KTM 1190 Adventure

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Mötte brevbäraren i dörren!

Ivrig som man är blev det raka vägen ut i förrådet för att montera :)

Väldigt enkel installation.
För info så var luftburken kliniskt ren.

Blir kul om du märker nån skillnad i motorgången. Som det nämnts här ovan så går de ju inte riktigt rent under 4k rpm

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Känner inte igen det där med orent under 4k, min är mjuk som en moppe fram tills den exploderar

Har sedan tidigare tagit bort katalysatorn och akrapovic utan insatser. SAS är borttaget och o2 sensorerna.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Hur tar man kort katten? Mellanrör endast? Måste man kapa nåt?

Jag åkte till en firma som jobbar med avgasrör och bad dom kapa röret bakom katten och gräva ut skiten, kostade några hundringar.
En del sågar upp en lucka och gröper ur.

d114030b0448d3441f874d5cfe2a236e.jpg

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Har inte hunnit testa med nya luftburken, övriga förändringar var alla på en gång så blir också svårt att avgöra.
Som jag skrev ovan är den len och fin innan den blir galen.
Härligt ljud!

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Blev ca 12 mil idag, provade en liten sväng på grusvägar men extremt försiktigt. 2-4 grader ute i Stockholm. ImageUploadedByTapatalk1458422207.845271.jpg

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej, min kedja ser rätt lös ut. Hänger lite när den står med sidostödet. Vore iof inte så konstigt om den slakar till sig när man börjar köra. Kör ni er kedja som manualen säger 40-45mm? Är det när hojen står på centralsstödet man skall mäta?

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
– Ställ motorcykeln på sidostödet.
– Lägg i växellådans friläge .
– Tryck upp kedjan före den övre kedjestyrningen kedjespänningen.

32eaea6feb427130993e19cd46f7fc51.jpg

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Läste lite mer, det står M25x1,5 det är väll gängan och inte muttern? Nån som vet vad för storlek det är på muttern för hjulaxeln? Har inte så mkt. verktyg hemma så tänkte låna av styvfarsan. Momentnyckel har jag..

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Läste lite mer, det står M25x1,5 det är väll gängan och inte muttern? Nån som vet vad för storlek det är på muttern för hjulaxeln? Har inte så mkt. verktyg hemma så tänkte låna av styvfarsan. Momentnyckel har jag..

Bak: 32 mm vill jag minnas

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tur att jag mätte först, får det inte ens till 45mm idag ens. Inte riktigt van vid Adventure hojar så jag antar kedjan skall se så slapp ut?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tur att jag mätte först, får det inte ens till 45mm idag ens. Inte riktigt van vid Adventure hojar så jag antar kedjan skall se så slapp ut?

Ja, i och med den långa fjädringsvägen så behövs det lite slack. Inte bra alls om kedjan är för spänd:fakta

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Hallå, går i funderingarna på att införskaffa en 1190 och har några frågor. Bakgrunden är att det i garaget just nu står en zx10'a (och alla hojar innan det har varit sportmaskiner) men jag känner mer och mer att jag inte nyttjar zx10'an riktigt, tycker absolut att det är kul att gasa och hålla högt tempo (går inte att göra annat på en sportmaskin :D) men den börjar kanske vara lite overkill (man börjar bli gammal:rodnar) plus att jag börjar bli less på att veckla ihop mig + att inte kunna svänga av de asfalterade vägarna eller för den delen bli skitförbannad när man kommer in på andra dåliga vägar. Skulle alltså vilja öppna upp användningsområdet typ grusväg, åka vart jag vill etc. kanske göra någon längre resa. Men jag vill fortfarande kunna stå på på vanlig väg! Av det jag läst verkar 1190 adventure med eller utan R kunna vara en tänkbar kandidat för detta ändamål.

Men.. är osäker på vilken av versionerna som kan passa mig bäst, med eller utan bokstav. R versionen tilltalar mig mest med dess högre sittställning (folk har även nämnt sportigare?) och dess, i mina ögon, snyggare utseende men är orolig för hur den är på vanlig väg med dess stora hjul.

1. Ni som kört båda versionerna och kan jämföra, hur mycket lider man av de större hjulen på R'en om vi pratar hyfsad snabb gat/väg åka på asfalt?

2. Är det möjligt att ha en extra uppsättning mindre hjul (som är mer lämpade för asfalt) utan att elektronik etc ballar ur? Någon som redan gör så?

3. Vet man något ännu om det är någon helt ny modell på gång nu till 2017 så jag är dum om jag införskaffar en ny -16 nu (för isfl kan jag "försöka" stå ut med min zx10'a denna sommar också...)

4. Hur mycket saknar ni era gamla sporthojar (ni som kommer från sportmaskiner) i jämförelse med 1190 adventure?

Jag ska åka o prova. Men det vore ändå kul att höra era synpunkter!

mvh

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Låter som standard passar dig bäst om du inte tänkt lägga fokus på grus.

Jag saknar bara sporthoj när det handlar om posering vid korvkiosk ;)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Körde min lite mera aktivt idag för första gången. Man behöver inte vara rädd att känna sig långsam iaf. Sjukt stabil och ett bra tryck i motorn.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring