KTM 1190 Adventure

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag har haft 990 1190 och nu 1290 och på ren asfalt fick man bryta ner lite i kurvorna med stora framhjulet medan lilla hjulet är mer följsamt. Jag har kompletterat med en 690 grushoj
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Om inte vägen är perfekt (vilket den nästan aldrig är) så hänger du förmodligen inte med dig själv på sporthojen. Provkör, tror att du kommer att bli positivt överraskad. Det större framhjulet på R-modellen gör att den är lite tyngre att kasta runt i böjarna men stabilare på grus.
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Tack för era svar. kan säga att jag skulle bli både förvånad och glad om det skulle visa sig att jag kunde åka fortare med en 1190 än med min zx10'a på normal asfaltsväg, då lär det vara en riktigt kul maskin 1190'n!! det behöver jag inte ens kunna för att vara nöjd, var/är mer rädd för att det skulle bli mycket sämre.

men jag vill som sagt börja ge mig ut på grusvägsäventyr etc och det är därför jag tänker mig en R. därav min fråga om det är möjligt att ha en uppsättning mindre hjul med däck lämpligare för asfaltslek att skruva på när den typen av åkning hägrar (och med möjligt menar jag typ mer eller mindre bolt on/off).

Edit: sen skulle det vara kul att höra reflektioner på hur skulle ni har gjort, köpt en -16 eller avvaktat och sett vad som händer till -17? som jag förstår har 1190 varit mer eller mindre identisk sedan -13 (förutom lite el-gadgets?) så någon lite större uppdatering borde väl vara nära eller?
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Det är ju ett alternativ som är bra på bägge modellerna då man ofta vill ha lite grövre däck för grus och slätare dito för asfalts.
Även standard hanterar ju grus bra med grövre däck, blir det spårigt så är ju 21" alltid bättre än 19" dock.
Kör själv en R och drömmer om gatfälgar eller en till uppsättning 21/18 med slätare gummi på.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tack för era svar. kan säga att jag skulle bli både förvånad och glad om det skulle visa sig att jag kunde åka fortare med en 1190 än med min zx10'a på normal asfaltsväg, då lär det vara en riktigt kul maskin 1190'n!! det behöver jag inte ens kunna för att vara nöjd, var/är mer rädd för att det skulle bli mycket sämre.

men jag vill som sagt börja ge mig ut på grusvägsäventyr etc och det är därför jag tänker mig en R. därav min fråga om det är möjligt att ha en uppsättning mindre hjul med däck lämpligare för asfaltslek att skruva på när den typen av åkning hägrar (och med möjligt menar jag typ mer eller mindre bolt on/off).

Edit: sen skulle det vara kul att höra reflektioner på hur skulle ni har gjort, köpt en -16 eller avvaktat och sett vad som händer till -17? som jag förstår har 1190 varit mer eller mindre identisk sedan -13 (förutom lite el-gadgets?) så någon lite större uppdatering borde väl vara nära eller?

Tycker att den här artikeln från Bike stämmer mycket bra med mina egna erfarenheter.

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag skulle inte väntat om jag redan nu var sugen på att köpa något, men det är jag :)

Det du tappar på en superbike kan du inte nyttja på gatan ändå. Det du vinner på en adventurehoj är möjlighet till att köra vart du vill när du vill och upptäcka en helt ny värld.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
en annan fråga, hur är det med luftfilter problematiken på nya maskiner, är det helt löst?

Om man inte kör väldigt mycket i väldigt dammiga miljöer så skulle jag påstå att det är löst. Många monterar Uni-filter eller liknande ändå, mest för att få sinnesro.

- - - Updated - - -

en annan fråga, hur är det med luftfilter problematiken på nya maskiner, är det helt löst?

Om man inte kör väldigt mycket i väldigt dammiga miljöer så skulle jag påstå att det är löst. Många monterar Uni-filter eller liknande ändå, mest för att få sinnesro.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
en annan fråga, hur är det med luftfilter problematiken på nya maskiner, är det helt löst?

Det råder delade meningar om detta. Tydligen skall själva filterinfästningen vara bra nu. Men locket till hela boxen är densamma, vet inte om detta nånsin varit ett problem egentligen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag provade att koppla ur traction cotrol igår. Jösses vilken skillnad det blev. Svårt att hålla framhjulet nere de 4 första växlarna. Skrattade hela vägen hem :D
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Nu har jag åkt Adventure R. Blev ingen provtur av en "standard" då maskinen blev såld dagen före. Var "lite" skillnad att hoppa av zx10'an och kliva upp på detta slagskepp vilket det kändes som i jämförelse. Min först tanke -shit vilken stor maskin.

Kände direkt att tyngdpunkten är högre upp än på min kawa så trots att den inte är så jätte mycket tyngre så kändes den tyngre vid stillastående, något som försvann när jag kom iväg för så fort man fick rull på den kändes den plötsligt mindre än vad den var (vilket iofs inte är ovanligt). I moderata farter (<120-140km/h) tyckte jag inte att det stora framhjulet gjorde så mycket skada. Men när det gick fortare och fortare så blev det mer påtagligt, jag fick bryta hårdare för att få den dit jag ville. upplevde även lite nervositet, 200km/h på denna kändes som max med kawan.. typ. motorn var trevlig med bra vrid, sköt på fullt tillräckligt för att det framkallade leenden. sittställningen ca 653426ggr mer avslappnad än kawan (vinden tog dock hårt så skulle jag göra många snabba mil hade jag nog velat ha bättre skydd). det var kul att komma in på en rätt dålig gammal asfaltsväg där jag definitivt hade vänt med kawan, nu blev jag att skratta åt hur sjukt det kändes att inte behöva släppa av istället.

blev aldrig av att prova grusväg men tvivlar inte att den även levererar där. har dock blivit lite fundersam kring hur mycket off-road jag kommer/skulle köra med denna, den är inte liten och inte lätt. ska aldrig säga aldrig men idag kändes som att gränsen absolut oftast kommer gå vid mindre grusvägar etc,

så nu ska jag ta mig en funderare..

kan säga att jag på firman avslutade med (tyvärr) att prova en super duke 1290 och det var den mest brutala hoj jag någonsin kört... så mycket vrid, effekt och respons i ett så litet snabbstyrt chassi var en helt sjuk upplevelse. men då skulle man sitta där igen med en hoj som man helst bara tar ut på bra asfaltsväg..
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nu har jag åkt Adventure R. Blev ingen provtur av en "standard" då maskinen blev såld dagen före. Var "lite" skillnad att hoppa av zx10'an och kliva upp på detta slagskepp vilket det kändes som i jämförelse. Min först tanke -shit vilken stor maskin.

Kände direkt att tyngdpunkten är högre upp än på min kawa så trots att den inte är så jätte mycket tyngre så kändes den tyngre vid stillastående, något som försvann när jag kom iväg för så fort man fick rull på den kändes den plötsligt mindre än vad den var (vilket iofs inte är ovanligt). I moderata farter (<120-140km/h) tyckte jag inte att det stora framhjulet gjorde så mycket skada. Men när det gick fortare och fortare så blev det mer påtagligt, jag fick bryta hårdare för att få den dit jag ville. upplevde även lite nervositet, 200km/h på denna kändes som max med kawan.. typ. motorn var trevlig med bra vrid

Provade du utan traction control?

Edit: låter som du borde prova icke r också :)
 
Last edited:

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Provade du utan traction control?

Edit: låter som du borde prova icke r också :)
mm testade med/utan mtc i sportläget.

jo blev lite besviken när jag åkt ca 15 mil enkel resa för att prova båda modellerna och den ena plötsligt inte fanns tillgänglig. får väl ta en sväng igen någonstans.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
mm testade med/utan mtc i sportläget.

jo blev lite besviken när jag åkt ca 15 mil enkel resa för att prova båda modellerna och den ena plötsligt inte fanns tillgänglig. får väl ta en sväng igen någonstans.

Sen tror jag om man vill ha en mer "brutal" upplevelse att man kan dreva om hojen just eftersom man ändå inte vill köra i så höga farter.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Min kedja började gnissla/låta illa efter jag håller på och kör in den, ca vid 40 mil.. Smorde upp den lite, blev tyst. Nu började det låta igen vid 80 mil. Jag tycker ju även kedjan känns lös. Har ni haft några problem? Jag skall lämna in den för första service nu så skall såklart kolla med verkstan. Känns sådär med en helt ny kedja som känns som den börjar strula. Brukar ju inte var så kinkigt om man smörjer exakt var 30-40 mil..
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag känner igen det jag hade problemet på min 1190 nu är det samma på min 1290 Ställer man den på centralstödet och kör på ettan ser man hur den knäpper och hoppar På en tidigare tråd (467) var det någon som provat med kopparpasta
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top