Dubbla stift på nyare hojarna samt lite småfix i växellådan för att förbättra körbarheten. Annars är dom rätt så oförändrade har jag för mig. Osäker på om nåt är gjort med elektroniken.
Mig veterligen har det inte varit några större problem med hojarna från -09 och framåt. Var väl mest -08:an som hade barnsjukdomar och då var dom relativt sällsynta. Problem med växellådor, kolvringar som gick sönder utan förklaring, etc.
Köper du en från -09 och framåt så ska det inte vara några konstigheter alls.
Nu försöker jag massera minnet här men jag tror att det är ungefär så här:
2008 kom den första modellen, RC8. Hade vissa barnsjukdomar såsom trög växellåda och ryckig gång på låga varv. Blev en del återkallningar på vissa saker. 1150 kubik och 155 hästar
2009 kom en lite uppdaterad RC8 med några saker bytta i växellådan bland annat växelväljarstjärnan.
2009 kom också RC8R som var en upphottad RC8 med lättare hjul och bättre fjädring. 1190 kubik och 170 hästar.
2010 var det små förbättringar på RC8R plus att den vanliga RC8 "försvann" som modell. RC8R fick lite styvare kopplingsfjädrar bland annat.
2011 kom det en ny motor med dubbla tändstift, tyngre vev och tyngre svänghjul. Det var lite andra grejer som hade med tomgångsgivare att göra plus att det var en mjukare mappning, andra ttottlar. Tändstiften är olika stora så att man inte skall kunna förväxla em. De har dessutom olika tempområden där bara det ena stiftet används under 7000 rpm. Den fick också 5 hästar mer, dvs 175 mycket tack vara att kamtiderna är de samma som i clubracer specen som fanns till -10:an racemodell.
Den stora skillnaden är gången i motorn där den gamla motorn försökte vara v-twin på låga varv men radfyra på höga varv. Resultatet var en helt linjär motor som var väldigt tråkig i gången. En Ducce 1098 känns som en raket i jämförelse.
Den nya motorn med tyngre vev har fått twin karaktär och är också mer lik en Ducce motor, vilket är positivt. Personligen så tycker jag -11:an är fantastiskt mycket roligare plus att den går VÄLDIGT bra även när jag hoppar mellan den och min egen Gixxer 1000.
2012 ingen skillnad.