KTM 1290 Super Adventure

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag gillade heller aldrig originalet trots mina 172cm.
Alldeles för mycket turbulens.
Jag köpte en madstad då jag har god erfarenhet av dem från min Trajja.
Bra service och snabb leverans även denna gång.
Efter 40 mil igår och idag så kan jag säga att det är stor skillnad!
View attachment 430070

View attachment 430071

Ledsen att bilderna är vridna. :(
Postat från telefon.

Finns det fler förslag ?
Jag tycker det ser ut som en ruta från en police-HD.....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu har jag kört 500 mil med hojen....
Det man kan klaga på är:
Att den går lite ojämn och ryckigt på låg belastning, men det är ju en stor motor...
Det rinner olja på stödet, troligvis kedjeolja som droppar ner från framdrevet.
Det klonkar i framgaffeln, -tydligen normalt.
Blinkersknappen sitter för högt upp ( tycker jag)
Turbulens runt hjälmen , jag har köpt en kort race ruta och en hög touringruta för att kunna välja efter behov.
Den låter fånigt från luftburken när man gasar från 5-6000 varv.
Litet hål i tanken när man skall fylla på bensin.

Sammanfattning::tummenupp
Jag är nöjd, -den går som ett skott.
Hojen är otroligt smidig när den är i rörelse.
Bra komfort och väghållning ( har inte känt någon instabilitet)

:banana
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kul att du också är nöjd:tummenupp. Själv är jag löjligt nöjd:tuttar Tog ut min 30 september -15 och har nu kört 1270 mil. Har haft den på verkstad för två garantiåtgärder, knapparna på vänster styrhalva fastnade i intryckt läge och en tankmätarsensor som la av. Allt mycket smidigt åtgärdat av Bike Göteborg. Kan tillägga att den nya tankmätaren är uppdaterad och jobbar mycket snabbare nu:tummenupp För mig funkar vindrutan kanon men materialet blir lätt repigt tycker jag. Det var samma sak på 1190. Har Rox risers som Mario rekommenderade i 1190 tråden. Att de även går att vinkla gör att jag både sitter och står perfekt. Har Touratechs packväskor inkl. toppbox som jag flyttade över från 1190:n och är mycket nöjd med. Under min 500-mila tripp i Europa förra sommaren upplevde jag 1190:n nervös och instabil i farter över 130-140 km/h med full packning. SA:n känns mycket stabilare:fakta. Kan hålla med lite om insugsljudet men det hörs inte med mitt slip-on:musik
Har bokat 1500-mila service den 17 juni för den 22 juni bär det i väg på hojsemester:banana Kommer inte upp i 1500 mil till dess men ca. 1300 mil, vilket är ok för att garantin ska gälla.
Kör mest kurviga asfaltsvägar i inspirerat tempo men bangar inte för lite grusväg då och då. För mig är SA:n en perfekt kompromiss.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Själv åker jag till Italien i början på Juli hoppas att den funkar ....
Vet inte vilken väg det blir. Österut via Prag, rakt på eller väster via Belgien och Frankrike, -får avvakta väderprognosen :va
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Själv åker jag till Italien i början på Juli hoppas att den funkar ....
Vet inte vilken väg det blir. Österut via Prag, rakt på eller väster via Belgien och Frankrike, -får avvakta väderprognosen :va
Klart att den kommer att funka:fakta Själv har jag lite halvbokat första veckan. Blir ner via Harz och östra Tyskland till Österrike och norra Italien. Efter det så får vädret bestämma vilket håll jag åker. Hoppas att du får en härlig resa med bra väder.:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu har jag testat rutor ...
Original: Helt OK men något kort om man vill ha lä och tyst. (jag är 189,5cm)

Puig race: Låg ruta, inte mycket att gömma sig bakom, smidig. bra lä om man ligger på tanken.
http://www.motea.com/en/wind-protec...adventure-15-16-dark-smoke-i4108-124473-0.htm

Puig touring med spoiler: Hög, lugnt och stilla bakom. skymmer sikten. Jag vände på fästena så att den kom lite lägre, då blev den OK. Funkar förvånansvärt bra i farter upp mot 150-160 km/h. När jag sänkte fästena så blev sikten bättre.
http://www.motea.com/en/wind-protec...dventure-15-16-light-smoke-i4109-124706-0.htm

Slutsats: På Europasemestern får touringrutan sitta på . När jag kommer hem så blir det race-rutan igen:tummenupp
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag testat rutor ...
Original: Helt OK men något kort om man vill ha lä och tyst. (jag är 189,5cm)

Puig race: Låg ruta, inte mycket att gömma sig bakom, smidig. bra lä om man ligger på tanken.
http://www.motea.com/en/wind-protec...adventure-15-16-dark-smoke-i4108-124473-0.htm

Puig touring med spoiler: Hög, lugnt och stilla bakom. skymmer sikten. Jag vände på fästena så att den kom lite lägre, då blev den OK. Funkar förvånansvärt bra i farter upp mot 150-160 km/h. När jag sänkte fästena så blev sikten bättre.
http://www.motea.com/en/wind-protec...dventure-15-16-light-smoke-i4109-124706-0.htm

Slutsats: På Europasemestern får touringrutan sitta på . När jag kommer hem så blir det race-rutan igen:tummenupp

Kul att du hittade det som funkade för dig! :tummenupp

Bilder tack. :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag behöver nya däck.
Continental attack ?
Michelin road 4 ?
Något annat?

Jag behöver däck för landsväg, det är ju en landsvägshoj.....:va
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag tror att Conti Attack har en tillsats som gör att det greppar bättre på gräs och sånt
Jag tror det heter silicat eller nått
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funderar på metzler racetec 01 eller Dunlop roadsmart lll ?
Några åsikter?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På förra hojen (Tiger 800) bytte jag till Michelin pilot road 4 trail.
Dom va bättre i blött än de gamla var i torrt.
När jag byter kommer det bli sådana igen.
Tittade faktiskt på att be säljaren sätta på ett par från början.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu har jag beställt ett par metzler racetec 01, hoppas att det blir bra...:crash

Jag har Michelin pilot road 4 på en annan hoj ,de har funkat klockrent men det var dax att prova något annat...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag beställt ett par metzler racetec 01, hoppas att det blir bra...:crash

Jag har Michelin pilot road 4 på en annan hoj ,de har funkat klockrent men det var dax att prova något annat...

Det blir nog kanon. :tummenupp
Skriv gärna några rader då du kört in dem. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite sommaruppdatering. :)
Satte på en quick lock SW-Motech ION one tankväska i början på sommaren.
Grymt enkel ta av och på.
Kör oftast bara med den nu istf som vanligt med minst toppbox från Touratech.
Vid långresor kompletterar den övriga väskor bra för värdesaker och tex lite vatten.
Enda kruxet är mina styrhöjare så vid fullt utslag tar det i väskan lite men inget jag märkt hittills vid körning.
Så för att summera är jag skitnöjd! :tummenupp
ION_Sida.jpg

Tankring.jpg

Sedan en liten varning.
På väg till Ö-vik med frun bakom stannade vi till i Ockelbo för lite korvpaus.
När jag kom ut hade pärlan pissat ur sig all kylarvätska. :(
Kylarvätska.jpg
Ringde Lingvalls verkstad och sedan försäkringsbolag (Svedea) för bärgning.
Jag hade en XL-försäkring så full service från Svedea som fixade allt. :tummenupp
Efter några minuter ringer en glad röst från bärgaren som frågar:
-"Var det här vattnet hade gått? Muahaha!". :lol
Tog sedan 20 minuter så var vi på väg mot Lingvalls.
Verkstaden stänger kl 17 men killen jag pratat med stannade kvar tills vi kom vid strax i 18.
Han öppnade, fyllde på, blåste rent, testade, skickade ut mig för test och konstaterade att möjligen hade locket till kylarvätskan skakat upp lite.
Nu funkade det iaf så bara att köra vidare. :)
När jag frågade vad han ville ha för kalaset så sa han att han iaf hade stängt så det var gratis.
Helt suverän service av Lingvalls!!! :Bugar
De övriga 80 milan var problemfria och som vanligt underbara trots E4'a och full packning.
Vid övernattning på Södra Berget i Sundsvall tyckte tjejen i receptionen att jag skulle ställa pärlan berdvid en Lamborghini Murciélago.
Ska man stå bredvid en stödhjuling skall det väl vara en sån. :)
Fin utsikt var det också.
Utsikt Södra Berget.jpg
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Börjat snegla på en hoj som går att skjutsa och lasta lite mer på. Kollat på 1290 SA och GT. SA verkar vara en bättre touringhoj, men hur "tråkig" är den att kasta runt kurvor om ni förstår vad jag menar?

Edit: Jag kommer inte avsiktligt att köra offroad.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Börjat snegla på en hoj som går att skjutsa och lasta lite mer på. Kollat på 1290 SA och GT. SA verkar vara en bättre touringhoj, men hur "tråkig" är den att kasta runt kurvor om ni förstår vad jag menar?
.

1290 SA är inte speciellt tråkig :banana
Det är bra klipp i motorn och den förvånansvärt smidig trots sin storlek.
Det är en asfaltshoj. Även om det går att köra grus, så finns det bättre hojar till det....

Det går att stressa sporthojar utan problem, det hänger mer på föraren än hojen :yoparty
Det är en fantastisk allroundhoj, -inte bäst på något men bra på det mesta:tummenupp

Jag har kört ca 1500 mil sedan i maj. inspirerad sportkörning, touring, pendling. den funkar till allt .
Jag har bara bytt vindruta, beroende vad jag skall använda den till.

t.om frun tyckte att den är OK att åka på, bra komfort och rumpvärme :kär

Jag har även sporthoj och enduro, men skall du ha en hoj då skall du ha en KTM 1290 SA:fakta
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Börjat snegla på en hoj som går att skjutsa och lasta lite mer på. Kollat på 1290 SA och GT. SA verkar vara en bättre touringhoj, men hur "tråkig" är den att kasta runt kurvor om ni förstår vad jag menar?

Edit: Jag kommer inte avsiktligt att köra offroad.

Titta på dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=nRXHC2C2ntQ
https://www.youtube.com/watch?v=yUvm66vynyY
https://www.youtube.com/watch?v=8CL5EIE0n2c

Är det en touring-asfalts-raket du söker finns det väl i stort tre att välja på.
KTM 1290 Super Adventure - Mest för pengarna imo.
BMW S1000XR - Mest lik supersporthoj. (passagerarkomfort?).
Ducati Multistrada - Har inte provat. Snygg men kostar ju en del...

Jag har heller inte provat 1290 Super Duke GT men den skall vara grym. :tummenupp

1290 SA är definitivt inte tråkig på kurviga vägar. :)
Jag känner, nästan för , stort självförtroende när jag kör runt i rondeller eller på kurviga vägar.
Helt klart är att den här hojen gör mig till en bättre förare än min Triumph Tiger 800.
Dessutom finns en hel del elektronik som tar vid om man kör lite över gränsen ibland.
Nackdelen är att min medelförbrukning ökar ju mer jag kör med hojen... ;)

Det är en helt fantastisk hoj som iaf bör provköras! :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top