Hallå, går i funderingarna på att införskaffa en 1190 och har några frågor. Bakgrunden är att det i garaget just nu står en zx10'a (och alla hojar innan det har varit sportmaskiner) men jag känner mer och mer att jag inte nyttjar zx10'an riktigt, tycker
absolut att det är kul att gasa och hålla högt tempo (går inte att göra annat på en sportmaskin
) men den börjar kanske vara lite overkill (man börjar bli gammal
) plus att jag börjar bli less på att veckla ihop mig + att inte kunna svänga av de asfalterade vägarna eller för den delen bli skitförbannad när man kommer in på andra dåliga vägar. Skulle alltså vilja öppna upp användningsområdet typ grusväg, åka vart jag vill etc. kanske göra någon längre resa. Men jag vill fortfarande kunna stå på på vanlig väg! Av det jag läst verkar 1190 adventure med eller utan R kunna vara en tänkbar kandidat för detta ändamål.
Men.. är osäker på vilken av versionerna som kan passa mig bäst, med eller utan bokstav. R versionen tilltalar mig mest med dess högre sittställning (folk har även nämnt sportigare?) och dess, i mina ögon, snyggare utseende men är orolig för hur den är på vanlig väg med dess stora hjul.
1. Ni som kört båda versionerna och kan jämföra, hur mycket lider man av de större hjulen på R'en om vi pratar hyfsad snabb gat/väg åka på asfalt?
2. Är det möjligt att ha en extra uppsättning mindre hjul (som är mer lämpade för asfalt) utan att elektronik etc ballar ur? Någon som redan gör så?
3. Vet man något ännu om det är någon helt ny modell på gång nu till 2017 så jag är dum om jag införskaffar en ny -16 nu (för isfl kan jag "försöka" stå ut med min zx10'a denna sommar också...)
4. Hur mycket saknar ni era gamla sporthojar (ni som kommer från sportmaskiner) i jämförelse med 1190 adventure?
Jag ska åka o prova. Men det vore ändå kul att höra era synpunkter!
mvh