KTM 1190 Adventure

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Hamnar inte hälften på bakfälgen då?
Jag provade lite olika kedjeoljor innan jag bestämde mig för OKQ8,s kedjeolja.
Dom andra dammade omkring och allt annat blev ner oljat medans OKQ8 är helt fri från oljedimma och lägger sig fint på kedjan. Är rätt dyr tror jag men hur mycket det blir per körd mil spelar nog ingen roll om man räknar på allt annat..

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Är det någon mer som har haft problem med styrlagren. Ganska snart efter jag köpte den så började det knäppa i styrlagren som efterdrogs ett antal gånger förra året.
För en månad sedan byttes styrlagren på garanti som enligt montören var riktigt slitet, det efterdrogs för två veckor sedan och nu är det glapp igen.

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Styrlagret är ett känt problem på 1190, ofta får man lågfartswobbel som symtom. Ska vara väldigt känsligt att man drar det med rätt moment annars blir det problem. Hörde mycket om detta i början när dom släppte 1190 men sen har det varit tyst. Har själv lite lågfartswobbel nu och ska lämna in på service senare i år och får väl se vad dom säger.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Uppe vid farsans landsställe i Ångermanland. Höga kusten med mera. Mkt fint och hojen funkar perfekt.
8c20d1a09516d5ef2c3dfd5b1880fd3d.jpg
45c36fa19bb7fc89fe910d5b60baa9d1.jpg
0680443338a0472e2af7ffb0406ac562.jpg
a498ca40da3dfef43010f4afce60acfe.jpg
f2a4709598f4ee388e569e37f3f38f39.jpg
785a0dc01a8890660f57ee8711162b6a.jpg
9d71eb210b5c5dda31d1ae55272fda35.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag behöver nya däck. Vad skall man köpa?
Continental attack ?
Michelin road 4 ?
Något annat?

Jag behöver däck för landsväg, det är ju en landsvägshoj.....
Jag har 19" framhjul
Vill ha "sportiga" däck med bra livslängd

Hjälp !
:huvet
:va

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag har kört Dunlop Roadsmart på mina tidigare hojar men tycker nog dessa continental attack är mer pålitliga i greppet. Dock upplever jag att de slits något mer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad finns det för alternativ på 19"?
Dunlop sportsmart lll
Metzler roadtec 01

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Hej alla. Det blev en 1190R för mig och det känns verkligen helrätt. Om någon minns mina tidigare inlägg så var jag orolig över hur mycket jag skulle sakna "åka fort" egenskaper i jämförelse med min tidigare hoj (zx10r) och visst är det mer tungstyrt (och blåsigt) och det går inte lika fort när vägen väldigt jämn och fin men i alla andra situationer är jag lika snabb eller t.o.m snabbare med ktm'n. Go motor och vilken fjädring! Slippa leta vart man ska sätta hjulen på alla vanliga mindre landsvägar är en helt ny upplevelse. Även damen är glad, som natt o dag att åka bakpå.

Har någon fundering på vad ni åker med för kläder o skydd.. har ju mitt skinnställ men ska införskaffa ett allväder/gore-tex ställ och vad jag läst mig till är det vanligt att man plockar ut originalskydden och åker med lösa skydd (väst + knä)?

Har tänkt köpa ett kvalitetsställ som har bra ventilationsöppningar. Membran i yttertyget. Löstagbart invändigt foder inget krav. Jag är 188cm lång / 83kg, smal i kroppen med långa armar och ben så det blir oftast jag lär välja märken som har extra långa modeller för att inte kläderna ska bli för stora runt kroppen. Har kikat lite på Klim och Rukka (vilka ingen av dem verkar ha extra långa storlekar/armar på jackorna) men det finns kanske fler, märket är inte viktigt men kvaliteten och funktioner är!

Tips på lösa skydd vore oxo najs!

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Är det någon som har mappat om sin hoj.
Var och hur ?
Jag kollade på PowerCommanders hemsida, det är begränsat med färdiga mappar ....
:tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Länge sen jag skrev i tråden så jag slänger in min första riktigt nära incident med en bilist.

Nöjeskörning, 70-väg. Håller 70+ men inte jättefort. Hinner ifatt en bilist straxt efter en kurva som kör väldigt långsamt. Uppskattningsvis 30-40. Istället för att sakta in som jag borde gjort håller jag farten och blinkar ut för att köra om. Precis när jag bytt fil börjar han blinka vänster och sakta in, han tänker alltså svänga av på en avtagsväg som jag inte uppmärksammat.

I panik bromsar jag och ABS går in, jag hinner inte få stopp innan jag är uppe bredvid bilen och som tur är uppmärksammar han mig på något sätt och svänger inte.

Jag blev arg på mig själv men glad att det gick bra. Tack för ABS säger jag också!

PS. igår tvättade jag hojen för första gången på länge. Nu känns den härligt fräsch igen :)

MVH

Dan

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Länge sen jag skrev i tråden så jag slänger in min första riktigt nära incident med en bilist.

Nöjeskörning, 70-väg. Håller 70+ men inte jättefort. Hinner ifatt en bilist straxt efter en kurva som kör väldigt långsamt. Uppskattningsvis 30-40. Istället för att sakta in som jag borde gjort håller jag farten och blinkar ut för att köra om. Precis när jag bytt fil börjar han blinka vänster och sakta in, han tänker alltså svänga av på en avtagsväg som jag inte uppmärksammat.

I panik bromsar jag och ABS går in, jag hinner inte få stopp innan jag är uppe bredvid bilen och som tur är uppmärksammar han mig på något sätt och svänger inte.

Jag blev arg på mig själv men glad att det gick bra. Tack för ABS säger jag också!

PS. igår tvättade jag hojen för första gången på länge. Nu känns den härligt fräsch igen :)

MVH

Dan

Skönt att det gick bra:tummenupp Det där har nog många "råkat" ut för någon gång. Tack för påminnelsen om att bilar som kör sakta ofta ska svänga.

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Liten fråga ang garantier, mina fram bromsskivor har blivit skeva och skakar vid bromsning. Är garanti kvar på hojen och undrar vad ni anser om byte? Garanti eller inte?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Liten fråga ang garantier, mina fram bromsskivor har blivit skeva och skakar vid bromsning. Är garanti kvar på hojen och undrar vad ni anser om byte? Garanti eller inte?

Samma problem på min 1290. Ganska vanligt dessutom. Jag fel anmälde i början på juni och Ktm har förhalat ända tills nu. Det är inte säkert att det är skivorna. Enligt Ktm kan det vara fälgbanorna och då krävs fälgbyte. Du skall absolut hänvisa till garantin. Min ska in på utökad felsökning där de skall prova en skiva åt gången för att sedan gå vidare med skivbyte eller konstatera att det är fälgbanan som felar. Hos Bike i Gbg är vi flera st. med samma problem. Ktm försöker mörka detta men det är ett vanligt problem på 1290 och säkert inte ovanligt på 1190 då det ju är samma hjul.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...