KTM 1190 RC8-tråden.

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Honda cbr 1000 08
Ska sälja rc8´n sjukt nöjd, men är tyvärr tvungen,:gråta så om nån är sugen på en fin 11 till rätt kurs

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej, får man vara med? :)
Köpte en RC8 igår, verkar sjukt arg. Lugna ner dig liksom. :gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Välkommen, eller vad säger man..? :)
Vad blev det för årsmodell? Något lullull?

2008, inget lull.
Hur ser must have top 10 lull listan ut egentligen? :gnissla
Vill i och för sig inte ha något, kanske en bättre (mindre) skylt/blinkers bara, annars är den ju fulländat snorfet redan i original. :)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
2008 har bra men riktigt styva chassikomponenter med hårda fjädrar och länkage för stötdämparen. Bra för bana, lite mer diskutabelt för vårt vanliga buckliga vägnät.

Upplever Du chassit som besvärande hårt bör Du ställa hänget, tillhör Du lättviktarna kan en mjukare fjäder vara en god investering.

Den tidiga motorversionen kan också vara ryckig vid övergången mellan gasavslag och -pådrag, i så fall kan Du kolla med återförsäljare om det kommit någon uppdaterad mapp och om den i så fall är installerad i Din hoj. Alternativt skaffar Du en ECU-kabel, installerar TuneECU och kollar/uppdaterar själv.

Annars är det väl bara att åka ut och bullra på vägarna, RC8 har ju en häftig ljudkuliss även med standardsystemet ... :)
2008, inget lull.
Vill i och för sig inte ha något, kanske en bättre (mindre) skylt/blinkers bara, annars är den ju fulländat snorfet redan i original. :)

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
2008, inget lull.

1. Loctite
2. Loctite
3. Skylten i hjulhuset
4. Loctite
5. Sladd & Tuneecu
6. Mjukare bakfjäder
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts)
8. Bubble bobble
9. Ett kugg mindre fram
10. Originallarm = plug & play

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
1. Loctite
2. Loctite
3. Skylten i hjulhuset
4. Loctite
5. Sladd & Tuneecu
6. Mjukare bakfjäder
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts)
8. Bubble bobble
9. Ett kugg mindre fram
10. Originallarm = plug & play

1. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  2. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  3. Bra idé, hur gör man med blinkisarna bäst?
  4. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  5. Wtf är det? :confused:
  6. Bra idé, tror det stod något i instruktionsboken. Skal lstämma av det där med min personal mechanic (Triggerhappy) :)
  7. Bra idé, inget för ramen också?
  8. Riktigt bra idé!!
  9. Min personal mechanic tyckte också det, men wtf hur gör man det lixom :gnissla
  10. Bra idé!!! Var köpa tycker du?

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Loctite 243 på varje skruv gör att du slipper tappa framstänkan, eller styrdämparen, eller motorfästet, eller... Bra är också att ha några buntband med sig på turen.

Med en OBD-kabel och gratisprogrammet Tuneecu kan du själv flasha in nya mappar. Eller ändra tomgångsvarv, eller disejbla lambda, eller annat. Lite ryckighet kan man få bort med detta.

KTM verkar inte ha rampuckar, kanske för att motorn är så smal att det som tar i när man vurpar är sving, gaffel och puckarna på tanken (och styrhalvan, och fotpinnar, och backspeglar, och...). Iofs har KTM extra motorkåpor (bara vänster?) som powerparts. Sving- & gaffelpuckar kostar peanuts (ca 350/axel?).

Mjukare bakfjäder vore najs men kostar flis och jobb. Jag tycker originalfjädern på -08 är för hård även för bana.

Mer att göra:
11. Justera hänget (när man ändå har hyggligt fina fjädringskomponenter)
12. Korta bromsgrepp
13. Justera höjden på styre och fotpinnar och bakram (några skruvar bara)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
  1. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  2. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  3. Bra idé, hur gör man med blinkisarna bäst?
  4. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  5. Wtf är det? :confused:
  6. Bra idé, tror det stod något i instruktionsboken. Skal lstämma av det där med min personal mechanic (Triggerhappy) :)
  7. Bra idé, inget för ramen också?
  8. Riktigt bra idé!!
  9. Min personal mechanic tyckte också det, men wtf hur gör man det lixom :gnissla
  10. Bra idé!!! Var köpa tycker du?

CIA hit list reported critical Words on Forum .COM, will send report to XO.

1. Loctite : Vilka ställen är kritiska?
2. Loctite : Vilka ställen är kritiska?
3. Skylten i hjulhuset: Olagligt = ej nått för Markus
4. Loctite: Vilka ställen är kritiska?
5. Sladd & Tuneecu: Har KTM en egen ECU och mjukvara man kommer åt? Sladd?
6. Mjukare bakfjäder: Skall kolla om hojen är skruvad nått på fjädringen först. Min lilla provtur upplevde jag som att den var tokmjuk i framgaffeln, dök som attan vid inbromsning. Skall kolla upp hur detta ex är skruvat först...
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts): Markus är förbjuden att klota så detta adderar bara onödig kostnad och vikt.
8. Bubble bobble: Tja...näe, men Markus får väl välja detta själv, men bara detta.
9. Ett kugg mindre fram: Agree, tycker RC8 ans 2án å uppåt är för höga...
10. Originallarm = plug & play: adderar kostnad och vikt.

Topp prio:
Exorcista bort gasens sjukt bipolära beteende på lågvarv.
Ställa in chassiet.

Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
KTM, Traja, Apa och några till har Keihin insprutning och kan programmeras själv hemma i garaget med Tuneecu, kontakten sitter under sadeln (på RC8). Jag tror man kan ta bort strypningen på 2an och 3an med det också? Eller så monterar man ett par motstånd på den kabeln, tyvärr så märks det ingen skillnad med eller utan.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra analys:tummenupp

I söndags var faktiskt jag och Viktor L ute vid Skellefteå Drive Center (f d flygbas) och mappade hans RC8R -09 (Termi helsystem och Bazzaz) så jag fick möjlighet att känna lite på hojen efter de justeringar som gjorts. I alla fall så har jag tagit Bazzaz-mappen och lagt in justeringarna i KTM:s ECU-mapp (Acra), så nu ska vi ladda in den i Gurkis kåtte av motsvarande sort, få se om den går lika bra.

Men några erfarenheter för Dig och Markus del, avdelningen billiga justeringar:
5 - Jupp, det finurliga är att Du kan avaktivera smalbandslambdan i mappen med den programvaran, vilket eliminerar justeringen av soppamappen som ECU annars hänger sig åt vid låg och konstant belastning. Det är ett otyg som orsakar mycket av ryckigheten. Botemedlet: justera ner gashandtagets glapp till ett minimum, avaktivera smalbandslambdan i mappen, ladda in mappen m h a TuneECU, starta möget utan att röra gashandtaget, låta den stå på tomgång till dess fläkten startar - klart. Programmet och senaste originalmapp laddar Du ned från www.tuneecu.com .
6 - Om inte Markus är en pjuklarv med kroppshydda som en harskrank (läs väger under 80-85 kg) bör Ni kunna få till hyfsat häng med originalprylarna. Säg 35-40 mm fram och 30-35 bak som en utgångspunkt. Viktor är nu en lång och reslig yngling men hans hoj kändes rimligt komfortabel med den inställningen. Får Du inte till rimligt häng i bakändan trots att Du tar ur nästan all förspänning är en bakfjäder en prisvärd investering om hojen ska behållas några säsonger.

En kugg mindre fram blir nog bra, men gör inte hjulbasen för lång. Ta hellre bort någon länk från kedjan, men jag upplever hjulbasen som alldeles tillräckligt lång redan som original...

Jaja, lycka till med skrufningen nu :)
...5. Sladd & Tuneecu: Har KTM en egen ECU och mjukvara man kommer åt? Sladd?
...6. Mjukare bakfjäder: Skall kolla om hojen är skruvad nått på fjädringen först. Min lilla provtur upplevde jag som att den var tokmjuk i framgaffeln, dök som attan vid inbromsning. Skall kolla upp hur detta ex är skruvat först...
...9. Ett kugg mindre fram: Agree, tycker RC8 ans 2án å uppåt är för höga...

Topp prio:
Exorcista bort gasens sjukt bipolära beteende på lågvarv.
Ställa in chassiet.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag