta den första stenen ..

Va, jag ser inga stenar kastas? :va

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
69:an skrev:
2256610 Kan du, driverinblack, berätta vad du tycker är lagom och rimligt straff för ett brott som tillgrepp av fordon? Fängelse, i så fall hur länge?
Jag vill att du talar om exakt hur långt på skalan av kroppsskador/invaliditet/död som är befogat som straff/vedergällning för att ta en sak som är någon annans.
Unidoc, ghandi, Two stroke man, Karhu, brillfisk, Yoshi_gixxeRR, josman, zajtar, Scorpion.SE, Pluggen eller Swedie får också gärna komma med kompletterande uppskattningar av rimliga grader av invaliditet för tillgreppsbrott.

(Förtydligande; jag syftar inte specifikt på händelsen i början av tråden, utan på de efterföljande resonemangen.)
Sedan, som litet överkurs, skulle ni väl kunna utveckla vilka straff som vore rimliga för exempelvis våldsbrott och kvinnofridsbrott. Om döden är lagom för att ta en pryl som inte är ens egen, vad är då lagom straff för misshandel, grov våldtäkt eller mord? Fundera gärna litet, och återkom när ni är klara. Jag sitter inte uppe och väntar, om man säger så...

Jag säger INTE att vi ska amputera deras ben, men om jag kör ner en hojtjuv som har snott min hoj och han måste amputera sina ben, då borde HAN ha tänkt efter före, "Alea iacta est".
Polisen ska inte utdöma kroppsstraff, men om jag ser en våldtäktsman som ex försöker våldta min fru (kanske i ditt fall din mamma? Eller syster?) och jag springer och sätter en välriktad spark i skallen på honom så att han får hjärnblödning och blir förlamad så ska jag, helt ärligt inte behöva stå till svars. Men jag antar att du skulle ha ringt polisen inväntat dom medans din mamma blev våldtagen, eller försökt övermanna våldtäktsmannen, som kanske hade satt en skön kniv i njuren på dig och sen sprungit sin väg..... Näe när du begår ett brott ska du veta att det kan bli allvarliga konsekvenser av det du gör så.... Alea iacta est. Men i Sverige är det tyvärr så att alla under 18 år vet att det inte händer dom något, så det är fritt fram att härja (OBS!! Jag vet att det inte var någon 11 åring etc inblandad). Bland kompisar och andra brukar jag höra skämt, skönt att råna en bank, få kanske 4-5 mille och sen i VÄRSTA fall sitta inne 4-5 år, det blir en bra årslön. Och lyckas du rymma och åka på semester, oroa dig inte, du jommer tillbaka och fortsätter att avtjäna ditt straff som inget har hänt!
Säger bara: SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!

Ps. Du som sa ngt om att ens barn har hittat på något i ungdomligt oförstånd... Uppfostran kanske är ett bra ord att lära sig och inte låta dom hitta på allt möjligt från det att dom är 10 år. Helt otroligt när man är ute mitt i natten och ser 11-12 åringar ute, ensamma!!

Last edited:

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
MrRoadSnail skrev:
2256689 Må den som är utan skuld (ja, vi räknar även trafikbrott) kasta den första stenen ..

Du kan väl inte jämföra fortkörnig med att sno en hoj???

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Seerdon:

Må den som är utan skuld (ja, vi räknar även trafikbrott) kasta den första stenen ..

Tydligen så kan man här i Sverige jämföra alla typer av brott med varandra. Det används ofta av "våldsmotståndare" och såna som "tror" på rättvisan.

Så visst, att köra 200 km/h på E4:an kan nog jämföras med att sno din bilstereo.

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
Seerdon skrev:
2256704 Du kan väl inte jämföra fortkörnig med att sno en hoj???

Nej, det gör jag inte. Du har väl inte sett ordet fortkörning, har du?

Däremot är människor väldigt snabba att döma andra, utan att tänka på vad de själva gör. Kanske lägger en av de boende längs med Slingerbulten ut grus för att de är rädda att en hojåkare en dag klipper rakt in över deras tomt. Är det försvarbart? Hojåkaren körde ju kanske bara för fort ..

josman skrev:
2256710 Seerdon:

Tydligen så kan man här i Sverige jämföra alla typer av brott med varandra. Det används ofta av "våldsmotståndare" och såna som "tror" på rättvisan.

Så visst, att köra 200 km/h på E4:an kan nog jämföras med att sno din bilstereo.

Den jämförelsen är din, om du inte vill bevisa att det var det jag skrev.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
josman skrev:
...Men jag antar att du skulle ha ringt polisen inväntat dom medans din mamma blev våldtagen, eller försökt övermanna våldtäktsmannen, som kanske hade satt en skön kniv i njuren på dig och sen sprungit sin väg..... Näe när du begår ett brott ska du veta att det kan bli allvarliga konsekvenser av det du gör så.... Alea iacta est. Men i Sverige är det tyvärr så att alla under 18 år vet att det inte händer dom något, så det är fritt fram att härja ...!

Jag försvarar inte på något sätt att man mejar ner människor eller att människor inte kan skilja på sina och andras saker, min poäng är bara det att i dom länder (och stater i USA) där man idkar riktigt hårda straffsatser (medeltidsmodellen) och/eller dödsstraff så är det på intet sätt avskräckande, det är fler grova brott i dom länderna/staterna än dom ställen där det inte är så svåra straffskalor. Polisen i till exempel England går ju fortfarande obeväpnade eftersom dom vet att när dom beväpnar sej så kommer buset att skaffa fler och tyngre vapen, det escalerar bara i all oändlighet.

Grundfelet ligger ju på en annan nivå, barnen växer upp i ett hårndande samhälle, det finns för få poliser, det är för stora klasser i skolorna, föräldrarna har inte råd att vara hemma med dom små barnen, ungarna känner att ingen bryr sej för ingen har tid, politiker som myglar och skor sej...det är ett jefla samhälle vi har skapat... :3freak

Ni som tvivlar kan ju själva göra ett socialt experiment, skaffa två hundar, uppfostra den ena genom att inte bry dej i den, spöa den också när den gör fel... Den andra hunden är ni med hela tiden, goa med den, uppfostra den med positiv feedback och kärlek...

Gör detta i två år så får ni en mönsterhund och en värstinghund, kolla sen om det hjälper att spöa värstinghunden ännu mer när den gör fel...

larsson_

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Gsxr 1000 K8
Hej. Jag skriver från min kompis medlemskap nu eftersom jag själv inte är medlem här men var tvungen att skriva eftersom det var min morbrors hoj!

NI SOM INTE VET VAD SOM HÄNDE SKA INTE HITTA PÅ ER EGNA LILLA HISTORIA!

Det var såhär: Hojen blev snodd utanför hans arbetsplats (Infra City, Upplands Väsby) ungefär två minuter innan han slutade. Vittnen kunde peka ut vilket håll de två ungdomarna hade åkt och säga att de var invandrare. Han åkte ut med bilen och letade efter dem, samma sak gjorde jag och min far. Ungefär fyra timmar efter stölden hade min morbror mött dem på hans hoj (inte ens en kilometer ifrån var de snodde den, de dumma jävlarna hade kört runt i det området i timmar med reg-plåten på och allt). Då hade han gjort en U-sväng för att sedan åka efter dem men de hade också svängt runt. Så nu mötte han dem igen och svängde in FRAMFÖR DEM OCH STANNADE i en ungefär 45 graders vinkel på deras körfält, men de två ungdomarna ville inte stanna och körde in i hans vänstra sida av bilen när de försökte komma förbi. Då ramlade de förstås och VAR KAPABLA ATT SPRINGA därifrån så snabbt att min morbror inte ens hann komma ut ur bilen och plocka dem.

En familjemedlem till en av gärningsmännen kom till platsen efter att tag och kunde säga att en av ungdomarna var 18 år och andra vittnen kunde säga att den andra var i samma ålder, inte yngre än 16.

Ungdomarna kom undan och polisen orkar inte ta tag i saken.

Nu hoppas jag att ni som var emot min morbror ändrar er och tar en tankeställare på om det här var så fel egentligen. De hade tur som snodde den av den så pass ”lugn” kille, det hade kunnat gå värre.

Tack för mej. //Pontus

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...