Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Det finns det väll dom som gör ??
Jag har bara sett mätningar från England och där ligger en RC8 med Acra (och insats) på mellan 98 och 101 dB vid förbifart. Flera förare har blivit avvisade från bland annat Oulton Park.
Våra svenska banor har krav på högst 95dB, vilket dessutom eventuellt kommer att sänkas ytterligare, det snackas om 93 eller 92 dB. På Kinnekulle ifjol så körde Hojdäck.se tester med tre nya Gixxers, en 600, en 750 och en 1000. 1000 kubikaren klarade inte ljudkraven ens i original.
En RC8 med Acra låter fantastiskt men eftersom jag åker minst 100 mil enkel väg när jag skall till Gelleråsen eller Kinnkulle så känns det lite väl spännande att inte ens få komma ut på banan och köra 100 mil i oförrättat ärende...
Det är inte banägaren eller arrangörerna som sätter dessa krav, det är respektive kommun och naturvårdsverket. Banägaren är stenhård med att inte släppa ut folk med nånting som ens eventuellt kan låta för mycket, dom är livrädda för att förlora tillståndet att använda banan eftersom de lever på det...
Ljudkraven i trafiken kommer också att justeras, hela världen jobbar med att sänka ljudmiljön omkring oss så det blir svårare och svårare att ha våra älskade tillbehörssystem. Jag gillar att köra hoj men jag gillar inte krångel, så då får jag skita i Acrasystemet den här gången tyvärr...