KTM 1190 RC8-tråden.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Så enkelt? Får ta och kika på det. Vinterprojekt :tungan

När jag var på Gelleråsen senast var det en kille där som hade jc på sin -11. Han var iaf nöjd. Tror han körde med acra-map. Han sa att det blev en helt annan hoj och nämnde framförallt att den stack iväg riktigt ordentligt på tvåan.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Fästet är bara ett alu plattjärn typ 4*20/25 som e knäckt till rätt utformning som skruvas i org. fästet.
Blinkersna är ifån Biltema. De på bilden är de med bromsljus i 299kr.
Men ett litet krux är att man bara har 8-9volt ut till dem från hojjen. Fixade det med att koppla styrningen över ett par extraljus relän. Vipps så har man 14....



Hade tänkt att göra något liknande, men hur har du gjort fästet till blinkersarna??
vart har du köpt blinkersarna?

/Johan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hoj!
Någon som testat JC Exhausts eller Werkes GP till sin Rc8?

http://www.jcexhausts.co.uk/ktm.html

http://www.ebay.com/itm/2009-2012-K...005&pid=100011&prg=1005&rk=1&sd=370645121388&

(Obs, till werkes medföljer även pc5)

Någon som har några åsikter om dessa systemen och ev. vet hur väl dom funkar?

Finns rätt mycket info om JC Exhausts på brittiska KTM forumet.

http://www.ktmforum.co.uk/forumdisplay.php?f=135

Det ska tydligen vara riktigt bra. Finns att köpa i flera olika modeller beroende på önskad ljudnivå och effekt. Werkes avgassystem har jag ingen aning om bortsett från att jag tycker utloppet på avgaset ser skitkonstigt ut. :)
 

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
Vilka uppdateringar har gjorts genom åren på rc8an? Tills 09 blev det väl bättre insprut så den blev lättkörd.
Vad har hänt på dom senare modellerna, stor skillnad mellan 10, 11, och 12 års modell?
2 års nygaranti är ju bra om man handlar nytt, men har det varit några stora kända problem på 09 10 års modell nu efter några år?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dubbla stift på nyare hojarna samt lite småfix i växellådan för att förbättra körbarheten. Annars är dom rätt så oförändrade har jag för mig. Osäker på om nåt är gjort med elektroniken.

Mig veterligen har det inte varit några större problem med hojarna från -09 och framåt. Var väl mest -08:an som hade barnsjukdomar och då var dom relativt sällsynta. Problem med växellådor, kolvringar som gick sönder utan förklaring, etc.

Köper du en från -09 och framåt så ska det inte vara några konstigheter alls.
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Ang. årsmodell så vet jag att 11 och 12 är helt identiska. Eftersom jag precis hade köpt en -11 innan mc-mässan, var jag tvungen att fråga om något hade hänt till -12. Men de sa att den är exakt likadan, de höjde bara priset med några tusenlappar.
Innan dess har jag inte så bra koll.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dubbla stift på nyare hojarna samt lite småfix i växellådan för att förbättra körbarheten. Annars är dom rätt så oförändrade har jag för mig. Osäker på om nåt är gjort med elektroniken.

Mig veterligen har det inte varit några större problem med hojarna från -09 och framåt. Var väl mest -08:an som hade barnsjukdomar och då var dom relativt sällsynta. Problem med växellådor, kolvringar som gick sönder utan förklaring, etc.

Köper du en från -09 och framåt så ska det inte vara några konstigheter alls.

Nu försöker jag massera minnet här men jag tror att det är ungefär så här:

2008 kom den första modellen, RC8. Hade vissa barnsjukdomar såsom trög växellåda och ryckig gång på låga varv. Blev en del återkallningar på vissa saker. 1150 kubik och 155 hästar
2009 kom en lite uppdaterad RC8 med några saker bytta i växellådan bland annat växelväljarstjärnan.
2009 kom också RC8R som var en upphottad RC8 med lättare hjul och bättre fjädring. 1190 kubik och 170 hästar.
2010 var det små förbättringar på RC8R plus att den vanliga RC8 "försvann" som modell. RC8R fick lite styvare kopplingsfjädrar bland annat.
2011 kom det en ny motor med dubbla tändstift, tyngre vev och tyngre svänghjul. Det var lite andra grejer som hade med tomgångsgivare att göra plus att det var en mjukare mappning, andra ttottlar. Tändstiften är olika stora så att man inte skall kunna förväxla em. De har dessutom olika tempområden där bara det ena stiftet används under 7000 rpm. Den fick också 5 hästar mer, dvs 175 mycket tack vara att kamtiderna är de samma som i clubracer specen som fanns till -10:an racemodell.
Den stora skillnaden är gången i motorn där den gamla motorn försökte vara v-twin på låga varv men radfyra på höga varv. Resultatet var en helt linjär motor som var väldigt tråkig i gången. En Ducce 1098 känns som en raket i jämförelse.
Den nya motorn med tyngre vev har fått twin karaktär och är också mer lik en Ducce motor, vilket är positivt. Personligen så tycker jag -11:an är fantastiskt mycket roligare plus att den går VÄLDIGT bra även när jag hoppar mellan den och min egen Gixxer 1000.

2012 ingen skillnad.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Någon som har tips på bra depåstöd? Behöver inte vara det bästa på marknaden då prislappen brukar vara därefter också. Det räcker med "ok" :)

Känns som det skulle behövas nu när man kör sporthoj. Ska det skruvas motard ställer man ju en läskback eller pallbockar under ramen. Det går ju inte med rc8:an :tungan
 

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
Nu försöker jag massera minnet här men jag tror att det är ungefär så här:

2008 kom den första modellen, RC8. Hade vissa barnsjukdomar såsom trög växellåda och ryckig gång på låga varv. Blev en del återkallningar på vissa saker. 1150 kubik och 155 hästar
2009 kom en lite uppdaterad RC8 med några saker bytta i växellådan bland annat växelväljarstjärnan.
2009 kom också RC8R som var en upphottad RC8 med lättare hjul och bättre fjädring. 1190 kubik och 170 hästar.
2010 var det små förbättringar på RC8R plus att den vanliga RC8 "försvann" som modell. RC8R fick lite styvare kopplingsfjädrar bland annat.
2011 kom det en ny motor med dubbla tändstift, tyngre vev och tyngre svänghjul. Det var lite andra grejer som hade med tomgångsgivare att göra plus att det var en mjukare mappning, andra ttottlar. Tändstiften är olika stora så att man inte skall kunna förväxla em. De har dessutom olika tempområden där bara det ena stiftet används under 7000 rpm. Den fick också 5 hästar mer, dvs 175 mycket tack vara att kamtiderna är de samma som i clubracer specen som fanns till -10:an racemodell.
Den stora skillnaden är gången i motorn där den gamla motorn försökte vara v-twin på låga varv men radfyra på höga varv. Resultatet var en helt linjär motor som var väldigt tråkig i gången. En Ducce 1098 känns som en raket i jämförelse.
Den nya motorn med tyngre vev har fått twin karaktär och är också mer lik en Ducce motor, vilket är positivt. Personligen så tycker jag -11:an är fantastiskt mycket roligare plus att den går VÄLDIGT bra även när jag hoppar mellan den och min egen Gixxer 1000.

2012 ingen skillnad.

Då är det alltså 11/12 man vill ha.. Då är frågan om man ska ha en ny 11a med 2 års garanti, lr om en lite billigare beg är lika bra..
Litar inte riktigt på ktm alltså, men efter att läst hela tråden så verkar det ju inte som ni haft så mkt strul med era hojar trots allt.. :rolleyes:
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Då är det alltså 11/12 man vill ha.. Då är frågan om man ska ha en ny 11a med 2 års garanti, lr om en lite billigare beg är lika bra..
Litar inte riktigt på ktm alltså, men efter att läst hela tråden så verkar det ju inte som ni haft så mkt strul med era hojar trots allt.. :rolleyes:

Den jag köpte hade stått som visningsex. När jag kollade upp grantin lite mer noggrant efter att jag köpt den så visade det sig att garantitiden började från det att butiken registrerade hojen. Vilket innebär att för min del så förlorade jag nästan ett års garntitid.

Ang. problem så läckte min olja från start. Visade sig vara någon tätning/plugg till någon oljekanal som inte var som den skulle. Men det åtgärdades förstås på garantin.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bör nog börja droppa in lite paket idag eller imorn. Bilder utlovas så fort jag fått grejjerna. :)
 

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
På hojen
Hoj
KTM RC8R -11
Rensade min bakdel idag, nu skall ja fixa en ny plåt till nr plåten o in till biltema o köpa blinkers:)
Fundera på om man skall ha nr plåtsbelysning?

Förre
Ktm Rc8R 001.jpg

Efter
Ktm Rc8R 002.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var och hämtade fotpinnarna från SES i England idag. Superfin kvalité och riktigt snygga. Kändes riktigt bra på hojen så förhoppningsvis blir det bra.

20121013_122112.jpg


20121013_131936.jpg


Avgassystemet bör nog dyka upp på måndag. Återstår att se om jag börjar pilla med det eller om jag låter sakerna vara nån vecka till...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gjorde processen kort och plockade bort avgassystemet också. Tror det här är den mest lättmeckade hojen jag har sett än så länge. Trodde först det skulle bli ett helvete att få loss främre grenröret eftersom det var rätt tight emot kylaren men det visade sig vara skitlätt. Tog inte mer än 10-15 minuter så var allt loss. Inga svordomar och inga blodiga knogar! :banana

20121013_170056.jpg


Jäklar vilken klump originalburken är. Måste ju väga åtminstone 15kg. Ska bli en fröjd att få stoppa dit Termignoni systemet när det kommer på måndag tillsammans med Bazzazen. :)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
:confused: Är det nån som har KTM Racing glasfiber-kraschkåpor? Jag fattar inte hur sitsen ska skruvas fast framme vid tanken, det är 2 hål för att bulta sitsen i samma (antar jag) hål som tanken skruvas fast i bakkant med, men det är ca 4 cm luft emellan... lite svårt att förklara. Har bara kåporna men börjar misstänka att det ska vara nån konsoll emellan. Nån som har manual till kraschkåpor eller så? Försökte kolla här: ktmshop men hittade inget.

Börjar bli tokig på det där, nu drog jag bara fast sitsen i framkant med buntband...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top