Krocken i rotebro i måndas

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
lorkan skrev:
2258183 Klart det spelar roll. En vuxen människa har väl ett helt annat ansvar och omdöme än en 14åring?
en 14åring är inte född idiot. man blir lärd att bli idiot runt 10 år. Så under 10 år kan vi väl säga att det är oskyldigt. Men efter det, är det ens eget val och man ska bli straffad som vem som helst...

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
lorkan skrev:
2258183 Klart det spelar roll. En vuxen människa har väl ett helt annat ansvar och omdöme än en 14åring?

Det är ändå lika mycket fel att ta andra saker oavsett hur gamal man är.

Då skulle man ju kunna göra vad som helst om man är tillräckligt ung. "Jag är bara 14, jag visste inte bättre."

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Two stroke man skrev:
2255546 Ska vi tycka synd om dom nu? Vad skulle ägaren ha gjort? Dom hade ju kört från honom om han försökt stoppa dom! Jag tycker mest synd om ägaren som antagligen kommer bli straffad för att han ville ta tillbaka sin egendom i det skick som var möjligt.

Frågan e om man vill ta tillbaka den på det viset. Nu e ju utrustningen paj.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Swedie skrev:
2258193 en 14åring är inte född idiot. man blir lärd att bli idiot runt 10 år. Så under 10 år kan vi väl säga att det är oskyldigt. Men efter det, är det ens eget val och man ska bli straffad som vem som helst...

Så en 11åring som efter att själv ha blivit utsatt för grova övergrepp i sin barndom, mycket brutalt slår ihjäl en 5åring, borde dömas till livstids fängelse/10 års fängelse? (eller vad det nu hade blivit om en 25åring hade gjort samma sak.)

Jag tror inte det, nej.

Matski2k

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
.
lorkan skrev:
2258982 Så en 11åring som efter att själv ha blivit utsatt för grova övergrepp i sin barndom, mycket brutalt slår ihjäl en 5åring, borde dömas till livstids fängelse/10 års fängelse? (eller vad det nu hade blivit om en 25åring hade gjort samma sak.)

Jag tror inte det, nej.

Jo om en 11åring slår ihäl en 5 åring så är det något som är ofantligt fel gör som i usa i sådana fall.. Han får psykologisk hjälp på sluten anstalt under en tid efter det så flyttas han helt frisk till ungdomsanstalt och efter det att tjäna resten av sina år vilket bör vara väldigt många på ett medium säkerhets fängelse i någon liten håla?

eller tycker du detta är fel?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Argyle skrev:
2259011 Jag tycker snuten skall priotera de brott som frustrerar invånarna.
Absolut, men så är det inte och fler fall där folk tar saken i egna händer genom medborgargarden med mera är att vänta. Rätt eller fel kan diskuteras men ofrånkommligt är det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
lorkan skrev:
2258982 Så en 11åring som efter att själv ha blivit utsatt för grova övergrepp i sin barndom, mycket brutalt slår ihjäl en 5åring, borde dömas till livstids fängelse/10 års fängelse? (eller vad det nu hade blivit om en 25åring hade gjort samma sak.)

Jag tror inte det, nej.
Det är ingen ursäkt för att mörda något. 11-åringen ska definitivt bort från samhället ett bra tag.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Matski2k skrev:
2259007 Jo om en 11åring slår ihäl en 5 åring så är det något som är ofantligt fel gör som i usa i sådana fall.. Han får psykologisk hjälp på sluten anstalt under en tid efter det så flyttas han helt frisk till ungdomsanstalt och efter det att tjäna resten av sina år vilket bör vara väldigt många på ett medium säkerhets fängelse i någon liten håla?

eller tycker du detta är fel?

Men för helvete, läs om läs rätt och läs hela tråden! :fatta!

Nej, det är ju precis det jag inte gör. Men Swedie hävdar att 11åringar och 25åringar borde bli straffade på samma sätt, därför gjorde jag en liknelse för att påvisa hur dumt det var. :fakta

:pannkyss

Swedie skrev:
2259193 Det är ingen ursäkt för att mörda något. 11-åringen ska definitivt bort från samhället ett bra tag.

Alltså straffas likvärdigt med en låt oss säga 25åring som begår samma brott?

Hör du inte hur illa det rimmar?

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
lorkan skrev:

Jag tror inte det, nej.
Klart.. Du ger exempel på en av de stora bristerna i Svenska samhället.. Du tycker att gärningsmannen är offret i detta.. Som Swedie säger så kan man ta ansvar för sina gärningar från en ganska tidig ålder.. Om ett barn har utsatts för brutala övergrepp eller annan störning i hemmet så som missbruk, så kan det leda till beteende störningar. Dessa störningar tar MYCKET lång tid att rätta till, om det ens går att rätta till..

Sen finns det visst folk som föds till brottslingar.. Dom har en deformation frontalloben som gör att dom inte har gränser som vi andra.. Ingen empati,, dessa kallas Psykopater men det hör inte till ämnet..

Gärningsmannen är inte offer eftersom dom vet att det dom gör är fel utifrån samhällets normer. Gör de ändå gärningen så ska de straffas utefter det..

Men tyvärr finns det sånna som du som tycker synd.. Överempati...

Tänk detta senarie.. Du kommer hem och det står två 15-18 åringar som våldfört sig på din flickvän.. Ska du då sätta dig ner med dom och tala ut om deras barndom och hur synd det är om dom??

Nä.. Straffas ska dom och det hårt,, men färtjänar dom att dö i en olycka,, nä, det tycker jag inte..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Maffan skrev:
2259872 Klart.. Du ger exempel på en av de stora bristerna i Svenska samhället.. Du tycker att gärningsmannen är offret i detta.. Som Swedie säger så kan man ta ansvar för sina gärningar från en ganska tidig ålder.. Om ett barn har utsatts för brutala övergrepp eller annan störning i hemmet så som missbruk, så kan det leda till beteende störningar. Dessa störningar tar MYCKET lång tid att rätta till, om det ens går att rätta till..

Sen finns det visst folk som föds till brottslingar.. Dom har en deformation frontalloben som gör att dom inte har gränser som vi andra.. Ingen empati,, dessa kallas Psykopater men det hör inte till ämnet..

Gärningsmannen är inte offer eftersom dom vet att det dom gör är fel utifrån samhällets normer. Gör de ändå gärningen så ska de straffas utefter det..

Men tyvärr finns det sånna som du som tycker synd.. Överempati...

Tänk detta senarie.. Du kommer hem och det står två 15-18 åringar som våldfört sig på din flickvän.. Ska du då sätta dig ner med dom och tala ut om deras barndom och hur synd det är om dom??

Nä.. Straffas ska dom och det hårt,, men färtjänar dom att dö i en olycka,, nä, det tycker jag inte..

Jag tror inte ens på att du är för att jämnställa 11åringar med 25åringar juridiskt sett..

Är man 18 är man myndig. Det handlade först och främst om att barn vid tidig ålder skulle jämställas med vuxna, vilket jag tycker är fel. Och är man 15 och redan har börjat våldföra sig på (jag antar dessutom att du menade sexuellt) så behöver man vård. Och självklart hade jag antagligen viljat plantera en spade i huvudet på dom, men det hör inte riktigt hit.

Vet du vad syftet med fängelse är? Ska vi låsa in alla brottslingar för gott?

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
bbkolado skrev:
2256821 aa du pontan en av killana går me krykor nu så de låter som din morbror hade rätt men inte så rätt att grabben går me krykor. själv klart va de korkat att dom körde runt me hojen me plåten och hela skiten på. men de är bara små snorvalpar som ville leka häftiga och de slutade jävligt illa.
ena killen åkte till sjukan och de sägs att grabbana gjorde mot anmälan mot din morbror eller va de nu va.
själv så skulle jag aa göra mycke me dom här grabbana om jag.
säger bara lika till me allt och hoppas man inte får höra mer sånna tråkiga slut.

Mvh/bbkolado från väsby

Det här var ju inget ovanligt direkt. Samhällets avskrap som hela tiden går runt och gnäller om hur mycket de hatar polisen och andra förmyndare, sedan så händer det dom något själva och snabbare än blixten är dom hos polisen för att göra en anmälan.

Och du bbkolado komvux/särvux finns på de flesta orter här i landet och där har dom även bra kurser i svenska. Bara ett tips för din stavning får även barn på lågstadiet att börja skratta.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
lorkan skrev:

Jag tror inte det, nej.
Nu har diskussionen gått ganska mycket längre än en "krock i Rotebro" men...

Min åsikt är lika fast och glasklar: Som i exemplet, en 11-åring uppväxt under mycket svåra förhållanden som brutalt slår ihjäl en 5-åring är ju en lika stor fara för andra oskyldiga individer i samhället och måste på något vis hållas därifrån!
Nu vet ju du förhoppningsvis lika bra som vi andra att man inte slänger en 11-åring i fängelse, iaf inte i Sverige men oavsett ålder kan man inte gå runt och slå ihjäl folk hur som helst och få fortsätta med det! Självklart är det mycket tragiskt och beklagligt att inte allas uppväxt består av glass och ballonger men det ursäktar återigen inte att göra orätt mot andra!

PatrikW

Slangövare
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Yamaha R6 2001
Förstår inte enns att det kan bli en diskussion längre när man hört hur sanningen var. Det var INGEN 11 årig brorsa som inte visste vad han gjorde, eller någon fantastisk rammning när bilen kör helt hänsynslöst över mc:n.

Ägaren av hojen kör in bilen framför och tjuvarna och ger dem möjligheten att stanna men istället försöker dem fly och det resulterar att dem smackar hans bil och hoj sedan springer där ifrån.

Sjukt att någon kan tycka synd om tjuvarna.

Håller med föregående talare om någon tar mina surtförvärvade pengar/hoj/saker blir det kompani :fatta! :fatta! :fatta!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
lorkan skrev:
2259840
Alltså straffas likvärdigt med en låt oss säga 25åring som begår samma brott?

Hör du inte hur illa det rimmar?

Du predikar i fel kyrka och förvränger saker mer än det behövs.

25-åringar som mördar ska inte få livstid som är 10 år. De ska få livstid som betyder att de inte släpps ut förrän de är gamla och rostiga.
Det är patetiskt vilka "straff" som ges ut i det svenska samhället. Inte konstigt att vissa tycker sig vara över lagen och skiter blankt i vad straffet är, för det är inget att vara rädd för.

En 11-åring ska få sitta till han minst är 18 och gärna få fortsatt vård i livet och under bevakning.

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
PatrikW skrev:
2260501 Förstår inte enns att det kan bli en diskussion längre när man hört hur sanningen var. Det var INGEN 11 årig brorsa som inte visste vad han gjorde, eller någon fantastisk rammning när bilen kör helt hänsynslöst över mc:n.

Ägaren av hojen kör in bilen framför och tjuvarna och ger dem möjligheten att stanna men istället försöker dem fly och det resulterar att dem smackar hans bil och hoj sedan springer där ifrån.

Sjukt att någon kan tycka synd om tjuvarna.

Håller med föregående talare om någon tar mina surtförvärvade pengar/hoj/saker blir det kompani :fatta! :fatta! :fatta!

Jag är en av dom som inte tycker att det är ett dugg synd om packen,15 år elle 25-60år.Stjäl man en annans egendom så får man fan räkna med att det kan hända greor om ägaren får syn på en.
Här är det 2 tattare som stulit en mc och tattarna är ute och blåser i samma område med plåt och allt på hojen så man känner igen den på direkten,sen blockerar ägaren vägen så att dom inte ska komma undan med mcn,tattar pojkarna anmäler sen ägaren till mcn :huvet Vad fan är det som händer här? deras mammor&pappor sitter förmodligen hemma och joddlar ihop med sin kamelmusik och skriker att deras pojkar är guds änglar eller mohammeds etc

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ghandi skrev:
Kan svara för mig sjäkv då och säga "All of the above" är väl enligt mig rimliga straff.
Så... lemlästning och död är rimliga konsekvenser för att ha snott något som tillhör någon annan. Om straffet för att sno något är lika högt som för att skada eller döda en människa (för vilket straff är hårdare än lemlästning och död...), vad tror du konsekvensen skulle bli i verkligheten?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Swedie skrev:
2260547 Du predikar i fel kyrka och förvränger saker mer än det behövs.

25-åringar som mördar ska inte få livstid som är 10 år. De ska få livstid som betyder att de inte släpps ut förrän de är gamla och rostiga.
Det är patetiskt vilka "straff" som ges ut i det svenska samhället. Inte konstigt att vissa tycker sig vara över lagen och skiter blankt i vad straffet är, för det är inget att vara rädd för.

En 11-åring ska få sitta till han minst är 18 och gärna få fortsatt vård i livet och under bevakning.

Nå, det är tur att inte du bestämmer straffen och straffskalerna i Sverige åtminstone. :pannkyss :fyllisar

Last edited:

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
HanneZ skrev:
2255565 Jag hoppas på att den jäveln åker dit på mordförsök och att grabbarna åker dit för stöld!

Innstämmer helt!!
Kommer alltid finnas tjuvar men att försöka köra ihjäl dom för att dom har stulit e inte bättre.
Vist är illa för ägaren som fått hojen stulen men att köra på dom måste ju ha varit lite onödigt. Nog skulle jag häldre loosa hojen än att ha 2 liv på samvetet.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...