Kromslädar i flock!

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Långa farbron skrev:
Mötte en krompråm med skjuts på fel sida i dag,han såg ut som om han kämpade med att få den på rätt köl igen.

Antagligen hade han missbedömt kurvan.....

Hur många med fransmoppe har hört talas om motstyrning då :va
 

Gabor

Guest
mudder skrev:
Hur många med fransmoppe har hört talas om motstyrning då :va

Fan va en del är trångsynta och verklighetsfrånvarande....

Motstyrningen har många här använt innan du ens var född....patetiska tönt.

Märk väl att många av de sk kråmpråmförarna körde hoj snabbare på stålramade 500 på grusväg för 40 år sedan än vad många av er snorungar som inte ens kan spänna kedjan, än mindre smörja den, någonsin kommer att göra.

Kamma till er, buga för de erfarna och ödmjukt be om ursäkt för att ni inte vet bättre.

Lyssna å lär....så kanske ni lever längre
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag tänkte naturligtvis inte på alla dom som har kört hoj innan jag ens var född eller påtänkt. De flesta "återfallarna" är säkert duktiga att köra. Dom sladdade omkring på grusvägar med sina BSA och Norton :tummenupp

Det jag tänkte på var alla som skaffar hoj och har fått sitt A kort på köpet.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
tassen skrev:
Fan va en del är trångsynta och verklighetsfrånvarande....

Motstyrningen har många här använt innan du ens var född....patetiska tönt.

Märk väl att många av de sk kråmpråmförarna körde hoj snabbare på stålramade 500 på grusväg för 40 år sedan än vad många av er snorungar som inte ens kan spänna kedjan, än mindre smörja den, någonsin kommer att göra.

Kamma till er, buga för de erfarna och ödmjukt be om ursäkt för att ni inte vet bättre.

Lyssna å lär....så kanske ni lever längre


Shit det var ord och inga visor det ! Men det ligger nåt i det. Min gamla pappa (67 år) körde en hel del hoj på 50 talet. Den sista han hade var en Matchless 500 cc G9 från -54 (se min avatar). Denna best hade 33 hästkrafter har jag för mig, det var 3 mer än farfars folka bubbla. Rent hystersikt på den tiden. Hursomhelst då var det nästan bara grusväg som gällde. På den här tiden fanns väl knappt skivbromsar på bilar, så det var trumbromsen på bakhjulet som fick jobba. Han hade faktiskt hjälm, men de flesta polarna körde med vega mössa a la James Dean. Så nog kunde de köra hoj förr i tiden med. Han körde faktiskt upp för MC, även om vare sig garagevändningar eller konbanor var uppfunna. Har försökt övertala honom att börja köra igen, men han säger att han känner sina begränsningar och avstår.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
rapidgeek skrev:
Måste bara vädra mina idag uppfyllda förutfattade meningar om folk på kromslädar. Kommer över ett krön [i bil] och möter en klase överåriga outlawswannabes på sina krom- och fransprydda stridsvagnar. En av farbröderna åkte väldigt nära mittlinjen, ungefär så att i princip halva hojen var på min sida. När vi möts är det jävligt nära, och det verkar som gubben insett det oxå för i backspegeln ser jag hur han efter mötet vinglar in helt i mitt körfält och åker över krönet på det viset. Jag fick lite deja vu-känsla; jag upplever det vanligt att kromslädeflockarna inte riktigt har tänkt igenom hur man ska positionera sig på vägen? Är det för att det ser mer outlaw ut att åka helt oorganiserat och att bilisterna bara ska vika undan inför denna mäktiga syn, eller är förklaringen kanske så enkel som att det beror på brister i förarnas möjligheter att ta in syn- och hörselintryck?

/geek

De rätt, straffa dom med de värsta som finns. Låt bli att hälsa på dem.
De vågar dessutom inte släppa styret om vägen svänger.

Kort moralpredikan: De (fransmopparna) är osäkra, de vill ha litet status men framför allt tycker de att de är det roligaste som finns att köra MC. De vill dessutom känna den oerhörda kraften av sina 62 hästar och veta att de behärskar the big power.
 

Gabor

Guest
mudder skrev:
Jag tänkte naturligtvis inte på alla dom som har kört hoj innan jag ens var född eller påtänkt. De flesta "återfallarna" är säkert duktiga att köra. Dom sladdade omkring på grusvägar med sina BSA och Norton :tummenupp

Det jag tänkte på var alla som skaffar hoj och har fått sitt A kort på köpet.

Då är det ok, :fyllisar ,vi tar en öl...å tittar på när de nyblivna kråmpråm ägarna lutar sina hojar......på sidostödet.. :lol :rofl :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Busafreak skrev:
De rätt, straffa dom med de värsta som finns. Låt bli att hälsa på dem.
De vågar dessutom inte släppa styret om vägen svänger.

Kort moralpredikan: De (fransmopparna) är osäkra, de vill ha litet status men framför allt tycker de att de är det roligaste som finns att köra MC. De vill dessutom känna den oerhörda kraften av sina 62 hästar och veta att de behärskar the big power.

Jag tycker vi kastar saker på dom också, kör i åttor runt dom på slangen och burnar smälta gummirester i ansiktet på dom... :rolleyes: :dummer

Som sagt, dom är osäkra, på sina hojar. Såna där v-twinsrullatorer är inte så enkla att köra, tunga som sagt, och har inte tidernas bästa vägegenskaper.
Dessutom har många fått A-kortet på köpet, aldrig kört hoj och skaffar en nu när dom har råd och tid, för att dom gillar att köra hoj, precis som vi andra, förutom att dom flesta av oss har tagit ett kort, och verkligen lärt sig köra. (även om det är svårt att tro ibland... :rolleyes: ) Många av dom tycker det känns pinsamt att gå till en körskola och få lektioner av nån som är 20-30 år yngre, för ett kort dom redan har. Och vissa körde för 30 år sen, och tror dom kan.
Oavsett kromsläde, plastraket eller stylthjuling, hojbröder är vi allihopa, var uppmuntrande, lär dom att använda skydd, hantera sina hojar och uppmana era farsor osv som tänkter skaffa hoj (igen) att ta några lektioner. Det tjänar vi alla på, både försäkringspengar och sjukvårdspengar! :tummenupp
 

Gabor

Guest
Hoztic skrev:
Och vissa körde för 30 år sen, och tror dom kan.
Oavsett kromsläde, plastraket eller stylthjuling, hojbröder är vi allihopa, var uppmuntrande, lär dom att använda skydd, hantera sina hojar och uppmana era farsor osv som tänkter skaffa hoj (igen) att ta några lektioner. Det tjänar vi alla på, både försäkringspengar och sjukvårdspengar! :tummenupp


Min far körde TT, roadracing i europa i slutet av 40 talet, början 50.
För 2 år sedan körde han min ZX12R......han klagade över gasreglaget som verkade lite svårdoserad, en hastighetsmätare som visade fel och fladdrade upp å ner i hastigheter mellan 90 å 250, en för lättdosserad frambroms, :va
Provade själv, han hade rätt....
Jag har FÖRBJUDIT honom att köra, han fyllde nyligen 73.... :Bugar
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Nä, hata alla kromslädar, gynstolar, fransmoppar osv. De har inget att tillföra modern mc-kultur. De hälsar fan aldrig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tassen skrev:
Min far körde TT, roadracing i europa i slutet av 40 talet, början 50.
För 2 år sedan körde han min ZX12R......han klagade över gasreglaget som verkade lite svårdoserad, en hastighetsmätare som visade fel och fladdrade upp å ner i hastigheter mellan 90 å 250, en för lättdosserad frambroms, :va
Provade själv, han hade rätt....
Jag har FÖRBJUDIT honom att köra, han fyllde nyligen 73.... :Bugar

Jag förstår dig!
Jag har skjutsat omkring min far lite, och han blev sugen på att köpa min hoj så att jag kunde köpa en annan (värre)! Jag förbjöd honom också, han har inte kört riktig hoj sen 50-talet nån gång, och är 83!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Att skaffa kromsläde och glida omkring med ett stelt killer-face är köttbergets sista manifestation av sin ungdomlighet.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Har 2 morbröder som var Katrineholms MC-dårar på 50-60 talet.
De kallades för Döden och Skräcken.............

Morbror nr 1 (Döden) Byggde sig en egen motorcykel han började 1960 och jag har för mig att hojen stog klar 1963.

Motorn är en 3-växlad SAAB 2-taktsmotor.

Hojen Förseddes med Helkåpor i aluminium :yoparty (Respect på den tiden hade de inte ens kåpor i roadracing svängen)

På 70-talet sålde han hojen. Men han fick köpa tillbaka den igen
efter ett par år.

På hans 70-års dag för ett par år sedan så var hojen framme igen.
Gubben tycker att den går som bäst på 3:an i 180 .....

Men han har nu slutat åka på grund av att han känner att reaktioner
och syn mm är för dåligt.

Edit: detta bidde visst väldigt OT :hihi
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jag började med en kråmpråm och den var som namnet antyder en pråm. I rondellerna var den tvärt livsfarlig. Den gick knappt att svänga med och om jag lutade hojen mer än typ 25 grader så åkte pinnarna i backen. Det var typ noll vrid i hojen och så fort jag gasade på ordentligt så sa det bara *bööööuufffffööööööööööööööööööuuuuuuuuuu*!
Jag och en polare (med en gixer-600) åkte en sväng ifrån göteborg till jönköping. Han sa (när vi kom fram), fan, så här lång tid har det aldrig tagit att köra den här sträckan.
Detta beror på att jag vägrade köra över 110 (föredrog 90-sträcket) pga att man sitter som ett jäkla vindfång och blir ju halvdöv av fladdret.

Det ända positiva med den var att man kunde sträcka på benen framåt^^
Den var iofs ganska go att köra rakt fram med fast med hastigheter under 90 för annars var det rena rama orkanen.
Nä, den fick gå en säsong. Jag hann inte ens få den såld innan jag köpte en plastraket. Jag kan säga att jag inte ångrar en sekund att jag bytte till min TLS!

Hoppsan, blev ju en halv bok det här..sorry
 

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Nog för att en del customtyper kan vara inskränkta och bara gillar custom och kastar skit på alla som har plastraketer ,men hallå , många som kör sporthojar är ju likadana , dom intresserar sig bara för toppfart och tror att dom äger vägen. och tycker att customhojar inte har något där att göra.

om folk vill köra som svin så tycker jag dom kan göra det på bana.

Erkänn :tungan varför kan vi inte bara tycka om varandra :pannkyss , spelar väl ingen roll om det är custom eller sporthoj :) jag vinkar åt alla på mc :hej
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
rapidgeek skrev:
Måste bara vädra mina idag uppfyllda förutfattade meningar om folk på kromslädar. Kommer över ett krön [i bil] och möter en klase överåriga outlawswannabes på sina krom- och fransprydda stridsvagnar. En av farbröderna åkte väldigt nära mittlinjen, ungefär så att i princip halva hojen var på min sida. När vi möts är det jävligt nära, och det verkar som gubben insett det oxå för i backspegeln ser jag hur han efter mötet vinglar in helt i mitt körfält och åker över krönet på det viset. Jag fick lite deja vu-känsla; jag upplever det vanligt att kromslädeflockarna inte riktigt har tänkt igenom hur man ska positionera sig på vägen? Är det för att det ser mer outlaw ut att åka helt oorganiserat och att bilisterna bara ska vika undan inför denna mäktiga syn, eller är förklaringen kanske så enkel som att det beror på brister i förarnas möjligheter att ta in syn- och hörselintryck?

/geek

Jo, jag håller med.
Brukar ibland åka till någon kvällstur till något fik med lite folk här på jobbet och det brukar vara en salig blandning av hojar.
Men jag brukar hålla mig en bit från glidarhojarna för dom helt klart värst på att vingla hit o dit samt att byta spår mitt i en sväng helt oplanerat.

Kanske blir dom bländade av sitt egna krom eller en frans från jackan vispade till i skägget precis i ingången av svängen.Vad vet jag!
Men det är goa gubbar för det!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
fax skrev:
Nog för att en del customtyper kan vara inskränkta och bara gillar custom och kastar skit på alla som har plastraketer ,men hallå , många som kör sporthojar är ju likadana , dom intresserar sig bara för toppfart och tror att dom äger vägen. och tycker att customhojar inte har något där att göra.

om folk vill köra som svin så tycker jag dom kan göra det på bana.

Erkänn :tungan varför kan vi inte bara tycka om varandra :pannkyss , spelar väl ingen roll om det är custom eller sporthoj :) jag vinkar åt alla på mc :hej

:tummenupp Precis vad spelar det för roll om man kör glidare eller sport, man är ju samma person ändå..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

johanrehn80 skrev:
Nä, hata alla kromslädar, gynstolar, fransmoppar osv. De har inget att tillföra modern mc-kultur. De hälsar fan aldrig.
That's pure bull , man... :bladder
Har ALDRIG haft något problem med att hälsa - eller bli hälsad på, oberoende av vad jag åker. (se sortimentet t.v.)
Har dock oftast passagerare som hälsar åt mig :D
Folk hälsar idag mera än för 30 år sen..
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Haha, dom är roliga dom där cruisarna!
Här i stan är det faktiskt jävligt poppis med bend-over-hojar i flock också. Dom vill man helst inte möta. Dom fem första brukar gå bra men längre ner i ledet lånas det ganska friskt av mötande körbana.
Sen stannar dom oftast vid något vattenhål och går runt som orangutanger med sina krökta ryggar och hängande armar eftersom minsta försök till att räta upp sig i den tre nummer för trånga skinnpyjamasen obönhörligen ger pungsveda och pipig röst. Utstyrseln kombineras gärna med collegetröja utsmyckad med för flocken gemensamt, "häftigt", tryck.
Inte helt sällan är flertalet stenansikten som är övertygade om att just deras flock är ballast. :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top