2256610 Kan du, driverinblack, berätta vad du tycker är lagom och rimligt straff för ett brott som tillgrepp av fordon? Fängelse, i så fall hur länge? Ett brutet ben? Krossad lever och njurar, rikliga inre blödningar och punkterade lungor? Amputation av ett eller båda benen? Hjärnskada med efterföljande blindhet/dövhet/talbortfall? Ryggmärgsskada med halv- eller rent av totalförlamning?
Jag vill att du talar om exakt hur långt på skalan av kroppsskador/invaliditet/död som är befogat som straff/vedergällning för att ta en sak som är någon annans.
Unidoc, ghandi, Two stroke man, Karhu, brillfisk, Yoshi_gixxeRR, josman, zajtar, Scorpion.SE, Pluggen eller Swedie får också gärna komma med kompletterande uppskattningar av rimliga grader av invaliditet för tillgreppsbrott.
(Förtydligande; jag syftar inte specifikt på händelsen i början av tråden, utan på de efterföljande resonemangen.)
Sedan, som litet överkurs, skulle ni väl kunna utveckla vilka straff som vore rimliga för exempelvis våldsbrott och kvinnofridsbrott. Om döden är lagom för att ta en pryl som inte är ens egen, vad är då lagom straff för misshandel, grov våldtäkt eller mord? Fundera gärna litet, och återkom när ni är klara. Jag sitter inte uppe och väntar, om man säger så...