Krocken i rotebro i måndas

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
PatrikW skrev:
2260501 Förstår inte enns att det kan bli en diskussion längre när man hört hur sanningen var. Det var INGEN 11 årig brorsa som inte visste vad han gjorde, eller någon fantastisk rammning när bilen kör helt hänsynslöst över mc:n.

Ägaren av hojen kör in bilen framför och tjuvarna och ger dem möjligheten att stanna men istället försöker dem fly och det resulterar att dem smackar hans bil och hoj sedan springer där ifrån.

Sjukt att någon kan tycka synd om tjuvarna.

Håller med föregående talare om någon tar mina surtförvärvade pengar/hoj/saker blir det kompani :fatta! :fatta! :fatta!

Vi vet mycket väl att det inte är någon 11-årig bror, det har vi aldrig trott heller, det var ett exempel. Om du hade läst allt hade du också förstått. :pannkyss

Golddigger skrev:
2259944 Nu har diskussionen gått ganska mycket längre än en "krock i Rotebro" men...

Min åsikt är lika fast och glasklar: Som i exemplet, en 11-åring uppväxt under mycket svåra förhållanden som brutalt slår ihjäl en 5-åring är ju en lika stor fara för andra oskyldiga individer i samhället och måste på något vis hållas därifrån!
Nu vet ju du förhoppningsvis lika bra som vi andra att man inte slänger en 11-åring i fängelse, iaf inte i Sverige men oavsett ålder kan man inte gå runt och slå ihjäl folk hur som helst och få fortsätta med det! Självklart är det mycket tragiskt och beklagligt att inte allas uppväxt består av glass och ballonger men det ursäktar återigen inte att göra orätt mot andra!

Jag säger inte att en 11åring som har ihjäl en 5åring bara ska skickas hem till sin familj igen utan någon påföljd, det jag säger är att denne inte ska bedömas på samma sätt som exempelvis en 25åring, för det är inte klokt. Har alla förstått nu?

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
lorkan skrev:
2258982 Så en 11åring som efter att själv ha blivit utsatt för grova övergrepp i sin barndom, mycket brutalt slår ihjäl en 5åring, borde dömas till livstids fängelse/10 års fängelse? (eller vad det nu hade blivit om en 25åring hade gjort samma sak.)

Jag tror inte det, nej.

Det verkar vara en slags psykos här i Sverige, att man alltid försöker att ursäkta gärningsmannen och hitta bortförklaringar för kriminella handlingar. Typ "....men denna bakgrund kunde han ju inte annars ..." Sniff ....
Tror du, att det gör "klick" med 18 år, och plötsligt är man en myndig medborgare? Ungdomar har inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. T ex att respektera andras egendom ....
Och om de inte lär sig dessa tidigt ....

Men tillbaka till din exempel med 11-åringen: Ja, jag tycker han skulle bli dömd till ett långt fängelsestraff. Surfa gärna "Jamie Bulger" och läs noggrant. Har du barn själv? Jag har 6! En elvaåring som gör så som du beskrev, ska hållas bortlåst från samhället! Helt enkelt, för att jag inte vill att ett av mina - eller någåt annat - barn, ska behöva råka ut för misshandel/mord, bara för att männskor (som kanske du) tycker att mördare förtjänar en chans till.
Om jag vore tvungen att välja sida mellan oskuldiga människor och kriminella - då vet jag vad jag väljer.
Vad väljer du?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Gud är rättvist va de nån som sa.....

Synd att behöva mosa sin egen hoj :(

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
pink_panther skrev:
2260857 Det verkar vara en slags psykos här i Sverige, att man alltid försöker att ursäkta gärningsmannen och hitta bortförklaringar för kriminella handlingar. Typ "....men denna bakgrund kunde han ju inte annars ..." Sniff ....
Tror du, att det gör "klick" med 18 år, och plötsligt är man en myndig medborgare? Ungdomar har inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. T ex att respektera andras egendom ....
Och om de inte lär sig dessa tidigt ....

Men tillbaka till din exempel med 11-åringen: Ja, jag tycker han skulle bli dömd till ett långt fängelsestraff. Surfa gärna "Jamie Bulger" och läs noggrant. Har du barn själv? Jag har 6! En elvaåring som gör så som du beskrev, ska hållas bortlåst från samhället! Helt enkelt, för att jag inte vill att ett av mina - eller någåt annat - barn, ska behöva råka ut för misshandel/mord, bara för att männskor (som kanske du) tycker att mördare förtjänar en chans till.
Om jag vore tvungen att välja sida mellan oskuldiga människor och kriminella - då vet jag vad jag väljer.
Vad väljer du?

Jag känner redan till Jamie Bulger, det var därifrån jag lånade mitt exempel, även om jag ändrare åldrarna något. Och nej, självklart säger det inte bara klick, men det måste ju finns en gräns någonstans?

Och nej, de barnen behöver inte fängelse, utan vård, och ett nytt liv, så att de också kan vara "en del" av samhället igen.

Matski2k

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
.
lorkan skrev:
2260897 Jag känner redan till Jamie Bulger, det var därifrån jag lånade mitt exempel, även om jag ändrare åldrarna något. Och nej, självklart säger det inte bara klick, men det måste ju finns en gräns någonstans?

Och nej, de barnen behöver inte fängelse, utan vård, och ett nytt liv, så att de också kan vara "en del" av samhället igen.

altså jag kan bara inte förstå hur du säger att någons bakgrund kan göra det "acceptabelt" att inte sitta i fängelse? visst ge dem vård när dem är dömda som friska skicka in dem i fängelse behöver dem vård igen efter det så ge dem det igen då. Ingen oberonde av ålder ska vid brott gå fri.

krille1

Man lever bara en gång !!!!!!!
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
suzuki GSX-R 750-04
Ja det kan jag säga skulle dom sno min hoj så skiter jag i hur gamla dom ä eller vilket ursprung dom har så skulle jag flippa helt till 100% o banka skiten ur dom !!!!!!!!! :yoparty :arsele

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
lorkan skrev:
2260897 Jag känner redan till Jamie Bulger, det var därifrån jag lånade mitt exempel, även om jag ändrare åldrarna något. Och nej, självklart säger det inte bara klick, men det måste ju finns en gräns någonstans?

Jag vet att många här i Sverige anser kriminalitet som ett sjukdom.
Tror du inte, att de två som stal hojen inte visste, att det var fel vad de gjorde? Det visste de nog mycket väl. Ändå gjorde de det.
Jag skulle definiera kriminalitet som en beslutfattning i en risk-chans situation utan att ta hänsyn på moraliska synpunkter. Nu är det jo så att det finns många människor som helt enkelt skulle strunta i moralen, om bara chansen att komma undan vore tillräcklig stor, och om det - i förhållandet till risken - skulle löna sig.
Och nu vill jag påstå, att situationen i Sverige är rätt så gynnsam får sådana människor. Allt eftersom straffet är oftast löjligt lågt. För att många anser kriminalitet som sjukdom som inte ska straffas utan vårdas.
Jag vill absolut inte uttrycka, att det inte finns mycket sjuka människor som behöver vård - men jag tycker där har vi gått långt över den gyllene mitten. Det är enligt min åsikt bara minoriteten som är sjuk. Resten har ett problem med moralen och för litet straff att frukta ....

Just my 2 cents .....

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
men hallå

När en hoj blivit stulen i "stulet" forumet skriver så gott som alla att man ska döda tjuvarna eller köra på dom...och att det är rätt...

Fick min hoj stulen i 8 timmar och vet hur det känns, säger inte att jag hade gjort samma sak men jag förstår honom sååå väl...

Sen när någon gör det på riktigt blir folk plötsligt väldigt oförstående :va

Tar ingen ställning till om det var rätt eller fel... men han gjorde bara det som alla "förståsigpåare" skulle ha gjort...ända tills det blir allvar vill säga...

/überjahn

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
69:an skrev:
2260755 Så... lemlästning och död är rimliga konsekvenser för att ha snott något som tillhör någon annan. Om straffet för att sno något är lika högt som för att skada eller döda en människa (för vilket straff är hårdare än lemlästning och död...), vad tror du konsekvensen skulle bli i verkligheten?

Folk skulle sluta stjäla? :arsele

Sen fattar jag inte varför ni sitter och disskuterar ex "Man är myndig vid 18". Straffmyndig (dvs du själv åker på smisket) är man vid 15års ålder och då bör ju er "Man är myndig vid 18" ändras till "Man är straffmyndig vid 15" för visst är det brott och straff vi pratar om ...eller?

Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
lorkan skrev:
2260808 Vi vet mycket väl att det inte är någon 11-årig bror, det har vi aldrig trott heller, det var ett exempel. Om du hade läst allt hade du också förstått. :pannkyss

Jag säger inte att en 11åring som har ihjäl en 5åring bara ska skickas hem till sin familj igen utan någon påföljd, det jag säger är att denne inte ska bedömas på samma sätt som exempelvis en 25åring, för det är inte klokt. Har alla förstått nu?
Tycker mitt citat kom i lite fel sammanhang där, den saken får du ta med pink_panther eller Swedie!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ghandi skrev:
2261064 Folk skulle sluta stjäla? :arsele

Sen fattar jag inte varför ni sitter och disskuterar ex "Man är myndig vid 18". Straffmyndig (dvs du själv åker på smisket) är man vid 15års ålder och då bör ju er "Man är myndig vid 18" ändras till "Man är straffmyndig vid 15" för visst är det brott och straff vi pratar om ...eller?

Så i länder med lemlästning på straffskalan så stjäls ingenting...?:rolleyes:

Och i länder med dödsstraff så finns det ingen tung kriminalitet...? :rolleyes:

Det skulle vara intressant, ifall Sverige införde stenhårda straffskalor, hur diskussionens vågor skulle gå här på Sporthoj...med tanke på att även straffskalan för trafikbrott skulle följa med ...

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Hmm,,,

Tyvärr så ryker nog ägaren på detta då Envarsgripandet inte sker på bar gärning. Jag skulle nog hävda att jag väja för ett Rådjur men dom på motorcyklen försökte ramma mig... eller nåt. Rätt att göra rent rättsligt hade nog vart att följa efter och rappotera till polis.

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Niklasinorr skrev:
2261126
Det skulle vara intressant, ifall Sverige införde stenhårda straffskalor, hur diskussionens vågor skulle gå här på Sporthoj...med tanke på att även straffskalan för trafikbrott skulle följa med ...

Du tänkte som dom redan lagt på förslag inför hösten? dvs redan påväg

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
Niklasinorr skrev:
2261126 Så i länder med lemlästning på straffskalan så stjäls ingenting...?:rolleyes:

Och i länder med dödsstraff så finns det ingen tung kriminalitet...? :rolleyes:

Vad vill du säga med det? Att straffmåttet inte har någon inverkan på kriminaliteten? Det tror jag inte ...då kunde vi ju avskaffa straff totalt.
De flesta tycker nog, att det är för slappt här i Sverige ... man behöver ju inte söka sig till extrema medel som dödsstraff.

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Niklasinorr skrev:
2261149 ...typ...:)

Så sällan som man åker dit procentuellt på hur ofta man kör för fort etc så kan jag nog ta dom nya straffsatserna oxo :)

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Jag tror att man måste skilja från samhällets straff och ägarens straff om man blir påkommen med en stulen hoj eller ett brott i stort för den delen. Begår man ett brott, exempelvis snor en hoj, då får man vara beredd att ägaren kanske inte är överdrivet glad. Jag förespråkar inte nackskott och kölhalning, men jag kan samtidigt säga att om någon snor något som tillhör mig får vederbörande ta mig fan vara beredd att få en örfil eller två.

Med andra ord: kommer du undan samhällets straff ska du vara glad, kommer du undan ”fel” ägares straff ska du vara extremt jävla lycklig. Det kanske inte är så det ska fungera egentligen, men det är så verkligheten ser ut.

Sensmoralen: ge fan i andras saker, då minskar risken att få ont.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ghandi skrev:
2261064 Folk skulle sluta stjäla? :arsele
Det tror du? Knappast.
Istället för att få hojen snodd får du en halvmantlad .38 i pannan och hojen snodd, eftersom det s.a.s inte kostar något extra.

Om jag inte minns helt fel är en av följderna av principen "three strikes and you're out", som praktiserats i delar av USA, att kriminella som redan begått två förseelser istället tar ut svängarna rejält eftersom straffet ändå blir maximalt. Skjut föraren istället för att bara sno bilen. Stryp tjejen efter våldtäkten för säkerhets skull.

Att döma ut lika hårda straff för allt från fordonstillgrepp (som, trots vad man tycker om man nyss blivit bestulen, faktiskt är ett betydligt mildare brott än exempelvis våldtäkt eller mord) och uppåt är alltså inte helt självklart en lyckad idé.

Fler förslag?

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...