Krocktester olika MC modeller

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ulvhamne du som själv har varit med om en olycka, hur mycket hinner man egentligen reagera när skiten väl händer, jag menar man borde/kan reagera på något sätt när man är på väg mot vägräcket eller går det så snabbt så man hinner bara tänka "o shiiit"?

Jag kan bara säga hur mycket jag hinner reagera, och hur jag reagerar, men första gången jag la en hoj i väldigt låg fart utan att skada mig hann jag inte ens märka att det släppte innan jag låg och sprattlade på asfalten. Antagligen för att jag var färsk på hoj, och inte kunde köra än riktigt.
När jag tappade framhjulet på min SX på bana så gick det också jävligt fort. Men när hojen daskat i asfalten hann jag tänka rätt mycket när jag låg där och kanade på asfalten. Min första tanke var väl "Oj vad det låter mycket." nästa var "Det är ju inte riktigt nödvändigt att hålla kvar i styret när hojen ligger på sidan, så jag släpper nog" sedan låg jag på rygg och kanade med och tittade på gnistregnet som motorkåpan bjöd på, såg hojen träffa gräset och byta sida innan jag själv kom ut i gräset och hoppades att jag kommit ner tillräckligt i fart för att det inte skulle bli väldans mycket tumlande. Vilket det inte blev.
När jag sedan planterade min rejshoj i en sandfålla hann jag tänka alldeles fantastiskt mycket, när jag kommit förbi min bromspunkt på full acceleration med sådär 50 meter, och applicerade bromsarna så hissade jag bakhjulet, tog omtag, hissade bakhjulet igen, bromsade lite mindre argt och rätade ut mot sandfållan och hoppades att jag skulle ha fått ner farten tillräcklgit för att stanna innan hojen nådde däcksväggen efter sandfållan. När jag lämnade asfalten och kom ut i gruset så konstaterade jag rätt fort att, nej jag skulle köra rakt in i däcken om jag inte försökte bromsa i gruset, så det gjorde jag. Och fick min första highsider i gruset, fjopp! så låg man i gruset. Hann med en snygg ninjakullerbytta som landning.
När jag kraschade med enduron och bröt ryggen (vilket antagligen var den gången du tänkte på) hann jag faktiskt tänka lika mycket...
På väg in mot en kurva så applicerar jag bromsarna, för att det kändes dumt att försöka ta kurvan i 50-60, och båda hjulen släpper omedelbart. Jag har fullt upp med att hålla enduron på hjulen, för det har man ju iaf lärt sig att sålänge fanstyget är på hjulen har man möjlighet att göra något. Kommer fram till att det är en enduro jag sitter på, att det är et helt öppet fält rakt fram, och att jag borde ha tränat på att hoppa med geggmoppen för jag har ingen känsla för det alls, hoppas på att fallet ner till fältet inte ska bli för djävligt och att jag lyckas hålla geggmoppen på hjulen i geggan, och när framhjulet träffade dikeskanten och moppen tog stopp tänkte jag FAN! och sedan när jag tog mark "AJ!" ...

Så, bara man inte får panik eller låser sig hinner man faktiskt tänka överraskande mycket när det skiter sig, men man har inte tid för mer än en eller två åtgärder, så den man väljer måste vara rätt, och man måste klara av att utföra den.
Så, träna sväng, broms och sånt skit så mycket det bara går på bana så att den tekniska färdigheten finns, och förtroendet. Jag har rett ut några tillfällen på gata helt utan att ha kraschat med, tack vare att jag kört en del bana och lärt känna mina hojar.
Och ska man köra geggmoppe, träna på att flyga. :hihi (Seriöst, det är det jag undrar mest över om jag kunnat fixa vad gäller olyckan där jag bröt ryggen)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Skönt att någon äntligen hittat något vettigt att göra med en beeeeeemdubbelweeeeee!

Angående vajerräcken så säger jag vad jag alltid sagt. Betongsuggor!
Sällan du träffar i en så flack vinkel att du tar dig igenom en sugga med bil.

Underhållsfria. Inga vassa kanter att fastna i. Billigare, tänker jag?
Eller vad kostar ett sånt där jävla dödsräcke per meter inkl montering( och underhåll), VS en sugga?

Dessutom så slår det ju sönder exakt hela bilen om du skulle trassla in dig i det.


Fan att folk som har betalt för att tänka ska vara så jävla urusla på just det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skönt att någon äntligen hittat något vettigt att göra med en beeeeeemdubbelweeeeee!

Angående vajerräcken så säger jag vad jag alltid sagt. Betongsuggor!
Sällan du träffar i en så flack vinkel att du tar dig igenom en sugga med bil.

Underhållsfria. Inga vassa kanter att fastna i. Billigare, tänker jag?
Eller vad kostar ett sånt där jävla dödsräcke per meter inkl montering( och underhåll), VS en sugga?

Dessutom så slår det ju sönder exakt hela bilen om du skulle trassla in dig i det.


Fan att folk som har betalt för att tänka ska vara så jävla urusla på just det.

Det finns ju betongavskiljare för körfält som dessutom är godkända för motorväg och dylikt. Syftestillverkade och förankrade betongsuggor så att säga. Varför används inte de?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hittade mer från samma ställe, verkar som de håller på med nya vägräcken till oss också!


Men, för mig är underglidningsskydd något som ska finnas tillhands när man vurpar innan räcket. Tänk en svag högerkurva, någon har spillt diesel så att man får framhjulssläpp och glider på asfalten rakt in i pinnarna i hög fart. Det har de ju inte testat, i alla fall inte på filmen.

Typ så här. Som tur är har han inte så hög fart. En släkting till mig råkade ut för precis samma sak förra säsongen, dieselspill på en avfart. Skulle köra polarens hoj till vinterförvaring... Han bröt handen.

 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Dagens Betonräcken har ingen flex, vilket ställer till det eftersom fordon då kastas våldsamt retur och kan göra ganska stor skada även på andra.. Har set några elaka test filmar (som jag inte orkar leta upp just nu)..
---
Roligt att man ganska rapt på VTI improviserar och utvecklar en lokal variant av ett tysk räcke (Euskirchen+) som ger skydd mott baksidan av räcket - vart stolparna är dödsbringande för en förare som kör över räcket. (Euskirchen+ finns som det mest säkra räcke i den studie som SMC slapp tillsammans med VTI och Bro & Räckes Föreningen)

Att motorcyklisten sen givetvis bryter nacken visar hur komplext det är räckes olyckor.

Att Trafikverket gav pengar till Folksam´s projekt, diskuteras självfallet.
Personligen, är jag glad över att det äntligen gavs pengar till flera räckes tester, som uppföljning till det som SMC och VTI åstadkom runt 2010 - och som har stått still sedan dess, trots ett massivt press från SMC.
Dock lyckades SMC med ministerns hjälp att få upp 3 testinstallationer med MC skydd, för sedan att bli utvärderad över tre år.

Kommer det sen då in nått om MC vänliga räcken i Trafikverket styrande dokument - har SMC lyckats väldigt bra. Vi har set en första installation av MPS (Motorcycle protection)/MC-vänligt underglidningsskydd på E4 vid Gävle.

Personligen hoppas jag på en bättra räckes sits och tolkar det positivt att det blev nya prov som osså viste hur komplext ämnet är. Det kan öppna för flera tests. Men, även för installationer.

Jag tycker om Matteo´s konklusioner på TV som var att man "bör se över nya lösningar - vartav krockkuddar ku vara ett sätt" - det var inte kommentarer om leg-protectors ala 198x´s diskussioner, etc.. - men egentligen början på en "vetenskaplig svensk test portfölj" som kommer konstatera att:

Räcken måste vara bättra konstruerade från början för också att säkra motorcyklister
 
Last edited:

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX

Ja det är klart alla reagerar olika och det har som du säger hur cool man kan hålla sig i situationen. men ändå intressant att höra dina versioner av "shit jag kommer krasha" ögonblicket cch du har onekligen varit med om mer krascher än vad jag trodde!:tungan

Tack för att du delade med mig av dina erfarenheter :yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top