KTM 1190 Adventure

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hade en 1190 -14 som jag körde 2400 problemfria mil med förra säsongen. Kan varmt rekommendera denna hoj.:) Tror att de flesta barnsjukdomarna blev åtgärdade redan till 2014. Luftburk och luftfilter skall vara åtgärdade på garantin till 2015 spec. och de har kurv abs (msc) som standard. Tyvärr kan inte heller jag svara på hur det skulle funka med fälgbyte.
Varför bytte du till 1290?? :)

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Haha, mycket vill ha mer:tuttar En kombination av en bra höstdeal och att jag blev kraftigt beroende av motorkaraktären när jag provkörde. Att sen alla tillbehör som packväskor, gps-hållare, tankväska m.m. bara är att flytta över hjälpte oxå:tummenupp

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Hur många mil? Har du öppnat o kollat?

Absolut!
Närmare 1000 mil med mycket gruppkörning på grus = dammigt!

dc8679e1c4255c77053d6d0c2f611684.jpg

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Vad kostade era 100:a mila service? Hur fort kör man 100 mil? :) Tänker om jag plockar ut den en varm dag i mars, brukar ju vara rätt ostadigt väder.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad kostade era 100:a mila service? Hur fort kör man 100 mil? :) Tänker om jag plockar ut den en varm dag i mars, brukar ju vara rätt ostadigt väder.

Du beställer servicen när du hämtar ut hojen, sen tar det ca 3 dagar att köra 100 mil :tummenupp

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj

Betalade 1500 kr hos Bike i Göteborg för min 1290 i höstas. Beställde servicen till en vecka efter hämtning.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Nu fick jag hem filtret man kan sätta mellan luftboxhalvorna. Vi får se om jag orkar peta dit det. :)

ImageUploadedByTapatalk1456350226.121387.jpg

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Har inte hämtat ut hojen än :p

Sen tyckte jag det verkar lagom meckigt att ta sig ner till luftboxen och Noyahs resultat visar ju på att det kanske inte behövs? Men det kanske varierar från hoj till hoj.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
I Sverige är det nog(?) rätt lugnt! Inte så dammigt här.. Men varför inte vara på den säkra sidan? Jag kommer nog sätta dit ett när jag sparat ihop till min! :)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Nån här som tänker köra Adventure days? Jag är riktigt sugen, men tänkte om nån som redan kört kan dela med sig av lite erfarenheter? Hur är det med däcktjänsten? Kan man ha med sig offroaddäck och betala för att få det omlagt på plats? Går det att lägga tillbaka gatdäcken när man åker hem? :)

/En som aldrig kört nån form av offroad/enduro/cross

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Nån här som tänker köra Adventure days? Jag är riktigt sugen, men tänkte om nån som redan kört kan dela med sig av lite erfarenheter? Hur är det med däcktjänsten? Kan man ha med sig offroaddäck och betala för att få det omlagt på plats? Går det att lägga tillbaka gatdäcken när man åker hem? :)

/En som aldrig kört nån form av offroad/enduro/cross

Adventure Days är riktigt kul och passar en nyfiken nybörjare perfekt. (Även den mer rutinerade)
Tänk dig guidade gruppkörningar på grus i underbar terräng och omgivning.

Lägga om däck du har med dig är nog en fråga som du bör ställa till arrangörerna.
Av egen erfarenhet så brukar man vilja ha kvar däcken när man fått blodad tand!

Massor av hojar, skönt häng och god mat

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Sitter och läser sista numret av Motorrad, dom testar elektronisk fjädring.
Står att 1190 har elektronisk fjädring och 1290 har semi aktiv fjädring?
trodde att 1190 och 1290 hade samma fjädring?
Kanske en anledning till byte?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Vill man verkligen ha aktiv fjädring? Jag vill ha förutsägbar fjädring. Men enkel möjlighet att justera

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Går bara att justera manuellt på 1190 adv R. På "vanliga" 1190 adv har du dina 4 damping lägen att välja på i menyn. På 1290 har man samma val men de anpassas hela tiden beroende på körstil och underlag. Största skillnaden märks i lägena comfort och sport tycker jag. I comfort är den otroligt bekväm på sämre underlag utan att dyka vid inbromsning. I sport tycker jag det känns tydligt hur den anpassar sig till hur hårt man kör och den dyker inte lika mycket som 1190:n vid hårda inbromsningar. Offroadläget har jag inte hunnit testa så mycket än.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring