Krypkörningen..

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Hej alla glada!

Var ute för fjärde (och sista gången detta året) igår och övningkörde.

Igår testade jag köra krypkörning på konbana med polaren..
Den var uppmätt precis enl. vv. regler..

Den där U-svängen man skall göra i slutet av banan lyckas jag fanimej inte! Min hoj har ju svängradie 0.0 :kocko

Nån som haft samma problem? :(

Har en cbr900rr..
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
tobbe_81 skrev:
Hej alla glada!

Var ute för fjärde (och sista gången detta året) igår och övningkörde.

Igår testade jag köra krypkörning på konbana med polaren..
Den var uppmätt precis enl. vv. regler..

Den där U-svängen man skall göra i slutet av banan lyckas jag fanimej inte! Min hoj har ju svängradie 0.0 :kocko

Nån som haft samma problem? :(

Har en cbr900rr..


den är inte lätt.. skulle vilja säga att den är i princip omöjlig, jag lyckades precis leda runt min zx9r-00 i våras. hade konen varit 5cm närmare hade det inte gått...

har hört att dom inte ska va så petiga om man kommer med en hoj som har taskig svängradie, se till att träna som fan så du visar att du kan hantera hojen bra!

jag lånade en offroadhoj på körskolan och då va allt hur enkelt som helst.. 600 i hyra tror jag körskolan tog, billigt för att ta bort osäkerheten med att kunna bli kuggad på en sån skitsak
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Kör du med fullt styrutslag hela svängen? Gör du det och det inte går, ja då går det inte. Men gör du inte det så är det bara att öva :)

Lär dig att parera med gas och broms om du känner att du vill välta. Tummregeln är att du känner att du vill välta utåt i kurvan ska du bromsa, jag använder fotbromsen. Om du vill välta innåt ska du gasa. Det gäller att få kännsla för detta. Det känns obehagligt i början men med lite övning så vänjer man sig och det känns naturligt.

En bra övning är att köra runt runt i en cirkel, försök att köra tightare och tightare. Kör i en åtta, but håll, kör lite olika fort. Håll på så en eftermiddag så lovar jag att du blir bättre. Fortsätt träna! Lycka till.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Bara så att ni vet så e de inte så svårt om man lutar mcn inåt..

Dvs det går att köra snävare än vad hojsens vändradie är när den står rakt upp.
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Phr33k skrev:
Kör du med fullt styrutslag hela svängen? Gör du det och det inte går, ja då går det inte. Men gör du inte det så är det bara att öva :)

Lär dig att parera med gas och broms om du känner att du vill välta. Tummregeln är att du känner att du vill välta utåt i kurvan ska du bromsa, jag använder fotbromsen. Om du vill välta innåt ska du gasa. Det gäller att få kännsla för detta. Det känns obehagligt i början men med lite övning så vänjer man sig och det känns naturligt.

En bra övning är att köra runt runt i en cirkel, försök att köra tightare och tightare. Kör i en åtta, but håll, kör lite olika fort. Håll på så en eftermiddag så lovar jag att du blir bättre. Fortsätt träna! Lycka till.

Japps, kör med fullt utslag, men det är inte ens nära att lyckas.. :3freak

Själva balansen tycker jag mig kunna hantera rätt okej än så länge, skall testa dina tips - man kan alltid förbättra sig ju =)

AleX skrev:
Bara så att ni vet så e de inte så svårt om man lutar mcn inåt..

Dvs det går att köra snävare än vad hojsens vändradie är när den står rakt upp.

Jo, men det måste vara marginellt? - tror inte det skulle hjälpa nått med min hoj? Sen är det inte det lättaste och luta hojen 45grader i 1km i timmen (för mig iaf) :confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Planerad körning och fullt styrutslag, kommer du fortfarande över linjen kommer du inte bli kuggad pga det

Inga problem med min cbr
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
ozto skrev:
den är inte lätt.. skulle vilja säga att den är i princip omöjlig, jag lyckades precis leda runt min zx9r-00 i våras. hade konen varit 5cm närmare hade det inte gått...

har hört att dom inte ska va så petiga om man kommer med en hoj som har taskig svängradie, se till att träna som fan så du visar att du kan hantera hojen bra!

jag lånade en offroadhoj på körskolan och då va allt hur enkelt som helst.. 600 i hyra tror jag körskolan tog, billigt för att ta bort osäkerheten med att kunna bli kuggad på en sån skitsak


Det låter ju bra, skall nog som du säger - hyra en offroad hoj vid uppkörningen! Men då måste det la vara en hoj som har över 35kw och 700cc? (för A obeg.)
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
tobbe_81 skrev:
Hej alla glada!

Var ute för fjärde (och sista gången detta året) igår och övningkörde.

Igår testade jag köra krypkörning på konbana med polaren..
Den var uppmätt precis enl. vv. regler..

Den där U-svängen man skall göra i slutet av banan lyckas jag fanimej inte! Min hoj har ju svängradie 0.0 :kocko

Nån som haft samma problem? :(

Har en cbr900rr..

Jag körde upp i augusti på min cbr900rr. Vändningen är inte helt lätt. Händerna tar emot tanken osv. Jag flyttade händerna på handtaget innan vändningen så de gick fritt både från kåporna och tanken beroende på vilket håll. Men jag lovar att det går att klara.. men man får trixa lite och vinkla ner hojen så kommer man runt lättare.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
P L A N E R I N G ! ! ! Det är fanimej det viktigaste med den banan! Jag höll på att få tuppjuck innan jag fixade den. :mad: Det är viktigt som fan att du tar ut svängen efter sista konan innan du vänder. Sen är det viktigt att du jobbar med kroppen och parerar vid krypkörningen. Vet inte om du gör det, men jag tycker den var MYCKET lättare att fixa om man alltid börjar till vänster om den första konan när du kör in på banan. LYCKA TILL!

Edit: Lägger till en bild med hur jag gjorde och hur jag tycker är det bästa sättet. Ligg nära konan när du passerar och ta ut mellan konorna och sedan in nära inpå igen....
 

Bifogat

  • krypbana.JPG
    krypbana.JPG
    9.8 KB · Visningar: 124
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
MattE. skrev:
Vad har du för svängradie egentligen?


manualen säger att min har minimum 3,4 meter :tungan
ofta är de inte samma åt båda hållen heller. Kolla upp det. En sida är alltid änklare att svänga åt pga just detta. Talar utifrån egen erfarenhet från hojar jag övningskört med inför uppkörningen för både A1 och A begränsat.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Conrad skrev:
Man bör inte använda bromsen vid garage-vändningen. :)

Varfør inte? Vældigt mycket lættare att ha lite lætt tryck på bakbromsen samtidigt som man ger gas. Dock ær ju inte frambromsen att rekommendera.


Uppkørnings"farbrorn" tar hænsyn till din motorcykels svængradie så du behøver inte oroa dej.
Led din cykel runt och sætt konerna efter det, klarar du det galant och med bra balans så ær det inga problem sen på uppkørningen.
Dom tittar inte med førstoringsglas om du ær utanfør någon linje, dom tittar efter om du kan hantera hojen bra eller inte, sæger dock inte att du ska harva ut hojen 2 meter utanfør linjer o dyl. øva øva øva :tummenupp
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
mjukis skrev:
Varfør inte? Vældigt mycket lættare att ha lite lætt tryck på bakbromsen samtidigt som man ger gas. Dock ær ju inte frambromsen att rekommendera.

Man får inte ha tryck på bromsen hela tiden... Bromsen får man bara använda vid behov annars kan man bli kuggad om gubben är tjurig.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det du ska tänka på är att TA UT svängen INNAN sista konan!! Bara o fläska på så du kommer nästan rakt på sista konan i tillbakavägen sen. Då har du möjlighet att öka avståndet till linjen och ha marginaler.
Ang. luta hojen i krypen är inte att rekommendera, för har du inte full koll och möter med gas/koppling så kommer du med all sannolikhet att få motorstopp och du stannar och får sätta ner foten.
Bromsen får visst användas i krypen! Börjar du falla inåt vid ngt tillfälle så får man gasa upp för att få stabilitet och sen BROMSA för att få ner hastigheten igen. Det man inte får göra är att ligga på bromsen hela tiden.
Tänk på en sak för att förbättra balansen så titta långt och rakt fram (längs med banan) när du kör den "svåra" krypen (utan stopp).
Sen när du svänger runt och ska tillbaka så ska du ha slängt över blicken och titta tillbaka redan INNAN du har kommit runt! Allt för att förebygga så att du inte kommer ur balans.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hmm jag tyckte den uten stopp var enklare än den med. Hur som helst så precis som vissa har skrivit ta ut svängen jävligt mycketdå det inte verkar finna ngns bergränsning i sidled. :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
mitt tipps.. kör upp/öva på en annan hoj!. hälst en offroad.



Snacka om att skyffla problemet under soffan! Lär dig köra banan helt enkelt. DET GÅR, och du kommer vara glad att du inte gav upp som många här inne, och hyrde en offroadhoj till uppkörningen.

Vad ger det Dig att du kan hantera en offroadhoj, när du kör sporthoj?
Du lurar bara dig själv. Lär dig köra den hojen du ska köra


:död
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh vaddå. Ni har väl sett de som gör stoppies och vänder 180 grader innan bakdäcket dår i backen? Bara att öva! Där snackar vi svängradie!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top