KTM 1190 RC8-tråden.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag hämtat hojen efter uppgradering. Nya kolvar, kammar, lite småskit och uppgradering av växellådans växelväljare plus lite fjädrar. Hojen går skitbra! Och växellådan klickar i som smör, grym skillnad, jag är jättenöjd!!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har jag hämtat hojen efter uppgradering. Nya kolvar, kammar, lite småskit och uppgradering av växellådans växelväljare plus lite fjädrar. Hojen går skitbra! Och växellådan klickar i som smör, grym skillnad, jag är jättenöjd!!!
Är det garantiåtgärderna det?

Jag börjar starkt fundera på en RC8 nu då min ram på TL:n spräcktes.

Vad är det sämsta med den?

15maj är det provkörning i Sundsvall så då ska jag dit o se vad det är för nån maskin.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Är det garantiåtgärderna det?

Jag börjar starkt fundera på en RC8 nu då min ram på TL:n spräcktes.

Vad är det sämsta med den?

15maj är det provkörning i Sundsvall så då ska jag dit o se vad det är för nån maskin.

Jo det var garantifixar. Men det gällde bara den absolut första batchen av hojar så det gällde inte speciellt många i praktiken. Det enda som påverkar hela serien av -08:eek:r är växelväljarfixen.

Hörde häromdagen att de nya kolvarna och kammarna genererar lite mer pulver. Kolvarna är förstärkta men har också lite högre komp, kammarna har lite annorlunda profiler. Hursomhelst så känns hojen rent subjektivt piggare, framhjulslyften på tvåan går iallafall betydligt lättare:tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jo det var garantifixar. Men det gällde bara den absolut första batchen av hojar så det gällde inte speciellt många i praktiken. Det enda som påverkar hela serien av -08:eek:r är växelväljarfixen.

Hörde häromdagen att de nya kolvarna och kammarna genererar lite mer pulver. Kolvarna är förstärkta men har också lite högre komp, kammarna har lite annorlunda profiler. Hursomhelst så känns hojen rent subjektivt piggare, framhjulslyften på tvåan går iallafall betydligt lättare:tummenupp
Dom nyare då som inte behöver alla garantiåtgärderna, har dom samma grejer som montreas under garanti arbetet?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Dom nyare då som inte behöver alla garantiåtgärderna, har dom samma grejer som montreas under garanti arbetet?

De skall ju ha "rätt" grejer från fabrik men jag har hört att de 08-or som inte innefattas av kolv/kambyte har då samma grejer som den första batchen men med lite moddade kolvar, dvs förstärkta men inte högre komp. Vissa av de första 08:eek:rna fick ju dessutom nya topplock nu i garantibytet, dock inte min hoj.
Den lilla effektökningen vi pratar om skulle då vara en liten utveckling snarare än en reell fix så att säga.
Det kan ju vara så att det bara är ett rykte och att det sitter exakt samma grejer i min hoj nu som de senare 08:eek:rna och att det bara är en placeboeffekt... man jag vill ju gärna tycka att hojen går bättre:) En sak som definitivt blev bättre är att skramlandet från nånting, troligtvis kamkedjesträckaren, försvann helt. Motorn är betydligt tystare nu och det är ju bra:tummenupp

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Jaha då har man varit på Anderstorp och kört monstret. Fy fasen vilken hoj.
Bromsarna var helt jäkla grymma, hade lite svårt att anpassa mig till hojen. Så nu ska bara skitet bakom styret sluta fega så kan det nog gå riktigt snabbt :3freak .

Men, jag hade visst drevat lite fel. Slängde på 520 kedja och drev och körde då med 16 fram och 39 bak. Detta funka inte riktigt, varva ur aldeles för tidigt runt 250 km/h. Och nu verkar det vara svårt att få hem ett drev till racet nästa helg så jag undrar helt enkelt om det är någon som ligger på ett 37 kuggars 520 drev som kan tänka sig att sälja till mig :rolleyes: .

Är ju så jäkla surt att behöva slå av på rakan och släppa förbi alla duccar man käkar ut ur kurvorna :D .

Så är det nån som har ett drev och vill sälja, hör av er....

//Jonas

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jaha då har man varit på Anderstorp och kört monstret. Fy fasen vilken hoj.

Fick du nån ljudmätning på hojen? Jag provade RC8R förra veckan, fy satan vilken pjäs och dessutom sitter man schysst på den också. Det enda jag var fundersam över var just ljudnivån, redan i originalutförande bullrar den som sig bör och jag mätte upp en på en tisdagsträning på Sviestad till 107 dB vid förbifart, 93,5 dB efter att han hade satt i nån dB-killer eller nåt sånt.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Fick du nån ljudmätning på hojen? Jag provade RC8R förra veckan, fy satan vilken pjäs och dessutom sitter man schysst på den också. Det enda jag var fundersam över var just ljudnivån, redan i originalutförande bullrar den som sig bör och jag mätte upp en på en tisdagsträning på Sviestad till 107 dB vid förbifart, 93,5 dB efter att han hade satt i nån dB-killer eller nåt sånt.

Jag klarade 95 dB antar jag eftersom jag inte blev avvinkad. Jag kör med orginalsystem. Då hade han nog acrasystemet på. Tror det precis brukar klara gränsen med dB-killer isatt.
Jo den låter faktiskt riktigt gött och brutalt :tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag klarade 95 dB antar jag eftersom jag inte blev avvinkad. Jag kör med orginalsystem. Då hade han nog acrasystemet på. Tror det precis brukar klara gränsen med dB-killer isatt.
Jo den låter faktiskt riktigt gött och brutalt :tummenupp

gick iaf inte att gå ut på kortrakan på tvåan hade 101 db förbi med db killern i men när jag gick på trean förbi så låg jag på 94-95

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Ny RC8-ägare

Så där ja, då sällar jag mig till skaran av lyckliga RC8-ägare.
Jag hämtade min igår kväll. :banana

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Biten

Var på Bike dagarna o provkörde en RC8R för någon helg sedan, blev rejält biten.
Kollat igenom tråden o skoj att så många som tävlar verka gilla den, vad har ni haft för hojar tidigare (Bott åkare)
Ni som kört både den vanliga o R-versionen hur stor skillnad upplever ni? effektmässigt kan jag nog klara mig med 150hk utan problem men vad mer skiljer? fjädring, vikt o,s,v ??
/Per

Bifogat

• DSC01168.jpg
    DSC01168.jpg
    231 KB · Visningar: 103

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Var på Bike dagarna o provkörde en RC8R för någon helg sedan, blev rejält biten.
Kollat igenom tråden o skoj att så många som tävlar verka gilla den, vad har ni haft för hojar tidigare (Bott åkare)
/Per

Helt jäkla underbar hoj. Körde BoTT-premiären nu i helgen i Anderstorp. Den går som ett skållat...... Bromsarna är suveräna.
Grymt bra klipp ut ur kurvorna, fint chassi. Jag har bara positivt att säga om hojen :tummenupp .

Visserligen körde jag en gammal Aprilia Mille -00 innan så det är väll inte riktigt schysst att jämföra med den :)

Jag har drevat om den (520 racing) ett kugg ner fram och två upp bak, den bara drar och drar, nästan 260 km/h på slutet av A-torps rakan på GPS. Dock fick jag slå av lite då den varva ur.

Rekommenderas!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag sitter varje dag nu o håller tummarna för att inte den svarta RC8an på bike ska bli såld, har haft lite kontakt med dom men väntar på besked ifrån banken. Går det igenom lite halvkvickt så far jag ner o hämtar den.

Men den får inte bli såld innan det!!!! :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Nice att inte vara ensam med den tanken ;)
Borde jag bli nervös nu eller?
Isåfall ringer jag o far o hämtar den imorrn. Direckktk!!11 :hihi

Edit: kändes fel, men det var ju faktiskt inte till mig, så nu känns det bra igen. :)

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
haha så fel det kan bli ibland :p

Skönt att du mår bra igen då :)

Borde jag bli nervös nu eller?
Isåfall ringer jag o far o hämtar den imorrn. Direckktk!!11 :hihi

Edit: kändes fel, men det var ju faktiskt inte till mig, så nu känns det bra igen. :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Helt jäkla underbar hoj. Körde BoTT-premiären nu i helgen i Anderstorp. Den går som ett skållat...... Bromsarna är suveräna.
Grymt bra klipp ut ur kurvorna, fint chassi. Jag har bara positivt att säga om hojen :tummenupp .

Visserligen körde jag en gammal Aprilia Mille -00 innan så det är väll inte riktigt schysst att jämföra med den :)

Jag har drevat om den (520 racing) ett kugg ner fram och två upp bak, den bara drar och drar, nästan 260 km/h på slutet av A-torps rakan på GPS. Dock fick jag slå av lite då den varva ur.

Rekommenderas!!

hmm tycker det låter extremt mycket du har ju gått upp 5 kuggar jag har grova problem att få framhjulet i backen både på tvåan och trean med orginal drevning

borde ju räcka att gå ner en kugg fram så man kan ta start och mål rakan på trean ut

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
hmm tycker det låter extremt mycket du har ju gått upp 5 kuggar jag har grova problem att få framhjulet i backen både på tvåan och trean med orginal drevning

borde ju räcka att gå ner en kugg fram så man kan ta start och mål rakan på trean ut

Det passade perfekt på hela banan utom långrakan denna helgen (kanske inte passar lika bra om det börjar gå ännu fortare, körde 1.42...)
Jag tog start och mål rakan på trean ut, när jag släppte under bron (vill iaf tro att jag bromsade så sent :)) så var jag nästan uppe på varvstopp.
Hade inga större problem med bakhjulsåkning. Mjuk och tidig på gasen ut ur kurvorna och bröstet på tanken så gick det riktigt bra. Visst på tvåan var den lite orolig fram när man slog på hårt.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha