KTM 1290 Super Adventure

Nej för mycket effekt är sällan ett probem, nja möjligen för körkortet skull då. :tungan
BMWns Kvalitetskänsla och komfort med effekten och priset från 1290n hade varit fint.. :)
Däremot är effektkurvan suverän på 1250n, behöver knappt växla då effekten finns överallt i registret.
Sen att BMWn ser ut som en gravid ko framifrån är en annan sak, iallafall Adventure men det får jag leva med.. :brinnerup

Åker en vecka i Norge varje år (drar imorgon igen :) ) och många kör GS'n.
Man ser hur körbar GS'n är och hur sällan man behöver växla i hårnålar och uppför/nerför.
Jag upplever att jag får växla mer och kanske ligga någon växel under också jmf med GS'n trots att min borde vara starkare.
Ta i trä har jag inte haft några problem med min tidiga 1290T så för mig är kvalitén perfekt. ;)
Och tar man sen med pris och leende per krona var det ett enkelt val för mig. :)
Fn 165' med sidoväskor för en ny S (svart och silver är grymt snygg :kär ) jmf med GS'n som väl börjar någonstans runt 200' ren?
Det skiljer nog minst 50' för jämförbart utrustade hojar.
Och även om de kostade lika mycket skulle jag nog valt KTM igen.
 
BMW R1250 GS 2019 ligger priset för en basutrustad hoj på 167.895:-

Jäklar! Not bad. :)

Undrar vad som inte ingår för det var länge sedan jag hörde om någon som köpt en under 220'? :va

EDIT: Såg på blocket att en SA-R börjar på 155' och S ca 10' till.
Inte så stor skillnad.
 
Skillnaden är att BMW tarvar alla paket+väskor och då lägger du på ca 60.000...


Buy quality, cry once
 
Skillnaden är att BMW tarvar alla paket+väskor och då lägger du på ca 60.000...


Buy quality, cry once

Ja, har för mig att sist en kompis köpte 1200GSA landade den på 237' minus rabatter.
Tror jag betalade 169' för min T inkl Touratech-lådor.
 
Spelar ingen roll vilken hoj de är så är det extra sakerna som skjuter kostnader i höjden..
 
Ja, har för mig att sist en kompis köpte 1200GSA landade den på 237' minus rabatter.
Tror jag betalade 169' för min T inkl Touratech-lådor.

242K slutade min BMW på så visst blir det dyrare än KTM.. Då var det en Adventure och tillvalet perfomance paketet (44 loppor) plus GPS och Väskor. Väskor halva priset och gps också rabatterad... Billigt? NIX.. :tungan Men nu ska jag inte byta hoj på väldigt många år.. Är planen :näsblod... Skillnaden i motor på 1200 och 1250 är ganska påtagande tyckte jag, 1200 kändes knappt vassare än min ktm 1090 men den gör helt klart 1250n och som sagt vridet är grymt och kommer funka fint i Hårnålarna på alpvägarna i Södra Europa om en månad.. :banana
 
242K slutade min BMW på så visst blir det dyrare än KTM.. Då var det en Adventure och tillvalet perfomance paketet (44 loppor) plus GPS och Väskor. Väskor halva priset och gps också rabatterad... Billigt? NIX.. :tungan Men nu ska jag inte byta hoj på väldigt många år.. Är planen :näsblod... Skillnaden i motor på 1200 och 1250 är ganska påtagande tyckte jag, 1200 kändes knappt vassare än min ktm 1090 men den gör helt klart 1250n och som sagt vridet är grymt och kommer funka fint i Hårnålarna på alpvägarna i Södra Europa om en månad.. :banana

Kan intyga att 1250 motorns karaktär och vrid är brutalt i hårnålarna. Har ju haft KTM 1290 i flera år innan och kan jämföra. Ktm 1290S har klart mer effekt, men utväxling och bottenvrid hos BMW gör den otroligt smidig och snabb. Otroligt nöjd med bytet till R1250GS:tummenupp
 
Precis, köp en som är 1 eller 2 år gammal istället med redan allt lull-lull på.

De är sant..
Med extra saker är de köparen marknad..
När man säljer så är de bara plocka bort alla extra saker å sälja dom separat för man får inte direkt betalt för dom vid försäljning av hoj..
 
Grattis till en kanonhoj:tummenupp
Det är Touratechs låga komfortsadel. Den är inte mjukare, men för mig så funkar den i 8 timmars pass. Sadeln upplevs som hård men ger mindre träsmak än mjuka sadlar enligt min erfarenhet.

Hur mycket lägre blev sitthöjden med den sadeln?
Var den smalare också så att den upplevda känslan blev mer än den faktiska sänkningen sas?
Jag är ganska kort och skulle vilja slippa stå på tårna...:rodnar
 
Hur mycket lägre blev sitthöjden med den sadeln?
Var den smalare också så att den upplevda känslan blev mer än den faktiska sänkningen sas?
Jag är ganska kort och skulle vilja slippa stå på tårna...:rodnar

Ca. 2cm lägre. Är lite smalare också med mindre fyllning. För mig med 30" innerbenslängd blev det klar skillnad.
 
Någon som vet om 1290 kommer över 300? Jag kom bara upp i 260 med 1190 så hade velat passera 300...
 
Äkta 300 tror jag knappast. 299 på mätaren har jag också svårt att tro. Min gsxr750 med 150 hk gjorde 299 på mätaren i gynnsamma förhållanden...
Någon som vet om 1290 kommer över 300? Jag kom bara upp i 260 med 1190 så hade velat passera 300...
 
Någon som vet om 1290 kommer över 300? Jag kom bara upp i 260 med 1190 så hade velat passera 300...

Nä de blir nog svårt , Dreva, kör i en lång och brant backe , -kanske ...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top