KTM 1190 Adventure

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kan rapportera att jag hämtade ut min hoj från 1000KM service. Jag nämnde att min kedja kännts sådär, de hade rengjort, och smort upp samt justerat den (spänt). Nu är den inte alls lika slapp och inga missljud. Han nämnde även att kedjeskyddet/styraren körs in och att kedjan kan låta lite mer i början innan detta är inslitet.

Men uppenbarligen var kedjan för lös, trots jag mätt. Antar jag mätt fel. Gjorde som ni nämnde tidigare i trådan. Hojen på sidostödet, växel ur. Trycker kedja upp och ned i höjd med där den rör sig som mest, straxt framför bakdrevet. Mätte flera gånger och fick ca 4cm.

I övrigt hade de även öppnat och kollat luftfilterbox samt tätat den extra? Antar de lagt dit packning mellan övre och undre delen av boxen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Fortsätter min monolog då jag gillar att skriva av mig.

Börjar lära känna hojen mer och mer och jag gillar den mer och mer också.

Jag uppskattar de olika ride modes som finns. Rain är perfekt när man "transporterar sig", stötdämpningen blir mycket mjukare och gasen inte lika känslig vid krypkörning/köer etc.

Road och sport känns inte jättestor skillnad mer än att det chassit blir mer responsivt i sport.

Något som jag stör mig på är att man inte kan stänga av MTS/traction control i farten. Hamnade vid ett rödljus bredvid en Mercedes c63 AMG (476hp) som ville gasa lite. Försökte stressa runt i menyerna för att stänga av traction control då det är coolare att köra ifrån på bakhjulet. Men hann inte (detta kan vara #1 Ilandsproblem för övrigt :D)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Fortsätter min monolog då jag gillar att skriva av mig.

Börjar lära känna hojen mer och mer och jag gillar den mer och mer också.

Jag uppskattar de olika ride modes som finns. Rain är perfekt när man "transporterar sig", stötdämpningen blir mycket mjukare och gasen inte lika känslig vid krypkörning/köer etc.

Road och sport känns inte jättestor skillnad mer än att det chassit blir mer responsivt i sport.

Något som jag stör mig på är att man inte kan stänga av MTS/traction control i farten. Hamnade vid ett rödljus bredvid en Mercedes c63 AMG (476hp) som ville gasa lite. Försökte stressa runt i menyerna för att stänga av traction control då det är coolare att köra ifrån på bakhjulet. Men hann inte (detta kan vara #1 Ilandsproblem för övrigt :D)
Fortsätt gärna din monolog! :)

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
monologer är bra, de blir enkla att hänga med i ☺


har en liten fundering kring prisbild på nya maskiner och hur mycket man kan få ner det rekommenderade försäljningspriset man ser alla har på blocket tex 147.900kr för en ny 1190r.

Hur stora/små marginaler har handlare på ny maskin?

Hur mycket från rek. försäljningspris kan man räkna (om ens något?) med att man kan backa av? eller är det vanligare att man ger andra fördelar som kläder/extrautrustning etc till bra eller inget pris? vad är normalt att kunna förvänta sig?

om känslig fråga - pma gärna! har ingen erfarenhet av nyköp och har fått lite för få/kortfattade svar från firmor jag har hört med och vet inte vad man kan förvänta sig heller.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
monologer är bra, de blir enkla att hänga med i ☺


har en liten fundering kring prisbild på nya maskiner och hur mycket man kan få ner det rekommenderade försäljningspriset man ser alla har på blocket tex 147.900kr för en ny 1190r.

Hur stora/små marginaler har handlare på ny maskin?

Hur mycket från rek. försäljningspris kan man räkna (om ens något?) med att man kan backa av? eller är det vanligare att man ger andra fördelar som kläder/extrautrustning etc till bra eller inget pris? vad är normalt att kunna förvänta sig?

om känslig fråga - pma gärna! har ingen erfarenhet av nyköp och har fått lite för få/kortfattade svar från firmor jag har hört med och vet inte vad man kan förvänta sig heller.

Jag köpte en 2015 för 125k. Säljaren sa att han tjänade 900 på den så då kan du klura ut marginalen. Detta var min första nyköp, fick lite rabbat på tillval, handtagsvärme och motorbågarna.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
monologer är bra, de blir enkla att hänga med i ☺


har en liten fundering kring prisbild på nya maskiner och hur mycket man kan få ner det rekommenderade försäljningspriset man ser alla har på blocket tex 147.900kr för en ny 1190r.

Hur stora/små marginaler har handlare på ny maskin?

Hur mycket från rek. försäljningspris kan man räkna (om ens något?) med att man kan backa av? eller är det vanligare att man ger andra fördelar som kläder/extrautrustning etc till bra eller inget pris? vad är normalt att kunna förvänta sig?

om känslig fråga - pma gärna! har ingen erfarenhet av nyköp och har fått lite för få/kortfattade svar från firmor jag har hört med och vet inte vad man kan förvänta sig heller.

Jag köpte min 1190 -14 sent i oktober samma år och gav då 120 000. Ordinarie pris var ca.140 000 vill jag minnas. Gjorde en ok deal när jag bytte in den mot en 1290 året därpå, även det i slutet på oktober. Tror däremot att det är svårt att deala så mycket mitt i högsäsong då de inte är direkt svårsålda. Tror du kommer längst med att förhandla om tillbehör och 100-mila servicen. Eller om det går att hitta en "ny" -15 som Daniz.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
monologer är bra, de blir enkla att hänga med i ☺


har en liten fundering kring prisbild på nya maskiner och hur mycket man kan få ner det rekommenderade försäljningspriset man ser alla har på blocket tex 147.900kr för en ny 1190r.

Hur stora/små marginaler har handlare på ny maskin?

Hur mycket från rek. försäljningspris kan man räkna (om ens något?) med att man kan backa av? eller är det vanligare att man ger andra fördelar som kläder/extrautrustning etc till bra eller inget pris? vad är normalt att kunna förvänta sig?

om känslig fråga - pma gärna! har ingen erfarenhet av nyköp och har fått lite för få/kortfattade svar från firmor jag har hört med och vet inte vad man kan förvänta sig heller.

Som Hixman skriver kan det vara svårt att göra något på priset på själva maskinen under högsäsong.
Har för mig att jag fick några tusingar för att jag cashade av den.
Däremot kan du deal'a en del på tillbehör, kommande servicar osv.
Tror jag betalade typ 5' istf 20' på sånt.
Om du skall plocka på mycket delar så kan en 1290 faktiskt bli billigare än en 1190.
Så var det iaf för mig då jag byggde ihop det jag ville ha.
Tror 1190'in blev nästan 10 papp dyrare med tillbehör.

Hur som får du en gruvligt bra hoj! :tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
...Eller om det går att hitta en "ny" -15 som Daniz.

Nu fick du mig att känna att jag har en gammal och sliten hoj :(

Appropå sliten, körde i regn och nu började det gnissla om kejan igen.

Jag kommer köra min universallösning på skumma ljud som jag brukar tendera att leta efter på alla hojar jag haft: Öronproppar.

Vips så känns hojen rassel/skrammel/gnissel fri och allt är frid och fröjd.

"Ignorance is bliss"
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nu fick du mig att känna att jag har en gammal och sliten hoj :(

Appropå sliten, körde i regn och nu började det gnissla om kejan igen.

Jag kommer köra min universallösning på skumma ljud som jag brukar tendera att leta efter på alla hojar jag haft: Öronproppar.

Vips så känns hojen rassel/skrammel/gnissel fri och allt är frid och fröjd.

"Ignorance is bliss"

Sorry, det var absolut inte min mening:krama
Gnisslade på min 1190 med och samma oljud på 1290:n:huvet Kör alltid med öronproppar men hör gnisslet vid lägre farter ändå:mad: Är väl bara att gasa mer så man slipper höra eländet:yoparty
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Rasslar bra om kedjan innan det är belastat.
Tänkte göra om och göra rätt då jag gått ner till 16t fram, blir 17 fram igen och istället större bakdrev i hopp om att få bort lite rassel.
Gnissel vet jag inget om.

b4aec561f731978e3788359755f4aa45.jpg
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag drog och tränade lite bakhjul för första gången med nya hojen. Sjukt lättwheelat. Blev först en del bara gasa upp på 1an och 2an. Sen testade jag koppla lite på tvåan. Detta gillade inte riktigt kedjan. Den blev rätt mkt längre och började låta illa. Så nu jag har spänt upp den ganska mkt. Precis 4cm slack. Fick skruva rätt mkt då den verkar satt sig rätt ordentligt när det började kopplas upp på slangen.

Provade även ABS-bromsa hårt ett gäng gånger. Spännande när cykeln ormar sig under men fort kan man stanna iaf. Mycket najs.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ja nu har man servat på Bike i Trollhättan igen, nya däck fram och bak. Blev Conti original däck då jag tycker att dom har gjort bra ifrån sig hela livslängden(ca 950 mil). Fick betala 8200:- för allt och det kan ju diskuteras om det är billigt eller inte. Jag vill ha det gjort allt på ett och samma ställe och är villig att betala någon tusenlapp för det. Det som gjorde mig lite orolig var när mekanikern sa att min mc gick för snålt eftersom jag satt på ett slipon (Wings)? Alltså inget helsystem, men det var inget problem sa han. KTM har olika program för slipon eller helsystem som dom kan ladda ner så att mc,n går bra. Har aldrig hört talas om detta, även han som stod i butiken verkade lite frågande till detta. Ska ta och åka upp till Touratech nästa helg och diskutera detta med KTM och KTM klubben. På vägen hem med nya däck insåg jag att denna mc är grym och att jag inte ska byta mot nåt annat:yoparty
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Ja det var spännande nyhet som på olika forum diskuterats och är ett evigt frågetecken...
Ingen känner till någon "akra" mapp men en del pratar om det.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag var och körde med en brokig skara idag (gsxr 600, fz6, touno v4 och jag) till torö, Nynäshamn. En fin restaurang som ligger vid vattnet. Påväg dit kördes det på krokiga vägar. Cykeln ger ett sånt förtroende. Man är aldrig rädd för att något oförutsätt ska hända. Blev köttbullar och potatismos och lingon på lunchen med en bira (Alkoholfri) sjukt gott..

Påväg tillbaka körde jag v4an rätt lång bit. Blev tagen av sporthojsjävulen. Körde fort. Neddrevad var den ordentligt gasres löjligt lätt på tvåan, även på trean. Dock var det hårt och stötig samt kändes läskig om det skulle släppa. Inte samma trygga känsla som med min. Dock måste ett slipon inhandlas ljudet från v4an är sjukt nice.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Blev en tur med dottern till Rosenhill med omnejd.
Rottweiler och akra ger bra yl!

f8ac0db4317459b7c87e0807e5d1080c.jpg
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Körde Arlanda test track igår. Funkade hur bra som helst på bana. Körde MTC off suspension sport och drive mode street för mjukare gasrespons.

Tappade ur lite lulft ur däcken. 2.2 kalltryck fram och 2.4 bak. När jag svängde av banan hade jag 2.4 fram och 2.8 bak (alltså varmtryck)

13173682_10209380192052734_5080757141438636848_n.jpg
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
En bild till, tyckte jag kunde ligga på rätt bra. Hojen ger sånt förtoende för fästet.
db32a5ab267804f160a53cff1dd812d6.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Fortsätter monologen, detta från Arlanda TT varning för OT.

Alla som kört någon form av SMC bankörning vet att hojarna besiktigas och att 9 fall av 10 klagas på kedjan, antingen för dålig smord/rengjord eller spänd. Trots man typ precis fixat allt. Min kedja var dock skitdig som fan, osmord och så lös så den typ kunde trilla av. Lite halvnojig över detta kollade jag på när de såklart började klaga på min kompis kedja. Besiktningsmannen säger den här är för lös, det är 8cm slack. Jag som mät min egen kedja som en idiot tidigare hör mig själv lite väl barskt bräka ur mig: "DET DÄR ÄR INTE 8CM, MAX 3-4!!!!". Insåg direkt att jag tog i alldeles för mycket och självklart blev det sjukt dålig stämning. :glömdet Fick till svar "Skall vi ha en diskussion om hur mycket en cm är?". Jag ber om ursäkt straxt efter och som tur är besiktigar en annan min hoj och jag passar på att inte vara där när han gör det så han inte kan klaga på min kedja som är påväg att trilla av hojen.

När det sedan är dags att delas in i grupper med instruktörer inser jag att antagligen kommer hamna med han som jag "grälat" med som instruktör.. lyckades dock avstyra det.

Väl med min trevliga instruktör som jag ännu inte bråkat med så kommer vi bara överens om att ta det lugnt första passet utan några specifika övningar. Efter 2 gulflagsvarv släpper han oss och jag sticker iväg, kör väll som vanligt ungefär. Har kört ett par storbanor och rätt många knix.

Direkt efter så är instruktören nästan upprörd över att jag kört så fort och kastar iväg mig till snabbaste gruppen där jag får trängas med väldigt rejsiga skinnställ och typ endast bmw1000rr dock passade tempot mig bättre och instruktören var lätt den bästa jag haft! :rock
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det någon som vet vad som finns bakom den svart ändkåpan på ljuddämparen?
Den sitter fast med 3 skruvar, men vad finns bakom ?
Kan man plocka ut innandömet eller packa om ljuddämparen när man tar loss den eller är det bara utsmyckning?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top