Hur är det med Tuneboy, enligt vissa andra forum så försvinner tuneboymappningen när ECU:n resetar, vilket den tydligen gör med jämna mellanrum?
Sorry att jag stör i Er fina tråd, men det finns några saker jag kanske kan förtydliga och några erfarenheter Ni kan tillgodogöra Er?
1 - Grundmappen försvinner aldrig med Tuneboy. Det Ni gör är precis samma operation som ÅF gör med sitt "Gameboy", det vill säga Ni hårdlagrar en mapp i ECU. Skulle det hända skulle ju t. ex Arrow-mappen bara försvinna ut i tomma intet var 30:e timma...
2 - Däremot kan en ECU reset ske antingen genom någon form av automatik eller via Tuneboy/ÅF Gameboy. Vad som då händer är att vi raderar inställningar för t. ex. lufttryck, temp- och- fuktighet som Nicke påpekar men även de "grundvärden" för soppainställningen i "closed-loop"- läge som som ECU lagrat på sig genom att via O2-sensorn försöka anpassa soppamängden till stoichskt lambda (lambda = 1.0 eller A/F 14.7). Så då måste ECU börja leta startvärdena på nytt - det är det Ni väntar på under de minuter som hojen står på tomgång efter "nollställning".
Jag tror att förvirringen på vissa KTM-siter kan ha att göra med en hopblandning av dessa två helt olika funktioner - "Reset tune" eller "Reset adapted settings".
En hel nollställning efter 30 timmar vore inte särskilt smart då hojen går som en påse nötter om den inte får stå på tomgång till dess den hittat sina nya startvärden. Då är det troligare att ECU validerar värdena från de senaste 30 timmarnas driftstid när det kalibrerar soppan för "closed loop"...
3 - Vilka konsekvenser får då en nollställning av lagrade inställningar? Jo - i de lägen där ECU jobbar i closed loop (vilket bara gäller för mycket små gaspådrag - 0-1% på min Trajja) kommer ECU att anpassa sin justering och därigenom "nollställa" den justering Ni eventuellt gjort i mappen. Låt oss anta att herr Luring vill feta på sin mapp med 5% vid ett visst varvtal och en viss trottelposition. Initialt kommer då hojen att gå något fetare. Men efter reset kommer ECU att konstatera att det värdet är för fett och minska sin soppatilldelning med motsvarande 5% till dess att A/F 14.7 åter erhålls.
4 - Hur märks då detta på körbarheten? Det kan göra att Ni inte upplever en bättre och mjukare styrning när Ni går "av-på" med gashandtaget. På Trajjorna kan vi helt enkelt koppla bort O2-sensorn i Tuneboy och helt mappstyra hela registret, tyvärr saknas den möjligheten i nuläget med RC8. Men jag har lyckats vettigt genom att behålla O2-sensorn och justera mappen som styr de små trottelöppningarna och som indexeras av sensorn för trycket i insuget (MAP), beroende på att closed loop endast är verksamt vid 0% gaspådrag på Trajjan. Till och med gurgel och knallar vid motorbroms går att få bort med denna typ av mappning.
5 - På trottelöppningar över 6-12% (varierar beroende på modell) påverkas över huvud taget ingenting då Keihin ECU där är helt styrda av trottelöppning och mappvärde.
Detta är i alla fall mina erfarenheter efter att ha pillat med ECU-mappning i två år. Kanske kan de bidra till debatten även vad gäller det österrikiska muskedundret?