KTM 1190 RC8-tråden.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Provkörde rc8 -08 idag för första gången o känslorna blev lite blandade......det va härligt vrid i den men något ryckig på låga varv och minsta lilla man rörde på gasen så sticker den iväg , något jag tycker e en liten nackdel om man oavsiktligt rör på gasen......hojen har 1170 mil hittils.....när e nästa service o ni som har ägt en rc8 några år vad tycker ni om det ekonomiska dvs service etc?
Funderar på denna mellan ev en R1 -09 med crossplane motorn......vilket e ett vettigt val?

Undvik -08, den hade en massa barnsjukdomar som aldrig riktigt rättades till. Köp en RC8 -11 eller nyare istället, en helt annan hoj!!! :)

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Provkörde rc8 -08 idag för första gången o känslorna blev lite blandade......det va härligt vrid i den men något ryckig på låga varv och minsta lilla man rörde på gasen så sticker den iväg , något jag tycker e en liten nackdel om man oavsiktligt rör på gasen......hojen har 1170 mil hittils.....när e nästa service o ni som har ägt en rc8 några år vad tycker ni om det ekonomiska dvs service etc?
Funderar på denna mellan ev en R1 -09 med crossplane motorn......vilket e ett vettigt val?

De tidiga RC8orna var kända för att vara ryckiga och vara svåra att få ett mjukt gaspådrag med.

Det är nog också så att en stor twin svarar på gaspådrag på ett annat sätt (på låga varv i alla fall) än en fyra så är man ny på twinnar så tycker man nog att den är ryckig på låga varv. Den har trots allt hälften så många och mer än dubbelt så stora effektpulser som en R1:a.

Som jag ser det är det inget problem i längden, dels vänjer man sig, dels lär man sig att köra litet annorlunda.

Mvh,
Ingvar

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Hoj
Ingen:(
De tidiga RC8orna var kända för att vara ryckiga och vara svåra att få ett mjukt gaspådrag med.

Det är nog också så att en stor twin svarar på gaspådrag på ett annat sätt (på låga varv i alla fall) än en fyra så är man ny på twinnar så tycker man nog att den är ryckig på låga varv. Den har trots allt hälften så många och mer än dubbelt så stora effektpulser som en R1:a.

Som jag ser det är det inget problem i längden, dels vänjer man sig, dels lär man sig att köra litet annorlunda.

Mvh,
Ingvar

Jag har kört en vtr sp-1 ett tag så jag e rätt van, men detta va speciellt:gnissla

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har kört en vtr sp-1 ett tag så jag e rätt van, men detta va speciellt:gnissla

Då är det nog ryckigheten från de tidiga RC8orna du har råkat ut för. Prova en 2011 eller senare och se om du tycker de är bättre.

Mvh,
Ingvar

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Jo de var hemska :)

RC8 -08 var också usel när det gällde ryck, det gick inte att crusia i stan lite coolt med en hand på styret, då trillade man av...:)

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Är det någon som har på givaren som behövs när man plockar bort stödet på. Gäller en RC8R 2012?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
halloj alla ni med rc8'or, eftersom jag är en velig jävel och ganska lat och fruktansvärt nöjd med min ride idag som är en....hrrmmm, host, hmm ääää en honda SP1- så är min fråga: hur är en RC8 att ÄGA??
blivit ev lite småkåt på att byta moppe och honda är honda= det funkar, och det funkar jävvligt bra- inga tok korta olje intervall och annat service behov.
så, hur är livet med en kotte mellan benen?
tror nog att sedan man blivit bortskämd med fett vrid och bra punch i grejorna samt ett underbart ljud, så kommer nog fortsatt karriär att bedrivas med 2 burkar:tummenupp, att kotten är jävligt rolig har jag redan förstått- lätt och lättsvängd, pulver så det räcker.
siktar på nått från -09, 10 eller nått sånt.

så, shoot- vad är bra och vad är anus med en RC8?

//jj

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
halloj alla ni med rc8'or, eftersom jag är en velig jävel och ganska lat och fruktansvärt nöjd med min ride idag som är en....hrrmmm, host, hmm ääää en honda SP1- så är min fråga: hur är en RC8 att ÄGA??
blivit ev lite småkåt på att byta moppe och honda är honda= det funkar, och det funkar jävvligt bra- inga tok korta olje intervall och annat service behov.
så, hur är livet med en kotte mellan benen?
tror nog att sedan man blivit bortskämd med fett vrid och bra punch i grejorna samt ett underbart ljud, så kommer nog fortsatt karriär att bedrivas med 2 burkar:tummenupp, att kotten är jävligt rolig har jag redan förstått- lätt och lättsvängd, pulver så det räcker.
siktar på nått från -09, 10 eller nått sånt.

så, shoot- vad är bra och vad är anus med en RC8?

//jj

Spara ihop till en 2011 istället, Myyyyyycket roligare motor!!!:tummenupp

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tänkte ju pensionera min KTM 990SMR från bankarriären, det har varit buskul att stöka till det i Rookie 1000, men farten rakt fram är lite för låg. Men va kul vi haft vid inbromsningar och entry och exit cornerspeed��.

Nu är det ju så att "jag" byggt ihop en RC8R-12 för banbruk.
520 drivpaket och qs sitter på. Vad mer kan jag göra med motorn utan att förändra tillförlitligheten allt för mycket?
Power commander och sånt är ju ganska självklart.
Byta ljudämpare är inte så aktuellt eftersom det är sådana ljudkrav runt Sveriges banor.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Du bör plocka bort katalysatorn i originalsystemet.
Stoppa i Akra mapp sen PC.
Vet inte hur det är på -12an men på 09-10 så kan man ställa kammarna i aggressivare läge med hjälp av en tolk.
Plocka bort det övre spjället i insugen så försvinner den kraftiga motorbromsen vilket gör det mer lättkört (tycker jag). Alternativt ställ den 100% öppet med TuneECU.
KTMs snabbgas rulle och racefilter

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det nån som har haft felet att baklyset flimmrar? Knackar man på de så tänds det å släcks lite sporadiskt. Tips på fix är varmt välkomna

Skickat från min iPad med Tapatalk

Hade samma fel på min, lämnade in den, de rev ner en del och hittade en kontakt som halkat ur, bara att peta i. Tydligen. :gnissla

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Tjenare,

Någon som kan jämföra hur en RC8 -08 står sig mot en Buell 1125CR -09?

Ska köpa min första riktiga hoj nu (Fick mitt körkort i september och kör just nu omkring på en GSX 750 -84)

Har tokfastnat för Buell 1125CR som jag även testat samt även en KTM RC8 som är ombygd till streetfighter.

Priset för dom båda är exakt samma. Vad fasen ska jag köra på? :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Vilka service intervaller gäller på RC8R 2011?

När ska ventiler kollas?

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Gå in på Lelles KTM-Shop där kan man ladda hem handböcker till dom flesta KTM

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Nån som vet vad denna återkallelse handlar om? Nån som vet var i ABS-systemet de menar?
20161216_170329.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...