KTM 1190 Adventure

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Är det någon som har KTM orginalväskor? Ska åka och titta på Touratech och sen vidare upp till Bike Trollhättan för att kolla på original grejorna. Fördelen med original är väl att samma nyckel passar till allt, slipper ha fula hållare på när man åker utan väskor. Sen är det väl inte så bra kvalitet på org som Touratech.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Touratech har höstutförsäljning på bl.a. knappt använda väskor nu. 50%:tummenupp Vad gäller lås kan man beställa samma nyckel till allt.

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Dom har några väskor till 50% som är " välanvända"?
Sitter och kollar på SW Motech nu. Mycket billigare och man kan ta bort fästet snabbt när man inte kör med väskor. Mycket nu, får se vad det blir till slut.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Dom har några väskor till 50% som är " välanvända"?
Sitter och kollar på SW Motech nu. Mycket billigare och man kan ta bort fästet snabbt när man inte kör med väskor. Mycket nu, får se vad det blir till slut.

Ok, säkert bra grejer. Har hört mest gott om SW Motech. Var i Lidköping för någon vecka sen och såg väskorna och jag tyckte de var i kanonskick. Sen vet jag ju inte vad som finns kvar nu...

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Då kan man kryssa i November som mc månad, en tur på 15 mil i perfekt väder.
mc%200871115%20011_zps5wsmdgfn.jpg

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Blev SW-Motech väskor/ Topbox , liten tankväska och innerväskor.
Blir nog bra. Lite bilder på detta kommer när jag fått på grejorna.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej, det är dags för ny hoj för mig och har aldrig provat adventurespåret, mest kört streetfighters på sistonde och älskar v-twin. Har en nära vän som hade 990 adventure och älskade den.

Tänker att 1190 (ej R) är ett bra insteg i denna värld. Läst att det var lite barnsjukdomar och att ny -15 antagligen är att föredra. Eller har något hänt med -16 som man "måste ha"?

Någon som kan förklara för mig varför R modellen inte har den elektroniska dämpningen? Är det att föredra att ha vanlig dämpning offroad?

Vad kostar en uppsättning fälgar om man i framtiden skulle vilja ha 21"/19" hjul? Svindyrt antagligen? Passar det rakt av?

Tack på förhand

Dan

Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Hej, det är dags för ny hoj för mig och har aldrig provat adventurespåret, mest kört streetfighters på sistonde och älskar v-twin. Har en nära vän som hade 990 adventure och älskade den.

Tänker att 1190 (ej R) är ett bra insteg i denna värld. Läst att det var lite barnsjukdomar och att ny -15 antagligen är att föredra. Eller har något hänt med -16 som man "måste ha"?

Någon som kan förklara för mig varför R modellen inte har den elektroniska dämpningen? Är det att föredra att ha vanlig dämpning offroad?

Vad kostar en uppsättning fälgar om man i framtiden skulle vilja ha 21"/19" hjul? Svindyrt antagligen? Passar det rakt av?

Tack på förhand

Dan

1190:in har en helt galet skön motor och den är väldigt skön att köra. Jag tycker den känns bland dom sportigast av adventure modellerna. Jag tycker den vanliga modellen var rätt köp för mig iom jag kör väldigt lite offroad och den elektroniska fjädringen är väldigt trevlig.

Det finns en hel del annonser på blocket med nya 2015 med sänkt pris, så det kan vara värt att passa på. Jag vet ej om dom ändrade något från 2015-2016, dock höjde dom priset 2000kr samt skippade att ändra färg/grafik som dom brukar göra vartannat år.

Angående fjädringen skulle jag tro att det är för att man kan fin justera fjädringen mer med manuell justering, men det är bara en gissning.

Jag skulle tro att fälgarna är väldigt dyra original, men resten vet jag ej tyvärr.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Hade en 1190 -14 som jag körde 2400 problemfria mil med förra säsongen. Kan varmt rekommendera denna hoj.:) Tror att de flesta barnsjukdomarna blev åtgärdade redan till 2014. Luftburk och luftfilter skall vara åtgärdade på garantin till 2015 spec. och de har kurv abs (msc) som standard. Tyvärr kan inte heller jag svara på hur det skulle funka med fälgbyte.

Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Jo, såg de där klippen och köpte genast ett unifilter hos Touratech och installerade. Tätningarna i orginalluftburken var dåliga men för att det skulle bli som på klippen krävs ett dammigare/sandigare klimat än Svedala. Men som sagt, alla hojar skall vara uppdaterade med 2015 spec. som är snarlik ett unifilter och med ny bättre luftburk. Fick min åtgärdad på garantin någon månad senare. 1000 spänn i sjön, men är inte ensam, många gjorde samma sak. Btw, har ett knappt använt unifilter till salu...

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jo, såg de där klippen och köpte genast ett unifilter hos Touratech och installerade. Tätningarna i orginalluftburken var dåliga men för att det skulle bli som på klippen krävs ett dammigare/sandigare klimat än Svedala. Men som sagt, alla hojar skall vara uppdaterade med 2015 spec. som är snarlik ett unifilter och med ny bättre luftburk.

Ingen som har bilder/filmer på den nya luftburken? Hur har de fixat? Tätar locket bättre? Tätar filtret bättre i underkant på lådan?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ingen som har bilder/filmer på den nya luftburken? Hur har de fixat? Tätar locket bättre? Tätar filtret bättre i underkant på lådan?

Har ingen bild, men hela luftburken ändrades för att täta bättre och ett annat filter. Dessutom sattes det dit extra filter i luftintagen. Var ett fasligt liv om detta på diverse forum tidigare men jag tror faktiskt att just detta är löst nu.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hittade detta:

http://advrider.com/index.php?threads/changes-to-1190-adventure-for-2015.1052319/

"I have a 15 and make no mistake the airbox is not "fixed". It is updated with a new filter holding bracket (wedge). This is a better design, but it will still suck dust between the top lid and bottom box. Do not trust this updated design because it only addresses one of the two problems found with the 14 air box. If buying a 15 my advice would be ride it home and install a uni top gasket on day 1. If your going to buy the 14, I would update to the 15 air box with the new wedge holding bracket and install the uni filter top gasket. You would be wise to heed this advice or buy one of the aftermarket air filter designs if you like them."

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Alltid lite oroligt att höra sånt, men jag tror att det handlar om dom som kör enbart håller på med offroad i väldigt dammiga miljöer. Då måste man byta filter rätt ofta som på tex en cross eller dyl.
Motorrad testade ju en 1190 2013 och körde nyss 5000mil med den och dom hittade inget ovanligt, snarare var den i väldigt bra skick. Jag ska serva min i April och då tänker jag vara med när mekanikern öppnar luftburken så jag kan kolla ev spår av damm.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Spontanköpte en på 1190 adventure -15 ny på dinmc idag utan att ens provköra. Ska bli kul. Valde till handtagsvärmare och krashbågen :)

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Jag tror att du blir väldigt nöjd, jag gjorde samma sak men hos Bike Trollhättan.
Dom buggarna i mjukvaran som jag har haft på min är åtgärdade på 2015 så det är nog bara ut och gasa:tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor