KTM 1190 Adventure

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Med lite tur så kommer jag byta till mig en bra utrustad 2014 1190 Adventure R någon gång i Juni! Hoppas på att han ska gilla min hoj så bytet genomförs!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fråga om det var några speciella problem med 1190 Adventure R på en sida på Facebook (utländsk), fick flera svar om att startmotorn var klen, styrlager som behövdes dras åt, dålig displayenhet och framför allt att luftburken inte alls var bra och att den därför sög in damm! Man skulle åtgärda detta direkt när man köpte en ny hoj tyckte dom!

Hur har ni haft det med problem på era? Vad rekommenderar ni att man kontrollerar när man kollar på en begagnad?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad skall man ha för vindruta om man är 189,5 cm.
Jag tycker det är mycket turbulens runt hjälmen,- högre eller lägre?

Det susar för mycket i huvudet i olagliga farter,- trots öronproppar.
Finns det något bättre:va
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Norge 3-5 Juni

Torsdag den 2a på eftermiddagen lastar vi hojarna på släp (jag vet fusk, men motorväg är astråkigt).

Kommer fram ganska sent till min barndomskompis som bor i Oslo. Tar ett par bira och sedan klocka 09:30 på fredagen möter vi upp två andra kompisar som bor i Oslo och drar västerut, målet är Stavanger. Transportsträcka ca 10 mil. Sedan blir det succesivt finare och häftigare. Flertalet gånger när man åker ur en tunnel och ett helt otroligt landskap öppnar sig. Kommer ihåg att jag bara flinade i hjälmen.

Det var väldigt varmt och fint väder. Helt otrolig tur, hojen funkade kanon men upplevde att det blir väldigt varmt under sadeln. Tänkte inte så mycket på det fören vi bytta hojar en sträcka.

Vi bodde i hytter på campingar och det funkade kanon. Maten är svindyr.

Här är ett väldigt snabbt ihopklippt youtube-klipp. Även lite material från en kompis.

Har ni inte varit i Norge med hoj, ÅK! Det är så nära.

https://www.youtube.com/watch?v=ePtmN1RMMYI
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Norge är fantastiskt vackert med grymma hojvägar! :)

Till slut blir man nästan förbannad över att de har fått SÅ mycket vackert. :4skrika
Nån liten fjord kunde de väl lämnat till oss...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nu har jag fått dit ett slipon, detta är med DB-killer. Inte kört än, det regnar ute. Får testa lite mer sen och filma bättre. Använder en riktigt bra mic iaf till skillnad från 99% av alla youtube klipp på slipon..

https://youtu.be/WLUyCdzdRfU

arrow.jpgarrow2.jpg
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jävlar va gött den låter:D Mitt slipon är lite snärtigare och aggressivare.

Jag har mikrofonen under passagerarsadeln i en strumpa, tror det blir lite annorlunda ljud då, men man slipper vinddraget. Blir mer likt ett billjud pga. den är "instängd".
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ja då har man kommit hem från Dolomiterna efter 330 mil körning varav minst 200 i alppassen.
Allt gick fint och mc,n funkade perfekt. Körde bara på street läget och tyckte det funkade fint.
Antisladden fångade upp fint, skulle kanske provat med sportläget men är lite för feg för det än.
Det ända är väl beteendet med väskor och hög fart, upp till 150 max 170 känns det stabilt men fortare än så börjar den åla sig mer och mer. Är ju ett känt problem att den gör så och fortare än 150 kör jag inte så ofta med väskor men ibland får man gasa på för att komma om och då känns det lite otäckt.
Undrar hur era 1290 adv med semiaktiv fjädring funkar i högre farter. En anledning att byta skulle vara att få farthållare och annan fjädring, annars är jag helnöjd.
Lite bilder på detta. Stelvio passet hade fått 3 dm snö på natten och sen kom solen när vi var där, 0 grader på toppen och 22 nere i byn.
italien 043.jpgitalien 056.jpg
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ja då har man kommit hem från Dolomiterna efter 330 mil körning varav minst 200 i alppassen.
Allt gick fint och mc,n funkade perfekt. Körde bara på street läget och tyckte det funkade fint.
Antisladden fångade upp fint, skulle kanske provat med sportläget men är lite för feg för det än.
Det ända är väl beteendet med väskor och hög fart, upp till 150 max 170 känns det stabilt men fortare än så börjar den åla sig mer och mer. Är ju ett känt problem att den gör så och fortare än 150 kör jag inte så ofta med väskor men ibland får man gasa på för att komma om och då känns det lite otäckt.
Undrar hur era 1290 adv med semiaktiv fjädring funkar i högre farter. En anledning att byta skulle vara att få farthållare och annan fjädring, annars är jag helnöjd.
Lite bilder på detta. Stelvio passet hade fått 3 dm snö på natten och sen kom solen när vi var där, 0 grader på toppen och 22 nere i byn.

Häftigt, såg att du har en SW-motech tankväska, nöjd med den? Vilken storlek har du? Hade du velat ha större eller mindre?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja då har man kommit hem från Dolomiterna efter 330 mil körning varav minst 200 i alppassen.
Allt gick fint och mc,n funkade perfekt. Körde bara på street läget och tyckte det funkade fint.
Antisladden fångade upp fint, skulle kanske provat med sportläget men är lite för feg för det än.
Det ända är väl beteendet med väskor och hög fart, upp till 150 max 170 känns det stabilt men fortare än så börjar den åla sig mer och mer. Är ju ett känt problem att den gör så och fortare än 150 kör jag inte så ofta med väskor men ibland får man gasa på för att komma om och då känns det lite otäckt.
Undrar hur era 1290 adv med semiaktiv fjädring funkar i högre farter. En anledning att byta skulle vara att få farthållare och annan fjädring, annars är jag helnöjd.
Lite bilder på detta. Stelvio passet hade fått 3 dm snö på natten och sen kom solen när vi var där, 0 grader på toppen och 22 nere i byn.
View attachment 431625View attachment 431626

Hej
Är själv nere i alperna nu. Kom hit i går efter att ha tagit småvägar ner genom Tyskland. Helt fantastiskt:yoparty Vad gäller din fråga om högfartstabilitet är min erfarenhet mycket positiv. Var ju nere förra året på en 1190 och var toknöjd, konstaterade även jag att den var svajig i hög fart med packning. Nu har jag inte åkt autobahn, men känner ändå skillnad. 1290:n är betydligt stabilare i hög fart. Farthällaren är helt underbar på transportsträckor btw...
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Är väldigt nöjd med tankväskan, är den minsta modellen.Den är på 5liter men går att förstora till 9. Det jag har i den är allt viktigt som jag har med mig när jag lämnar mc för att fika eller på färjor tex. Allt annat lämnade jag i väskorna. Lätt att bära med sig och smidigt fäste, dessutom skaver den inte på tanken.
 

Stefan_A

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2016
Ort
Bollebygd
Hoj
2014 Ktm 1190 Adventure
Hej jag är ny på forumet och har precis köpt mig en 1190A. Jag undrar hur ni smörjer era kedjor? Det är ju så tajt överallt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
precis framför bakdrevet
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Är väldigt nöjd med tankväskan, är den minsta modellen.Den är på 5liter men går att förstora till 9. Det jag har i den är allt viktigt som jag har med mig när jag lämnar mc för att fika eller på färjor tex. Allt annat lämnade jag i väskorna. Lätt att bära med sig och smidigt fäste, dessutom skaver den inte på tanken.

Har en likadan, superbra! Jag säkrar dock min med ett enkelt spännband mellan ram och bärhandtag då jag tappade min första väska under fullgasacceleration på motorväg(den väskan hade dock varit med om en omkullkörning och var svår att få fast ordentligt).
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hamnar inte hälften på bakfälgen då?

Kör kedjan varm. Parkera på centralstöd, spraya på insidan, snurra hjulet för hand. Låt torka in. Med denna metod tycker jag det inte blir så farligt kladdigt. Men bara att tvätta fälgen med lite lampolja eller liknade så försvinner det väldigt lätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top