KTM 1190 RC8-tråden.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Ah! Känns den hoppig in och ut ur böj kan det vara returen som är lite för snabb. Du kan testa att skruva åt den några klick och testa hur skillnaden blev.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Jag skulle nog säga att om den känns gungig å skjuter upp så är returen för snabb,

Släpp istället på compen å testa, och klicka för Guds skull inte ett klick:)
Gör den 5,6,7 klick mjukare så är det lättare att märka om det är rätt justering.

Kan även vara att returen är för långsam om så den inte hinner ta guppen, då kan den kännas hård och smällig.

Ställ tillbaka förspänningen och justera på hydrauliken istället så blir det nog bra:tummenupp
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag skulle nog säga att om den känns gungig å skjuter upp så är returen för snabb,

Släpp istället på compen å testa, och klicka för Guds skull inte ett klick:)
Gör den 5,6,7 klick mjukare så är det lättare att märka om det är rätt justering.

Kan även vara att returen är för långsam om så den inte hinner ta guppen, då kan den kännas hård och smällig.

Ställ tillbaka förspänningen och justera på hydrauliken istället så blir det nog bra:tummenupp

Tack för svaret. Det låter rimligt, och var också i princip det jag kom fram till efter grova justeringar åt alla olika håll under gårdagen. Dock fick jag aldrig till en helt bra setup. Bak känns det fortfarande långt ifrån bra. Svårt att gå på gas tidigt och öka på succesivt - då bara sladdar och släpper den. Ska tilläggas att jag körde på nya Bridgestone V02 igår, och fick förövrigt ingen bra känsla med dom. Får testa Pirelli eller Metzeler nästa gång och se hur den beter sig med dom.

Vad är lagom häng för race på RC8an? Vilken hårdhet på fjädrar kör ni? Jag väger 80 kilo utan utrustning.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Nånstans på nätet påstås bakfjädern vara 110 N/mm på 08or, 95 på 10or (eller 09or?) och 85 på 11or, antar att det finns en anledning att dom mjuknat med åren. (Jag väger flugvikt och en kort provtur på en 11a var najs)
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Pröva att sänka hojen bak på exenterskruven, beroende på körstil så kan man åka ganska låg bak. Då får du bättre fäste och den blir stabilare.
Jag kör 100fjäder fram och 95 bak. 6varv på förspänning och 16mm bak, vad det är i häng vet jag inte.
Väger ca 85 utan kläder.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Pröva att sänka hojen bak på exenterskruven, beroende på körstil så kan man åka ganska låg bak. Då får du bättre fäste och den blir stabilare.
Jag kör 100fjäder fram och 95 bak. 6varv på förspänning och 16mm bak, vad det är i häng vet jag inte.
Väger ca 85 utan kläder.

Härligt! Kör du originalfjädring alltså? Hur mäter du antal mm på förspänning bak?
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Jag kör ju wp. Men inte samma som er:)
Fast det spelar ingen roll då funktionen är samma.

Mät fjäderns längd helt lös (ofta står längden på fjädern också) sätt dit allt och mät fjäderns längd då cykeln står på marken. Den skillnaden i mm du då får mellan komprimerad och lös fjäder är förspänningen.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Om man har kvar instrumenthuset (och nyckeln), var sätter man (ni) displayen till laptimern? Det är ju trångt som tusan och man vill ju ändå se t.ex varningslamporna.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Om man har kvar instrumenthuset (och nyckeln), var sätter man (ni) displayen till laptimern? Det är ju trångt som tusan och man vill ju ändå se t.ex varningslamporna.

Jag satte min på styrkronan, till vänster om centrummuttern. Ordnade en distansplatta i plast, så att urfräsningen i kronan blev plan.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Körde Gelleråsen idag och har ett problem. Vid fullgas så tappar den i princip all kraft och vill inte dra. Den hackar inte eller låter illa utan bara tappar kraft. Ibland kommer den igång igen efter några sekunder, ibland tar det längre tid. Går hur bra som helst på tvåan med måttlig gas. Bränsle? Luft? Förslag?
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Nä det tror jag inte, men ta ut pumpen, ta isär å rengör den. sen måste du kolla så inte bränsleslangen blir veckad då du sätter tillbaka tanken.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har haft fullt upp... Tankskummet togs bort. Samma problem... Kollade bränslefiltret. Rent och fint... Hojen åker in på Funbike imorgon så får de köra diagnostik på den...

När man gasar fullt så känns det som man slår i varvtalsstoppet, men vid 7000 varv, växlar upp och samma. Inga problem i kurvor med mindre trottelöppning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min hoj är trasig, fy fan vad jag hatar den. Är det så jävla svårt att bygga hojar som fungerar, massa jävla olika nycklar som inte fungerar någonstans och någon helt onödig lampa som blinkar EFI får man på köpet i alla fall. Hur fan kan det spela roll om man använt fel nyckel, stor chans att bilen våga bete sig så.

Någon som nyligen köpt eller sålt en RC8, vad får man för en 08 på typ 750 mil? Är 30,000 fräckt att begära?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Min hoj är trasig, fy fan vad jag hatar den. Är det så jävla svårt att bygga hojar som fungerar, massa jävla olika nycklar som inte fungerar någonstans och någon helt onödig lampa som blinkar EFI får man på köpet i alla fall. Hur fan kan det spela roll om man använt fel nyckel, stor chans att bilen våga bete sig så.

Någon som nyligen köpt eller sålt en RC8, vad får man för en 08 på typ 750 mil? Är 30,000 fräckt att begära?

Va fan, ska du sälja den nu?
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Går det inte med den röda nyckeln? Vill du pröva med en race-ecu (antar att den framförallt inte läser av chippet i nyckeln)?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top